29,30 augustus MPL Stappenbelt MTB trophy

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

@ Freek, het begint serieuze vormen aan te nemen haha :lol: .

Goed bezig :-q .
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

Beste deelnemer aan de MPL Stappenbelt MTB Trophy,

Helaas heeft de organisatie van de MPL Stappenbelt MTB Trophy moeten besluiten om de
mountainbikewedstrijd af te gelasten. De wedstrijd zou verreden worden op 29 en 30 augustus
aanstaande.

De oorzaak is terug te leiden op het teleurstellende aantal inschrijvingen. Hierdoor ontstaat er een
begrotingstekort dat niet meer te overbruggen is. Daarnaast krijgt de wedstrijd met deze aantallen
deelnemers niet de uitstraling die past bij een internationale wedstrijd.
De organisatie kijkt met plezier terug op 11 eerdere edities waaraan deelnemers met naam hebben
meegedaan en mooie winnaars heeft gekend. Op het hoogtepunt van de Trophy deden er tussen de
600 en 800 renners mee.

Wij willen je bedanken voor je inschrijving en hopen je bij een andere gelegenheid te mogen
verwelkomen als deelnemer.
Het ligt altijd aan de banden!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Klote, valt wel een gat in mijn wedstrijd agenda nu... Zijn er nog alternatieven?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

http://www.knwu.nl/mountainbiken/wedstr ... der/201508" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop niet dat dit een voorbode is voor het mountainbiken in Nederland.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

MLW schreef:Helaas heeft de organisatie van de MPL Stappenbelt MTB Trophy moeten besluiten om de
mountainbikewedstrijd af te gelasten. De wedstrijd zou verreden worden op 29 en 30 augustus
aanstaande.
Is er niet een alternatief mogelijk in de vorm van 1 grote, low-budget, open wedstrijd?
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Jammer, ik had me verheugd op een wedstrijdje...

Zie de laatste tijd vaker dergelijke berichten. Echt zonde!
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Tja en dat terwijl de marathons (zonder KNWU) booming zijn.. Na Steenwijk, norg en Groesbeek weer een xc wedstrijd minder. Waardoor nog minder mensen een licentie zullen nemen.. Nog minder inschrijvingen etc.. Het hele licentie systeem is al jaren failliet. Daarnaast negeert de KNWU de grootste groep v basislicentie houders.. En 50+ kent de KNWU al helemaal niet terwijl het grootste startveld tijdens xc by far de 40+ is..

Volgend jaar gewoon een wedstrijd zonder KNWU en dan zit het weer vol.. Een wedstrijd structuur op niveau klasse zou veel beter zijn
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik vind het niet kunnen dat een afsluitende xc knwu wedstrijd op het laatste moment niet doorgaat. Het hele jaar stem je de wedstrijden af voor een goed klassement en rij je een verschrikkerlijke klote afstand van sittard naar assen en weet ik al niet waarheen en dan wordt gewoon ff de laatste wedstrijd en tevens beneluxcup wedstrijd afgelast om financiële redenen en tegenvallende inschrijvingen. Helaas werkt het belachelijke boetesysteem van de knwu het laat inschrijven in de hand, maar je moet als organisatie ook rekening houden met het feit dat de licentierijders laat kunnen inschrijven omdat de stand tevens de startopstelling is. In dit geval hoort de knwu gewoon de organisatie door te pakken en financieel bij te springen. Weer een jaar licentie voor jan lul gehad.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

+1 schepp

Het is notabene de finalewedstrijd van de Beneluxcup. Dat hele Beneluxcup idee was sowieso al een slecht idee, dat zei ik een jaar geleden al. Misschien interessant voor de ambitieuze belofte en nieuweling / junior met fanatieke meereizende ouders, maar over de volledige breedte echt geen toegevoegde waarde. Met dit als gevolg. Op de KNWU website zag ik dat de inschrijving nog tot 25 augustus open was?!?! Oke, hoe eerder inschrijven hoe beter, maar ik denk dat heel veel renners zich nog dit weekend hadden ingeschreven (waaronder ikzelf). Ook de inschrijvingen bij Landgraaf dit weekend kwamen laat op gang, maar daar zijn toch wel respectabele deelnemersaantallen. Niet 600 a 800 zoals in het verleden, maar das war einmal....
Eens, de schuld kan wel bij de renners liggen, maar ik vind het wel een simpele beslissing van de organisatie om zo snel het bijltje er bij neer te leggen. Slechte zaak.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

en dit is niet de eerste wedstrijd in apeldoorn het afgelopen jaar,..apeldoorns kampioenschap, 11 bergen en nu stappenbelt. wat mij verbaasd is dat de de wintercompetitie voor 2 euro 50 financieel wel uitkomten nu met 10 a 15euro niet. Dit is de nekslag voor xc wat mij betreft. Ik ga me volledig op marathon en xcm richten. Hier zijn altijd startvelden van 800 man. Misschien moet men in Apeldoorn dat ook doen :)
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Oh ja, nog iets. Vooral de categorieën voor wie de beneluxcup een vetpot zou moeten zijn, laten het stelselmatig afweten: de elite en beloften categorie bij zowel mannen als dames. Ik heb veel landelijke wedstrijden gezien waarbij er maar aan handjevol renners (plm 10) rondjes aan het fietsen was. Top 10 rijden was nog nooit zo makkelijk!

Ik zit de deelnemers voor Apeldoorn nog eens te bekijken, maar zo slecht is dat toch niet? Op zaterdag redelijk wat volle categorieën TOT NU TOE. Op zondag is het idd drama, beter alleen die dag skippen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Yenssen schreef:+1 schepp

Het is notabene de finalewedstrijd van de Beneluxcup. Dat hele Beneluxcup idee was sowieso al een slecht idee, dat zei ik een jaar geleden al. Misschien interessant voor de ambitieuze belofte en nieuweling / junior met fanatieke meereizende ouders, maar over de volledige breedte echt geen toegevoegde waarde. Met dit als gevolg. Op de KNWU website zag ik dat de inschrijving nog tot 25 augustus open was?!?! Oke, hoe eerder inschrijven hoe beter, maar ik denk dat heel veel renners zich nog dit weekend hadden ingeschreven (waaronder ikzelf). Ook de inschrijvingen bij Landgraaf dit weekend kwamen laat op gang, maar daar zijn toch wel respectabele deelnemersaantallen. Niet 600 a 800 zoals in het verleden, maar das war einmal....
Eens, de schuld kan wel bij de renners liggen, maar ik vind het wel een simpele beslissing van de organisatie om zo snel het bijltje er bij neer te leggen. Slechte zaak.
Het is niet de finale wedstrijd van de Benelux Cup, die is namelijk op 19 September in Esch sur Alzette, Luxemburg.

En Schepp moet niet klagen over afstanden. Mijn dochter rijdt alle Benelux Cup wedstrijden en voor ons de dichtsbijzijnde is toevallig Apeldoorn. (Vanuit Sittard zijn Landgraaf, Eupen, Houffalize en Erezee even ver of dichterbij als voor mij alleen al Apeldoorn, laat staan de rest.)

Wij rijden ze bewust allemaal, in de hoop dat door voldoende deelname het initiatief in stand blijft.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
molenaars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 4 maart 2011, 12:21

De Benelux Cup is toch een geweldig initiatief leuke parcours zeer goede organisatie niks mis mee!
Hoe meer wedstrijden hoe beter, kan alleen niet begrijpen dat een wedstrijd een week van te voren wordt afgelast notabene een Benelux wedstrijd! Een zeer slechte zaak!
Uiteraard zijn de afstanden wel ver maar we rijden toch ook ver voor een marathon in Duitsland of Belgie!
Nu is er een mooie wedstrijd in het midden van het land gaat ie niet door, voor mij onbegrijpelijke redenen van lage inschrijvingen? Zo slecht zijn ze toch niet? Ik vind het echt diep triest, de KNWU kan die dan niks betekenen voor ons? Zo blijft er echt niks meer over van XC! helaas helaas!
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

schepp schreef:Ik vind het niet kunnen dat een afsluitende xc knwu wedstrijd op het laatste moment niet doorgaat. Het hele jaar stem je de wedstrijden af voor een goed klassement en rij je een verschrikkerlijke klote afstand van sittard naar assen en weet ik al niet waarheen en dan wordt gewoon ff de laatste wedstrijd en tevens beneluxcup wedstrijd afgelast om financiële redenen en tegenvallende inschrijvingen. Helaas werkt het belachelijke boetesysteem van de knwu het laat inschrijven in de hand, maar je moet als organisatie ook rekening houden met het feit dat de licentierijders laat kunnen inschrijven omdat de stand tevens de startopstelling is. In dit geval hoort de knwu gewoon de organisatie door te pakken en financieel bij te springen. Weer een jaar licentie voor jan lul gehad.
Schepp, ik begrijp jouw frustratie, maar als organisatie kunnen we dit financiële risico niet lopen. Vorig jaar hebben we dit wel gedaan (230 deelnemers...). Daarmee sloten we af met een ruim verlies. Vorig jaar moesten we de wedstrijd verplaatsen vanwege het feit dat we de vergunning niet kregen voor de geplande datum. Om die reden het evenement wél door laten met een niet sluitende begroting.
Dit jaar de stap weer genomen, met de hoop dat de Benelux cup wel het aantal inschrijvingen op zou leveren, dat 1) de begroting een stuk sluitender maakt en 2) een evenement met uitstraling, deelnemers aantallen, publiek, publiciteit en daarmee ook sponsoren aan zou kunnen gaan trekken.
Daarnaast is het prijzenschema dit jaar hoger dan afgelopen jaren. We keren 4000,- aan prijzengeld uit. Dan weet je gelijk waarom je dat niet dekt met 2 euro ala de wintercompetitie.
We hebben de laatste weken de inschrijvingen nauwlettend in de gaten gehouden, oproepen op dit forum gedaan, de KNWU heeft een oproep gedaan via Twitter, MTB lilly e.d. geïnformeerd.....het mocht niet baten. Toen er afgelopen donderdag nog maar 142 inschrijvingen waren hebben we de knoop doorgehakt. Reken even uit over 2 dagen.....en bedenk dat er per dag 50 vrijwilligers lopen.....

Van 800 deelnemers in 2008 naar 140 in 2015......zeg het maar.
Het ligt altijd aan de banden!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Pollekes schreef:
Yenssen schreef:+1 schepp

Het is notabene de finalewedstrijd van de Beneluxcup. Dat hele Beneluxcup idee was sowieso al een slecht idee, dat zei ik een jaar geleden al. Misschien interessant voor de ambitieuze belofte en nieuweling / junior met fanatieke meereizende ouders, maar over de volledige breedte echt geen toegevoegde waarde. Met dit als gevolg. Op de KNWU website zag ik dat de inschrijving nog tot 25 augustus open was?!?! Oke, hoe eerder inschrijven hoe beter, maar ik denk dat heel veel renners zich nog dit weekend hadden ingeschreven (waaronder ikzelf). Ook de inschrijvingen bij Landgraaf dit weekend kwamen laat op gang, maar daar zijn toch wel respectabele deelnemersaantallen. Niet 600 a 800 zoals in het verleden, maar das war einmal....
Eens, de schuld kan wel bij de renners liggen, maar ik vind het wel een simpele beslissing van de organisatie om zo snel het bijltje er bij neer te leggen. Slechte zaak.
En Schepp moet niet klagen over afstanden. Mijn dochter rijdt alle Benelux Cup wedstrijden en voor ons de dichtsbijzijnde is toevallig Apeldoorn. (Vanuit Sittard zijn Landgraaf, Eupen, Houffalize en Erezee even ver of dichterbij als voor mij alleen al Apeldoorn, laat staan de rest.)

Wij rijden ze bewust allemaal, in de hoop dat door voldoende deelname het initiatief in stand blijft.
En hoezo mag ik niet klagen over het voor niks rijden van lange afstanden van een competitie waarvan de finalewedstrijd niet gereden wordt? En ik ben het helmaal eens met de opmerking over het elite startveld. Schandalig hoe weinig rijders hier starten. Ergste is dat waarschijnlijk het grootste deel van de 4000euro prijzengeld (wat ik echt heel erg veel en overbodig vind ) naar deze groep gaat. De KNWU zet zichzelf hier vreselijk te kakken door dit evenement niet door te laten gaan ivm financiën
Plaats reactie