MTB voor zoontje

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
ronny_waalre
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 september 2017, 08:51
Mijn mountainbike: Trek Procaliber -2018

Heeft er iemand tips voor een MTB voor mijn zoontje van 7? Hij wil graag met papa in de bossen gaan fietsen dat moet natuurlijk gestimuleerd worden. Kan papa ook meer fietsen 8)

Lengte 1m20
Budget max 300-350

Er zijn verschillende fietsen te krijgen van Decathln tot Specialized, maar ik vraag me af waar iedereen het meeste gevoel bij heeft en waarom.

Dank, Ronald
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Mijn dochter (ongeveer zelfde lengte) heeft eerst wat geprobeerd met de 24' decathlon mtb die bij mijn ouders staat en voor alle kleinkinderen is om met opa te kunnen mtb'en. Ik dacht er eerst zo eentje te kopen, maar dan met schijfremmen. Nadeel van het decathlon frame (naast het royale gewicht) was voor haar de standover hoogte (de bovenbuis dus). Naar voor afstappen leverde ondanks haar lange benen af en toe pijnlijke momenten op, wat niet echt bevorderlijk is voor het enthousiasme.
Daarom op Marktplaats gaan speuren naar een fatsoenlijke fiets met een geometrie die wat meer vertrouwen geeft. Je wordt dan doodgegooid met Trek 240 fietsen in diverse afmontages, maar die troffen we alleen in kleuren die haar niet zo aanstonden (het is ook haar dagelijkse fiets) of voor te hoge prijzen. Toen trof ik een Ghost Powerkid aan in groen, haar lievelingskleur. Nette afmontage, helaas geen schijfremmen (wel voorbereiding op vork en frame) maar de velgremmen stoppen ook perfect. Geometrie is fijn met een lage standover. Ze zit er sportief maar zeer stabiel op, de fiets geeft veel vertrouwen. Gripshifters vind ze erg fijn.

Standaard, bel en spatborden erop voor school. Spatbordjes eraf als we de track opgaan.

De vorige eigenaar had hem goed onderhouden, fiets was als nieuw. Ik heb alleen de versnellingen even afgesteld.

Volgens is de geometrie bij de 24' fietsen bij Ghost, Bulls, Merida en Trek best vergelijkbaar.

24 inch mountainbikes worden veel gekocht voor kinderen die er niet mee mountainbiken. Gekocht bij de fietsenmaker, dus een merk. Papa en mama brengen ze liever met de auto naar school, dus ze verslijten hem echt niet. Ze groeien er snel uit, dus tweedehands is er veel aanbod.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Het beste wat ik ooit gedaan heb voor de kids is voor beide een 2e hands 26" fiets kopen.

Dan heb je namelijk een fiets met doorontwikkelde onderdelen.
Mijn ervaring is dat bikes met minder dan 26" wielen loeizwaar zijn en zéér slechte voorvorken hebben (of onbetaalbaar)

Mijn dochtertje heb ik een 26" Trek damesbike maatje S gekocht. Daar zit ze super op, EN heeft schijfremmen en een reba voorvork. Deze is ook nog redelijk kort qua reach; kortere stuurpen was niet eens nodig.

Zoontje rijdt op een BMX-dirtjumper die ik heb voorzien van een 1x11 groep en schijfremmen. Veel speling door een laag frame en supergaaf.

Gewoon marktplaats afstruinen voor 26" bikes in S en dan eens gaan passen met de kids. Dan ben je voor je budget voorzien van een SUPER 2e hands bike en maken de eerste krasjes ook niet meer uit.

En een 26" bike voor kids (àls ze er op passen) en net als een 29" bike voor volwassenen; ze obstakels zijn ineens een stuk minder ernstig en rollen ze soepeler over alles heen.

(kijk, zoiets bedoel ik, dit is exact de bike die ik voor m'n dochtertje heb, alleen is die dan blauw met bloemetjes.... https://link.marktplaats.nl/m1323682650" onclick="window.open(this.href);return false; )
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar een kind van 1.20 gaat daar met geen mogelijkheid op passen! Dus dat is niet echt een optie.

Ik heb voor mijn zoontje een Cube gekocht, die heb je nieuw voor jouw budget en mijn zoon is er iig heel erg blij mee.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Mijn beide jongens (nu 6 en 8) rijden op 24" MTB's. Eentje heeft een Scott Scale 24, de ander een Cannondale Cujo 24.

Voor die leeftijd (en bijbehorend gewicht) is mijn voorkeur geen verende voorvork (maar brede banden). Qua type remmen niet zo kritisch, ook weer wegens het gewicht van de kids. De V-brakes en de mechanische schijven De Scott is nieuw ca 359,- dus ongeveer in budget.
ronny_waalre
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 september 2017, 08:51
Mijn mountainbike: Trek Procaliber -2018

Ja, een 26" met een klein frame daar is onze smurf helaas nog te klein voor. Mijn schoonvader heeft nog een mooie Giant Fully staan. Daar zou onze junior maar wat graag op gaan rijden, maar dat is echt nog een paar maten te groot met framemaat L.

Maar goede tips. Bedankt! Ik ga nog verder snuffelen en mochten er nog tips zijn dan houd ik me zeker aanbevolen.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Hier een tweedehands Specialized van staal staan. Gekocht voor circa 50,- Fiets met v-brakes en met starre vork. Dochter gaat als een speer ermee. Gewicht is geen probleem voor haar. Heb wel gezorgd voor goed schakelmateriaal want verhoogt plezier enorm. Bandenspanning is ook belangrijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

japie carbon schreef:Maar een kind van 1.20 gaat daar met geen mogelijkheid op passen! Dus dat is niet echt een optie.

Ik heb voor mijn zoontje een Cube gekocht, die heb je nieuw voor jouw budget en mijn zoon is er iig heel erg blij mee.
Ik weet nog van heeeeel lang geleden dat ik een fiets kreeg die eigenlijk te groot was.
Geen mtb, die bestonden nog niet, maar een gewone herenfiets, kleinste maat.
Mn vader had het zadel in de laagste stand gezet, het stuur omlaag enz.
Ik flikkerde steeds op m'n bek, terwijl m'n vriendjes rondjes om me heen reden.
Uiteindelijk zag m'n moeder het probleem en zij heeft bij een fietsenmaker in de buurt een kinderfiets voor mij gekocht.
Vanaf dat moment kon ik fietsen!

Moraal vh verhaal, koop een fiets die past, niet een veel betere fiets die te groot is !

Met dit in gedachten voor mijn kinderen ook eerst 20" en 24" mtb's gekocht.
Dat werkte goed.
Helaas zijn ze uiteindelijk toch afgehaakt, maar dat lag aan de aantrekkingskracht van games en paarden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ronny_waalre
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 september 2017, 08:51
Mijn mountainbike: Trek Procaliber -2018

ThaSingleTrackMastah schreef:
japie carbon schreef:Maar een kind van 1.20 gaat daar met geen mogelijkheid op passen! Dus dat is niet echt een optie.

Ik heb voor mijn zoontje een Cube gekocht, die heb je nieuw voor jouw budget en mijn zoon is er iig heel erg blij mee.
Ik weet nog van heeeeel lang geleden dat ik een fiets kreeg die eigenlijk te groot was.
Geen mtb, die bestonden nog niet, maar een gewone herenfiets, kleinste maat.
Mn vader had het zadel in de laagste stand gezet, het stuur omlaag enz.
Ik flikkerde steeds op m'n bek, terwijl m'n vriendjes rondjes om me heen reden.
Uiteindelijk zag m'n moeder het probleem en zij heeft bij een fietsenmaker in de buurt een kinderfiets voor mij gekocht.
Vanaf dat moment kon ik fietsen!

Moraal vh verhaal, koop een fiets die past, niet een veel betere fiets die te groot is !

Met dit in gedachten voor mijn kinderen ook eerst 20" en 24" mtb's gekocht.
Dat werkte goed.
Helaas zijn ze uiteindelijk toch afgehaakt, maar dat lag aan de aantrekkingskracht van games en paarden.
Helemaal mee eens. En geen garantie of ze later niet afhaken, maar laten we starten met een goede stimulans. We gaan beginnen met de oudste, maar de jongste heeft zich ook gemeld. We zoeken nog vrolijk verder :)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben ook voor mijn zoontje op zoek naar een MTB, en kwam volgens de FM het beste uit bij een Giant Talon.
Dat ding is er blijkbaar al in XS vanaf 499 euro (nieuw).
Ik heb op MP al een nieuw model (Maat M) gezien voor 374 euro, dus met een beetje geluk zal er vast wel iets te vinden zijn.

Ik ben ook gaan kijken naar fotos van de winnaars van de Decathlon Dikke banden races, en daar kom je ook wel goede aanwijzingen tegen ;)
Mr X-wing
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 11 november 2004, 22:32
Mijn mountainbike: Stumpjumper Marathon 29

Vorig jaar april een nieuwe Specialized riprock 24 inch gekocht voor zoon (destijds 9 en behoorlijk klein voor leeftijd). Deze is eigenlijk aan de kleine kant nu en overstap naar een 26 inch wordt overwogen.

voor meer vragen over prijs, staat en foto's kan je me een pb sturen.
Specialized Stumpjumper Marathon 2015
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Als 24 inch geen bezwaar is, kijk eens naar de Merida Matts J24.

Net bij een andere FM geweest en 26" Merida Big Seven 20 is nieuw 499, dus misschien 2e hands ook in jouw prijs te vinden.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Mocht je nog zoeken, ik heb deze nog te koop in zeer goede staat:
https://www.orbea.com/tw-en/kolesa/2016/mx-24-xc
kleur black funky satin.
Mijn kinderen hebben er plezier aan beleeft maar nooit veel op gefietst. Motiveren was soms lastig ;(

Mocht je interesse hebben pb even.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

http://link.marktplaats.nl/m1325063283? ... nt=app_ios" onclick="window.open(this.href);return false;
rubenv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 26 augustus 2010, 10:08
Mijn mountainbike: santa cruz tallboy cc/ santa cruz nomad v4cc

Ik heb nog een nieuwe mondraker 24".
Had deze eerst voor mijn dochter van 6,5j gekocht. Maar heb nu een canyon young heroes 24" gekocht
https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvert ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie