Startplaats GRC

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
spikes ice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 16 april 2004, 20:56
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2018

Spook-E schreef:een training in Nederland en dat 3x per week?
oke :lol:
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Precies, als je zo'n marathon wil rijden moet je van te voren flink wat hoogtemeters in de benen hebben.
RobG
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 19:12
Mijn mountainbike: Cannondale Optimo met veel lekker spul!

Flink veel hoogtemeters niet zo zeer. Het is vooral belangrijk dat je hele grote duurbasis hebt opgebouwd, en dat je van te voren toch al zeker een keer een uurtje of 7 a 8 hebt gereden om te weten hoe dat voelt.

Het is ook verstandig om wat voorbereidingsmarathons te rijden, voordat je eraan begint. Het zal sowieso een lijdensweg zijn de 131km... en al helemaal gezien het feit dat wij als nederlanders niet of nauwelijks weten wat echt klimmen is....
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Voorbereidings marathons bedoel ik met hoogtemeter. Iedereen kan 7 tot 8 uur op z'n fiets zitten, alleen hoeveel km/hm leg je af?
RobG
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 19:12
Mijn mountainbike: Cannondale Optimo met veel lekker spul!

Ga nou niet doen alsof iedereen het kan, je weet best wat ik bedoel met 7 a 8 uur op de fiets zitten. Dat is dus 7 a 8 uur serieuze duurtraining.

Ik heb afgelopen zomer in de alpen op de weg duurritten gemaakt van rond de 7 uur, geloof me dat is geen kattenpis en dat doet echt niet zomaar even iedereen.

Om een cristalp tot een goed einde te brengen moet je echt wel effe serieus inhoud hebben.
sgsdebruijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper M4 en nog wat Rocky's
Contacteer:

RobG schreef:Ga nou niet doen alsof iedereen het kan, je weet best wat
ik bedoel met 7 a 8 uur op de fiets zitten. Dat is dus 7 a 8 uur serieuze
duurtraining.

Ik heb afgelopen zomer in de alpen op de weg duurritten gemaakt van
rond de 7 uur, geloof me dat is geen kattenpis en dat doet echt niet
zomaar even iedereen.

Om een cristalp tot een goed einde te brengen moet je echt wel effe
serieus inhoud hebben.
RobG heeft gelijk, dit is geen kattepis, maar ik heb er wel zin in!!!

ga ervanuit dat je gemiddeld 10 a 12% voor je kiezen krijgt, als je 10%
kan rijden ben je echt blij geloof me. Vorig jaar Eiger Bike 55km met
2500hm's was al behoorlijk pittig.

Vorig jaar wat stukjes van de Cristalp gereden, ook de afdalingen zijn
met de voet al lastig, dit is niet een Ardenne marathonnetje die je wel
even uit zal rijden.

zie hier hoogteprofiel, korte afstand is al 2 klimmen van 1000 en 1200 hm's, das lang hoor!!!

http://www.rocky-mountain.nl/fotomateri ... rofile.jpg
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op za 11 juni 2005, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Ik zeg niet dat 't kattepis is, ik kan 't niet (dit jaar iig, hopelijk in de toekomst wel), maar in NL op de weg kan iedereen wel 7 tot 8 uur op de bike zitten, dat bedoelde ik. GRC is wel ff wat anders. Veel mensen met een dikke voorbereiding halen het niet.......
Robthebiker
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 18:35
Mijn mountainbike: Felt, Nine 1

hahaha... wat een gekheid gewoon gaan met die banaan :P

ik ga zeker de 131 rijden. en ik zie wel maar ik eindig gewoon mooie duurtraining om de week erop ff Houffa nks te vlamen:D

de enigste voorbereiding die ik misschien tref is bouillon dan de 160 rijden maar ik zie wel....

heb vorig jaar met Robke G hard getraind in de alpen weet wel hoe het voelt.

ik laat het me bekomen.... woei laat maar komen die zooi :D:D:D
Woei het is weer begonnen rahoe..
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Robthebiker schreef:hahaha... wat een gekheid gewoon gaan met die banaan :P
Kijk, thats the spirit :-q
Maar zoals gezegd de GRC is geen kattepis. De afstand, de hoogtemeters en de spectaculaire afdalingen zijn nog wel te doen als je een goede basis hebt opgebouwd met duurtrainingen (6-8 uur). Het voornaamste probleem bij de GRC (131) zijn de tijdslimieten. Daardoor wordt je mogelijkerwijs gedwongen al snel boven je herstelpunt te fietsen en dan is de DE PAS slopend en voor velen het eindstation. Net als sgsdebruijn kan ik uit ervaring (o.a. SBM) zeggen dat de klimmen lang, stijl en energie verslindend zijn. Maar het zwaarts van allen vind ik toch wel de looppassages, daar waar het te stijl is om te fietsen en je soms wel tot een 30 min lang met je bike op je nek naar boven moet klauteren. Pfff, het lijkt wel of je dan leeg loopt. Dit jaar heb ik dan ook besloten om af en toe eens een pittige helling met de bike op de rug X keer te beklimmen, om dat te trainen. En iedere week 1 * te hardlopen (tot 1,5 uur) om ook die spieren te trainen.
Ik heb serieus overwogen de GRC dit jaar te rijden, maar heb toch gekozen voor de National Park Marathon, volgens Zwitserse kennissen een stuk fraaier en voor mij interessant vanwege het ontbreken van een 'wurgende' tijdslimiet en kl*te busreis terug.

Anyways, veel plezier ermee.
En gek genoeg voel je na de finish alweer de zin om volgend jaar weer zo'n marathon te rijden.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Trouwens je kan een startbewijs voor de lange ook omruilen voor de korte afstand, dat heb ik vorig jaar ook gedaan ivm een blessure.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
sgsdebruijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper M4 en nog wat Rocky's
Contacteer:

LazyLad schreef: kl*te busreis terug.
Ik heb gelukkig een vriendin die me komt halen, als er nog mensen mee terug willen naar Evolene dan hoor ik het wel, we hebben een studio in Evolene gehuurd vorig jaar was het -5 in de tent bij ons ten tijde van de GRC

Ennen ik hoop ook te knallen in Houffa, ik ga niet voor de lange maar een goede plaats op de korte...
Ben al een week voor de GRC in Zwitserland, veel wandelen iedere dag op hoogte trainen met de race en mtb om wat te wennen, en ook maar wat bergen op klimmen met de fiets op de nek.

I :-q k heb er zin in...
RobG
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 19:12
Mijn mountainbike: Cannondale Optimo met veel lekker spul!

De startplaats is inmiddels vergeven.

Het topic kan wat mij betreft dicht!

Lateros!
Gesloten