HERO Dolimiti

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
Yorizz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 4 oktober 2009, 11:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 6.0 Pro Race

Bikers,

Volgende jaar op 15 juni wil ik de HERO Dolimiti gaan rijden (86 km). Zijn er mensen hier op het forum die deze tocht hebben gereden? Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen (zwaarte) en naar het vervoer en overnachtingsplekken. Ik zou graag met de trein er naar toe willen. Iemand hier meer info over of ervaring mee. Ik hoor het graag van jullie. Thanks alvast.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Er staan op YouTube veel filmpjes. Denk dat het een loodzware Marathon is met veel stijlle beklimmingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Niet gereden, 86km 4400 hm op een dag is voor mij een beetje teveel van het goede...
Wel ooit een week lang een Giro Dolomiti huttentocht met MTB gedaan (met Vasa), en afgelopen zomer er 'los' rondgefietst, oa ook de Sellaronde gereden (veelal lift bergop, met de fiets weer naar beneden, nadruk ligt daarbij dus op dalen, hoe ontspannen wil je het hebben :winkie: ?).
Qua omgeving denk ik een van de meest betoverende berglandschappen die er zijn in Europa, zo mooi!! Lange steile klimmen, lekkere afdalingen, van schotter tot flowtrails tot enduroachtig, alles is er.
Dus... als je er de benen ervoor hebt, doen, zou ik zeggen :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Op mountainbike.be forum staan paar reisverslagen.
KeX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 november 2004, 10:41
Mijn mountainbike: BMC TE02 29er

In 2016 de 86 gedaan en dit jaar de "kortere" versie die niet per se makkelijker is. Het is in beide gevallen veel klimmen en dalen. Er zit geen stuk vlak in. De lange afstand is vier passen rijden (hoofdzakelijk schotter omhoog) waarvan de eerste gelijk naar Dantercepies vanuit Wolkenstein een kilometer of zes met daarin 800hm. Je kunt zelf uitrekenen hoe lang en hoe steil dit is. De Marathon is erg druk dus aan de andere kant de flowtrail naar Corvara omlaag is als niet licentie rijder (italianen lijken allemal een licentie te hebben) file rijden. De tweede pas gaat over Pralongia naar Campolongo. Deze loopt op wat steile piekjes na beter en de afdaling is lekker traillig. Vanaf daar wordt het zwaar vanuit Arabba naa het dak van de Hero bij Porto Vescovo. Deze klim, zeker als hij wat nattig ligt, zal deels lopen betekenen. Bovenop de top lag toen ik er was in juni nog sneeuw. Vanaf daar trail je met het laatste stuk over wat asfalt naar Passo Pordoi. Had ik eigenlijk al gezegd dat je een jasje mee moet nehmen? De temperatuurverschillen over de hele dag kunnen ook als het niet regent vrij extreem zijn. Da afdaling vanaf pordoi is categorie Enduro. Dit jaar heb ik er veel schik gehad maar in 2016 lag het modderig en ben ik deels op mijn kont de berg afgegeleden. Als je dat hebt gehad volgt nog de lange Maar minder steile klim over de Passo Duron en nog een klein gemeen piekje richting Monte Pana. Het is één van de zwaarste Marathons die ik van mijn lijstje heb gevinkt, Maar het is een groot (Maar druk) en geweldig evenement om mee te maken.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

ik wil hem ook wel gaan rijden, benieuwd ook naar de mogelijkheden voor vervoer per trein...
Vonnie
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 24 november 2010, 21:38
Mijn mountainbike: Koga X29-Runner(staat stil), Kona Unit SS(mag er soms uit),Trek Farley 9,8(moet altijd mee!)

Doen!!!!!
Ik kan de tocht niet beter beschrijven dan wat er al staat. Ik heb de 60 km gedaan. Wat een pracht route.
Wij hadden top weer. Maar het stuk enduro route was voor mij met 100 mm vering voor en geen heldin net iets te helftig. Oefen de startklim! De accomodaties zijn aan de prijzige kant. Kan ook gelegen hebben omdat toen ook het WK gereden werd.
Daarna door gegaan naar Oostenrijk voor de salzkammergut. Dat ging daar als een speer na de Dolomieten voorbereiding.

Succes alvast
Plaats reactie