Clipless & flat pedalen

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb nu een keer met clipless gereden en op zich zie ik de voordelen er best van in, maar ik wil niet alleen maar clipless rijden.
Daarnaast zitten mijn voeten echt vast in die dingen, en ik wil graag toch nog wat links en rechts kunnen bewegen.

Na wat onderzoek ben ik tot de ontdekking gekomen dat er ook pedalen zijn die beiden ondersteunen en waarbij je zo'n 15-20 graden speling hebt als je ingeklikt bent.

Iemand toevallig nog zoiets liggen?
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Misschien dit een oplossing?

https://www.magped.com/
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Fadje104 schreef: ↑wo 19 december 2018, 09:01 Misschien dit een oplossing?

https://www.magped.com/
Is ook grappig, die kende ik nog niet ;)

Maar, ze zijn er nieuw, i know:

https://www.futurumshop.nl/crankbrother ... wart.phtml

Alleen best prijzig. dus ik hoopte dat er misschien nog iemand een setje had liggen ;)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Daar kan je niet met gewone schoenen op rijden hoor. Eigenlijk is een combi systeem niet ideaal voor sportief gebruik.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als je beide wilt met 1 pedaal zou je iets als de CB Double Shot moeten nemen, zoals japie al aangeeft zijn die Mallets niet bedoeld om zonder clips te rijden. Ze geven door het grote pedaal gewoon extra grip/steun in tegenstelling tot de Eggbeaters/Candy bijvoorbeeld. Als je er met gewone schoenen op gaat staan sta je alsnog voornamelijk op het klikmechanisme, wat niet fijn is. Persoonlijk ben ik niet weg van DoubeShot of vergelijkbare pedalen, in de praktijk zit toch vaak net de verkeerde kant boven. Lijkt me beter gewoon fijne flats te hebben gecombineerd met bijvoorbeeld de goedkopere Candy (om het systeem uit te proberen), en die om te wisselen af en toe. Geheel persoonlijk natuurlijk, maar mijn 2 cents.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Kun je er helemaal niet mee rijden met flat schoenen, of minder sportief?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Met clipless pedalen kan je ook met gewone schoenen rijden....

Dit zijn gewoon clipless pedalen met een extra ondersteuning eromheen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik heb zelf de Mallet DH pedalen, en je kunt er met gewone schoenen op fietsen naar de supermarkt of als je gewoon 'relaxt' fietst. Het valt me best mee hoeveel je het klikmechanisme voelt, maar een mtb route zou ik er liever niet op doen, en stunten al helemaal niet. Ben net als Floris verder ook geen fan van 'dubbel gebruik' pedalen als de Double Shot, zit veel te veel te kloten met welke kant boven moet. Dus gewoon voor je de deur uitgaat bedenken wat voor pedaal je wilt gebruiken, en die er dan op zetten :)
Laatst gewijzigd door DaanJ op wo 19 december 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

DaanJ schreef: ↑wo 19 december 2018, 10:59 Dus gewoon voor je de deur uitgaat bedenken wat voor pedaal je wilt gebruiken, en die er dan op zetten :)
En de juiste schoenen mee nemen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DaanJ schreef: ↑wo 19 december 2018, 10:59 Ik heb zelf de Mallet DH pedalen, en je kunt er met gewone schoenen op fietsen naar de supermarkt of als je gewoon 'relaxt' fietst. Het valt me best mee hoeveel je het klikmechanisme voelt, maar een mtb route zou ik er liever niet op doen, en stunten al helemaal niet. Ben net als Floris verder ook geen fan van 'dubbel gebruik' pedalen als de Double Shot, zit veel te veel te kloten met welke kant boven moet. Dus gewoon voor je de deur uitgaat bedenken wat voor pedaal je wilt gebruiken, en die er dan op zetten :)
Die doubleshot ga ik inderdaad ook niet aan beginnen. De DH of Enduro variant is meer waar ik aan denk.
En inderdaad, de supermarkt, rondje met het gezin door het dorp, even nieuwe demping settings testen op straat, etc...
Niet het ruige spul, maar gewoon fatsoenlijk mn pedalen kunnen bewegen is toch wel prettig :)

Die magneetpedals zijn trouwens ook wel interessant, zeker met de sterkere magneten van 20kg er op, maar incl. verzending kom je dan nog op 128 euro uit.
Best een hoop geld voor iets wat misschien helemaal niet bevalt...

Maar het kan zomaar zijn dat ik (als ik beiden opties in 2 pedalen wil hebben) meerdere keren per dag en misschien wel 10x per week mn pedalen moet wisselen. Daar heb ik geen zin in ;)
Laatst gewijzigd door Mark-V op wo 19 december 2018, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mark-V schreef: ↑wo 19 december 2018, 10:37 Kun je er helemaal niet mee rijden met flat schoenen, of minder sportief?
Zoals al aangegeven kan je er natuurlijk wel mee rijden, maar dat kan je ook op eggbeaters :winkie:
Zodra je veel druk gaat uitoefenen op de pedalen gaat het klote rijden. Rondje door t dorp lijkt het me prima kunnen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mark-V schreef: ↑wo 19 december 2018, 11:35 En inderdaad, de supermarkt, rondje met het gezin door het dorp, even nieuwe demping settings testen op straat, etc...
Niet het ruige spul, maar gewoon fatsoenlijk mn pedalen kunnen bewegen is toch wel prettig :)
Dan zou ik zeggen, neem de Mallet, perfect daarvoor. De DH variant is net wat groter en kost 90 piek bij BMO. Zoals ik schreef, met normale schoenen nauwelijks 'last' van het klikmechanisme, fietst prima comfortabel zolang je niet te gek doet. Magneetpedalen lijken me eerlijk gezegd helemaal niks, maar een proefkonijn is altijd welkom :D
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Zou dit http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=112729

wat zijn?

Indien je wil proberen, geef maar een gil of beter nog pb :wink:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Herperduin schreef: ↑zo 23 december 2018, 10:41 Zou dit http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=112729

wat zijn?

Indien je wil proberen, geef maar een gil of beter nog pb :wink:
Ziet er leuk uit, maar heb je ze toevallig ook zonder clips geprobeerd? Het lijkt alsof je niet alleen de kooi kunt benutten...
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Mark-V schreef: ↑ma 24 december 2018, 21:54
Herperduin schreef: ↑zo 23 december 2018, 10:41 Zou dit http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=112729

wat zijn?

Indien je wil proberen, geef maar een gil of beter nog pb :wink:
Ziet er leuk uit, maar heb je ze toevallig ook zonder clips geprobeerd? Het lijkt alsof je niet alleen de kooi kunt benutten...
Ik heb zojuist even β€œdroog” geprobeerd. Voor slechts rondje door dorp prima te doen. Redelijk veel draagvlak bij beetje flexibele schoenen want oppervlak niet helemaal vlak. Als je wilt mag je wel eens proberen :bier:
Plaats reactie