Schinderhannes MTB marathon, Emmelshausen (D), 20-05-2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Deze marathon verdient zeker een topic. Is voor mij een van de mooiste in Duitsland. Weersvoorspellingen zien er goed uit. Hotelkamer geboekt in Rhens. Kan ik al aan wennen voor de Canyon Rhein-Hunsrueck marathon 2 weken later :tong

Meer informatie op https://schinderhannes-mtb.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Mooie marathon, en leuke sfeer! :-q

Ook weer onderdeel van http://mtb-series.eu/marathons-2018/

Hopen dat ik een klein beetje ben hersteld van de BEMC tegen zondag :o
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Zeker één van de mooiste (Duitse) marathons! Mijn 4e deelname. Ik zit met meerdere club genoten in een hotel in Gondershausen, 4km van Emmelshausen. Het weer zit er inderdaad veel belovend uit. Hopelijk niet té warm. Ik heb er in ieder geval zin in!
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

Ook van de partij voor de lange afstand.
Altijd (vorige twee deelnames) een mooi parcours in een dito omgeving.
Door blessureleed + flinke trainingsachterstand helaas pas mijn eerste wedstrijd dit seizoen, dus dat wordt uitrijden op duurtempo ben ik bang
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Ik heb een hotel gereserveerd voor 10 man, echter zijn er wat geblesseerden en Sjaak afhakers bij mijn club. Daardoor heb ik nog 2 tweepersoons kamers over in Gondershausen. Is er nog iemand die nog accommodatie zoekt op 4km van Emmelshausen? 45pp incl. ontbijt.
v_schultinge

Ook van de partij :). Op de middenafstand. Voor mij de eerste keer dat ik deze marathon rijd. Dus ik ga relaxed beginnen en maar kijken waar het schip strand.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

v_schultinge schreef:Ook van de partij :). Op de middenafstand. Voor mij de eerste keer dat ik deze marathon rijd. Dus ik ga relaxed beginnen en maar kijken waar het schip strand.
Leuke marathon, gezellig, vorig jaar prachtig weer. ! start is berg afwaarts.. en dat vind ik altijd minder, omdat er echt mongolen tussen rijden die denken dat ze de marathon winnen in de eerste 500m, vorig jaar met 70 km/h net een valpartij voor me kunnen ontwijken

verder heerlijk cruizen eerste 40 km, niet veel aan de hand, vanalles wat, maar venijn zit hem in de staart

laatste 10-15 km is echt serieus zwaar.. met een paar kneiter steile (gras) klims... handig om nog wat benen over te hebben daar , de laatste klim (eerste deel) naar de finish is over de weg, maar vies steil.. Doe er je voordeel mee:)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

v_schultinge schreef:Ook van de partij :). Op de middenafstand. Voor mij de eerste keer dat ik deze marathon rijd. Dus ik ga relaxed beginnen en maar kijken waar het schip strand.
Leuke marathon, gezellig, vorig jaar prachtig weer. ! start is berg afwaarts.. en dat vind ik altijd minder, omdat er echt mongolen tussen rijden die denken dat ze de marathon winnen in de eerste 500m, vorig jaar met 70 km/h net een valpartij voor me kunnen ontwijken

verder heerlijk cruizen eerste 40 km, niet veel aan de hand, vanalles wat, maar venijn zit hem in de staart

laatste 10-15 km is echt serieus zwaar.. met een paar kneiter steile (gras) klims... handig om nog wat benen over te hebben daar , de laatste klim (eerste deel) naar de finish is over de weg, maar vies steil.. Doe er je voordeel mee:)
v_schultinge

Gelukkig heb ik geen illusie dat ik maar in de buurt kom van de winnaar. Ontbreekt aan trainingstijd en talent :lol:
v_schultinge

Rustig aan gedaan en met 3:18u over de finish. Was een leuk rondje met her en der een technische uitdaging.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Schinderhannes zit er weer op. Zaterdag ochtend met vrouw vertrokken richting Rhens, waar we een hotelkamer hadden gehuurd. Schinderhannes is wat dat betreft altijd een probleem. De start van de lange afstand is al om 8:30. Voor vele hotels te vroeg om een ontbijt aan te bieden. Daarom een kamer in Rhens gehuurd, waar we al om 7:00 konden ontbijten. Om 8:05 in Emmelshausen op 100 m van de start bij een discounter op de parkeerplaats gestaan. Nog even de tijd om 15 min een berg op een neer te rijden. Ondertussen vrouw al naar "Zuschauerpunkt 1" bij km 14 vertrokken. De organisatie biedt 10 "Zuschauerpunkte" aan, voorzien van adres en google maps kaart. Perfect voor begeleiders. Dus was het plan snel gemaakt: 14 km, 29 km, 60 km + 65 km (liggen op 400 m van elkaar), 70 km en 104 km (finish).

10 min voor start het startvak in. Gezellige en ontspannen sfeer en perfect weer. Laat me maar een mooi dag van maken, dacht ik toen. Zag nog wat concurrenten, o.a. Wilfried de Bree en Marc Bouwer. Gezien mijn ervaring van 2015 besloten om met een finger in mijn neus de eerste 20 km te beginnen :-D , daarna relaxed doorrijden :tong om nog genoeg over te hebben voor de laatste 25 km :wink: Ik vind Emmelshausen best lastig, veel klimwerk, snelle afdalingen waar je nagenoeg niet kunt herstellen een een aantal technisch uitdagende singletrails, waar het behoorlijk naar beneden gaat over wortels, stenen en losse bosgrond. En heel veel gras (omhoog, omlaag, vals plat enz), waar ik een hekel aan heb.

Start verliep rustig, geen stresskippen gespot. Hartslag lekker hoog in de klimmen en een heel goed gevoel in de benen. Gelukkig had ik nog een FIT file uit 2015, die ik op mijn Wahoo Elemnt had gezet. Zo kon ik aan hand van het hoogteprofiel goed zien wat in de volgende km's op me te wachten stond. De hele rit had ik eingelijk alleen het hoogteprofiel en bovenaan mijn hartslag voor mijn ogen. De rest kon me (nog) niet schelen. In een van de snelle afdalingen de eerste valpartij. Even schrikken. Veel nattigheid in de diepe bossen, mijn zonnebril was voor mijn gevoel wat te donker en plotseling een modderpool. Een van de rijders voor me had die blijkbaar over het hoofd gezien en raakte het enigste spoor door de modderpool niet goed. Hij vloog over het stuur maar stond vrij snel weer op, met wat pijn in zijn gezicht en de handen op zijn rechter heup. Ik kwam er net nog doorheen, met mijn voet uit het linker pedaal. Vanaf dat moment was ik in de afdalingen nog alerter dan gewend. Naar ca km 40 een verschrikkelijke klim. Moest op 24-40 mijn best doen om niet van mijn bike af te moeten. Een aantal renners voor en achter me liepen omhoog, wat ongeveer even snel was, maar ik kon net op de bike omhoog, goed vor het rythme en de moraal. Plotseling een "hoi Roland" en zag ik Joan Somers van Bar-End naast me. Hem kende ik nog goed van Erbeskopf 2017, waar we op de laatste km's een duell hebben uitgevochten, wat hij uiteraard won. Heel leuk vond ik dat je de hele rit andere rijders van de lange afstand voor en achter je zag, dus nooit echt lang alleen gereden (172 ingschrijvingen voor de lange afstand, beste veel voor een niet-cup wedstrijd). Ergens tussen 50-60 km toch even alleen en zag een groep van 4 rijders op ca 200 m voor me. Aan het einde van de groep een andere bekende, Marc Bouwer. Het lukte me niet om aan te sluiten. Enkele km achter de groep aan gereden, maar de afstand bleef constant. Op een gegeven moment waren we aan het klimmen en zag ik op mijn hoogteprofiel het einde van de klim met daarachter een langere afdaling. Op dat moment besloten om het gat dicht te rijden. Uit de zadel, even met mijn hartslag diep in het rood gegaan en op het moment dat we aan de afdaling begonnen zat ik in het achterwiel van Marc. De km daarna afwisselnd; soms best moeite gehad om het achterwiel te houden, soms had ik kunnen inhalen (wat ik uiteraard niet deed). De andere 3 rijders gaven gas en op een gegeven moment zat ik en Marc alleen. Enkele km later moest ik Marc laten gaan om bij de volgende verzorgingspost weer aan te kunnen sluiten, omdat ik gewoon kon doorrijden en hij moest stoppen. Wel een groot voordeel als je een begeleider hebt die op je staat te wachten met bidons. Ongeveer 15 km voor de finish toch weer aan kunnen haken om ca 2 km voor de finish uiteindelijk weer te lossen. Was een prachtige wedstrijd, maar Marc was gewoon beter en ik was blij dat ik zoveel km zijn achterwiel kon pakken. Uiteindelijk finishde hij ca 40 s voor me. Ook Joan zat blijkbaar aan het einde weer in mijn nek, wat ik me pas na de finish realiseerde.

De 5:30 bleken goed voor P51 overall en P13 in de S3. 6 min langzamer dan in 2015, maar een steekproef toonde vrij snel dat in het algemeen de editie 2015 ca 10 min sneller was dan de editie 2018. Dus best tevreden en zeker niet zo kapot zoals in 2015. Ook blij dat na 60 km het lampje niet uitging, zoals einde april in Sundern-Hagen, waar ik tot dat moment heel relaxed onderweg was.

Wat me wel opviel waren de eindeloos vele mogelijkheden om het parcours af te korten. Mijn vrouw vertelde me later dat veel rijders bij km 60 i.p.v. rechts naar beneden, gewoon rechtdoor zijn gereden. Dat scheelde ca 4.5 km (!) Of bewust of onbewust durf ik niet te zeggen. Wel hing er slechts een geel pijltje en als je dat over het hoofd ziet rij je automatisch rechtdoor. Ze vroeg toen aan 2 spelende kinderen om krei thuis te gaan halen, waarmee ze een rode lijn op het afsfalt konden trekken om te voorkomen dat nog meer rijders rechtdoor gingen.

Het was een leuke marathon. Heb er nu al zin in de Canyon Bike marathon in Rhens over 2 weken :-q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
v_schultinge

rokl schreef:Wat me wel opviel waren de eindeloos vele mogelijkheden om het parcours af te korten. Mijn vrouw vertelde me later dat veel rijders bij km 60 i.p.v. rechts naar beneden, gewoon rechtdoor zijn gereden. Dat scheelde ca 4.5 km (!) Of bewust of onbewust durf ik niet te zeggen. Wel hing er slechts een geel pijltje en als je dat over het hoofd ziet rij je automatisch rechtdoor. Ze vroeg toen aan 2 spelende kinderen om krei thuis te gaan halen, waarmee ze een rode lijn op het afsfalt konden trekken om te voorkomen dat nog meer rijders rechtdoor gingen.

Het was een leuke marathon. Heb er nu al zin in de Canyon Bike marathon in Rhens over 2 weken :-q
Zelf heb ik ook twee keer het fietsje moeten omkeren omdat ik een onduidelijk aangegeven bocht/afslag miste. Met de lay-out van het parcours kan ik mij goed voorstellen, dat als je de omgeving kent, je prima kan afsnijden. De vraag is dan altijd, wie neem je meer in de zeik. :lol:
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Mijn 4e deelname aan de Halve Marathon in Emmelshausen. Bij de 1e keer, in 2015, ging ik in de einfuhrungsrunde onderuit en viel ik op mijn knie. Ook heb ik toen onbewust een hele afdaling + klim overgeslagen (reed iemand anders achterna die hetzelfde deed). In 2016 had ik gekneusde ribben van een valpartij op training een week ervoor waardoor ik met pijnstillers heb gereden. In 2017 heb ik ook met pijnstillers gereden omdat ik na 3 weken chronische keelpijn een ibuprofen kuur voorgeschreven had gekregen. Niet bevorderlijk qua focus in de afdalingen kan ik je zeggen.

Dan 2018, na in november geopereerd te zijn aan mijn liesslagader en in de Hel van Groesbeek nog gebroken ribben opgelopen te hebben, had ik nu eindelijk eens een editie waarbij ik lichamelijks, afgezien van een nog wat mindere conditie, helemaal niks had. Ik ben niet gevallen, niet afgesneden en heb aardig mijn ding kunnen doen. Ik heb dan ook mijn beste resultaat tot nu toe weten neer te zetten. Zoals altijd weer een goed geregelde marathon met een fijne sfeer. Wel vind ik het jammer dat ze er nog iets meer hobbel weilanden in hebben gestopt, wat mij betreft mag dat wat minder. Verder top.

86e geworden na 3 uur en 24 minuten. Op naar Rhens!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

De eindeloose grasstroken met hobbels vond ik ook vervelend. Kan me niet aan herinneren dat in de 2015 editie zoveel grasstroken inzatten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

iedereen haat die grasstroken hahaha.,. Mailen met de orga wil nog wel eens helpen overigens, Die zijn meestal wel bereidt wat aanpassingen te doen waar het kan, Moeten ze die geluiden wel te horen krijgen natuurlijk. Vannuit de cup hebben koppelen wij ook vaak dingen terug en zo zijn er wat dingen veranderd in oa Nordenau en Rursee, vaak zijn ze erg blij met de feedback.

Nadeel van emmelshausen is dat de eerste 40 km netto naar beneden gaat en de laatste 20 km onevenredig zwaar is.
Plaats reactie