14-07-2013 Erbeskopfmarathon - Thalfang (Dui) - 86/112 km

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
pierrekees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29

Bedankt fred voor de info daar kan ik wat mee :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Hannibal schreef:Dan moet je niet vreemd opkijken als er ineens een wildvreemde op een zwarte scalpel 29er je gedag komt zeggen :D
Altijd goed, het was "ooit allemaal op een Scalpel" en ben ik nu vreemd gegaan.
pierrekees schreef:Bedankt fred voor de info daar kan ik wat mee :-q
Staat nog een verslagje op mijn site, maar ik biedt geen garantie voor 2013 !!!!
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
pierrekees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29

Nee fred i now :-q
Robbo
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 8 november 2004, 17:04
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Is er een camping in de buurt waar meer bikers verblijven?
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Aangezien ik de aanhang niet zo gek kreeg om mee te gaan, heb ik maar besloten om in een pension te gaan zitten. Ik geloof in Geisfeld, op 17km ofzo.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Familie Kessler
Berghof 1
54424 Thalfang

Tel.: +49 (0) 6504/9138-0
Fax: +49 (0) 6504/9138-25
Mail: info[at]hotel-berghof-thalfang.de
Internet: http://www.hotel-berghof-thalfang.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zit je op 500 meter van de start, prima hotel niet duur en goed eten en ontbijt, je moet wel even bellen website ligt eruit
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
RogerMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 13:02
Mijn mountainbike: Turner Sultan dw-link 2011, Cannondale F1000 2004

Vandaag weer deze marathon gereden voor het 5e jaar op rij. Was weer vroeg op om om 05:40u in de auto te zitten. Mooi op tijd rond 7:45 in Thalfang, nummer opgehaald. Dit jaar geen presentje gekregen (normaal T-shirt).. heb ik iets gemist?

Iets na 9u gingen we van start. De wedstrijd begint als altijd met een ronde van zo'n 7km rond Thalfang om dan nog eens langs de finish te rijden. In dit stuk kwam ik al het nodige tegen.. eerst bijna van de weg gereden bij een inhaalactie, bovenaan de laatste afdaling voor de finish even van de fiets omdat er ineens iemand binnendoor schoot en onderaan deze afdaling nog net mijn voorganger kunnen ontwijken. Een paar honderd meter na de start ging er twee plaatsen voor mij ook nog iemand over de kop. Gelukkig werd het daarna wat rustiger...

De eerste 35-40 km veel korte maar wel steile klimmen en een aantal lastig lopende graspassages, zelfs als het droog is. Daarna weer een stuk of 4 langere klimmen met als laatste de Erbeskopf op 70km. Voelde mij goed en reed lekker, al was de lange afdaling na de Erbeskopf wel welkom. Het begon ook flink warm te worden, mijn fietscomputer gaf zelfs temperaturen van boven de 30 graden aan. De laatste 10-15km waren als altijd slopend. Nog een aantal pittige steile hellingen en lastige afdalingen. Bij de laatste klim van 110hm liep mijn snelheid wel flink terug. Uiteindelijk wel met mijn beste tijd van de afgelopen 5 jaar gefinisht dus wel tevreden. Bij de finish nog goed gebruik gemaakt van de eindverzorging en een bordje pasta gegeten.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Ik heb me in de eerste 2 uur flink opgeblazen, ik ben denk ik vooral de hoeveelheid klimmen niet gewend, want de meeste marathons hier hebben max tot 2.000hm. Ik heb op een gegeven moment (3e uur ofzo) maar besloten dat het enige nog haalbare nog het finishen was.. Dat heb ik dan ook gedaan.. Maar goed, weer wat geleerd denk ik dan?! (in het vervolg wel weer luisteren naar de hartslagmeter, beginnersfout!)

Nog wat dingen die me opvielen:
- goede organisatie en alles goed geregeld
- zeer vriendelijke mensen overal, ook in het publiek en ook de vrijwilligers
- niet duur vergeleken met marathons bij mij in de buurt, daar betaal je al gauw meer dan $100..
- gratis pasta en zeer goede verzorgingsposten (ook gratis)
- zeer veel 'schotter' achtige paden en gras passages. Er waren maar een paar stukjes waar ik echt plezier had (singletracks). Ze kondigden van te voren aan dat de route veel singletrack bevatte en dat ze daar om bekend staan.. Ik weet niet of ik dan nog andere marathons in Dld moet gaan proberen?! Al met al een mooie dag gehad en een mooie omgeving gezien maar ik vind het parkoers toch redelijk saai.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Dit is een marathon in Duitsland met een wat spannender parcours: http://www.radsportakademie.de/GBM/neustadt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

100,- inschrijving voor een marathon dat is even andere koek :o . Zijn die marathons beter verzorgd of wat is het verschil met deze marathons?

Parcours saai? Tsja supertechnisch is het in Duitsland (bijna) nergens. Als ik zie dat er in vele afdalingen en klimmen al mensen aan de wandel zijn lijkt het me voor velen al moeilijk genoeg. Als ik tijd heb om te klagen over het gebrek aan technische afdalingen/klimmen en singletrails heb ik niet hard genoeg gereden en het mezelf niet moeilijk genoeg gemaakt :wink:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Erbeskopf is meer een mix tussen "standaard" Duitse marathon met enkele technische secties er in verwerkt. Qua parcours ook anders dan de uitvoering die ik in 2003 reed en toen was deze een stuk technischer (toen veel klachten daarover). Echter toen ook super slecht georganiseerd (vooral verzorging schandalig slecht).
Vorig jaar in de nattigheid paar lastige stukken en zal afgelopen zondag iets makkelijker geweest zijn, maar wat "Faxe" ook zegt: Neustadt is technischer, maar zitten ook grote stukken schotter in.
Maar ik vond vorig jaar de Erbeskopf alles behalve saai, maar had ook te maken met de wedstrijd waarin ik zat en de wisselende (weers)omstandigheden. Had hem dit jaar op de planning staan.
Wat Ghizz ook aangeeft klopt gedeeltelijk: Bij 70 km/u kan ook een schotterpad met paar bochten best spannend zijn.
Mbt de 100,- voor inschrijving: Pak de CristAlp of Eiger maar als voorbeeld.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Dit jaar de halve marathon gereden. Redelijk veel schotter paden een aantal mooie afdaling over mooie trails. Ik heb mij prima vermaakt. Mede dankzij het mooie weer, mooie omgeving waardoor je fietst en uitstekende verzorging!!! cake, koek, gel's, banaan, etc. het was er allemaal. Wat mij betreft volgend jaar weer.
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

2014 editie staat zondag as op de agenda, tevens 4e wedstrijd van de Sforz Rose cup
In 2011 hier voor het eerst/laatst gereden

Rij zelf de halve marathon, oftewel 63 km 1650 hm
Bekende bandentwijfel: zomerbandjes (Spec Renegades) of toch RRo/RRa eronder?
Vooral in de nachten wordt veel water voorspeld, tijdens de wedstrijd lichte regen
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

In 2010 daar voor het laatst gereden, ook nu weer de halve.
Geen twijfel over de bandjes, rij altijd, zomer of winter RRa/RRa, dan hoef ik daar nooit over na te denken.
Misschien mogen we blij zijn als het morgen lichtjes regent, want warm weer daar, is na een regenbui, erg benauwd. Das dan wel mijn type weer, dus laat de zon maar stomen.
Succes !
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Dat was een pittige, vanwege de vele regen best wel modderbak, ondanks dat wel weer erg genoten , blijft mooi parcours daar en prima organisatie, volgend jaar weer erbij
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Plaats reactie