Nationale mtb cup

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Omdat een KNWU basislicentie verplicht is moeten, naar mijn mening, alleen wedstrijden meetellen die op de officiële KNWU kalender staan en waarvoor je dus via de KNWU site kunt aanmelden.
http://www.knwu.nl/mountainbiken/wedstr ... der/201704

Groesbeek staat er niet bij en hoort dus niet mee te tellen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Pollekes schreef:Omdat een KNWU basislicentie verplicht is moeten, naar mijn mening, alleen wedstrijden meetellen die op de officiële KNWU kalender staan en waarvoor je dus via de KNWU site kunt aanmelden.
http://www.knwu.nl/mountainbiken/wedstr ... der/201704

Groesbeek staat er niet bij en hoort dus niet mee te tellen.
Dan zou ik deze knwu kalender goed in de gaten houden :)
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:War maak je dat uit op dan? Groesbeek is gewoon onderdeel, maar staat niet op het lijstje in de wielersport. En hoezo is de combinatie met de beneluxcup dan vervallen? Het wordt weer ouderwets onduidelijk op deze manier.
Dat maak ik dus op uit dat lijstje van de Wielersport. Benelux-wedstrijden en Groesbeek staan daar niet op. Dat is officiële KNWU-communicatie, zou je zeggen... ;-)
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

to0n schreef:
schepp schreef:War maak je dat uit op dan? Groesbeek is gewoon onderdeel, maar staat niet op het lijstje in de wielersport. En hoezo is de combinatie met de beneluxcup dan vervallen? Het wordt weer ouderwets onduidelijk op deze manier.
Dat maak ik dus op uit dat lijstje van de Wielersport. Benelux-wedstrijden en Groesbeek staan daar niet op. Dat is officiële KNWU-communicatie, zou je zeggen... ;-)
Was er maar eindelijk een keer een officieel communicatieplatform waarop alle wedstrijden en competitie/klassementen etc op staan uitgelegd :~ Van de xc in groesbeek toch echt een mail ontvangen dat we punten krijgen voor de 75,105 en 150 min wedstrijden en dat je je licentienummer etc moet doorgeven. Wedstrijd is schijnbaar nog niet officieel aangemeld. Blijft overigens weer angstvallig stil omtrent klassementen, reglementen, 50+ ja/nee etc.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

to0n schreef:
schepp schreef:War maak je dat uit op dan? Groesbeek is gewoon onderdeel, maar staat niet op het lijstje in de wielersport. En hoezo is de combinatie met de beneluxcup dan vervallen? Het wordt weer ouderwets onduidelijk op deze manier.
Dat maak ik dus op uit dat lijstje van de Wielersport. Benelux-wedstrijden en Groesbeek staan daar niet op. Dat is officiële KNWU-communicatie, zou je zeggen... ;-)
Dit staat op de knwu site ! dus met Groesbeek. Of de nederlandse beneluxcup wedstrijden er nu weer niet bijhoren, joost mag het weten. Communicatie :~

19 maart: Berlicum
26 maart: Burg Haamstede
2 april: Oldenzaal
30 april: Havelte
14 mei: Honselersdijk
28 mei: Heeswijk-Dinther
18 juni: Assen
24 en 25 juni: Groesbeek
2 juli: Apeldoorn (Finale)
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:Dit staat op de knwu site ! dus met Groesbeek. Of de nederlandse beneluxcup wedstrijden er nu weer niet bijhoren, joost mag het weten. Communicatie :~

19 maart: Berlicum
26 maart: Burg Haamstede
2 april: Oldenzaal
30 april: Havelte
14 mei: Honselersdijk
28 mei: Heeswijk-Dinther
18 juni: Assen
24 en 25 juni: Groesbeek
2 juli: Apeldoorn (Finale)
De waarheid lijkt in het midden te liggen...
Geen benelux, wel Groesbeek. Volgens het nationale handboek 2017 zou 'gezien de hoeveelheid wedstrijden, de puntentelling van Groesbeek geen competitievervalsing moeten opleveren' (parafrase door to0n). Dat lijkt me naïef... Over 50+ categorie kan ik geen eenduidige uitspraak vinden.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

to0n schreef:
schepp schreef:Dit staat op de knwu site ! dus met Groesbeek. Of de nederlandse beneluxcup wedstrijden er nu weer niet bijhoren, joost mag het weten. Communicatie :~

19 maart: Berlicum
26 maart: Burg Haamstede
2 april: Oldenzaal
30 april: Havelte
14 mei: Honselersdijk
28 mei: Heeswijk-Dinther
18 juni: Assen
24 en 25 juni: Groesbeek
2 juli: Apeldoorn (Finale)
De waarheid lijkt in het midden te liggen...
Geen benelux, wel Groesbeek. Volgens het nationale handboek 2017 zou 'gezien de hoeveelheid wedstrijden, de puntentelling van Groesbeek geen competitievervalsing moeten opleveren' (parafrase door to0n). Dat lijkt me naïef... Over 50+ categorie kan ik geen eenduidige uitspraak vinden.
Op het moment dat je niet tegen je concurrenten rijdt je met een startveld vol mensen rijdt die niet aan de nl cup meedoet, dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat dit de competitie niet beïnvloed :~ Apeldoorn moet je rijden omdat je anders niet in het klassement komt ( hoe kan je dit nou verplichten?? Ik snap dat de rijders die in de prijzen vallen geacht worden aanwezig te zijn, maar om het iedereente verplichten slaat nergens op.De dag voor Apeldoorn is overigens ook de marathon van Amerongen waar 800 rijders starten) en het geklooi met punten in groesbeek denk ik echt dat er weinig tot niets is gedaan met de op -en aanmerkingen. Communicatie, website, kalender nog steeds op het niveau van vorig jaar. 50+ is geen vraagteken,..ook die komt niet!! dus ook daar weer competitievervalsing aangezien er een aantal wedstrijden wel een 50+ doen met maximale punten en andere weer niet, net als vorig jaar ( Berlicum wel,..Burgh Haamstede wel, Oldenzaal geen 50+,Koningscup heeft geen 50+, Heeswijk niet, Assen wel, Apeldoorn niet) Kortom ik vind het heel teleurstellend!!!!!!!!!!!!

Ps Zijn er überhaupt al inschrijvingen voor Burgh Haamstede? Ik zie ze niet op de website en morgen sluit de inschrijving al voor deze wedstrijd. Tegenwoordig sluit de inschrijving 8 dagen voor de wedstrijd. Bij na inschrijven start je dan achteraan ongeacht je positie in het klassement.
TiesT
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 21:51
Mijn mountainbike: rolt op renegades

@Schepp, Waar word vermeld dat Apeldoorn een verplicht nummer is? Ik kan dit nergens terugvinden in de reglementen?

Met de inbreng, op en aanmerkingen is wel degelijk een hoop gedaan. Zo is er nu een NL cup ;) zijn er 3 nieuwe wedstrijden (dat is 30% meer). Ook is Groesbeek opgenomen als XCO ondanks het afwijkende format uit vraag van de renners. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het algemeen klassement daar op beslist gaat worden, hoeveel echte XCO renners gaan ineens 150 ipv 75 min rijden?

Wbt de 50+ categorieën, het is aan de organisatoren van de wedstrijden vrij om te kiezen welke categorieën zij laten rijden en wanneer. Hier kan de KNWU alleen een advies in geven. De keuze verschilt daardoor per wedstrijd. Er is toch gewoon een 50+ klassement?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

TiesT schreef:@Schepp, Waar word vermeld dat Apeldoorn een verplicht nummer is? Ik kan dit nergens terugvinden in de reglementen?

Met de inbreng, op en aanmerkingen is wel degelijk een hoop gedaan. Zo is er nu een NL cup ;) zijn er 3 nieuwe wedstrijden (dat is 30% meer). Ook is Groesbeek opgenomen als XCO ondanks het afwijkende format uit vraag van de renners. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het algemeen klassement daar op beslist gaat worden, hoeveel echte XCO renners gaan ineens 150 ipv 75 min rijden?

Wbt de 50+ categorieën, het is aan de organisatoren van de wedstrijden vrij om te kiezen welke categorieën zij laten rijden en wanneer. Hier kan de KNWU alleen een advies in geven. De keuze verschilt daardoor per wedstrijd. Er is toch gewoon een 50+ klassement?
Apeldoorn staat in het wedstrijdreglement, en nee er is geen 50+ klassement. Hoe ga je dat doen als de helft geen 50+ categorie heeft? Dus 50+ gaat weer punten krijgen in 40+ klassement! Ik denk dat de meeste xco renners in Groesbeek niet de 75min kiezen. Ikzelf rij ook de 105. Had al ingeschreven voor überhaupt bekend was dat Groesbeek in de nl cup zat. En dat KNWU alleen advies geeft is dus elke keer de oorzaak van alle competitievervalsing. Neem nou eens stelling en zorg voor eenduidigheid! 3 extra wedstrijden is ook niet waar aangezien de wedstrijden uit de beneluxcup niet meer meetelellen. Er is in feite geen wedstrijd bijgekomen. Kortom veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven.

hierbij de quote uit het reglement bij hoofdstuk prijzenschema:
De huldiging voor het eindklassement zal tijdens de finale wedstrijd plaatsvinden. Deelname aan de finale wedstrijd is dan ook verplicht om in het eindklassement opgenomen te worden. Indien een renner om aantoonbare gezondheidsredenen of privé omstandigheden niet aanwezig kan zijn geldt een uitzondering.
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Allen door drukte met organiseren van de LJC en MTB cup even geen tijd gehad om het forum te volgen.
Even kort een antwoord op een aantal vragen
- nederlandse benelux cup wedstrijden tellen niet mee voor het algemeen klassement van de mtb cup
- we hebben bij al de wedstrijden een 50+ categorie dus geen vervalsing
- Groesbeek doet mee aan de cyclus en ja als je wilt kan je kijken in welke categorie (tijd) je directe concurrent rijdt en je inschrijven voor een andere categorie. Als er renners zijn die op deze manier de strijd willen winnen moet iedereen voor zich weten wat je daarvan vindt.
Overigens is het maar 1 wedstrijd en zijn er 2 schrapresultaten in de cyclus.
We willen Groesbeek mee laten doen omdat het een opzet is die aanslaat en we willen leren welke mogelijkheden dit biedt voor 2018. De organisatie in Groesbeek is ook zeer enthousiast over deelname.
- Apeldoorn als finale en verplichte deelname hebben we gedaan om een aantal redenen uiteraard vooral belangrijk voor de renners die een prijs krijgen:
1. we willen ook dat de organisatie van de laatste wedstrijd deelnemers heeft
2. bij de prijsuitreiking van het eindklassement wil je wel dat het voltallige podium aanwezig is
3. het is ook respectvol naar je collega renners

Let ook even op dit:
"Beste Renners aanstaande zondag staat de eerste wedstrijd van de Nationale MTB cup in Berlicum gepland. Om het afhalen van de stuurborden zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we ervoor gekozen dit gefaseerd te doen.
Concreet betekent dit dat renners die in het middagprogramma starten (vanaf 13.35 uur amateurs/sportklasse en verder) pas vanaf 11.00 uur hun stuurbord op kunnen halen. Houdt hier rekening mee want we maken geen uitzonderingen."

Volgens mij heb ik alle vragen beantwoord zo niet laat even weten. Ik ben zondag in Berlicum dus als je nog vragen hebt ik zit de ochtend bij de inschrijftafel en in de middag bij de Merida Bassa tent vanwege mijn zoon.

Tot slot:
aan het einde van het seizoen gaan we evalueren met de organisaties, maar we willen ook met een afspiegeling van de renners evalueren (2 a 3 renners per categorie).

We gaan voor volgend jaar ook kijken naar de mogelijkheden voor een nationale marathon cup.

Ik wens iedereen mooie wedstrijden en laten we er met elkaar een mooi seizoen van maken.

Mvg Paul
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Trek8000slr schreef:Allen door drukte met organiseren van de LJC en MTB cup even geen tijd gehad om het forum te volgen.
Even kort een antwoord op een aantal vragen
- nederlandse benelux cup wedstrijden tellen niet mee voor het algemeen klassement van de mtb cup
- we hebben bij al de wedstrijden een 50+ categorie dus geen vervalsing
- Groesbeek doet mee aan de cyclus en ja als je wilt kan je kijken in welke categorie (tijd) je directe concurrent rijdt en je inschrijven voor een andere categorie. Als er renners zijn die op deze manier de strijd willen winnen moet iedereen voor zich weten wat je daarvan vindt.
Overigens is het maar 1 wedstrijd en zijn er 2 schrapresultaten in de cyclus.
We willen Groesbeek mee laten doen omdat het een opzet is die aanslaat en we willen leren welke mogelijkheden dit biedt voor 2018. De organisatie in Groesbeek is ook zeer enthousiast over deelname.
- Apeldoorn als finale en verplichte deelname hebben we gedaan om een aantal redenen uiteraard vooral belangrijk voor de renners die een prijs krijgen:
1. we willen ook dat de organisatie van de laatste wedstrijd deelnemers heeft
2. bij de prijsuitreiking van het eindklassement wil je wel dat het voltallige podium aanwezig is
3. het is ook respectvol naar je collega renners

Let ook even op dit:
"Beste Renners aanstaande zondag staat de eerste wedstrijd van de Nationale MTB cup in Berlicum gepland. Om het afhalen van de stuurborden zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we ervoor gekozen dit gefaseerd te doen.
Concreet betekent dit dat renners die in het middagprogramma starten (vanaf 13.35 uur amateurs/sportklasse en verder) pas vanaf 11.00 uur hun stuurbord op kunnen halen. Houdt hier rekening mee want we maken geen uitzonderingen."

Volgens mij heb ik alle vragen beantwoord zo niet laat even weten. Ik ben zondag in Berlicum dus als je nog vragen hebt ik zit de ochtend bij de inschrijftafel en in de middag bij de Merida Bassa tent vanwege mijn zoon.

Tot slot:
aan het einde van het seizoen gaan we evalueren met de organisaties, maar we willen ook met een afspiegeling van de renners evalueren (2 a 3 renners per categorie).

We gaan voor volgend jaar ook kijken naar de mogelijkheden voor een nationale marathon cup.

Ik wens iedereen mooie wedstrijden en laten we er met elkaar een mooi seizoen van maken.

Mvg Paul
Hallo PAul,

Dank voor de toelichting hier. Was in de regelementen niet duidelijk namelijk dat er schrapresultaten zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee :-q. Puntje wat ook nog niet helemaal met elkaar overeenkomt is de 50+. Bij de helft van de wedstrijden zie ik geen mogelijkheid om in te schrijven voor de 50+ klasse. Komt deze er nog, of worden de 50+ ers gefilterd bij inschrijven in de 40+ categorie? Nog even voor mijn duidelijkheid: De wedstrijd in Nieuwkuijck telt niet mee in de nl cup maar wel in het bepalen van de startpositie bij het NK toch? Hoe werkt dit dan? Krijg je net als alle andere wedstrijden punten die later weer vervallen of is er een andere oplossing?

Groesbeek juich ik alleen maar toe wat betreft format. De langere wedstrijden zouden voor mij een reden zijn om ook wedstrijden te rijden waarvoor ik 3 a 4 uur in de auto moet zitten! Denk ook dat je bereik groter wordt aangezien dit format ook marathonrijders aanspreekt. Denk dat er in Steenwijk wellicht ook wel een organisatie zit die dit format ziet zitten. Het rondje leent zich er in ieder geval wel voor daar :)
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Hoi Schepp,

we hebben een apart 50+ klassement en ons advies richting de organisaties is da ze ook een aparte categorie
laten rijden. Voor het NK kijken we alleen naar de punten in de wedstrijden die mee tellen. Dus de punten van bv Berlicum tellen niet mee voor het NK. Het knwu systeem kan dat filteren.

Steenwijk is inderdaad een mooi parcours en goede organisatie we zijn wel met ze in gesprek, maar dat heeft nog niet tot iets concreets geleid.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Trek8000slr schreef:Hoi Schepp,

we hebben een apart 50+ klassement en ons advies richting de organisaties is da ze ook een aparte categorie
laten rijden. Voor het NK kijken we alleen naar de punten in de wedstrijden die mee tellen. Dus de punten van bv Berlicum tellen niet mee voor het NK. Het knwu systeem kan dat filteren.

Steenwijk is inderdaad een mooi parcours en goede organisatie we zijn wel met ze in gesprek, maar dat heeft nog niet tot iets concreets geleid.
Berlicum = Nieuwkuijck neem ik aan ? In het reglement staat dat Nieuwkuijck wel meetelt voor de startvolgorde maar dat klopt dan niet meer?

In het reglement van de nl cup staat dit:

Nederlands Kampioenschap MTB.
De startvolgorde NK zal geschieden als volgt:
1. UCI klassement
2. Samentelling eindklassement MTB NLcup + de punten behaald in de Beneluxcup manche te
Nieuwkuijk.
3. Overige deelnemers.
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Hoi het is de volgorde inderdaad zoals je aangeeft incl. Nieuwkuijk
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Trek8000slr schreef:Hoi het is de volgorde inderdaad zoals je aangeeft incl. Nieuwkuijk

Kop is er weer af. Lag er nog best goed bij vandaag. Zelfs op mijn speed king kunnen rijden. Organisatie was weer prima en goed dat de nieuwe opzet op papier is gezet en bij ophalen stuurbord werd uitgedeeld :-q

Het rennersrapport is een goede aanvulling al vind ik de organisatie van de wedstrijden tot nu toe altijd dik in orde. Vandaag vond ik de aanpassing op de heuvel minder omdat alles gelopen moest worden. Tot volgende week!
Plaats reactie