21-06-2015 - Malmedy - Raid des Hautes Fagnes

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Geen last van de vliegjes hier. Gelukkig, als ik dat hier zo lees..

Voor de rit douchen met azijn schijnt wel te helpen tegen zulk ongedierte.
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

ik heb gewoon met arm en beenstukken gereden.....
.....nergens last van
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Ik heb RDHF gereden op mijn Surly Krampus. Klimmen ging geweldig, zelfs met de regen had ik overal voldoende grip. Ondanks het feit dat die fiets 1x10 is ben ik in de meeste klimmen rijdend boven gekomen. Het dalen ging prima, totdat de regen kwam... (De 0,2 MM die per uur werd voorspeld viel volgens mij per minuut!) Ik fiets met een bril met inklikbare glazen die meteen besloegen. Het vervolg heb ik gereden zonder bril, afdalen met -3 en -1 krijgt dan ineens een heel andere dimensie...

De Krampus is na de RDHF aan een flinke onderhoudsbeurt toe: remkabels lopen stroef, balhoofdlagers hebben soepeler gedraaid, cranklagers idem dito. Maar, het was een geweldige tocht!
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Zouden die rode bultjes niet veroorzaakt worden door de haartjes van de eikenprocessierups ? Ik lees het volgende op internet:
"Wanneer brandharen van de rups met uw huid, ogen of longen in aanraking komen, kunnen zij binnendringen. Daardoor kunt u klachten krijgen zoals:
(heftige) jeuk, bultjes, blaasjes, roodheid van de huid,
rode en gezwollen ogen.
Soms lijken de klachten op een verkoudheid:
een loopneus,
kriebel in de keel,
hoesten,
moeilijk slikken,
kortademigheid."
Met de modder krijg je ook die haartjes op je benen en armen. De één is daarvoor denk ik gevoeliger dan de ander.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Luc K schreef:Zouden die rode bultjes niet veroorzaakt worden door de haartjes van de eikenprocessierups ? Ik lees het volgende op internet:
"Wanneer brandharen van de rups met uw huid, ogen of longen in aanraking komen, kunnen zij binnendringen. Daardoor kunt u klachten krijgen zoals:
(heftige) jeuk, bultjes, blaasjes, roodheid van de huid,
rode en gezwollen ogen.
Soms lijken de klachten op een verkoudheid:
een loopneus,
kriebel in de keel,
hoesten,
moeilijk slikken,
kortademigheid."
Met de modder krijg je ook die haartjes op je benen en armen. De één is daarvoor denk ik gevoeliger dan de ander.
Klinkt helemaal niet onlogisch, heb dit zelf 2 jaar geleden gehad en dat jeukt 2 weken lang als een gek! Die zalf die hieronder genoemd wordt werkt er wel prettig tegen. Maar ik hoop het nooit meer mee te maken, verschrikkelijk die jeuk! Een foto van de bultjes zou meer duidelijkheid geven ;).
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

oorzaak van de jeuk zijn wel degelijk de veenvliegjes, "mouchettes" plaatselijk genaamd en een variant van de Schotse midgets
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Die krengen hebben hetzelfde effect als de progressie rupsjes
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Toen ik een pitstop maakte langs een welwillende struik op de Baraque Michel zaten er talloze kleine vliegjes op mijn benen. Ik ga er vanuit dat die vliegjes, net als voorgaande reacties, voor de zeer vervelende irritaties hebben gezorgd.

Zelden zo'n jeuk gehad dagenlang '-)
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Volgens mij noemen ze die dingen ook wel knutjes. (zandvliegjes)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten" onclick="window.open(this.href);return false;

Die krengen vallen je echt aan!
En het jeukt erger dan een (normale) mug doet :(
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Krab krab... Ikke ook.....
Maaar....... Was een mooi avontuur ...
Zijn er nog meer filmpjes?
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik heb zowel die vliegjes als de processierups mogen ervaren. En de jeuk is exact gelijk. Ben de eerste keer naar de huisarts gegaan na drie slapeloze nachten. Ik heb toen gezegd: of je amputeert mijn benen maar of je doet iets aan die jeuk. Maar ik word gek!!! Toen kreeg ik dus sterke mentholzalf en t advies van talkpoeder.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Die brandharen van de processierups kan ik me ook nog als de dag van gisteren herinneren.
(al was het 1995 toen ik er mee in aanraking kwam)
Een aantal dagen erg slecht geslapen. Men deed nog niets aan bestrijding.
En ik zat helemaal onder. Vooral mijn keel en luchtwegen was erg vervelend.

Die knutjes ken ik van het schieten. Ze vallen je aan en jeuken dat het doet! Bah.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

foto gevonden toen t nog moest gaan regenen

Afbeelding
Sambal
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 30 augustus 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29er, Kona Unit 2013

Dit jaar heb ik helaas niet mee kunnen rijden met RDHF, maar de voorgaande jaren had ik ook last van die knutjes/muggen. Wat voor mij hielp: anti-allergiepillen van mijn vriendin. Zij heeft ze voor de hooikoorts en haalt ze bij de Aldi. Volgens mij heeft heel Nederland wel zo'n doosje in huis. Paar van die pilletjes slikken en geen last meer, het hielp bij mij tegen de allergische reactie op de steken dat is waar je zo'n jeuk van krijgt!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Yep ook dien foto's gespot
Afbeelding
Plaats reactie