21-06-2015 - Malmedy - Raid des Hautes Fagnes

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

nawoordje :
Ik heb de Vlaamse en Nederlandse fora uiteraard van dichtbij gevolgd. Ik kan jullie enkel danken voor de vele positieve reacties en vooral om deze tocht weer voor de derde keer in 4 jaar in nogal helse omstandigheden te rijden. Het zit toch echt niet mee : al 3 maanden liggen de tracks er hier schitterend bij, en dan dit weer !
Ik heb ook enkele punten van kritiek ter harte genomen, en die vind je hier met mijn antwoord :

parcours :
- 91 km : dit parcours werd soms “saaier” bevonden omdat een lus langs Ovifat en vooral de laatste 3 zware hellingen (op de eindklim na) er niet meer inzaten.
antwoord : klopt, maar vorig jaar werd de beslissing om te kiezen na 28 km veel te vroeg bevonden – enige optie : iedereen langs het parcours van de 115 km zodat je pas na 68 km moet kiezen – als je na 68 km kiest voor de 90 en je mist dan die 3 kanjers : waarom dan niet voor de langste afstand kiezen ? – conclusie : kiezen of na 28, of na 68 km, er is geen andere mogelijkheid
- 91/116 km : het lange stuk door de Venen duurt te lang
antwoord : voor de 116 km (en dit jaar dus ook voor de 91) gaan we naar de mooie Hoegne- en zijvalleien – om terug richting Malmedy te komen moeten we over het plateau van de Hoge Venen, en om dat zo kort mogelijk te houden heb ik 3 jaar geleden dat traject zelfs 7 km ingekort, rechter gaat niet meer – om het minder saai te maken zat er sinds dit jaar een nieuw technisch traject in langs de bovenloop van de Bayehon (wortelpad), maar door de barre weersomstandigheden was dat geen kado, wat ik begrijp – bovendien lag dat hele verbindingsstuk er tot de regen vlotlopend bij – om maar te zeggen : daar hebben we nog weinig keuze

opstoppingen - timing start :
Hoewel we daar (op enkelingen na) de laatste jaren weinig over hoorden klagen, kwam dat dit jaar weer naar boven. In de buurt van de Tros Marets-vallei (aan het stapstuk langs de kabels) komen de snelle jongens van de 65 in de achterhoede van de lange afstanden terecht.
antwoord : opstoppingen volledig vermijden op een technisch parcours met meer dan 1500 bikers van allerlei pluimage is onmogelijk – het probleem van de Tros Marets kan worden opgelost met een andere timing van de starturen, maar dat betekent ook een langere timing voor de vele vrijwilligers die jullie dikwijls in weer en wind veilig de wegen over loodsen; het is niet makkelijk om zovele mensen te blijven motiveren – maar we zijn aan het brainstormen over een mogelijke oplossing

douches – bikewash :
Deze werden op de drukke momenten ontoereikend bevonden
antwoord : jullie hebben volledig gelijk >> we zullen oplossingen vinden

eten :
de bikers die laat aankwamen konden niets meer te eten krijgen
antwoord : fout van ons, want zij die 9 of 10 uur onderweg zijn hebben dat zeker nodig - wordt volgend jaar opgelost

zegt deze foto genoeg over deze zware editie ?
Afbeelding
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Mooie foto van mijn fietsmaatje vandebb...... Was idd een zware editie...pfff....
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Lowie, dit was mijn eerste RdhF (en 2de marathon), maar ik heb eigenlijk wel genoten van alle regen en modder.
Super organisatie.

Tip voor volgend jaar: rijstevlaai bij elke stop, die is wel zo godsgruwelijk lekker!
Gebruikersavatar
vandebb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 15:28

lowie schreef:nawoordje :
Ik heb de Vlaamse en Nederlandse fora uiteraard van dichtbij gevolgd. Ik kan jullie enkel danken voor de vele positieve reacties en vooral om deze tocht weer voor de derde keer in 4 jaar in nogal helse omstandigheden te rijden. Het zit toch echt niet mee : al 3 maanden liggen de tracks er hier schitterend bij, en dan dit weer !
Ik heb ook enkele punten van kritiek ter harte genomen, en die vind je hier met mijn antwoord :

parcours :
- 91 km : dit parcours werd soms “saaier” bevonden omdat een lus langs Ovifat en vooral de laatste 3 zware hellingen (op de eindklim na) er niet meer inzaten.
antwoord : klopt, maar vorig jaar werd de beslissing om te kiezen na 28 km veel te vroeg bevonden – enige optie : iedereen langs het parcours van de 115 km zodat je pas na 68 km moet kiezen – als je na 68 km kiest voor de 90 en je mist dan die 3 kanjers : waarom dan niet voor de langste afstand kiezen ? – conclusie : kiezen of na 28, of na 68 km, er is geen andere mogelijkheid
- 91/116 km : het lange stuk door de Venen duurt te lang
antwoord : voor de 116 km (en dit jaar dus ook voor de 91) gaan we naar de mooie Hoegne- en zijvalleien – om terug richting Malmedy te komen moeten we over het plateau van de Hoge Venen, en om dat zo kort mogelijk te houden heb ik 3 jaar geleden dat traject zelfs 7 km ingekort, rechter gaat niet meer – om het minder saai te maken zat er sinds dit jaar een nieuw technisch traject in langs de bovenloop van de Bayehon (wortelpad), maar door de barre weersomstandigheden was dat geen kado, wat ik begrijp – bovendien lag dat hele verbindingsstuk er tot de regen vlotlopend bij – om maar te zeggen : daar hebben we nog weinig keuze

opstoppingen - timing start :
Hoewel we daar (op enkelingen na) de laatste jaren weinig over hoorden klagen, kwam dat dit jaar weer naar boven. In de buurt van de Tros Marets-vallei (aan het stapstuk langs de kabels) komen de snelle jongens van de 65 in de achterhoede van de lange afstanden terecht.
antwoord : opstoppingen volledig vermijden op een technisch parcours met meer dan 1500 bikers van allerlei pluimage is onmogelijk – het probleem van de Tros Marets kan worden opgelost met een andere timing van de starturen, maar dat betekent ook een langere timing voor de vele vrijwilligers die jullie dikwijls in weer en wind veilig de wegen over loodsen; het is niet makkelijk om zovele mensen te blijven motiveren – maar we zijn aan het brainstormen over een mogelijke oplossing

douches – bikewash :
Deze werden op de drukke momenten ontoereikend bevonden
antwoord : jullie hebben volledig gelijk >> we zullen oplossingen vinden

eten :
de bikers die laat aankwamen konden niets meer te eten krijgen
antwoord : fout van ons, want zij die 9 of 10 uur onderweg zijn hebben dat zeker nodig - wordt volgend jaar opgelost

zegt deze foto genoeg over deze zware editie ?
Afbeelding
Dit is inderdaad wel een hele mooie foto!!!
:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Is dat nou Stanley? :wink:
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

@Lowie: Petje af dat jullie elk jaar weer het voor mekaar krijgen dit fantastische evenement rond te krijgen!!! We hebben jammergenoeg al afscheid moeten nemen van de Cimes.... Blijkt wel weer hoe moeilijk het is zo'n grootschalig spektakel te organiseren en hoe afhankelijk je bent van een flinke club enthousiaste vrijwilligers... Ik neem de kleine oneffenheden graag op de koop toe..... Chapeau!!! :-q :-q
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Chips ben ik ineens onderdeel van een leuke promo
http://youtu.be/1_6TJqOrMuE" onclick="window.open(this.href);return false;

Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Gisteren de Erbeskopf marathon gereden. Daar stond de Hans Grohe douche truck. Het zal wel wat kosten, maar de douches zijn meer dan geweldig. Beter dan thuis.
Op de website van bouwindex.be lees ik: "Een XXL-truck met 20 waterbesparende douches die een tropische bui imiteren aan de finish: de eindmeet halen van de 20 km van Brussel was nog nooit zo verfrissend!Met zijn 13 meter, 40 ton en 300 pk is de Showertruck geen kleintje te noemen. De Duitse douche- en kranenspecialist Hansgrohe introduceerde dit gevaarte om sporters wereldwijd na intense sportprestaties verfrissing te brengen. Na thuisland Duitsland en Zwitserland doet de Hansgrohe Showertruck nu voor het eerst België aan, waarna hij doorreist naar andere sportevents in Europa."
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Ik zie dat deze prachtige marathon nog geen eigen 2016 topic heeft gekregen, vandaar even deze kick. Ben zeer benieuwd of Lowie nog nieuwtjes heeft over de tracks!
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

sintesibiker schreef:Ik zie dat deze prachtige marathon nog geen eigen 2016 topic heeft gekregen, vandaar even deze kick. Ben zeer benieuwd of Lowie nog nieuwtjes heeft over de tracks!
komt eraan
Plaats reactie