Nationale mtb cup

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Trek8000slr schreef:De Nederlandse Benelux wedstrijden doen mee aan de mtb cup en tellen mee voor het algemeen klassement.
Tja, toch vind ik dat niet slim. Dat zijn verschillende klassementen, met verschillende opstellingen. Dat ga je nooit goed en naar ieders tevredenheid oplossen.
tiewrap schreef:Vanuit noord-holland is ook alles ver weg.
Voor een wedstrijd van een uur gaat dat m niet worden.
Je kan altijd nog een andere klasse gaan rijden... ;-)
schepp schreef:Loenen,..Utrechtse Heuvelrug, Amerongen, Montferland. Persoonlijk vind ik alle wedstrijden erg ver weg als je in het midden des lands woont. De noord Nederlanders komen nog slechter uit! Wedstrijden zijn heel erg geconcentreerd in het zuiden. Voor de laagdrempeligheid zou het goed zijn als er meer in midden en midden-noord Nederland zou komen.
Mee eens. Ik wil best Heeswijk inleveren voor Steenwijk oid. Montferland is een ook een goeie....
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

tiewrap schreef:Vanuit noord-holland is ook alles ver weg.
Voor een wedstrijd van een uur gaat dat m niet worden.
Je kan altijd nog een andere klasse gaan rijden... ;-)

75min is niet heel veel langer hoor :) Voor mij zijn de korte wedstrijden tov de uren in de auto ook een drempel. Voor landgraaf, sittard, zeeland en al helemaal voor de beneluxcup zit je gewoon 360 tot 650km in de auto
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:75min is niet heel veel langer hoor :) Voor mij zijn de korte wedstrijden tov de uren in de auto ook een drempel. Voor landgraaf, sittard, zeeland en al helemaal voor de beneluxcup zit je gewoon 360 tot 650km in de auto
Wie zegt dat ik het over de Masters heb...? ;-)
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Nu wonen we in een verwend mini-land als Nederland waar mijn Amerikaanse buurman gerust voor een kop koffie even naar Amsterdam heen en weer rijd (250 km heen- en terug). En dan word er geklaagd over reisafstanden. Hoe zouden ze dat in Duitsland, Frankrijk, Spanje en andere grotere landen doen?

Daarbij is de KNWU niet verantwoordelijk voor het organiseren van wedstrijden, dat initiatief moet vooral vanuit de verenigingen etc. komen.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Yenssen schreef:Nu wonen we in een verwend mini-land als Nederland waar mijn Amerikaanse buurman gerust voor een kop koffie even naar Amsterdam heen en weer rijd (250 km heen- en terug). En dan word er geklaagd over reisafstanden. Hoe zouden ze dat in Duitsland, Frankrijk, Spanje en andere grotere landen doen?

Daarbij is de KNWU niet verantwoordelijk voor het organiseren van wedstrijden, dat initiatief moet vooral vanuit de verenigingen etc. komen.
Er wordt heel veel georganiseerd, alleen niet (meer) onder KNWU vlag. De meeste orga`s zijn daarmee opgehouden en daarmee neemt het aantal licentie houders dus ook verder af, want waarom een licentie nemen (is duurder, meer regels, je moet opeens een chip aanschaffen en gekeurd worden. ), toch niet voor die 6 wedstrijden over het hele land verspreid. Basis licentie is prima, kan je, mocht je dat willen nog altijd in de fun klasse meedoen. Verder kan je overal rijden, vaak zonder zelfs basi slicentie en meestal ook nog eens zonder onderscheidt met een licentie houder (een licentie vak bij buitenlandse marathons is eerder uitzondering dan regel) Ben het met je eens dat er meer vanuit de clubs moet komen (clubcompetities bv) , maar zorg dan gewoon voor 1 licentie tezamen met een club lidmaatschap en bv beginnen met regionale competities op niveau, net zoals zoveel andere sporten, waar ook de MAMIL`S de strijd onderling aan kunnen gaan. Een Licentie is dus eigenlijk alleen interessant voor dat handje vol ELITE renners en de top amateurs/masters. (er stonden slecht 426 rijders geklasseerd in het regelmatigheids klassement bij de mannen, waarbij >50% maar max 2 wedstrijden uit dat klassement heeft gereden) tov vh totaal is dat dus echt niks. Het is prima als de knwu zich alleen wil focussen op de top 1%, maar met breedtesport (maarbij je dus ook de hobby rijder wil bereiken) heeft dit niks te maken en dat wordt nu wel gepretendeerd.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

rundfunk rudi schreef:[Het is prima als de knwu zich alleen wil focussen op de top 1%, maar met breedtesport (maarbij je dus ook de hobby rijder wil bereiken) heeft dit niks te maken en dat wordt nu wel gepretendeerd.
Ik denk dat je een groot deel van de problemen al oplost, als het basislidmaatschap tevens een basis-licentie zou inhouden. Die kan je dan naast de overige licenties positioneren. In plaats van wat nu de funklasse is.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

to0n schreef:
rundfunk rudi schreef:[Het is prima als de knwu zich alleen wil focussen op de top 1%, maar met breedtesport (maarbij je dus ook de hobby rijder wil bereiken) heeft dit niks te maken en dat wordt nu wel gepretendeerd.
Ik denk dat je een groot deel van de problemen al oplost, als het basislidmaatschap tevens een basis-licentie zou inhouden. Die kan je dan naast de overige licenties positioneren. In plaats van wat nu de funklasse is.
Daar zijn we inderdaad naar aan het kijken en is administratief ook mogelijk. Bij de LJC kunnen de kinderen ook
deelnemen met een basis lidmaatschap alleen voor deelname aan het NK is een licentie vereist.

Het is echter nog niet zover.

Over de afstanden dat blijft voor iedereen persoonlijk ik ga dit jaar ook weer meer kilometers maken dan bij de LJC omdat mijn zoon in de categorie nieuwelingen gaat rijden. Ik heb dan het geluk dat ik een lease auto mag rijden
en ook in het buitenland mag tanken dat maakt het zeker makkelijker.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Yenssen schreef:Nu wonen we in een verwend mini-land als Nederland waar mijn Amerikaanse buurman gerust voor een kop koffie even naar Amsterdam heen en weer rijd (250 km heen- en terug). En dan word er geklaagd over reisafstanden. Hoe zouden ze dat in Duitsland, Frankrijk, Spanje en andere grotere landen doen?

Daarbij is de KNWU niet verantwoordelijk voor het organiseren van wedstrijden, dat initiatief moet vooral vanuit de verenigingen etc. komen.
KNWU is wel verantwoordelijk dat er nog verenigingen iets willen organiseren. Basislicentie moet verdwijnen of moet echt basis zijn dus geen wedstrijden. Als je wedstrijden wil rijden dan voor iedereen dezelfde licentie, ..maar wel goedkoper dan nu. En lid worden van een vereniging. Geeft verenigingen meer leden, dus meer vrijwilligers en meer inkomsten.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:KNWU is wel verantwoordelijk dat er nog verenigingen iets willen organiseren. Basislicentie moet verdwijnen of moet echt basis zijn dus geen wedstrijden. Als je wedstrijden wil rijden dan voor iedereen dezelfde licentie, ..maar wel goedkoper dan nu. En lid worden van een vereniging. Geeft verenigingen meer leden, dus meer vrijwilligers en meer inkomsten.
Ik denk dat je wat doorslaat in je versimpeling. Je kan niet iedereen dezelfde licentie geven, aangezien er ook nog zoiets als UCI is. Wil je buitenlandse wedstrijden rijden, heb je een erkende licentievorm nodig. Dat heeft impact op de prijs. Voor de breedtesporter niet nodig. Ergo; je hebt al 2 licenties. Elite/profs loskoppelen van amateurs en je hebt er al 3.
Het voordeel van licenties is dat dit alleen maar kan via een club. Ik pleit dus ook voor een basislicentie náást de reguliere licenties. Doe dat ook via een club en het is betaalbaar, haalbaar en schaalbaar. Een geformaliseerde funklasse.
Regel de transponders zoals aangegeven door fv1262 en je hebt een volwaardige, betaalbare, laagdrempelige competitie. De participatie van verenigingen in organisatie heeft dan meer draagkracht vanuit de leden. Als de KNWU dan ook de regels en kosten laagdrempelig houdt dan moet dit lukken.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

to0n schreef:
Trek8000slr schreef:De Nederlandse Benelux wedstrijden doen mee aan de mtb cup en tellen mee voor het algemeen klassement.
Tja, toch vind ik dat niet slim. Dat zijn verschillende klassementen, met verschillende opstellingen. Dat ga je nooit goed en naar ieders tevredenheid oplossen.
Paul; zou je hier nog op willen reageren? Hoe zijn jullie van plan dat te doen qua opstelling en puntentelling?

Daarnaast zie ik bij de inschrijving van Berlicum dat er een 50+ categorie is. Wordt dat standaard voor alle wedstrijden dit jaar?
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

@to0n we zijn er nog niet uit.
Voor de aantrekkelijkheid van de MTB cup zijn de Nederlandse Benelux cup wedstrijden goed om
mee te laten tellen.

Vwb het klassement en dus administratie weer niet. Woensdagavond hebben we de info avond voor de organisaties die hebben aangegeven mee te willen doen. Gelukkig hebben we een mooie opkomst dat geeft aan dat men het serieus neemt.

De vraag mbt het algemeen klassement zal een van de vragen zijn die we gaan voorleggen aan de organisaties. De KNWU moet vooral ondersteunend zijn richting organisaties, verenigingen en renners dus input vanuit deze groepen is belangrijk.

Iedereen moet zich alleen wel realiseren dat Keulen en Aken ook niet op een dag zijn gebouwd. Dit geldt ook voor veranderingen binnen de KNWU. Sommige zaken kunnen we snel veranderen en andere zaken zoals bv het licentie stelsel zal meer tijd kosten.

We hebben inmiddels ook een concept handboek/reglement ook dat wordt woensdag besproken en eventueel gewijzigd. Zodra dit defenitief is zal er een uittreksel voor de renners komen die zal ik
hier ook posten.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Trek8000slr schreef:@to0n we zijn er nog niet uit.
Voor de aantrekkelijkheid van de MTB cup zijn de Nederlandse Benelux cup wedstrijden goed om
mee te laten tellen.
Vwb het klassement en dus administratie weer niet. Woensdagavond hebben we de info avond voor de organisaties die hebben aangegeven mee te willen doen. Gelukkig hebben we een mooie opkomst dat geeft aan dat men het serieus neemt.
De vraag mbt het algemeen klassement zal een van de vragen zijn die we gaan voorleggen aan de organisaties. De KNWU moet vooral ondersteunend zijn richting organisaties, verenigingen en renners dus input vanuit deze groepen is belangrijk.
Iedereen moet zich alleen wel realiseren dat Keulen en Aken ook niet op een dag zijn gebouwd. Dit geldt ook voor veranderingen binnen de KNWU. Sommige zaken kunnen we snel veranderen en andere zaken zoals bv het licentie stelsel zal meer tijd kosten.
We hebben inmiddels ook een concept handboek/reglement ook dat wordt woensdag besproken en eventueel gewijzigd. Zodra dit defenitief is zal er een uittreksel voor de renners komen die zal ik
hier ook posten.
Is er inmiddels al iets meer bekend over het klassement?
to0n schreef:Daarnaast zie ik bij de inschrijving van Berlicum dat er een 50+ categorie is. Wordt dat standaard voor alle wedstrijden dit jaar?
Zou je hier ook nog op kunnen reageren? Als dit niet voor elke wedstrijd zo is, heb je een forse bron van competitie-vervalsing....
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

to0n schreef:
Trek8000slr schreef:@to0n we zijn er nog niet uit.
Voor de aantrekkelijkheid van de MTB cup zijn de Nederlandse Benelux cup wedstrijden goed om
mee te laten tellen.
Vwb het klassement en dus administratie weer niet. Woensdagavond hebben we de info avond voor de organisaties die hebben aangegeven mee te willen doen. Gelukkig hebben we een mooie opkomst dat geeft aan dat men het serieus neemt.
De vraag mbt het algemeen klassement zal een van de vragen zijn die we gaan voorleggen aan de organisaties. De KNWU moet vooral ondersteunend zijn richting organisaties, verenigingen en renners dus input vanuit deze groepen is belangrijk.
Iedereen moet zich alleen wel realiseren dat Keulen en Aken ook niet op een dag zijn gebouwd. Dit geldt ook voor veranderingen binnen de KNWU. Sommige zaken kunnen we snel veranderen en andere zaken zoals bv het licentie stelsel zal meer tijd kosten.
We hebben inmiddels ook een concept handboek/reglement ook dat wordt woensdag besproken en eventueel gewijzigd. Zodra dit defenitief is zal er een uittreksel voor de renners komen die zal ik
hier ook posten.
Is er inmiddels al iets meer bekend over het klassement?
to0n schreef:Daarnaast zie ik bij de inschrijving van Berlicum dat er een 50+ categorie is. Wordt dat standaard voor alle wedstrijden dit jaar?
Zou je hier ook nog op kunnen reageren? Als dit niet voor elke wedstrijd zo is, heb je een forse bron van competitie-vervalsing....
competitievervalsing is dit seizoen door de puntentelling in Groesbeek al aan de orde, slim inschrijven gaat een hoop bonuspunten opleveren.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:competitievervalsing is dit seizoen door de puntentelling in Groesbeek al aan de orde, slim inschrijven gaat een hoop bonuspunten opleveren.
Uit de 'Wielersport' die ik vandaag binnenkreeg, meen ik te kunnen maken dat dit geen issue meer is. Net zo min als de combinatie met de Beneluxcup.
Blijft alleen het punt van de 50Plussers nog over...Misschien dat Paul een en ander kan toelichten?
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

to0n schreef:
schepp schreef:competitievervalsing is dit seizoen door de puntentelling in Groesbeek al aan de orde, slim inschrijven gaat een hoop bonuspunten opleveren.
Uit de 'Wielersport' die ik vandaag binnenkreeg, meen ik te kunnen maken dat dit geen issue meer is. Net zo min als de combinatie met de Beneluxcup.
Blijft alleen het punt van de 50Plussers nog over...Misschien dat Paul een en ander kan toelichten?
War maak je dat uit op dan? Groesbeek is gewoon onderdeel, maar staat niet op het lijstje in de wielersport. En hoezo is de combinatie met de beneluxcup dan vervallen? Het wordt weer ouderwets onduidelijk op deze manier.
Plaats reactie