16-10-2016 Hondsrug classic Gieten

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

De Hondsrug Classic is een van de grootste mountainbike evenementen waarbij alle categorieen in een wedstrijd starten. Van ervaren wedstrijdrijders tot en met de recreant en liefhebber. Vanaf 1997 tot en met 2011 werd deze klassieker jaarlijks in oktober georganiseerd en hebben vele bekende mountainbikers deelgenomen evenzo vele liefhebbers deze wedstrijd door de Staatsbossen van Gieten gereden. Jansen Event-Sportmanagement heeft het initiatief genomen om de Hondsrug Classic nieuw leven in te blazen. Sinds 2014 onder de nieuwe naam: Geopark Hondsrug Classic.

De tweede editie van de Geopark Hondsrug Classic is uitstekend verlopen. Ruim 800 deelnemers hebben deelgenomen aan deze classic in de bossen van Gasselte en Gieten over een uniek en uitdagend parcours. Op 16 oktober 2016 gaan we opnieuw de Geopark Hondsrug Classic organiseren!

Bron : http://www.geoparkhondsrugclassic.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SietseF
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 24 november 2013, 13:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro

Kan iemand wat meer vertellen over hoe het parcours is/was de afgelopen twee jaar?
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Route gaat grotendeels over vaste route van Gieten , vaak tegen de rij richting in. Niet heel spannend maar toch wel leuke wedstrijd.
SietseF
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 24 november 2013, 13:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro

Oké, dankje :D
Weet je verder nog wat over de overige paden? Of is echt bijna alles van de route.
lecram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 september 2008, 22:23

Startlijst staat op de website....
Vergeten in te schrijven :-? (dacht dat ik dit in januari al gedaan had) en geen licentie meer, dat wordt zondag inschrijven en achteraan starten! :-D
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

het parcours schijnt wel iets minder snel te zijn doordat wat lange rechte paden zijn vervangen door single track. Geen spannende rondjes maar ik vond het wel een leuke wedstrijd in een mooie omgeving.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

De uitslag staat online.
Sinds gisteravond al overigens
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
lecram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 september 2008, 22:23

Het was een leuke ronde met mooi weer.
Toch hou ik geen leuk gevoel hier aan over.
De na-inschrijvers starten 6! minuten na het eerste startschot....
In het startvak zeiden een paar jongens al: "maakt niet uit, het gaat om de netto tijd...".
Tot mijn verbazing is de clasering op basis van de bruto tijd! Dit scheelt (na een check op Strava) bij mij bijna exact 6 minuten. De organisatie dacht dat alles dan beter door zou lopen.... Ook hier heb ik niets van gemerkt.
Wij starten nu als laatste, de startlus was voor ons helemaal leeg. Dit is nu net het stuk waar je normaal veel mensen in kunt halen, nu dus niemand. Vervolgens konden we na 1 km alsnog aansluiten in de file bij de 1e singletrack. Ook bij het grote zandgat een enorme file en bijna volledig lopende afgelegd.
Deze files zijn mijn eigen schuld (had ik me maar eerder in moeten schrijven of weer een licentie moeten nemen), maar zo erg als dit jaar heb ik het nog niet mee gemaakt. Het verbaasd mij hoe mensen achterin de file reageren als je toch probeert iemand (netjes) in te halen (zelfs lopend). Je krijgt meteen bijdehante opmerkingen.
Als je als organisatie mensen in aparte startvakken laat starten (wat op zich niet slecht is) verplicht je je volgens mij ook om te zorgen voor een correcte uitslag (of netto tijd, of clasering licentie houders/niet licentie houders).
Mkrake
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 april 2012, 22:53
Mijn mountainbike: Scott Scale

Een mooie ronde maar de start en de aanloop na de start was niks. Met een hoog startnummer was er weinig eer te behalen.
lecram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 september 2008, 22:23

De aanloop ronde had inderdaad een stuk beter gekund.
Zoals al gezegd is het "mijn eigen schuld" dat ik door het hoge startnummer met files te maken krijg.
Maar waar slaat het op dat ik een "tijdstraf" van 6 minuten krijg (door mij 6 minuten te laten wachten en het klassement op te maken op basis van de bruto tijd).
Echt belachelijk.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Denk je dat dat wat klassering echt heel veel uitmaakt? Hoeveel zitten er binnen zes minuten bij je in de buurt? Waarschijnlijk hebben de meesten bij jou in de buurt precies dezelfde tijdstraf aan de broek gehad.
En anders reken voor jezelf ff door
Het was de eerst 10/20 km wat filerijden voor me. Dat hadden ze misschien op kunnen lossen door 10 km brede paden er in kunnen gooien aan het begin, maar dan had ik die nog een keer moeten rijden vanwege het dubbelop rijden van het parcours. Ik heb nu iig lekker gevoel van een mooie 30 km aan het eind :)

Bij eerder HC's vaak genoeg meegemaakt dat er valpartijen e.d. zien gebeuren vanwege de massale 900+ start aan het begin.

Het was de eerste keer dat ik hem vanaf het nije hemelriek heb gereden. Ik vond het parcours leuker dan vanaf de oude locatie in gieten.
lecram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 september 2008, 22:23

Het scheelt meer dan 50 plaatsen Marke, maar daar gaat het niet om.In het verleden zat er vaak een minuut tussen de licentie houders en de niet licentie houders.Prima.
Ik vind dat je bij zes minuten de netto tijd moet aanhouden (evt met uitzondering van bv top 10) of een apart klassement moet maken (als bij BBC). Volgens mijninschrijvingen dit 1 van de redenen dat we een chip hebben :-?
Er was nu ook een valpartij aan het begin dus dat probleem was niet opgelost.
Voor mij als fanatieke recreant (40+) zat het plezier oa in de massastart, dit wordt nu zonder te communiceren ontnomen. Ik start nu met een stuk of 100 dag inschrijvers. Dat ik mijn ambitie (eerste 70/80) nu niet waar kan maken vind ik niet erg en komt door het late inschrijven. Maar om nu met 6 minuten achterstand alsnog op een file te rijden ontneemt mij het plezier. Ik heb nu het idee gehad dat ik meedeed aan een toertocht en daarvoor vind ik het inschrijfgeld te hoog.
Als 6 minuten prima is / niet zoveel uitmaakt.... Wat accepteer je dan niet? 10 minuten, kwartier...?
De organisatie roemt juist de massa start, dan moeten ze ook zorgen voor een eerlijke klassering.
En nu hou ik er over op :roll:
Plaats reactie