12-07-2014 Salzkammergut Trophy (A)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Sooheee, dat was gisteren een zware bevallig, stromende regen bij de start (voor mij de C-streke). Openingslus bij Obertraun was dit jaar anders, ging door het nieuw aangelegde bikepark. In tegenstelling tot via de weg omhoog rijden was er nu een schotter met hier en daar 20% berg op, pff. Daarna via Hallstatt-Lahn de Salzberg op, daar was de regen een welkome waterkoeling. Wel de gehele Salzberg fietsend kunnen afleggen incl het natte grasstuk vlak voor de zoutmijn. Zo'n 29er geeft duidelijk veel meer tractie dan een 26er. Afdalen van de Salzberg naar de Waldbach stube was niet leuk, koud, vooral koud en erg koud...oja en nat. Daarna met een "frisse" tegenzin aan de beklimming van de Rossalm begonnen en na ongeveer 1/3 klimmen kwamen we boven de regenwolken en was het gelukkig droog. Het klimmen zorgde er ook weer voor dat de zaak weer een stuk warmer werd. Het afdalen naar de vorner Gosausee was wel weer onaangenaam. Door het dunne laagje water op het pad en door de daalsnelheid werd ik zowat half gezandstraald. Met een witte coating kwam ik bij de bevoorrading aan bij hinteren-Gosau waar mijn vrouwtje op me stond te wachten. Bril schoongemaakt, en de motor even bij getankt met koekjes, sport drank en gel en weer door naar de laatste klim. Waarempel begon het wolkendek zich plots te openen en kwam er zon en blauwe lucht tevoorschijn en voelde mijn benen gelijk beter aan. Hoewel ik van de week deze klim sneller gereden had was ik nog verassend snel boven en nog sneller beneden naar de laatste bevoorrading bij het sporthotel in Gosau. Daarna is het niet zo moeilijk meer om te finishen. In tegenstelling tot vorig jaar het laatste kleine klimmetje bij Gosauzwang en via de doorgaande weg naar Steeg. Intussen was de zon heerlijk gaan schijnen en Salzkammergut ziet er dan gelijk erg vriendelijk uit. Bij Bad Goisern nog een paar kleine hindernisjes en net bij in opdraaien van de laatste 1.5km Bad Goisern in kwam de winnenaar van de A-streke voorbij, wát een bikkel! Bad Goisern was echter wel een modderpoel veranderd door de zooi die van zo'n 5000 mtnbikes af kwam. Vrouw gebeld dat ik weer veilig over de finish was en weer terug sjokken naar de auto die halverwege tussen Bad G en Hallstatt stond.

Ondanks het weer en de moeilijkere opening toch weer 30 minuutjes sneller dan vorig jaar. Achteraf gezien ondanks het weer er toch weer enorm van genoten! En het is bewezen, het parcours kan idd heel veel water hebben.

Ben erg benieuwd hoe de foto's van Sportgraf geworden zijn!

Nu nog lekker genieten van een weekje vakantie in Salzkammergut! :-)
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Oké, hier dan ook even een verslagje van mij.
Ten eerste mijn respect aan alle deelnemers die deze tocht hebben volbracht, welke afstand dan ook!

Voor diegene die geen zin hebben om het verder te lezen, ik heb de C-strecke niet uitgereden!

Kort verslag van afgelopen week. Ik zat dus in Westendorf vlak bij Kitzbuhel maar had mij voor deze tocht ingeschreven samen met mijn vrouw, ik de 76km en zij de 38km. Voor de tocht zat ik al 2 weken in Westendorf en heb daar 3 keer een behoorlijke rit kunnen trainen/oefenen, door het belabberde weer helaas minder op de fiets gezeten als ik van te voren had gehoopt!

Gisterochtend om 04.45 uur op gestaan, om 05.30 uur vertrokken richting Bad Goisern. Rond de klok van 08.00 uur kwamen wij daar aan. Onderweg kwam het echt met bakken de lucht uit en op iets van 10km voor aankomst in Bad Goisern zei ik nog dat ik niet zou starten als het bij de start zo hard zou regenen, wat een klote weer zeg!
Aankomst verliep redelijk, langs de weg de auto neer gezet en iedereen keek bedenkelijk omhoog, het regende nog maar niet zo hard meer. Moest mij een beetje haasten want ik wilde om half 9 de trein naar Obertraun hebben, vrouw bij aanmelding afgezet en naar station gegaan. Daar wilde ik op een gegeven moment een foto maken met mijn telefoon van het wachtende volk......................k.t mijn telefoon en portemonnee lagen nog op de fietsendrager...............kon mijn vrouw niet bellen om te vragen dat te halen moest dus zelf snel op en neer in een vreemde omgeving............gelukt, alles lag er nog. Zeiknat maar geld was echt en telefoon deed het nog, geen paniek zover!
Tijd zat in Obertraun en alles rustig aan gedaan en ook even bij start vrouwen wezen kijken. Het regende maar niet zo hard, had regenjasje aan en hoopte op beter weer!
Toen de start, mijn Edge 800 kreeg geen enkele fix met de satellieten, en voor iemand die van cijfertjes houdt onderweg is dat vervelend, geen afstand/hoogte/snelheid/niks.
Fietsen.............ging redelijk maar sommige stukken ondergrond in dat nieuwe bikepark waren nog niet lekker hard waardoor er al aan de banden werd getrokken, daarna een poos lekker gereden maar het begon steeds harder te regenen, alles was nat en doorweekt binnen een half uur. De Salzberg op ging een poos goed, als dat tenminste na dat klooster ofzoiets was waar je doorheen reed, maar de laatste 2 kilometer was het file lopen naar de top en dat op doorweekte schoenen en sokken was geen prettig iets!
Toen mijn eerste afdaling op deze ondergrond tijdens regen, zo dat was even schrikken, ik heb geen glijers meegemaakt bij mijzelf maar had al snel in de gaten dat ik geen held was in dit soort afdalingen. De combinatie van de gladde ondergrond, mijn koude en natte handen en de manier waarop mijn remmen af en toe reageerde op mijn manier van remmen was niet fijn. Ik moest behoorlijk bijremmen om vertrouwen te houden maar af en toe was het gevoel in mijn koude handen niet voldoende om goed gedoseerd te kunnen remmen.
De volgende bult ben ik nog opgereden maar toen ik na die afdaling ook weer zo beroerd naar beneden kwam heb ik echt de hoop opgegeven.
Ik ben dus gestopt bij de derde verzorgingspost, bij de Gosausee, schitterende omgeving, maar gisteren even niet voor mij!!

Salzkammergut-RRon=1-0
Misschien volgend jaar beter maar ik moet gewoon toegeven dat ik dit heb onderschat, zeker het afdalen, niet dat ik alles moeiteloos kan klimmen, maar met misschien een extra rust moment kom ik wel overal boven, zelfs ruim binnen de limiet.
Reden stoppen was dus onderschatten van het dalen van deze ondergrond bij deze weersomstandigheden, het zeiknat geregend zijn waardoor mijn voeten pijn gingen doen (vooral na 2km lopen op erg schuine ondergrond) maar vooral het afkoelen van mijn handen waardoor het remmen niet lekker gedoseerd ging en ik geen vertrouwen had in de afdalingen!

Erg jammer want ik baalde ontzettend, dit had het moment van de vakantie moeten zijn! Ben zelfs een dag eerder terug naar huis gegaan omdat ik er geen zin meer in had!

Mijn vrouw heeft haar tocht wel volbracht, wel regelmatig rustig aan gedaan maar toch nog redelijk binnen de limiet binnen gekomen, dus ook respect voor haar!

Ik ga nu maar weer eens flink km's maken en hopen dat het mij volgend jaar beter zal verlopen!!
Lasjen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 januari 2014, 10:17

DNF......Tot een km of 90 ging het eigenlijk prima: overal rustig omhoog gereden en afdalingen geen risico genomen en waar nodig gelopen. Nadien kreeg ik meer moeite. Maag/darmklachten(2x in het bos gezeten), kleine materiaalpech en dit in combinatie met het vele loopwerk bij het meer en de Salzberg had mij aardig uitgeput. Wel doorgereden, maar de fut was er nu ook bergop uit. Toch nog steeds met de gedachte dat ik hoe dan ook de finish zou halen. Ik moest nog één echte beklimming en die zou ik absoluut overleven! Echter.....bij de laatste tijdscontrole op 180km bleek dat ik net te laat was. 14 uur en 17 min. 2 minuten te laat om door te mogen! Fysiek was ik al bijna leeg, dit was wel de druppel. De 200km heb ik vol moeten maken om uiteindelijk met de fiets terug te keren in Bad Goisern, waar ik 2 blije gezichten van mijn fietsmaatjes trof die het wel gehaald hadden.
Het gevoel van teleurstelling overheerst nog, maar er zat deze dag gewoon niet meer in. En aan 'als ik geweten had dat het 2 min waren....' heb ik niks.
Of het een vervolg krijgt weet ik niet. De afdalingen zijn voor mij op het randje qua risico's. Ga er maar eens goed over nadenken.....
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik was reeds lang ingeschreven voor de 120k, maar door omstandigheden (= geen auto beschikbaar) niet kunnen afreizen naar Bad Goisern.
Vermits ik een echte 'goed weer' rijder ben, voel ik me nu al wat beter, nu ik hoor dat het maar een triestig weertje was.
Nu ben ik mijn inschrijvingsgeld kwijt, ik vraag me af of ik vb. 1 week op voorhand ook nog kon inschrijven?
Gils84
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 juli 2014, 12:12
Mijn mountainbike: CUBE LTD 26'

Ik heb gisteren de 120km uitgefietst. Eerste 3,5 a 4u alleen maar regen gehad. Tel daarbij op de natte rit van Gosau naar Bad Goisern voor de start en je kunt je ongeveer voorstellen hoe ik me voelde na de tweede beklimming! Na de afdaling en redelijk vlakke rit langs het meer moesten we naar 65km bij Salzberg omhoog. Nou daar was het ondertussen zo nat en glad dat ik alleen eerste stuk heb kunnen fietsen en af en toe een paar tussen stukjes. Daarna wat kramp maar door kunnen fietsen. Ik ging voor het finishen en dat is gelukt. Wat een tocht! En dat op een 26' en geen bergverzet....Iets met domme nederlanders! Mijn eerste echte marathon en met 4100hm niet verkeerd.
You Only Live Ones!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

TaurineR schreef:Ik was reeds lang ingeschreven voor de 120k, maar door omstandigheden (= geen auto beschikbaar) niet kunnen afreizen naar Bad Goisern.
Vermits ik een echte 'goed weer' rijder ben, voel ik me nu al wat beter, nu ik hoor dat het maar een triestig weertje was.
Nu ben ik mijn inschrijvingsgeld kwijt, ik vraag me af of ik vb. 1 week op voorhand ook nog kon inschrijven?
In theorie zou dat kunnen maar je loopt wel dan het risico dat de streke waaraan je mee wilt doen vol zit. FF opletten dus.

Ben nog steeds in Salzkammergut en het is nu prachtig weer, in de avond wel quelle wolken en wat gewitter maar met 22-26°C prima uit te houden. Vanavond nog eens de laatste klim in het Gosauertal een opkarren. Eens kijken of ik mijn tijd een beetje scherper kan zetten (is nu 30min21sec)

@RRon, jammer dat het zo gelopen is :cry: . Dalen was wel een beetje tricky maar ik vond het eigenlijk nog best te doen (eerlijk gezegd, ik heb hier al erg vaak gereden en vaak ook in de regen dus ik ben wel wat gewent). Het stuk op de Salzberg, das geen klooster maar het Knakkenhaus, de ingang van de Zoutmijn (Salzwelten). Mocht je volgend jaar nogmaals mee doen, lekker hier gaan zitten en zeker de zoutmijn bezoeken, de moeite waard! Het steile geasfalteerde stuk bij de zoutmijn is ook direct het steilste stuk van de SKGT en is op z'n steilst 34% (!) Geen wonder dat de meeste daar lopen :wink: . Ik was blij dat ik mijn General Lee (Leo Racing) cass adaptor achter gelegd had zodat ik ipv van 28-32-36, 28-33-40 als drie kleinste versnellingen had. Daar wel even nodig gehad. :roll:

'K was in elk geval de snelste NLer op de C-streke, mijn naam werd zelfs nog omgeroepen bij de start (mocht vooraan staan wegens goed gedrag vorig jaar ofzo :wink: )
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Lasjen schreef:DNF......Tot een km of 90 ging het eigenlijk prima: overal rustig omhoog gereden en afdalingen geen risico genomen en waar nodig gelopen. Nadien kreeg ik meer moeite. Maag/darmklachten(2x in het bos gezeten), kleine materiaalpech en dit in combinatie met het vele loopwerk bij het meer en de Salzberg had mij aardig uitgeput. Wel doorgereden, maar de fut was er nu ook bergop uit. Toch nog steeds met de gedachte dat ik hoe dan ook de finish zou halen. Ik moest nog één echte beklimming en die zou ik absoluut overleven! Echter.....bij de laatste tijdscontrole op 180km bleek dat ik net te laat was. 14 uur en 17 min. 2 minuten te laat om door te mogen! Fysiek was ik al bijna leeg, dit was wel de druppel. De 200km heb ik vol moeten maken om uiteindelijk met de fiets terug te keren in Bad Goisern, waar ik 2 blije gezichten van mijn fietsmaatjes trof die het wel gehaald hadden.
Het gevoel van teleurstelling overheerst nog, maar er zat deze dag gewoon niet meer in. En aan 'als ik geweten had dat het 2 min waren....' heb ik niks.
Of het een vervolg krijgt weet ik niet. De afdalingen zijn voor mij op het randje qua risico's. Ga er maar eens goed over nadenken.....
Jammer dat je het net niet gehaald hebt. Je was lekker relaxed de 2 keer dat ik je tegenkwam en had het idee dat als het probleem met de fiets te repareren was je de finish wel zou halen. Wat was het probleem met de fiets nu uiteindelijk?
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

RRon schreef: Ik ga nu maar weer eens flink km's maken en hopen dat het mij volgend jaar beter zal verlopen!!
Jammer dat het niet gelukt is. Aan je slotzin maak ik op dat het evenement je wel aanspreekt en je het nog een keer wil gaan proberen. Als ik je verslag zo lees kan het volgende keer alleen maar beter gaan. Je kent de omgeving dan wat beter en kan je wat beter voorbereiden op de omstandigheden. Met het weer van afgelopen zaterdag is koude handen naar mijn idee een keuze. Met de juiste kleding was dit niet nodig geweest. Heb zelf uurtje of zes in de regen gefietst en het geen seconde koud gehad. Heb de 2 keer dat ik het wat frisser vond worden mijn winddichte regenjack aangedaan en had het binnen no time weer lekker warm. Handschoenen met lange vingers zijn naar mijn idee ook een must bij dit soort omstandigheden.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik heb het inderdaad onderschat en misschien ook inderdaad was de kledingkeuze niet optimaal.
Graag ga ik volgend jaar opnieuw en beter voorbereid de uitdaging weer aan. Ik wil dan ook dichter in de buurt op vakantie gaan om mij beter voor te bereiden.
Ik houd niet van opgeven en zal mij beter voelen als ik hem volgend jaar wel uitrijdt! De omgeving was voor zover ik kon zien prachtig en het was een prachtig evenement. Jammer van het weer maar verder geweldig!!
Thomas81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 22:07
Mijn mountainbike: S-works Stumpjumper FSR 2013

Zo wat een tocht zeg! B strecke kunnen volbrengen maar dat ging niet van harte.
Eerst al wat buikpijn omdat ik alleen maar voeding bij me had tot pauze twee en geen water had meegenomen. De buikpijn trok gelukkig wel weer weg.
Daarna de Salzberg wat een ding is dat, eerste deel met haarspeldbochtjes bijna surplace omhoog op laatste stukje na teveel lopers op het pad. Daarna de weg voetje voor voetje op het randje van de berm, op de weg gleed je soms terug.
Op de Rossalm helemaal dood gezeten er zat helemaal niets meer in, wilde alleen maar slapen. Stil gestaan over mijn fiets gehangen, stukken gelopen weer gefietst. Al meerdere punten gedacht na deze berg terug naar Gossau waar we in een pension zaten te gaan. Boven gekomen daar gelletje genomen en water gedronken en aan de afdaling begonnen. Dat ging nog als een krant vanwege concentratie gebrek op dat moment komt er een van de A strecke voorbij daar maar het wiel van gekozen dat daalde stuk makkelijker.
Beneden aangekomen zat er wonder boven wonder weer power in de benen. Uiteindelijk laatste deel weer lekker kunnen fietsen.
Met een enorme grijns op mijn gezicht over de finish gekomen!! :)

Een van de maatjes heeft de A strecke gefinished en de ander was een kwartier te laat bij het 180 km punt
Lasjen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 januari 2014, 10:17

faxe schreef:
Lasjen schreef:DNF......Tot een km of 90 ging het eigenlijk prima: overal rustig omhoog gereden en afdalingen geen risico genomen en waar nodig gelopen. Nadien kreeg ik meer moeite. Maag/darmklachten(2x in het bos gezeten), kleine materiaalpech en dit in combinatie met het vele loopwerk bij het meer en de Salzberg had mij aardig uitgeput. Wel doorgereden, maar de fut was er nu ook bergop uit. Toch nog steeds met de gedachte dat ik hoe dan ook de finish zou halen. Ik moest nog één echte beklimming en die zou ik absoluut overleven! Echter.....bij de laatste tijdscontrole op 180km bleek dat ik net te laat was. 14 uur en 17 min. 2 minuten te laat om door te mogen! Fysiek was ik al bijna leeg, dit was wel de druppel. De 200km heb ik vol moeten maken om uiteindelijk met de fiets terug te keren in Bad Goisern, waar ik 2 blije gezichten van mijn fietsmaatjes trof die het wel gehaald hadden.
Het gevoel van teleurstelling overheerst nog, maar er zat deze dag gewoon niet meer in. En aan 'als ik geweten had dat het 2 min waren....' heb ik niks.
Of het een vervolg krijgt weet ik niet. De afdalingen zijn voor mij op het randje qua risico's. Ga er maar eens goed over nadenken.....
Jammer dat je het net niet gehaald hebt. Je was lekker relaxed de 2 keer dat ik je tegenkwam en had het idee dat als het probleem met de fiets te repareren was je de finish wel zou halen. Wat was het probleem met de fiets nu uiteindelijk?
Derailleurwieltje is kapot. Heb nog geen moeite genomen om er na zaterdag naar te kijken...
Inderdaad ha dik alles nog onder controle toen ik jou 2x trof. Nadien kreeg ik darmklachten en dat heeft mij de das omgedaan uiteindelijk. Krachten vloeiden weg en het werd plots overleven. Erg jammer aangezien ik in de uitslag zie dat diegenen voor mij, die dus ook moest stoppen, toch is doorgereden en wel is geklasseerd....Op de 180km had ik geen twijfel dat ik het zou halen, maar ja. Jij uiteraard proficiat. Respect!
Plaats reactie