Deelname aan wilde wedstrijden

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Deelname aan wilde wedstrijden

Onlangs heeft een mededeling op de KNWU site gestaan waarin werd verklaard dat de KNWU niet zou optreden tegen licentiehouders die deel nemen aan georganiseerde wedstrijden die niet worden verreden onder auspiciën van de UCI of KNWU (zgn wilde wedstrijden). Deze mededeling heeft ons van de kant van organisatoren en jurykorps verontwaardigde en verontruste reacties opgeleverd, vanwege het feit dat hiermee een vrijbrief zou worden gegeven om het bij het organiseren niet zo nauw te nemen met de door de UCI en KNWU opgestelde reglementen. De reglementen van de KNWU gaan namelijk verder dan alleen sporttechnische zaken.

De KNWU en ook de bij ons aangesloten organisatoren en verenigingen vinden het van belang dat onze wedstrijden voldoen aan veiligheidsvoorschriften en voorwaarden, aan verzekeringen, jurering en uitbetaling van prijzenschema’s. Dit om de best mogelijke kwaliteit wedstrijden te organiseren voor al onze licentiehouders. Van jong tot oud, van funklasse tot master en van prof tot amateur van Friesland tot Limburg. Dat dit vaak extra tijd, geld en energie kost is voor onze organisatoren een gevolg van de wil om de best mogelijke wedstrijd voor de sport en haar sporters te realiseren. Tevens staat de KNWU als bond aan de basis voor de vrijstelling van lid 1 van artikel 10 van de wegenverkeerswet waarin beschreven staat dat het verboden is om op de openbare weg wedstrijden te organiseren.

Nationale regeling
Omdat de KNWU van mening is dat de UCI-straf van één maand schorsing plus geldboete te fors is, is nationaal gekozen voor het opleggen van een geldboete van € 100,-.
Het deelnemen door KNWU licentiehouders aan wedstrijden en/of activiteiten welke niet worden verreden in UCI/KNWU verband worden nationaal bestraft met een boete van € 100,- per overtreding. Dit is geregeld in het reglement voor de wielersport (Titel 1 & Titel 12N).
Deze regel wordt onmiddellijk ingevoerd en toegepast.
Gelet op artikel N 6.3.1 van de Inleidende Bepalingen is deze regel bindend en rechtsgeldig.
Internationale regeling

Voor alle duidelijkheid wordt opgemerkt, dat in internationaal verband het deelnemen aan wilde wedstrijden conform het UCI artikel 1.2.021 kan worden bestraft met een schorsing van één maand in combinatie met een boete.

WFN en NFF
De wedstrijden voor amateurs en sportklasse die onder de paraplu van de WFN en de BMX wedstrijden die in samenwerking met de NFF worden verreden worden niet gezien als “verboden” wedstrijden.
Bron: http://www.knwu.nl/mededelingen/deelnam ... edstrijden" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben benieuwd wat dit gaat betekenen in de praktijk.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens mij is het betreffende artikel al zo oud als de weg naar Rome en ik heb in de praktijk er nooit iets van gemerkt / gezien; noch van de KNWU noch van de UCI.

Ze weten er een mooi verhaal van te maken trouwens, terwijl ik toch een zeer sterk vermoeden heb dat de eigenlijke reden niet in het verhaal genoemd wordt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Dit zou voor iedereen toch moeten betekenen om heeel snel vaarwel te zeggen tegen de KNWU?
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Als je als renner mee doet aan een wedstrijdje dat (al dan niet via een vereniging) niet is aangesloten bij de KNWU zal je er geen last van hebben.

Het staat er niet bij, maar is vooral gericht tegen een organisatie die 'wilde' strandraces organiseert. Deze organisatie doet meer kwaad dan goed en is renners & de bond nog geld schuldig en gaat nu rustig door met geld verdienen. €25 per deelnemer schiet lekker op natuurlijk.
Born to ride a Storm.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En het geldt misschien ook iets meer voor wegwedstrijden. Even voor de lol een wedstrijd organiseren, zonder de dingen die de KNWU verplicht stelt (denk aan EHBO, vergunningen, veiligheid, VERZEKERING) op de openbare weg is misscihien wel vragen op problemen.

De meeste dingen op ATB gebied zijn of onder KNWU, of onder NTFU georganiseerd, en dat zal echt geen probleem zijn.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

pff knwu wil juist overal meeprofiteren van deze zogenaamde wilde wedstrijden. Kijk naar de marathons van Groesbeek, Amerongen Montferland, de strandraces etc etc. Als organisaties een verginnuning krijgen voor het organiseren van een wedstrijd dan voldoen die aan al deze genoemde criteria. Echter vangt de KNWU dan geen bijdrage van plus minus 2,50 per deelnemer! Als ze dit gaan handhaven bij het MTB en blijft er geen licentie rijder over. Er zijn namelijk veel meet niet knwu mtb wedstrijden (denk ook aan duitsland en Belgie). KNWU zou zich moeten afvragen waarom bijna niemand meer iets wil organiseren onder de vlag van de KNWU! Kijk naar de Stappenbelt trophy dit jaar die niet doorgaat omdat de organisatie te weinig inkomsten had. KNWU doet niks nada noppes om deze KNWU wedstrijd door te laten gaan,..Kortom wat is de meeraarde dan van deze KNWU voor het MTBen?
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

In België en Duitsland mag je gewoon starten hoor, deze vallen onder de Duitse en Belgische bonden welke uiteindelijk weer aangesloten zijn bij de UCI...
Born to ride a Storm.
Plaats reactie