Overstap van Amateur naar Belofte

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
ptje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 14:18
Mijn mountainbike: Lapierre spicy 316 Turner nitrous

Bij deze wil ik ervaren wedstrijd rijders/trainers wat vragen.

Is het een grote over stap om van de amateurs naar de belofte te gaan.

Als je bij de Amateurs eerste 10 rijd wat rij je dan bij de belofte?

Misschien zijn er nog Tips die jullie hebben,dan hoor ik het graag.

Cheers Paul
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

ik zou zeggen vergelijk jouw tijden van de xc wedstrijden met die van de amateurs. Ik denk dat het elkaar niet veel zal ontlopen. in elke klasse zitten toppers en mindere goden omdat de licentie klasses niks zegt over het nivo. In de funklasse rijden ook heel veel snelle jongens.
Brandhout
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 augustus 2012, 10:19

Tussen de verschillende licentieklassen zit wel degelijk verschil en het verschil tussen de belofte/elite en de andere categorieën is het grootst. Omdat in Nederlandse nationale wedstrijden, afgezien van het nk, je als belofte altijd samen met de elite start rijd je dus tegen de top van Nederland. Alleen dat is al leuk. Soms worden de beloften apart geklasseerd.
Kijk eens naar de uitslagen van bijvoorbeeld Sjoerd Meijdam of Bart Jacobs; zij hebben dit jaar de overstap gemaakt van de amateurs naar de elite. Mijn broertje heeft die overstap een jaar of zes geleden gemaakt en is inmiddels weer terug gegaan naar de masters I. Bij de amateurs reed hij toen bijna altijd top-tien en soms podium. In z'n eerste jaar bij de elite reed 'ie ongeveer in het midden van het veld. Door meer training maar vooral ervaring en jaren inhoud is 'ie opgeschoven naar de subtop waarbij hij in de minder sterk bezette wedstrijden in de kop kon meedoen en toptien plaatsen reed.

Als je je motivatie haalt uit het rijden van korte uitslagen (wat heel begrijpelijk zou zijn) dan kan een overstap misschien moeilijk zijn. In het elite/belofte veld worden echter ook wat meer naar achteren leuke duels uitgevochten tussen renners die elkaar goed kennen. Daarmee kan je je prestatie en vooruitgang dus goed vergelijken. Mijn broertje heeft vooral gemerkt dat 'ie door de jaren heen meer inhoud en ervaring kreeg waardoor hij wat meer op kon schuiven. Die inhoud deed hij vooral op door trainingen met andere wedstrijdrijders die hij leerde kennen en door de hardheid van de wedstrijden.

Succes met je keuze,

Frank.
Plaats reactie