Elleboog en/of kniebeschermers voor Enduro

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben op zoek naar een paar goede beschermers voor mijn ellebogen en knieen.
Ze mogen 2e hands zijn, maar ook nieuw.

Belangrijkste is dat ze goed passen en goed beschermen.
Ik heb zitten kijken naar de maatgevingen bij verschillende winkels en blijkbaar is de omtrek biceps / onderarm en omtrek bovenbeen / kuit belangrijk om de maat te bepalen, dus die heb ik even opgemeten:

Biceps: 38cm
Onderarm: 31cm
Kuit: 39cm
Bovenbeen: 62cm

Heb je nog iets liggen wat je niet meer gebruikt? Let me know! :)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb niks liggen maar ben erg tevreden over race face ambush beschermers met 3DO als ik je een tip mag geven. Dat soort beschermers zijn prettiger dan harde en beschermen je redelijk goed tegen zware schade.

Let vooral op dat je ze goed strak kunt trekken met weinig handelingen. Dan kun je ze na de afdaling ook weer wat losser doen.

Goede opties om vast te maken zijn erg belangrijk. Als je beschermers niet superstrak doet schuiven ze zo van je ellebogen of knieën af bij een crash (beide gebeurd :() Natuurlijk zijn de schaafwonden niet het ergst maar ook het afschuiven van de beschermer verwond je over ongeveer je hele arm/been.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

IXS Flow kniebeschermers zijn ontzettend fijn. Nieuwe versie met rits is wellicht ook te overwegen. Al schijnt dat wel wat minder fijn te zitten qua comfort.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt voor de reactie!
Helaas geen enkele winkel in de buurt kunnen vinden waar ze dit soort spul verkopen, dus erg lastig om via internet maar te gokken.

Zou Mantel in Den Bosch dit spul verkopen? Dan ga ik daar vandeweek even langs ;)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik bestel meestal 2 maten, die in de buurt komen van wat de matentabel aangeeft. Wat niet past gaat gratis retour dankzij de terugbetaling van Paypal.

Mantel heeft alleen een of 2 Ion modellen welke te duur zijn. Mantel is meer een strakke-pakken-winkel te zien aan het assortiment.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Het is inderdaad helaas een kwestie van uitproberen en eigenlijk dan ook tijdens het fietsen zelf. Uiteraard zul je gelijk in de gaten hebben of iets te klein dan wel te groot is, maar het kan soms heel subtiel zijn. Lijken ze perfect te zitten binnenshuis, kun je toch gewoon krijgen dat ze om je enkels hangen na een lange afdaling :winkie:
Zorg er in ieder geval dat je een model kiest wat je nog strakker/losser kan zetten met een klitteband, vermijd dus die "sokken", want dat moet het echt precies passen en niemand heeft standaard bovenbenen en kuiten.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik heb zelf de Raceface Indy D30. Deze heb ik aangeschaft omdat er ook veel geklommen moet worden
met de bike. Ze ademen dan ook redelijk goed en het D30 schuim houdt wel wat tegen.

Qua maatvoering val ik precies tussen M en L en heb voor de M gekozen. Deze zit bij mij perfect en
zakt niet af.

Op dit moment ben ik bezig met de Bescherming van Bluegrass (Solid D30). En qua maatvoering zit deze
dus hetzelfde als Raceface. Dus ook hier heb ik een maatje kleiner gekozen. Klitteband zit er ook op bij
beide. Voordeel van de Bluegrass is de rits in de knielappen. Dat is voor snel aan/uitdoen heel makkelijk.
Maar als ik jou maten zie zou XL van Bluegrass zelfs te klein zijn. XXL van Raceface zou strak moeten zitten.

Maar je hebt toch niet het dikste gedeelte van je bovenbeen gemeten he? Maar een cm. of 10-15 boven de
knie. Want anders klopt de maatvoering niet.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dennisvdb schreef:IXS Flow kniebeschermers zijn ontzettend fijn. Nieuwe versie met rits is wellicht ook te overwegen. Al schijnt dat wel wat minder fijn te zitten qua comfort.
+1

Afgelopen vakantie elke rit gedragen en ze zitten erg comfortabel. Uiteraard voel je wel dat je ze aan hebt maar bij mij was het niet vervelend. Integendeel, beschermd zijn op onbekend terrein voelde goed.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook hier de Flow (Evo+) na een setje Raceface Ambush die niet lekker zaten. Om te testen heb ik ze gewoon een avond in huis aan getrokken (dan zijn ze niet goor en kan je ze terug sturen). De RF`s begonnen al na een half uur te irriteren, de IXS had ik 5 uur gedragen voor ze uit gingen. In Zwitserland hele dagen met die dingen gefietst waarbij ze nauwelijks aanwezig waren.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de IXS beter zijn, alleen dat passen erg belangrijk is. Want ik had wel goede verhalen over de RF`s gehoord maar ze zaten gewoon niet lekker bij mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben dan weer heel tevreden met RF Ambush, voor knie en elleboog.
De maattabel van RF was wat onduidelijk, maar na terugsturen toch een passende gevonden.
L voor m'n knieën en M voor m'n armen.
Als je er van uitgaat dat je toch een retourzending hebt, koop dan een paar sets, verschillende maten enz.
De creditcard is geduldig en met wat geluk is het geld snel teruggestort.
Een fietsenmaker heeft dit spul nooit liggen, dus je bent aangewezen op de internet shops.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb 2 sets: POC, de JOINT VPD 2.0 KNEE en een set ION K-Pact.

Het voordeel van de POC is dat hij licht is en goed ademt. Ik gebruik deze set vooral bij toertochten en lichtere trails waar ik ze continue om wil hebben. Ze gaan makkelijk naar boven en beneden en beschermen goed genoeg voor een redelijke impact.
De ION,s (hebben ze btw ook bij Mantel in Arhnem liggen) zijn duidelijk steviger. dubbel klitteband, bescherming aan de zijkanten en duidelijk gemaakt voor het zwaardere werk.
Bevallen mij erg goed voor de (voor mij) zware condities, maar zou ik daarmee om niet een halve dag lekker mee klimmen zover zoiets bestaat :roll:
Ik weet wel dat als ik bij 2 crashes die dingen niet om had gehad ik mijn knie in wel 10 stukken had gebroken. Als ik naar een Bikepark ga of trails probeer waarvan ik weet dat ze eigenlijk aan de grens van mijn kunnen of iets daarboven liggen gaan de Ion,s om met ION elleboog bescherming.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bikester heeft een prettig retourbeleid en veel bescherming.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt voor de reacties, ik ga een winkel uitzoeken (misschien Bikester) waar ze meerdere verschillenden hebben en dan bestel ik er gewoon meerderen :)
Plaats reactie