Roc d'Azur 2013

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Zodadelijk online: http://www.mountainbike.nl/nieuws/2013/roc-dazur-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was fijn tuffen dit jaar! De marathon op de Crisp, en omdat we er toch waren, de d'Azur op de Turner. Geen beter terrein om het contrast tussen deze beide fietsen te markeren, maar ooh, wat hebben ze allebei hun hele eigenste pretfactor!

Er was nog wat geharrewar omtrend de internationale (lees: niet-Franse) licenties. Hoe is dat verhaal eigenlijk afgelopen? Het zou toch van de zotte zijn als je hier niet mag starten met je KNWU licentie, maar dat je ook nog een dokter-bibber verklaring moet fabriceren doktersverklaring moet afgeven? Het blijft een bijzonderheid, die Franse organisaties..

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

De marathon met de moeilijkere afdalingen en de meeste vermoeidheid door de duur op de HT, de kortere wedstrijd op de fullie... vanwaar die keuze?

Bij niet-Franse licenties hield de UCI en ASO hun poot stijf: Extra verklaring bleef nodig. Alle internationale renners liepen daar tegenaan en hebben volgens mij allemaal wel wat geregeld, van echte verklaringen via een arts in Frejus of hun eigen arts tot zelf ingevulde. Ik sprak Tracey Mosely en die had uiteindelijk een waiver van de organisatie getekend.

Nogal een matige beurt bij de honderden internationale renners. Ik denk dat ze daar een flink leerpunt hebben voor volgend jaar...
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

shiverer schreef:Zodadelijk online: http://www.mountainbike.nl/nieuws/2013/roc-dazur-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was fijn tuffen dit jaar! De marathon op de Crisp, en omdat we er toch waren, de d'Azur op de Turner. Geen beter terrein om het contrast tussen deze beide fietsen te markeren, maar ooh, wat hebben ze allebei hun hele eigenste pretfactor!

Er was nog wat geharrewar omtrend de internationale (lees: niet-Franse) licenties. Hoe is dat verhaal eigenlijk afgelopen? Het zou toch van de zotte zijn als je hier niet mag starten met je KNWU licentie, maar dat je ook nog een dokter-bibber verklaring moet fabriceren doktersverklaring moet afgeven? Het blijft een bijzonderheid, die Franse organisaties..
Dit jaar had ik toevalligerwijs een echte verklaring. Maar de kleuren laserprinter is geduldig :wink:
Mooi verslag btw.

Wij deden de Masters (43km)
Weinig overelkaarheenvallendfransmeneeren gezien deze keer.
Op het bovenste stuk vd Fournel rolden er slechts 3 over elkaar heen, recht voor m'n neus, dat dan weer wel (hoewel ik niet zeker weet of het ook echt fransmeneeren waren).
Dit hoopje mens en fiets lopend gepasseerd (Ca va ?) en weer opgestapt.
De rest vd Fournel zigzaggend afgelegd, geweldig zo'n dropper :winkie:

Onderweg in Luxemburg Noin en Jeroen nog tegengekomen.
Zou handiger zijn wanneer dit tijdens het evenement was gebeurd, volgende keer beter, net als de ellende met de inschrijvingen, de startnummers en de verklaringen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Ook maar even mijn relaas over de Roc:

De korte versie: It was awesome!!

De (wat) langere versie: Op zaterdag vertrokken richting Frejus, zondag t/m dinsdag her en der stukken parcours verkent en gewoon leuk gebiked. Woensdag was de dag v/h inschrijvings drama, dus laat ik het daar maar niet over hebben. Donderdag mijn eerste wedstrijd/event; de Roc Challenge. Grofweg gezien een kortere versie v/d marathon: 58Km met 2300 Hm. Ik stond redelijk vooraan bij de start in Roquebrune, maar gezien we al na 200 meter een stuk singletrack op gingen was het toch direct wandelen. Ik heb me maar een beetje rustig gehouden, en zodra ik er langs kon dat zo snel mogelijk gedaan. Zo dus gestaag opgeschoven in de eerste kilometers. Een 50Hm onder de top v/d Vallingarde even snel bij de verzorging wat gegeten, en daarna in processie over een paadje naar de top gelopen (Dat stuk bleek later als afdaling in de Endroc te zitten ...). Bovenaan de vallingarde gingen we de eerste Enduro stage op: krappe singletrack stukken, waar inhalen niet echt ging. Helaas zat ik achter een beetje een prutser en kon er niet echt langs. Toen we eenmaal de weg overstaken werd de afdaling breder en kon ik de remmen loslaten. Daar een heel groepje mensen ingehaald, en verder naar beneden stestoven. Vanaf dat punt heb ik niet heel veel mede Roc Challenge rijders meer gezien. In de verte reed nog een klein groepje voor me, maar rond dat punt kwamen we ook in het achterveld v/d Roc Pro. Al snel volgde een v/d technischere afdalingen; degene met het `Dangereux' bordje (die afdaling komt in de buurt v/d klim na de Fournel). Daar ontzettend hard en lekker naar beneden gereden. Ik denk een stuk of 20 lopers v/d Roc Pro ingehaald, en nog een 5 tot 10 al fietsende lui. Waaronder ook het groepje mede Roc Challenge deelnemers die daarvoor dus nog een 100 meter voor me reden :D. Ik had echt een big smile onderaan die afdaling. In een v/d volgende klimmen sloot een fransman uit dat groepje weer bij me aan, en ik kreeg complimenten voor mijn afdaal skills :D. Aan het begin v/d volgende afdaling liet de fransman me ook heel vriendelijk voorbij, en ik had meteen weer een gat. Helaas werd ik onderaan weer opgehouden door Roc Pro mensen, en zat hij op de volgende klim weer vrolijk in mijn wiel. Voor de rest nog prima door kunnen rijden. We hadden het stuk singletrack voor St. Aygulf al verkend, dus toen we eenmaal de weg daar op gingen de gaskraan opengedraaid en aan de eindsprint begonnen. Helaas hadden we er bij het verkennen geen rekening mee gehouden dat we nog even heen en terug over het strand moesten bij St. Aygulf. Dat werd een ietswat lange eindsprint dus ..... Gelukkig kon ik toch nog wel redelijk tempo blijven rijden. Uiteindelijk binnen in 3 uur en 53 minuten: een 15e tijd v/d 300 starters. Uiterst tevreden daarover!

Vrijdag en zaterdag zo veel mogelijk proberen te herstellen. Op zaterdag ook de mtb.nl crew nog kort tegen gekomen op de expo. Zondag dan de hoofd race; de Roc d' Azur. De wedstrijd waar ik de afgelopen 3 maanden naar toe getrained had. Ik mocht weg in startvak 2. Gezien ik al lekker op tijd daar was stond ik ook nu weer redelijk vooraan. Bij de start meteen gas erop en verder naar voor gereden. Eenmaal v/h terrein af niet teveel werk gedaan en gewoon in een groepje mee gepeddeld. Desondanks was het gevoel in de eerste klim niet echt super. Er zijn daar gewoon mensen die nog altijd een stuk harder klimmen dan ik. De afdaling v/d fournel ging ook nog niet echt super; verloor daar ook nog eens m'n bidon. Pas toen ik in de laatste 50 meter van die afdaling op een ietswat sketchy manier een fransman inhaalde werd ik pas echt wakker en begon het te lopen. Lekker tempo gaan rijden de klim op en wederom volle bak de `dangereux' afdaling in. Helaas kwam ik nu halverwege in traffic, en kon er niet echt langs. Toch ging het wel lekker; bij de verzorgingen telkens heel kort gestopt om wat sportdrank naar binnen te werken, en de rest gewoon gas geven. Wederom de Vallingarde op; dit keer over het asfalt, en wederom de enduro afdaling op. Die totaal onherkenbaar geworden; een groot wasbord aan remkuilen. Ook de afdaling naar de col de Bougnon toe was compleet veranderd. Bij het verkennen en tijdens de Challenge was het nog zoeken naar een mooie lijn tussen de stenen door, nu was het overal hetzelfde en dan maar een kwestie van zo snel, recht en vloeiend mogelijk over de stenen en door de kuilen heen rijden. Toch wederom een paar groepjes renners in kunnen halen in die afdalingen. Dat blijft een heerlijk gevoel. Ondertussen was ik al een tijdje mensen van de eerste startgroep aan het inhalen. Op de smalle paadjes vanaf de col de Bougnon was dat af en toe wel wat vervelend. Waarom starten zo'n langzame mensen dan ook in startvak 1.... Anyway; op het einde v/d `betonplaten klim', net voor de voorlaatste verzorging begon het kaarsje een beetje uit te gaan. Ik was blij toen ik de verzorging zag. Daar snel wat gegeten en gedronken en weer door gereden. Vanaf St. Aygulf was het vechten tegen de kramp. Ik was blij dat ik het laatste houten bruggetje fietsend op kwam. Helaas had ik daar ook niet meer de benen mijn twee mensen uit mijn groepje achter me te houden. Zo bolde ik in 3 uur en 11 minuten helemaal leeg over de finish. Daar neer geploft en een tijdje gezeten voordat genoeg ik genoeg krachten verzameld had wat te gaan eten en richting camping te gaan. Ook hier boven verwachting goed gereden. Een 354e plaats v/d meer dan 4000 starters. Zeer tevreden over mijn resultaten, en een heerlijk weekje gebiked rondom Frejus. Zeker voor herhaling vatbaar!

Op de terugweg idd ThaSingleTrackMastah nog tegen gekomen. De volgende keer toch proberen dat in Frejus voor elkaar te krijgen ;).

btw. Ik meende dat ik tijdens de Roc d' Azur bovenaan de klim *voor* de vallingarde nog iemand in een mtb.nl langs de kant zag staan. Iemand van hier? Of heb ik bij gebrek aan concentratie ingebeeld dat het een mtb.nl shirtje was en ``Hoi'' geroepen tegen een volledige willekeurig persoon :P.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Dat zou heel goed ik geweest kunnen zijn! Wij waren met "vak 1" ingestroomd in het dal bij de Fournel, die startklim heb ik nu wel weer even gezien na een paar keer ;) En zondag was toch vooral genieten, foto'en, en jawel, mn Turner testen :D Of het was Jeroen, onze crew-mystery-guy (we weten zelf ook niet precies wat ie doet, maar hij fietst wel hard)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Hoewel de marathon niet gereden een paar plaatjes. Op donderdag de Enduro en op zaterdag de tandem gereden.
Ik zou eens na moeten gaan hoeveel keer ik wel niet meegedaan heb. Het blijft leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Plaats reactie