Nationale mtb cup

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Beste forum leden,

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Paul Roerbag 48 jaar en fiets graag op mountainbike en racefiets. Verder rijdt mijn jongste zoon wedstrijden op de mtb: dit jaar voor het Merida Bassa team rijden als 1e jaars nieuweling. Sinds 6 jaar ben ik mede verantwoordelijk voor de LJC (Landelijke Jeugdcompetitie mountainbiken). De LJC kent een zeer succesvolle opzet met een groeiend aantal deelnemers en wedstrijden. Vanwege mijn rol binnen de LJC ben ik 3 jaar geleden gevraagd om zitting te nemen in de commissie offroad van de KNWU.

Op het forum zijn diverse posts te vinden waar de KNWU besproken is. Dit is niet altijd positief waaronder de Bergraces discussie van een paar jaar geleden.
Ook mijn mening over de KNWU was in die tijd niet altijd positief. De regels, inbreng, van de KNWU en het feit dat de renner niet centraal stond waren hier bepalend in.

Inmiddels waait er een frisse wind door de KNWU met een nieuwe directeur, een nieuw beleid
en voor onze commissie offroad een nieuwe voorzitter.
In het nieuwe beleid staat de renner centraal in al zijn facetten dus van topsporter tot recreant.
Hier zijn wij als commissie heel blij mee en inmiddels is er een inbrengavond geweest waar veel
mtb-ers en mensen betrokken bij het mtb-en aanwezig waren.
Hier zijn een hoop zaken besproken en dit heeft geleid tot veel goede ideeën.

Er is o.a. gesproken over het feit dat veel jeugdrenners die na categorie 7 naar 1e jaars nieuweling gaan afhaken bij wedstrijden. Ook is er gesproken over de situatie dat veel organisaties hun wedstrijden niet meer onder auspiciën van de KNWU (willen) organiseren, maar in eigen beheer. Denk aan de eerdergenoemde Bergraces van een paar jaar geleden.

Een van de ideeën is om een nationale MTB-Cup te organiseren onder auspiciën van de KNWU. Het worden laagdrempelige wedstrijden. De bedoeling is wedstrijden vanaf de nieuwelingen en de oudere categorieën te organiseren. We willen dit samen gaan doen met LJC organisaties die al op zaterdag wedstrijden voor jeugd organiseren en dus het parcours, vrijwilligers etc. reeds hebben geregeld. We zijn ook voornemens om organisaties te benaderen die nu buiten de KNWU om of standalone wedstrijden organiseren. We verwachten 10 tot 12 wedstrijden op de kalender te krijgen die op zondag verreden worden. De wedstrijden zullen variëren in diversiteit er zullen zeer technische parcoursen verreden worden, maar ook snelle parcoursen. We willen zoveel mogelijk organisaties de mogelijkheid bieden deel te nemen. De nederlandse wedstrijden binnen de BeNeLux cup tellen ook
mee voor het algemeen klassement van de MTB cup. Deelnemers de nationale MTB cup hoeven dus niet
de wedstrijden in België en Luxemburg te rijden.

We gaan dit ook organiseren op de "LJC manier" hetgeen betekent laagdrempelig, simpel en met ondersteuning vanuit de KNWU. Organisaties krijgen hierbij een financiële bijdrage (+/- € 300,-)
om een aantal kosten te betalen. We gaan werken met twee vaste juryleden die speciaal voor het mtb-en worden ingezet aangevuld met andere jury leden.
Onderdeel van de MTB cup zal ook een wedstrijd voor niet licentie rijders zijn (funklasse) zodat iedereen op zijn/haar eigen niveau kan rijden.

Ik weet dat er een behoorlijk aantal forumleden ook wedstrijden rijdt of gereden heeft en de vraag van de commissie is wat jullie van dit initiatief vinden. Als je in het verleden wedstrijden hebt gereden zou deze opzet dan een reden zijn om weer mee te doen?

Reacties (en ook mogelijke tips) mogen jullie mailen naar paul.roerbag apestaartje gmail.com
of via pb.

Ik dank jullie alvast hartelijk voor jullie bijdrage en hoop ook via deze weg gezamenlijk te komen tot een verdere verrijking van onze geweldige hobby / sport.

Met sportieve groet,
Paul
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Klinkt geweldig, het is dat ik dit jaar al teveel gepland heb, maar volgend jaar gaat ie dan op de kalender.
Helemaal als t een beetje technisch is, racefietsen doe ik wel op de weg.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

klinkt op zich goed, maar wat ik tot nu toe hoor en zie stemt mij nog niet heel positief over de afloop. Een mix met beneluxcup is zo'n punt wat gewoon niet werkt. Hoe ga je de bijv startopstelling bepalen en je puntentelling? Ik zie ineens weer een onverklaarbaar benelux kampioenschap in april in nieuwkuijk en denk alleen maar why??????? wat voegt dit toe,..zonde van de tijd en energie,..stop dit lekker in andere zaken binnen het mtben. Zelfde geldt überhaupt voor de beneluxcup. Hoeveel nederlanders en belgen rijden alle wedstrijden? Hoeveel belgen en luxemburgers starten er in Nieuwkuijk en Zoetermeer etc? Dat is zo minimaal dat ik ook hierbij denk,..stop deze tijd en energie in de nieuw op te zetten competitie. Zorg voor een eindklassement, een kalender op een website, een prijsuitreiking van het eindklassement, schrapresultaten ( we zijn namelijk veelal mensen met banen, gezinnen etc en daarom amateurs!!) Maar goed,..ik ben een fan van XC maar dit seizoen is allemaal zo onzeker wat en welke wedstrijden dat ik zeer waarschijnlijk minimaal de helft niet rij omdat er nu al marathons uit de Sforz Mtb Marathoncup gepland staan op dagen dat er landelijke XC is.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

Goed initiatief en dit spreekt mij zeker aan! Wel hoop ik dat 'laagdrempelig' niet betekent dat er alleen maar vlakke rondjes worden uitgezet in het plaatselijke bos of weiland met 0 hoogteverschil en 0 technische uitdaging. Er zijn genoeg heuvelachtige gebieden in Nederland (denk aan de duinen bij Schoorl, Zuid-Limburg, Sallandse en Utrechtse Heuvelrug, Montferland, Groesbeek etc. etc.) waar échte MTB-parcoursen uit te zetten zijn. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de XC van Montferland vorig jaar. Technisch voor iedereen te doen, maar wel constant klimmen en dalen :-q
Daarbij sluit ik me aan bij wat Schepp hierboven zegt. Zorg voor een eindklassement (ook voor de fun-klasse!) want dat is nou net waar het bij een competitie om draait. Je kunnen meten met anderen gedurende een seizoen en dat terug kunnen zien in de resultaten. Ook die schrap resultaten die genoemd zijn kunnen ervoor zorgen dat er meer deelnemers bij komen. Het is een goede zet om de wedstrijden op zondag te laten rijden want dan zijn de meeste mensen wel vrij, maar mensen met banen (en gezinnen) hebben nou eenmaal ook wel eens verplichtingen in het weekend
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

@Schepp we leven in Nederland en dat betekent dat we maar een beperkt aantal parcoursen hebben die
zeer technisch zijn. We koesteren daarom al de organisaties die een wedstrijd organiseren dat doen we ook binnen de LJC cyclus. Iedereen wil graag in Sittard of Landgraaf rijden, maar dan wordt het een hele korte cyclus.

@Norten89 het worden niet alleen vlakke rondjes, maar die horen er wel bij. We gaan inderdaad wel proberen ook voor de funklasse een klassement bij te houden.

Algemeen ben ik er de afgelopen jaren wel achter gekomen dat de KNWU het nooit voor iedereen goed kan doen er zal altijd iemand zijn die het graag anders ziet.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Trek8000slr schreef:
@Norten89 het worden niet alleen vlakke rondjes, maar die horen er wel bij. We gaan inderdaad wel proberen ook voor de funklasse een klassement bij te houden.
Als iemand voor een klassement wil rijden, dan kan hij toch net zo goed als amateur/master gaan rijden.

Renners in de funklasse rijden vaak alleen de wedstrijden in hun eigen regio en een klassement heeft dan niet zoveel zin.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Ieder initiatief voor meer wedstrijden en/of series moeten we toejuichen. Een nationale mtb-xc-xup is iets wat ik in elk geval wel zie zitten. Een duidelijke kalender, vaste starttijden, vaste categorie indelingen, klassement, schrapresultaten, startposities, centraal inschrijf- informatiepunt (lees website) zijn voorwaarden waar je niet onderuit komt. Een interessante kalender met mooie rondjes ook, al is een enkel vlak of saai rondje wat mij betreft ook geen groot bezwaar. Naar het buitenland liever niet voor een uurtje knallen, dat de talenten af en toe naar de buurlanden gaan is prima maar dat kan ieder voor zich heus wel bepalen. Laagdrempelig ook graag, dus geen ingewikkelde licentie etc.

De Dynasys competitie van een paar jaar terug leek er al een beetje op maar is weer uitgestorven? Veel genoemde (en geroemde) Bergraces waren top.

De wedstrijden met de klassieke categorieën allemaal door elkaar in een wedstrijd van een bepaalde duur blijken vaak de leukste maar dan moet je daar wel het hele seizoen voor kiezen.
Het hanteren van de klassieke categorieën is ook prima maar dan is een serieuze funklasse daarnaast wel erg belangrijk. En met serieus bedoel ik dus ook een klassement en een fatsoenlijke uitslag en duidelijke inschrijfprocedure etc.

Mijn leukste tijd was de jaren dat ik funklasse reed +/- 10 jaar geleden een aantal jaar lang. Lekker elke week knallen en op tijd thuis. Maar daar waren ook veel ergernissen waar men nu van moet leren wil het succesvol zijn. In noem: iedere wedstrijd moest je zelf uitzoeken hoe en waar in te schrijven, starttijden altijd anders (vroeg of juist heel laat, dan weer zaterdag,dan weer zondag), startpositie was altijd een gevecht, uitslagen lieten lang op zich wachten of kwamen helemaal nooit, klassement was er niet etc. Ik vond dat toen al weinig respectvol aangezien de funklasse vaak met afstand de grootste categorie was met ook veel vaste deelnemers.
Uiteindelijk ben ik toen ik 30 werd Masters gaan rijden maar vooral om bij marathons (waar ik toen langzaam naar getrokken werd) vooraan te kunnen starten. Bij de xc waren de masters voor mij eigenlijk te snel; bij de funklasse kon je leuk meedoen maar bij de kleine en compacte groep masters (vaak finish tussen 1e en laatste binnen enkele minuten) was het vechten om er nog een stuk of 10 achter me te laten. Mede dat en de opkomst van de marathon betekende voor mij een tijdje vrijwel geen xc.
Xc is de laatste 10 jaar echt afgegleden naar bijna niks. De marathoncup is super en begrijpelijk populair maar toch zie ik echt nog wel toekomst in de xc, en niet alleen bij de jeugd.

Een goed georganiseerde landelijke cup zou top zijn. Ik doe in elk geval mee!
fv1262
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 11:34

misschien ook een idee deze funklasse rijders een transponder te laten nemen? (als het om een leuk aantal gaat is erbij Mylaps ook wel het een en ander te bedingen) ook zij krijgen dan direct na afloop een correcte uitslag die ook direct op de KNWU site geplaatst kan worden. zoals al voorgesteld is een vast duo jury die het seizoen mee reist en uitslagen/klassement bijhoud.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Ik vind het een goed initiatief, en in elk geval positief dat de KNWU dit oppakt, en via het forum contact zoekt.

Ik vroeg me alleen wel af voor welk seizoen dit geldt. Doordat je ver van te voren in moet schrijven voor races (Groesbeek bijvoorbeeld) zullen veel potentiele deelnemers al een planning hebben voor het seizoen 2017. Maar misschien is dat bij XC wedstrijden anders, dat je daar later voor plant?

En de KNWU kan een voorbeeld nemen aan haar eigen strandrace competitie. Heel goed georganiseerd, sterk gegroeid in deelnemersaantal, van te voren duidelijkheid over spelregels en agenda (al mag de agenda wel wat eerder bekend worden), altijd zelfde startprocedure, en ook voor de basisleden een serieuze competitie met snelle uitslagen.
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

de funklasse maakt absoluut deel uit van de cup want het gaat ons om al de renners en het plezier.
Transponders bij de funklasse zal lastig worden want de meeste funklasse rijders hebben geen transponder.
We hebben bij de KNWU wel huurtransponders, maar dat zijn er niet genoeg. Er zijn alternatieve registratie systemen, maar voor 2017 doen we daar nog even niks mee.

We gaan dit seizoen beginnen en de eerste wedstrijd is waarschijnlijk Berlicum half maart. Het klopt dat de inschrijving en planning door renners tijdig gedaan worden, maar we denken dat het geen problemen oplevert. Het was de afweging wachten tot 2018 of dit jaar al beginnen met de wetenschap dat er nog wat
schoonheidsfoutjes zijn. Belangrijk is dat uitgifte stuurborden, registratie, klassement etc. goed geregeld zijn en daar ligt nu de focus op.

Wel heel goed om te lezen dat jullie enthousiast zijn en een kritische noot mag altijd zolang het opbouwend is.

Ik hoop ook op reacties nadat we zijn gestart met de cup van renners die hebben deelgenomen.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Trek8000slr schreef:
We gaan dit seizoen beginnen en de eerste wedstrijd is waarschijnlijk Berlicum half maart
Gaat er dan ook nog ergens op een website informatie komen? Op de knwu site zie ik er nog niets over. Informatie van de Berlicum wedstrijd laat ook niets zien van een funklasse.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

punk86 schreef:
Trek8000slr schreef:
We gaan dit seizoen beginnen en de eerste wedstrijd is waarschijnlijk Berlicum half maart
Gaat er dan ook nog ergens op een website informatie komen? Op de knwu site zie ik er nog niets over. Informatie van de Berlicum wedstrijd laat ook niets zien van een funklasse.
Dit is nou precies elk jaar het probleem,..nergens informatie,.je moet alles zelf uitpluizen,..alles laat bekend etc. Alle serieuze marathoncompetities hebben de kalenders al lang en breed klaar en daarmee hebben dus ook heel veel renners hun wedstrijden al uitgekozen. Dit jaar zijn er hoe het er nu uitziet veel marathons op data waarop de knwu xc gepland staat. 1ste beneluxcup is gelijk met Hel van Groesbeek,..vul maar in wat dat voor gevolgen heeft.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Dit weekend komt er definitief uitsluitsel over wat, hoe en waar betreffende de Nationale mountainbike cup.
Ik zal trachten een en ander deze week in een kalender te zetten die dan op http://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false; gezet word.
Als ik de wedstrijden waar ik zelf niet ben info krijg kan ik er ook verslagen over maken.

Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

@Schepp jammer dat je het gelijk weer in het negatieve trekt want als je goed had gelezen had je kunnen weten dat het inderdaad allemaal kort dag is, maar we ervoor gekozen hebben om toch dit jaar te starten.

Ik denk alleen dat we het in jouw geval nooit goed zullen doen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Trek8000slr schreef:@Schepp jammer dat je het gelijk weer in het negatieve trekt want als je goed had gelezen had je kunnen weten dat het inderdaad allemaal kort dag is, maar we ervoor gekozen hebben om toch dit jaar te starten.

Ik denk alleen dat we het in jouw geval nooit goed zullen doen.
zo jij voelt je persoonlijk aangesproken zeg. De reactie zegt overigens al genoeg dat de knwu Na al die jaren veel beloven en weinig geven het raar vindt dat er sceptisch gereageerd wordt op de zoveelste belofte dat alles beter wordt. Eerst zien dan geloven en met wat ik momenteel zie geloof ik er nog steeds weinig van. Jij noemt het negatief, maar volgens mij stel ik een paar vragen die volgens mij heel plausibel zijn omdat ik precies de pijnpunten van de bijeenkomst zie terugkomen. Geen duidelijke structuur in wedstrijden, afwijkende duur van wedstrijden, 2 competities in 1 wedstrijd etc. Ik heb het gevoel dat er weer lukraak in het wild weg wordt geschoten. Wat voegt het organiseren van een benelux kampioenschap half april in Nieuwkuijck toe aan de nieuw op te zetten competitie?? Waarom wordt daar tijd in gestoken? Tevens zie ik dat Groesbeek wordt opgenomen in de MTB cup en dat er punten in zowel de 75min, 105 en 150 worden toegekend. Hoe kan je daarna nog spreken van een kloppend klassement als de rijders dus niet tegen elkaar hebben gereden? Precies wat er dus vorig seizoen misging met Montferland. Lekker kijken waar de top start en dan een andere categorie kiezen om heel veel punten te halen. Wijs dan alleen punten toe aan de 75min, want dat is de tijd die bij alle overige wedstrijden ook wordt gereden,..maar goed ik zal het wel niet snappen, maar dit is mijn gevoel.

Bovendien denk ik dat je zelf ook niet goed leest aangezien je refereert aan een opmerking over technische rondjes welke ik in ieder geval niet heb gemaakt.
Plaats reactie