Bart Brentjens Challenge 2018, zondag 7 oktober, Eijsden

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Ik heb een basislicentie, maar zou graag deelnemen aan de wedstrijd. Maar als ik niet in hetzelfde vak (of direct erachter) als de licentiehouders kan starten, dan is het voor mij geen wedstrijd... dan is het een toertocht met tijdwaarneming.

Ik vraag me ook af hoeveel licentiehouders er gaan starten nu het geen NK is?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

schepp schreef:Dit is wat de organisatie van de BBC aangeeft, niet de KNWU. Als de organisatie van de BBC ook de wedstrijd toegankelijk wil laten zijn voor basisleden dan kan dat in vrijwel alle gevallen. KNWU is nu ook bezig met het opzetten van een marathoncompetitie en die zal zeker ook toegang bieden aan basisleden aangezien dit verreweg de grootste groep marathonrijders is. Ben benieuwd hoeveel licentierijders nu zullen deelnemen aan de wedstrijd nu het geen NK is. Ik twijfel nog aangezien ik normaal de middenafstand rij en ik 110km gewoon niet echt leuk vind.
KNWU geeft dit ook aan. Als ik inlog op mijnknwu kan ik de verschillende categorieën zien maar (nog?) niet inschrijven.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Omdat ik zelf nooit wedstrijden gereden heb, geen lid KNWU ben, geen idee heb wat licenties precies inhouden, heb ik de vraag even voorgelegd aan de organisatie:

Ook met 'slechts' basislicentie als KNWU lid kun je de BBC als wedstrijd rijden als je wilt, met een start vanuit het VIP-vak, dat is het vak dat direct start achter de wedstrijdrijders aan.
Website en FB-pagina worden daarvoor ook aangepast met de volgende tekst, ik hoop dat het dan helemaal duidelijk is voor iedereen:

"Heb jij geen officiële KNWU wedstrijdlicentie, maar wil je toch een wedstrijd rijden tijdens de Bart Brentjens Challenge? Dan kan! Vink in de inschrijfmodule het vakje VIP-startvak aan en de organisatie deelt je in het vak meteen achter de wedstrijdrijders in. Zo rij je dus de Challenge als wedstrijd. Dit geldt dus voor deelnemers met een basislicentie of zelfs helemaal geen KNWU licentie. Ongeacht in welk vak je start, van elke deelnemer aan de Bart Brentjens Challenge wordt zijn tijd geregistreerd en opgenomen in de klassementen".

De meerkosten voor deze start vanuit het VIP-vak bedragen 2,50.

Eerst starten de wedstrijdrijders heren per categorie, dan de wedstrijdrijders dames per categorie (zo was het de afgelopen jaren ook steeds), dan start het VIP-vak dat nu ook wordt opengesteld voor anderen die de BBC als wedstrijd willen rijden... en dan komen de toerrijders 110-95-70-55-40km respectievelijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

aurelius schreef:Omdat ik zelf nooit wedstrijden gereden heb, geen lid KNWU ben, geen idee heb wat licenties precies inhouden, heb ik de vraag even voorgelegd aan de organisatie:

Ook met 'slechts' basislicentie als KNWU lid kun je de BBC als wedstrijd rijden als je wilt, met een start vanuit het VIP-vak, dat is het vak dat direct start achter de wedstrijdrijders aan.
Website en FB-pagina worden daarvoor ook aangepast met de volgende tekst, ik hoop dat het dan helemaal duidelijk is voor iedereen:

"Heb jij geen officiële KNWU wedstrijdlicentie, maar wil je toch een wedstrijd rijden tijdens de Bart Brentjens Challenge? Dan kan! Vink in de inschrijfmodule het vakje VIP-startvak aan en de organisatie deelt je in het vak meteen achter de wedstrijdrijders in. Zo rij je dus de Challenge als wedstrijd. Dit geldt dus voor deelnemers met een basislicentie of zelfs helemaal geen KNWU licentie. Ongeacht in welk vak je start, van elke deelnemer aan de Bart Brentjens Challenge wordt zijn tijd geregistreerd en opgenomen in de klassementen".

De meerkosten voor deze start vanuit het VIP-vak bedragen 2,50.

Eerst starten de wedstrijdrijders heren per categorie, dan de wedstrijdrijders dames per categorie (zo was het de afgelopen jaren ook steeds), dan start het VIP-vak dat nu ook wordt opengesteld voor anderen die de BBC als wedstrijd willen rijden... en dan komen de toerrijders 110-95-70-55-40km respectievelijk.
Dat is in elk geval al duidelijker uitgelegd. Maar hoe gaat dat starten per categorie dan? Als ik het zo lees is de kop van de wedstrijd al lang weg voordat je vanuit het VIP vak kan starten...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt, dan mag je dus proberen de wedstrijdrijders bij/in te halen. Maar je rijdt dan wel relatief ongestoord Eijsden uit (tot de snelste toerrijders jou evt weer beginnen in te halen, verderop in de Voerstreek).

Maar de wedstrijdrijders starten eerst en hebben relatief vrij baan inderdaad. En dan nog... want ergens is altijd een eerste bottleneckje (en ja, 'de ingang naar de wei' zit er weer gewoon in, mails daarover evt direct naar de organisatie aub :winkie: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:Omdat ik zelf nooit wedstrijden gereden heb, geen lid KNWU ben, geen idee heb wat licenties precies inhouden, heb ik de vraag even voorgelegd aan de organisatie:

Ook met 'slechts' basislicentie als KNWU lid kun je de BBC als wedstrijd rijden als je wilt, met een start vanuit het VIP-vak, dat is het vak dat direct start achter de wedstrijdrijders aan.
Website en FB-pagina worden daarvoor ook aangepast met de volgende tekst, ik hoop dat het dan helemaal duidelijk is voor iedereen:

"Heb jij geen officiële KNWU wedstrijdlicentie, maar wil je toch een wedstrijd rijden tijdens de Bart Brentjens Challenge? Dan kan! Vink in de inschrijfmodule het vakje VIP-startvak aan en de organisatie deelt je in het vak meteen achter de wedstrijdrijders in. Zo rij je dus de Challenge als wedstrijd. Dit geldt dus voor deelnemers met een basislicentie of zelfs helemaal geen KNWU licentie. Ongeacht in welk vak je start, van elke deelnemer aan de Bart Brentjens Challenge wordt zijn tijd geregistreerd en opgenomen in de klassementen".

De meerkosten voor deze start vanuit het VIP-vak bedragen 2,50.

Eerst starten de wedstrijdrijders heren per categorie, dan de wedstrijdrijders dames per categorie (zo was het de afgelopen jaren ook steeds), dan start het VIP-vak dat nu ook wordt opengesteld voor anderen die de BBC als wedstrijd willen rijden... en dan komen de toerrijders 110-95-70-55-40km respectievelijk.
.

Mijn vraag zou dan zijn,...hoe ga je de uitslag dan opmaken? Krijgen de VIP rijders een eigen uitslag en podium of ga je rekenen met bruto en netto tijden tov de licentierijders per categorie?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Schepp, die vraag stelde ik mezelf ook en ik had ‘m al voorgelegd vanmiddag:

Het eerlijke antwoord dat ik kreeg:

Het probleem is een beetje dat de KNWU de officiele wedstrijdlicentie moet promoten. Als je met een basislicentie ‘zomaar’ aan wedstrijden kunt meedoen, koopt men dus de wedstrijdlicentie niet meer en loopt de KNWU inkomsten mis.

In principe komt er geen dus ‘apart’ klassement, maar wel dus een apart ‘snel’ startvak meteen achter de wedstrijdrijders. Degenen die in dat vak starten verschijnen gewoon in het klassement van de overige 110km rijders. Maar er zal er ook daar 1 de snelste zijn. En je kunt je middels je gereden tijd indirect vergelijken met de tijden van wedstrijdrijders. Wil je je meten met de allersnelsten, dan biedt het VIP startvak dus echt voordeel: je hoeft weinig langzamere rijders in te halen.
Boeit de tijd, het competitieve, minder, ga je voor het rijden van de km’s/hm’s, dan kun je natuurlijk uit alle vakken ‘gewoon’ starten.
Maar wedstrijd met podium ceremonie is dus voorbehouden aan de KNWU-wedstrijd-licentierijders.

Daar (KNWU licentie moeten aanschaffen om aan echte wedstrijden mee te kunnen doen) kunnen we vervolgens van alles van vinden, maar zo is het geregeld. De discussie daarover moeten we misschien elders maar voeren?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:@Schepp, die vraag stelde ik mezelf ook en ik had ‘m al voorgelegd vanmiddag:

Het eerlijke antwoord dat ik kreeg:

Het probleem is een beetje dat de KNWU de officiele wedstrijdlicentie moet promoten. Als je met een basislicentie ‘zomaar’ aan wedstrijden kunt meedoen, koopt men dus de wedstrijdlicentie niet meer en loopt de KNWU inkomsten mis.

In principe komt er geen dus ‘apart’ klassement, maar wel dus een apart ‘snel’ startvak meteen achter de wedstrijdrijders. Degenen die in dat vak starten verschijnen gewoon in het klassement van de overige 110km rijders. Maar er zal er ook daar 1 de snelste zijn. En je kunt je middels je gereden tijd indirect vergelijken met de tijden van wedstrijdrijders. Wil je je meten met de allersnelsten, dan biedt het VIP startvak dus echt voordeel: je hoeft weinig langzamere rijders in te halen.
Boeit de tijd, het competitieve, minder, ga je voor het rijden van de km’s/hm’s, dan kun je natuurlijk uit alle vakken ‘gewoon’ starten.
Maar wedstrijd met podium ceremonie is dus voorbehouden aan de KNWU-wedstrijd-licentierijders.

Daar (KNWU licentie moeten aanschaffen om aan echte wedstrijden mee te kunnen doen) kunnen we vervolgens van alles van vinden, maar zo is het geregeld. De discussie daarover moeten we misschien elders maar voeren?
.

Ik vind dat prima van die licentie want ik heb er 1,..echter is het bij geen enkele Nederlandse marathon (en buitenlandse) zo geregeld als hierboven beschreven. Dit geldt (helaas) alleen voor het NK marathon. Daar kan je idd alleen met een licentie deelnemen. Nu BBC geen NK is is bovenstaande niet de realiteit. Maar goed zoals gezegd het geldt niet voor mij maar ik denk ook aan al die marathonrijders die geen licentie hebben en aan de BBC die neem ik aan zoveel mogelijk deelnemers aan hun wedstrijd wil hebben. Denk dat de BBC organisatie niet helemaal op de hoogte is hoe eea in elkaar zit wat betreft marathons (xc is weer een ander verhaal overigens!)
PaganiProductions

Krijg bijna zin om zelf te starten
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: Daar (KNWU licentie moeten aanschaffen om aan echte wedstrijden mee te kunnen doen) kunnen we vervolgens van alles van vinden, maar zo is het geregeld. De discussie daarover moeten we misschien elders maar voeren?
Maar dit kon volgens mij in de begin jaren wel.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Of je doet het gewoon lekker zonder KNWU (waarom uberhaupt de knwu erbij betrekken, de BBC is toch vooral een toertocht).. zoals zoveel andere wedstrijden . Want als de KNWU ergens goed in is is het wel onduidelijkheid veroorzaken. De knwu wil blijkbaar terug naar de situatie 5 jaar terug.. toen er geen enkele NL marathon was. Behalve dan een toertocht in limburg die voor een enkele licentie houder een wedstrijd was. Groesbeek is het ook gewoon zonder KNWU gaan doen en AMerongen heeft het nooit met de KNWU gedaan en als zo alleen de mensen met een wedstrijd licentie straks mee mogen doen, zullen andere marathons het ook zonder KNWU gaan doen, want dan staan er max 150 deelnemers aan de start ipv 800- a 1200. (hoeveel vd 1200 deelnemers van monfterland had een wedstrijd licentie? ik denk nog geen 200 de helft had helemaal geen enkele licentie) Daarnaast is de basislicentie bijna 100% duurder geworden, dus vraag mij af wat er dan met al die extra inkomsten gebeurd. En het NK moeten ze in de toekomst gewoon in het buitenland houden, Saalhausen of Rursee oid die willen en kunnen het graag organiseren
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kan wel een klein tipje van de sluier oplichten. De organisatie is gewend om 'van nature' samen te werken met de KNWU. Ze doen ook de organisatie van bv de Volta Classic (race, UCI wedstrijd), laatst ook het WK op de weg, de Amstel Gold Race. KNWU is 'van nature' gewoon gesprekspartner, zeg maar. Dat het anders kan/mag zal niet iets zijn waar ze heel erg mee bezig zijn geweest. Maar ik zal het zeker nog eens onder de aandacht brengen, deze discussie.

Ik snap dat je als organisatie de KNWU niet in de wielen wil rijden. Maar ik snap als fanatieke MTB-er ook dat je het liefst zoveel mogelijk marathons aanbiedt voor zoveel mogelijk rijders, en als er vraag is naar in wedstrijdverband rijden zonder een wedstrijdlicentie te hoeven hebben, so be it. Ik ben voor meer uitdagende marathons in Nl, door wie dan ook georganiseerd. Maar om ze te organiseren, dat is knap lastig tegenwoordig. Dus hulde voor iedereen die tenminste zijn best ervoor doet :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

aurelius schreef:Kan wel een klein tipje van de sluier oplichten. De organisatie is gewend om 'van nature' samen te werken met de KNWU. Ze doen ook de organisatie van bv de Volta Classic (race, UCI wedstrijd), laatst ook het WK op de weg, de Amstel Gold Race. KNWU is 'van nature' gewoon gesprekspartner, zeg maar. Dat het anders kan/mag zal niet iets zijn waar ze heel erg mee bezig zijn geweest. Maar ik zal het zeker nog eens onder de aandacht brengen, deze discussie.

Ik snap dat je als organisatie de KNWU niet in de wielen wil rijden. Maar ik snap als fanatieke MTB-er ook dat je het liefst zoveel mogelijk marathons aanbiedt voor zoveel mogelijk rijders, en als er vraag is naar in wedstrijdverband rijden zonder een wedstrijdlicentie te hoeven hebben, so be it. Ik ben voor meer uitdagende marathons in Nl, door wie dan ook georganiseerd. Maar om ze te organiseren, dat is knap lastig tegenwoordig. Dus hulde voor iedereen die tenminste zijn best ervoor doet :-q .

Het is heel simpel om het zonder KNWU te doen hoor (en wat is het voordeel om het met te doen, als het geen NK betreft). marathons in het buitenland zijn ook geheel vrij toegankelijk voor iedereen (en de duitse vallen volgens mij gewoon allemaal onder de duitse bond). Soms is er een licentievak voor mensen met UCI licentie, vaak staat echter alles door elkaar. Het licentie vak is altijd maar een fractie vh totaal aantal deelnemers. De KNWU is eigenlijk
niet geintereseerd in mtb-en en al helemaal niet in mtb marahons (hoeveel betaalde krachten heeft de KNWU in de MTB organisatie.. ik denk 1(!))
zelfs met een onze held VDP blijft het een zwaar ondergeschoven kindje (kijk naar de berichtgeving vd KNWU zelf als het om iets anders dan (baan) wielrennen gaat)

Wat heeft de KNWU de afgelopen 10 jaar gedaan om mtb marahon te promoten (nog nooit hebben ze wat georganiseerd), tot voor kort moesten orga`s zelfs geld afdragen als ze een wedstrijd onder de vlag van de KNWU wilden organiseren, en wat kreeg je daar voor terug?? bar weinig.. ja een irritante jury die zelf de reglementen niet kent. Toen een paar jaar geleden (ca 5 jaar) veel xc wedstrijden er mee ophielden (oa Norg, steenwijk, groesbeek) , gingen een aantal organisaties (oa Groesbeek) zelf een marathon organiseren, zonder de KNWU.. Zeer succesvol, in eerste instantie wilde KNWU daarbij aanhaken (maar moest er nog steeds geld afgedragen worden, dat ging natuurlijk niemand doen. De enige reden dat nu orga`s weer onder KNWU vlag organiseren, is dat de afdracht is verdwenen en er juist geld naar de Orga`s stroomt. Als de KNWU gaat besluiten dat alleen wedstrijdlicentie rijders mee mogen doen. is het weer snel gedaan, want men (>95%) wil niet aan de wedstrijdlicentie (iig niet in de huidige vorm), daarnaast houdt de KNWU niet eens een klassement bij vd marathons, onder KNWU vlag(dat zou toch wel het minste moeten zijn).

Nogmaals een paar jaar geleden had ik de organisatie (shark attack) vh Duitse kampioenschap mtb marathon gevraagd of zij ook het NK konden organiseren (wij organiseerde daar toen het Open NK), dat was geen enkel probleem. Alleen het KNWU-offroad vind dat dan weer te ingewikkeld en doet het liever op een rondje op de hondsrug. Het valt mij iig op dat ze zelf erg weinig initaitief nemen om er wat van te maken.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Hoe verhoudt zich deze rit (ga ik even uit van de 110km) tot een Drenthe 200 qua zwaarte (heb de laatste editie gefietst)?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Herrick schreef:Hoe verhoudt zich deze rit (ga ik even uit van de 110km) tot een Drenthe 200 qua zwaarte (heb de laatste editie gefietst)?
Dit (Bart Brentjes Challenge is totaal anders dan drenthe 200. Veel meer klimmen en meer smalle paadjes. meer lastige en steenachtige ondergrond. Enige overeenkomst is dat je hier ook met groot aantal liefhebbers het parcours op gaat. Voor de een is klimmen heel zwaar voor de ander is het lekker. Er zullen mensen zijn die Drenthe 200 zwaarder vinden en mensen die Drenthe 200 Makkelijker vinden.
Plaats reactie