29-er 17" gezocht

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ik ben voor mijn dochter op zoek naar een mountainbike.
Ze is 11 jaar, lengte 1.54m.
Ik zoek een 29-er , qua maatvoering 17".
Merk maakt niet zoveel uit, loop-en schakelwerk moet goed zijn, en uitgerust zijn met schijfremmen en verende voorvork.
Prijs, zo tussen de 250 en 450 euro.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik denk dat je dochter beter past op een maatje kleiner.
17'' is doorgaans geschikt voor zo'n 1.70m/1.75m
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Hij werd qua maat voor een 29-er geadviseerd door mijn fietsendealer.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Ik ben 1.75 en zit goed op een 29-er 17". Ik zou als je er een gevonden hebt toch zeker even kijken of je dochter er goed op zit. Succes met de zoektocht.
Voor 500 kan je overigens ook een nieuwe instap MTB kopen van bv Cube of bij de Decathlon. Met schijfremmen en verende voorvork.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn zoon, 13, 1.56m, zit perfect op mijn oude 26" Stumpjumper hartail, 17"... met kort stuurpennetje 4cm en 60cm stuurtje. Ben zelf ongeveer 1,68m. Hij past inmiddels ook op mijn 29" small/15,5" Canyon Lux. De ongeveer 17,5" 26" Canyon Nerve ging ook, als ik zijn korte stuurpennetje omzette (voor de bergen gedaan, ivm 1000-en meters afdalen die dag, en lift omhoog).

Als ik hem vraag, wat rijdt het lekkerst?
Het 26" hardtailtje (Zuid Limburg, Alpen). En alleen voor in de bergen bergaf de 26" fully.
Als ik vraag waarom? Klimt lekkerder, wendbaarder, makkelijker op technische trailtjes, niet zo zwaar.

Het kan zijn dat je fietsdealer de maat adviseerde voor 'op de groei'. Geen idee hoe groot papa en mama zijn (want dan kun je iets zeggen over de te verwachten eindlengte), maar bij haar huidige lengte zou een ongeveer 15,5"-16"/small 26" hardtailtje ideaal zijn. Een 29" dus ook idealiter in small kiezen.

Nadeel goedkope 29": relatief zwaar afgemonteerd en log, voor die leeftijd al helemaal, ook qua stuurgedrag. Zo'n fiets weegt zomaar 12,5-13,5kg, met een groot aandeel van relatief (goedkopere dus) zwaardere wielen, waar je het het meest (negatief) merkt. Wat weegt ze, 42kg? Dan wordt je minder snel dikke vrienden met een zware 13kg fiets met grote zware wielen...
Ook een ding: front zal hoog zijn. Dat geeft misschien een zeker gevoel in het begin, maar het stuur moet ook laag genoeg kunnen komen te staan voor een passende zit als de ervaring toeneemt.

Wat je dus ook kunt doen: bv via het forum een mooi 2e hands licht 26" hardtailtje aanschaffen, en als ze wat groter/sterker is pas de stap naar 29" maken, in een tzt al dan niet wat grotere maat.
En kies je toch voor op de groei, 29": let op een stuurpen die je evt korter kiest, wielen/banden die wat lichter zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Thanks voor de berichten.
Mijn vrouw en ik zijn zelf tussen de 1.75 en 1.78m.
Zegt natuurlijk niks, want me zoon is op zijn 16e nu al 1.88m :)
Mijn dochter rijd nu op een 26er maat s.
Deze word te klein, me dealer heeft inderdaad rekening met haar groei gehouden, zadel zal helemaal naar beneden moeten op een 17"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je 'de minnen' accepteert van een iets te grote/zware bike in het begin snap ik dan het advies wel van 17", gelet op jullie lengtes (al is je zoon wat doorgeschoten :winkie: ) zal ze daar heeeel lang mee vooruit kunnen.
Dan er dus zolang evt een korte stuurpen op zetten, evt met negatieve hoek (of 'omdraaien'), evt een smaller stuur (te breed stuur evt afzagen), en zware banden evt vervangen door lichte.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ja zo dacht ik er ook over.
Op de club waar ze rijd, daar rijd de jeugd van haar leeftijd allemaal op een bike, met het zadel helemaal naar beneden, op de groei gekocht zeg maar.
Ander sta je elk half jaar bij de fietsendealer, en dat is alleen voor papa weggelegd, hahahaha
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een maat S 26" te klein voor iemand van 154 cm? Dat zou toch knap zijn, want dat is ongeveer de kleinste maat in 26" waar je met die lengte nog precies op past voor een fiets te groot gaat worden (met die lengte stap je dus net van 24" over op 26"... ).

Mijn nichtje van 155 cm zat met een 35 mm stuurpen precies goed op een 13,5" Cube met 27,5" wielen. Dat is ongeveer de kortste maat die je kunt krijgen en tot pakweg 16" zijn alle frames (in 27,5" en 26"!) ongeveer even kort. Nadeel van 29" is dat de bovenbuis meteen weer wat langer gaat worden en de voorkant wat hoger omdat het grotere wiel meer ruimte nodig heeft. Daarnaast is de achtervork meestal een stuk langer, wat 'trucjes' een heel stuk moeilijker maakt.


Ik zou zeggen: zet eens een fotootje van haar op de fiets op het forum.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Bedankt voor de informatie, maar ik zoek een mountainbike, dus terug naar het onderwerp AUB.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een mountainbike in maat S ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

17 inch kan best hoor, die van mij heeft een Cube die viel klein uit.
Ook lang over de maat getwijfeld, inmiddels het zadel al meerdere keren omhoog gezet!

Foto`s etc in mn onderschrift "Monster"
Plaats reactie