Houffa Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Ik zag dat er nog geen topic was van de Houffa Marathon van dit jaar: http://www.houffamarathon.com/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Wij gaan voor het eerst meedoen. We gaan elk jaar met een groepje vrienden in de zomer een paar dagen naar Houffalize en dit jaar viel onze planning toevallig samen met de Houffa Marathon.

Wie heeft er wel eens meegedaan? Wij zijn van plan om de 70 km te doen.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Ik rijd samen met mijn bikemaatje ook voor het eerst mee, eigenlijk onze eerste buitenlandse marathon. We hebben al wel redelijk wat ervaring opgedaan in de Vogezen en Ardennen maar nog niet in wedstrijdverband.

Wij rijden ook de 70 km, dat moet volgens mij prima te doen zijn.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

t-8one schreef:Ik rijd samen met mijn bikemaatje ook voor het eerst mee, eigenlijk onze eerste buitenlandse marathon. We hebben al wel redelijk wat ervaring opgedaan in de Vogezen en Ardennen maar nog niet in wedstrijdverband.

Wij rijden ook de 70 km, dat moet volgens mij prima te doen zijn.
Is dit jaar ook weer onderdeel van de Sforz MTB Marathoncup. Het is technisch gezien niet een heel lastig rondje maar qua klimmen wel een hele pittige. Er zitten heel veel klims in die met droog weer net te fietsen zijn. Vorig jaar met de modder was het heel veel lopen en daardoor heel zwaar. Ook de WC secties zitten erin
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Onze groep is redelijk getraind en wij twijfelden ook tussen de 100 of 70 km. Uiteindelijk dus voor de 70 km gegaan, omdat het aantal hoogtemeters toch wel fors zijn (2100).

We hebben 8 jaar geleden of zo de Salzkammergut Trophy (Oostenrijk) gedaan en toen ook zo rond de 70 km meen ik, met ruim 2000 hm. Dat vonden we toen zo ontzettend zwaar, dat we nu toch maar niet voor de 100 zijn gegaan.

Nadeel van de Salzkammergut Trophy was dat je zo een uur lang aan het klimmen was. Dat was wat saai. Dat is in de Ardennen wel afwisselender. Meer dan 15 min. klimmen kan gewoonweg niet :-)

We gaan elk jaar een paar dagen mtb'en in Houffa en kennen de vaste routes dan ook erg goed. Is het zo dat deze Houffa Marathon ook veel over de vaste routes gaat of voor het grootste deel niet? Zou nl wel jammer zijn als we veel '(her)kennen'.
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Vorig jaar voor het eerst deze marathon gereden, wat direct ook m'n eerste marathon ooit werd. Ik had me ingeschreven op de 120km en die ook uitgereden, maar dat viel niet echt mee.. Wat een hel was dat! :lol: Dit jaar ga ik daarom voor de 100km :D
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik zit er aan te denken om de 50km/70km te doen. 2100 HM is toch wel erg veel. Vooral als je aan het MTB-en bent.

Ben nog nooit in dat gebied geweest om te MTB-en, dus ben eigenlijk wel benieuwd.
#Skraleanjers
Siebje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 maart 2014, 20:07

Ik wil ook graag meedoen met deze tocht. Zal voor de eerste keer zijn dat ik een marathon rijd. Hoe doen jullie dat met drinken? Kan me voorstellen dat je voldoende sportdrank moet drinken als je 100 km gaat MTB'en. Is een Camelback een must? Of kan je bij de tussenstops ook sportdrank in je bidon doen?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Voorbeeld: Drink 0.7 liter voor de start; dat is genoeg voor het eerste uur; neem 2 flessen mee, dan heb je genoeg voor de eerste 3 uur; 1 pitstop en de fles laten bijvullen en je zit op 4 uur etc.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Heb heel lang altijd met Camelbak gereden, ook voor het binnenbandje etc. Tegenwoordig ga ik toch liever zonder, met name in steile afdalingen heb je er toch wat last van.
Zoals rokl zegt: vooraf goed drinken, 2 bidons mee (voor zover mogelijk in je frame) en eventueel bijvullen onderweg of in ieder geval een bekertje aanpakken bij de verzorging. Binnenbandje en patroon in een zadeltasje of aan je zadelpen tapen, gelletjes en een reepje in de achterzakken en klaar.
Begeleiders onderweg is voor mij helaas niet weg gelegd.
Ik heb aan een halve liter sportdrank per uur, 2 gelletjes per uur en een reep per 2 uur genoeg. Maar warm weer veranderd dat natuurlijk evenals persoonlijke behoeften.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

2 gelletjes per uur? Moet er niet aan denken haha.
#Skraleanjers
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Pro_Shifty schreef:2 gelletjes per uur? Moet er niet aan denken haha.
Want? Teveel? Te weinig? Niet lekker? Weet je dan welke smaak hij gebruikt? Of principieel (want: 'verkeerde' suikers)? Heb je liever een banaan? Voedingsvezels? Alles in vloeibare vorm?
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

iemand een tip voor overnachting b&b hotel oid...
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

http://www.lesetables.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan ik je van harte aanraden!
Zelf geweest ruim een maand geleden, prima bevallen.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

Patrick_V schreef:http://www.lesetables.be kan ik je van harte aanraden!
Zelf geweest ruim een maand geleden, prima bevallen.
dank je , die had ik al benaderd , helaas zitten ze vol idd prima plek.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

mike180 schreef:
Patrick_V schreef:http://www.lesetables.be kan ik je van harte aanraden!
Zelf geweest ruim een maand geleden, prima bevallen.
dank je , die had ik al benaderd , helaas zitten ze vol idd prima plek.
Dan vind ik Ol Fosse d'Outh een goede plek. Vlak bij de start, de avond er voor een groot buffet, groot ontbijtbuffet, fiets mag op de kamer. De kamers zijn wat oubollig, maar er is een grote verbouwing aan de gang. Met de LCMT zit je er ook en de laatste keer was er één nadeel: dat toen iedereen gelijk ging douchen er geen water op de vierde verdieping was. Je kon toen prima in het nieuwe deel in een gemeenschappelijke ruimte douchen.
Plaats reactie