30. August 2014 / Nordenau

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

ben ook benieuwd naar de status van het parkoers na vorige week 120 km Houffa hoop ik op een stoffig parkoers, maar dat halen we niet.

vorig jaar was het een leuke snelle marathon. alles tegelijk starten vind ik ook minder, wordt weer een nerveus 1e half uurtje ;-)
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Viel mij vorig jaar ook al op bij deze marathon, dat er allerlei oelewappers al ruim een uur voor de start zenuwachtig aan het doen zijn etc. Ken je plek zou ik zeggen en doe even relaxt. Niet iedereen hoeft vooraan te staan, daar heb je 90 km (of 64) de tijd voor.
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

Vorig jaar deden ze het zo mooi, elke afstand eigen start, jammer. Maakt het inderdaad wat rustiger.
We zien het morgen wel. Indien droog ben ik erbij!
Het ligt altijd aan de banden!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Yenssen schreef:Viel mij vorig jaar ook al op bij deze marathon, dat er allerlei oelewappers al ruim een uur voor de start zenuwachtig aan het doen zijn etc. Ken je plek zou ik zeggen en doe even relaxt. Niet iedereen hoeft vooraan te staan, daar heb je 90 km (of 64) de tijd voor.
Eens,..er gaan mensen vooraan staan die daar niks te zoeken hebben en alleen maar zorgen voor gevaarlijke situaties doordat ze op wandeltempo starten.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Ben al in Nordenau. Vanmiddag beetje regen en nu weer droog en zonnetje. Stukje van parcours gefietst en dat lag er goed bij. De eerste steile klim van de tweede ronde is wel wat nat maar is nog goed te doen (heb hem niet helemaal gefietst).
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Zal het morgen allemaal beleven. Nieuw parcours voor mij en maar kijken hoe het daar is.
Zie (tot mijn vreugde) dat meerdere rijders zo'n combistart niet echt zien zitten. Blijf het onbegrijpelijk vind dat gebeurt.
Het is dat ik gewoon zin heb om stukkie te rijden (dicht bij huis, Sauerland, goede recenties en goede voorspellingen), anders zou dit al een reden zijn om deze marathon te laten schieten.
Zal blij zijn als ik in de 3e ronde zit, dan zie je wie je tegenstanders zijn.....
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
RogerMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 13:02
Mijn mountainbike: Turner Sultan dw-link 2011, Cannondale F1000 2004

Vandaag voor het tweede opeenvolgende jaar van start voor de 90km van Nordenau, inderdaad over hetzelfde parcours als vorig jaar. De dag begon niet helemaal vlekkeloos want thuis wat spullen vergeten waaronder de fietscomputer, maar het weer was goed (droog) en dat maakte veel goed. De eerste kilometers was het erg druk door de massastart, maar na een aantal klimmetjes werd het beter. Parcous lag er goed bij, veel droge stukken en soms een beetje modder. Veel beter als vorige week in Houffalize.

Na zo'n 17km was het even schrikken want ineens werd er geroepen in een korte singletrack afdaling, bleek te zijn omdat Fred gevallen was. Ik zat er misschien een half minuutje achter, maar er waren al andere bikers te hulp geschoten. Waarschijnlijk was het een sleutelbeenbreuk (hoorde ik ook na de wedstrijd). Echt balen dat je dit weer gebeurt Fred, veel sterkte gewenst!

Even later moest ik in een modderige singletrack afdaling even van de fiets, was waarschijnlijk de lastigste afdaling van de dag. Niet veel later was ik weer bij start/finish.

Daar was het rechts houden om de eerste Zusatsrunde in te gaan. In de tweede lange klim moest ik alleen het laatste steile grasstukje lopen omdat het te glad was. Verder was de hele ronde goed te rijden. Ergens halverwege de ronde vroeg iemand langs de kant naar een pompje, daar gestopt en zijn band opgepompt. In de laatste klim was het eerste stuk vrij zwaar door de modder, maar goed omhoog kunnen rijden.

Uiteindelijk na 3:30u zat de eerste zusatzrunde erop en ging ik de tweede en laatste ronde in. Klimmen ging nog lekker en vooral de allerlaatste klim hard omhoog gereden om daarna in 5:02:53 te finishen. Daarmee zijn ook de 4 finishes voor de marathon cup binnen!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Heb vandaag enorm afgezien in Nordenau. De talrijke stijle klims, die ook nog een s vrij lang waren icm de zuigende ondergrond maakt het een pittige ronde. Tot nu toe vind ik dit de pittigste marathon in het Sauerland. Niet super technisch, al waren een aantal stijle afdalingen (getuige Fred zn ongeval,..sterkte Fred) zeker niet ongevaarlijk en ook zeker niet al te makkelijk. Vond het niet veel verschillen van Houffalize moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Effe vanaf de bank met de IPad:
Na zo'n 17 km was het over en sluiten. In (op zich niet moeilijke) afdaling reed ik boven op het verhoogde stuk en dreef langzaam naar rechts. Maakte in split second om de beslissing om het laatste stukje (40 meter) dan maar in de geul te doen ipv risico weg te glijden met voorwiel.
Pakte verkeerd uit op het einde en over de kop en wist gelijk dat het compleet mis was.
Geholpen door aantal medebikers (echt top) en tijdje blijven zitten daar en hoop mensen bezorgd en vragen of ze konden helpen (ook top).
Op eigen kracht naar beneden gelopen en met ambulance naar Winterberg. Daar foto en kon daar geopereerd worden of dit in NL laten doen. Gekozen voor het laatste.
In Amersfoort nieuwe foto's en toen 'gaan we niets aan doen', komt vanzelf goed. Bijna terug gereden naar Winterberg.....
Maandag kijken of ik wat herrie kan schoppen bij artsen want weinig vertrouwen in spontane genezing.
Verder forse domper op best aardig comeback jaar.......
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

Sterkte Fred, hopelijk geneest het goed en snel
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Niet zo mooi Fred,...maar kan je in ieder geval komend seizoen nog een mooiere comeback maken :-q Sterkte met het herstel.
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Pff wederom sterkte Fred!

De start was zoals al verwacht niet bepaald een succes.. 25 min van te voren richting startvak gaan en dan al bijna achteraan staan.. Om daarna de eerste klim stapvoets naar boven te rijden... Mensen zien parkeren op het eerste steil stukje.. Op het hierop volgende vlakke stukje volgas een half peleton in te moeten halen.. Om daarna volle vaart de klim op te rijden en commentaar krijgen of ik wat rustiger kan passeren... Ga dan niet voorin het startvak staan.. Dan komen eerste km's ook minder mensen met een enorm snelheidsverschil voorbij..

Voor de rest leuke marathon, weinig technisch maar gewoon leuk. Overal baanposten, seingevers en eerste hulp super georganiseerd. (kunnen ze in Houffalize nog heeeeel veel van leren)

Minpuntje is de late start, startopstelling, en de 3 afstanden die gelijk starten..
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

Beterschap Fred!

Was een leuke wedstrijd. Geen minpunten voor mij. Late start is fijn, lekker relaxt naar de start zonder vroeg op te staan. Kortom, geslaag evenement. Verslagje op: http://www.hetgoeismoesje.nl/patrick/" onclick="window.open(this.href);return false;
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Leuk verslag! Had je wel omhoog willen zien rennen bij die skihelling met je fiets op de nek :-q

Vind dit een leuk parcours nergens echt heel lastig voor mij maar wel moeilijk genoeg om goed op te letten. Ben zelf met gelukkig vrij lage snelheid gevallen op die afdaling met die rotsen (na 6 km in het tweede lusje).

Had net als vorig jaar het eerste rondje gekozen voor de rechterkant en wou nu de linkerkant proberen. Ben ergens halverwege gevallen terwijl ik wat moest corrigeren om uit een geultje te komen waarin ik zat. Nadat ik weer was opgestaan zag ik een gapend groot gat in het parcours. Lengte hiervan is een centimeter of 60 en rond de 15 cm breed en ik schat zo in een centimeter of 40 diep. Als je daar met je voorwiel in komt is in het beste geval alleen je fiets total loss. Het mooie rode kringetje wat ze erom heen hadden geschilderd is natuurlijk zinloos als je de snelheden bekijkt op Strava. Had zelf gelukkig eigenlijk niks, paar schaafwonden en een kleine kneuzing op mijn linker boven arm.

Vond het achteraf wel raar dat op dit punt alleen maar iemand onder aan staat die aangeeft dat je moet schakelen in verband met een scherpe bocht naar links gevolgd door een klimmetje. Bij de meeste marathons in het Sauerland staan op dit soort punten wel wat EHBO of medisch personeel.

De foto's staan inmiddels ook online. Mijn 40 jarige oude Tomado flessenrekje heeft ook de best off gehaald

Afbeelding :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Toch nog een aanvulling na mijn berichtje van zondag, toen vrij somber omdat ik misschien niet echt geholpen zou worden met operatie.
A.s. donderdag wordt ik (gelukkig) wel geopereerd. Niet in Meander Amersfoort die zaterdagavond al aangaf dat dit niet nodig was en wel goed zou komen.....
Zondag met dank aan FB in contact gekomen met orthopeed (AVE orthopedische klinieken) die aan de hand van mijn foto op FB al aangaf dat een operatie serieus nodig is. Vanmorgen op bezoek geweest en ik wordt donderdag dus in Bosch en Duin geholpen (kan er heen op de fiets).
Erg blij mee want kan nu geen kant op want voel het bot bij wijze van spreke schuiven en prikken bij elke beweging. Na donderdag kan herstel beginnen.

Mbt deze marathon inderdaad verbaasd over het feit dat men zo'n meute tegelijk op pad stuurt terwijl het 3 verschillende wedstrijden betreft. Te zot voor woorden.
Dan natuurlijk enkele lieden die 3 minuten voor de start nog proberen over de hekken hun bike voorin te parkeren. Zou men met 2 medewerkers van de organisatie buiten het vak kunnen voorkomen, want gewoon ronduit asociaal gedrag !!!
Verder helaas maar 17 km gereden, maar hoewel vlak om de hoek bij GrafShaft toch compleet anders en best afwisselend te noemen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie