02-08-2014 Iron Bike Ischgl (A)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor de 20e keer daar deze (klim)marathon want langste langste afstand is "maar" 79 km, maar wel 3.820 hm !!
Daarnaast ook kortere afstand van 49 km / 2.057 hm en 27,5 km / 755 hm.
Bij de langste afstand na het startlusje van de 27,5 km begint het "feest" want dan vanaf 1.400 meter in 1 klim naar 2.853 meter hoogte (is maar 11 km lang, reken stijgingspercentage maar zelf uit). Beloning wel 1 van de mooiste trails bij marathons, namelijk de Salaaser Trail over de bergkam (filmpje http://youtu.be/FCO0z5eplO4). Mijn verjaardagscadeautje die dag.
Afdalen tot 1.700 meter om dan nog een keertje naar 2.800 meter te mogen. Uitzichten onderweg super als je daar nog ook voor hebt, tijd bij 6 km/u omhoog heb je wel. :winkie:
Let op: Als je niet veel wilt klimmen heb ik 1 advies: Wegblijven !!!!

Meer info: http://www.ischgl.com/en/enjoy/summer-h ... s/ironbike
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Voor de zesde keer op rij present. Normaal gesproken de langste afstand. Parcours was vorig jaar iets anders ten opzichte van de vorige editie. Na de Salaaser Trail had je vroeger alleen maar schotter afdalingen tot Laret. Vorig jaar werden we na Alp Trida nog een leuke trail opgestuurd die leuk was om te fietsen.

Dit jaar is er ook een aparte start voor de korste afstand. Dit maakt het iets overzichtelijker/rustiger in het begin. Ben hier zelf wel blij mee.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

faxe schreef:Voor de zesde keer op rij present. Normaal gesproken de langste afstand. Parcours was vorig jaar iets anders ten opzichte van de vorige editie. Na de Salaaser Trail had je vroeger alleen maar schotter afdalingen tot Laret. Vorig jaar werden we na Alp Trida nog een leuke trail opgestuurd die leuk was om te fietsen.

Dit jaar is er ook een aparte start voor de korste afstand. Dit maakt het iets overzichtelijker/rustiger in het begin. Ben hier zelf wel blij mee.
Volgens mij was het in 2012 ook nog leuk trail na de Salaaser voor de ragpaden kwamen.
De gescheiden start van de 27 km en de 49 km / 79 km ben ik ook blij mee. Minder idioten in het begin.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Met 22 km asfalt en 46 km schotter lijkt mij dit niet de een technische marathon. Ook het pad/trail uit het filmpje ziet er als goed te rijden en snel uit.. Dat spreekt mij namelijk wel aan, in een drukke wedstrijd hoeft het van mij allemaal niet zo technisch en extreem, lekker knallen over mooi lopende paden, en lange goed lopende klims daar hou ik van. Dus dan moet ik deze zeker een keer gaan rijden..
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Marathon is ook niet technisch. Daar waar het wat lastiger wordt is de midden en langste afstand ook al van elkaar gescheiden en heb je bij de langste afstand ook geen last meer van eventuele drukte. Fysiek is hij alleen de langste afstand wel HEEL zwaar :wink:

Door het hoge stijgingspercentage lopen de laatste 2 lange klimmen ook niet echt lekker. Zijn ook stukken die je moet lopen omdat het te steil is.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Klopt, is zeker niet de meest technische marathon. Dan een weekje eerder (Montafon) iets meer aan technisch paden. Nadruk hier op lang klimmen en 15% is min of meer standaard.
De trail in het filmpje loopt idd lekker en daarna bovenin enigszins technische afdaling met aantal erg korte bochtjes. Daarna "raggen" naar onder.
Vanaf de laatste top bovenin ook wat technisch, maar komt vooral ook door forse dalingspercentage.
Onderin pak je hetzelfde asfaltstuk dat je eerder met moeite beklommen heb, maar nu 15% gemiddeld omlaag. Volgens Polar klokkie "storte" ik met zo'n 100 meter per minuut omlaag qua hm's.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
kevmori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 764
Lid geworden op: di 14 februari 2006, 11:35
Mijn mountainbike: Cannondale Carbon Flash 3

Is er nog een mogelijkheid om ergens een tent neer te zetten bij dit evenement?
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

kevmori schreef:Is er nog een mogelijkheid om ergens een tent neer te zetten bij dit evenement?
Volgens mij niet in Ischgl. Er is wel een parkeerplaats waar geloof ik campers kunnen staan maar tentjes heb ik daar nog nooit gezien.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

In 2015 dan maar eens voor de lange gaan.. eerst nog ff wat hoogtemeters trainen.. :) want 3850 is wel flink..
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

3850 HM is heel bruut. Ik ben in de buurt en ga de 48 km variant doen denk ik. :)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

dekster schreef:3850 HM is heel bruut. Ik ben in de buurt en ga de 48 km variant doen denk ik. :)
Je kan onderweg altijd nog beslissen om toch voor 79 km te gaan. Als het lekker weer is, je niet omvalt van vermoeidheid dan zeg ik : Gewoon doen, geen zorgen. :-q
rundfunk rudi schreef:In 2015 dan maar eens voor de lange gaan.. eerst nog ff wat hoogtemeters trainen.. :) want 3850 is wel flink..
Die 3.850 is iets overdreven. Volgens Polar kwam ik tot "maar" iets over de 3.500 hm. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
DiXi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 16:32
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon 29

Kicken! Voor volgend jaar eens op de kalender zetten
I am Specialized
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Zit vanaf maandag in Ischgl, maar niet echt vrolijk van het weer hier. Maandag vlot vanuit Schruns (Montafon marathon) vertrokken. In Ischgl nog de motor uit de bus getrokken en wat km's gemaakt. Daarna regen, regen, mist, onweer, koud en soms droog, maar verder niets aan. Vandaag maar een stukje op de weg gedaan en donderdag misschien wat langer om dan vrijdag af te taaien.
Laat de marathon 'lekker' schieten, maar ben klaar met dit weer en geen zin meer om te wachten of het zaterdag misschien wel beter is (vooruitzichten nog steeds niet positief).
Ik zal zaterdagmorgen wel om 08:30u op de webcam kijken en hoop dat ik het toch mis had en de deelnemers een normale wedstrijd hebben, maar zonder Fredje......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Fred.. Vanaf donderdag middag fohn, dus dan zal het rap beter worden met op vrijdag en zaterdag zeker zomerse temperaturen en droog.. mogelijk dat er eind vd middag lokaal onweersbuien onstaan.

ik zal nog ff blijven als ik jou was..
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wordt misschien iets beter, maar beetje klaar hier. We wilden paar dagen met de motor rijden, ik ook nog wat lichtjes fietsen maar nu geen lol aan.
Dus motor al in de bus en vrijdag terug. Net even retourtje Samnaun met de liften maar boven is er echt geen lol aan.
Ga zaterdagmiddag lekker 'bieren' op mijn verjaardag in de binnenstad van Amersfoort.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie