26" Achterwiel 10x135mm 6 gats schijfrem gezocht

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Gesloten
KapiteinHaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 maart 2012, 18:34

Vijf jaar geleden ooit geregistreerd en dan nu een 'Gezocht' berichtje. :wink:

Vandaag brak inwendig de kogellager ring in m'n Shimano FH-M525 32 achternaaf. :(
En ik zie het niet zo zitten om alleen een losse naaf te bestellen en dan de hele velg opnieuw te spaken/richten/uitlijnen.

M.a.w. ik zoek een achterwiel 26" 10x135mm met schijfrem 6-gats bevestiging, 9 speed cassette body (Shimano). Band hoeft er niet op te zitten, mag wel.
Hoeft geen superdeluxe hightech (= duur) wiel te zijn, gewoon iets redelijks, zodat deze 'bejaarde' Giant XTC weer kan rijden.

Wie o wie?

of weet iemand soms of je alleen het as gedeelte + lagers (dus eigenlijk datgene wat zich binnenin de naaf bevindt) apart kunt vervangen? Ik kan daar namelijk geen losse onderdelen voor vinden. (?)
Laatst gewijzigd door KapiteinHaak op do 7 december 2017, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

als je op deze link klikt wordt er een pdf met exploded view van de naaf gedownload.
welk onderdeel bedoel je precies?
als je het shimano code nummer googled vind je misschien een winkel die het los verkoopt.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zie er geen kogellagerring inzitten.
KapiteinHaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 maart 2012, 18:34

sik schreef: welk onderdeel bedoel je precies?
Dit is waarschijnlijk onderdeel #9. Het opstaande gedeelte was afgebrokkeld en de metaalkruimels zaten tussen de kogeltjes. :(
Afbeelding
volgens de specificatie:
http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-M525-2067B.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch?

Ik heb inmiddels een complete set aan FH-M525A naven (voor + achter + snelspanners) gevonden, nieuw voor een paar tientjes.
Kan ik gelijk het inwendige voor en achter vervangen. En hoef ik geen nieuw compleet wiel te zoeken. Correct?

Nu vraag ik me alleen af of de inwendige delen van de FH-M525A passend zijn/gelijkwaardig met die van de FH-M525 (zonder 'A'). Voor zover ik op internet kan vinden heeft Shimano op een bepaald moment de sealing veranderd, maar of de precieze maatvoering dan anders is???
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Deze conus heeft de LBS vast wel in een la liggen voor een paar €
De boel even goed uitspoelen met een ontvetter en weer in elkaar zetten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou wel even kijken hoe de cup eraan toe is, als die net zo veel geleden heeft als die conus is het de vraag wat je wilt: huidige wiel nog even rijdbaar maken (want echt goed wordt het dan niet meer), of toch meteen een beter wiel scoren.
Voordeel is tegenwoordig wel dat 26" wielen voor een schappelijk prijsje te vinden moeten zijn.

Als de cup er nog goed uitziet kun je volstaan met nieuwe kogeltjes, een nieuwe conus en nieuw vet. Dan ben je voor een paar euro klaar.
Laatst gewijzigd door kermit op do 7 december 2017, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

mantel heeft hem op voorraad
https://www.mantel.com/shimano-y3ae0300 ... chtsachter" onclick="window.open(this.href);return false;

maar inderdaad eerst goed kijken naar de cup. (het holle gedeelte in het freewheel waar de kogeltjes inliggen, dit moet na schoonmaken spiegelglad zijn, als je onregelmatigheden ziet of wanneer het met bijvoorbeeld een balpen niet glad voelt is het einde verhaal)
anders heb je ook een nieuw freewheel nodig. (aan de rechterkant, als het de linkerkant zou betreffen, kan je de cup niet vervangen en heb je een nieuwe naaf nodig.)
gezien de staat van de conus heeft de naaf wel wat te lijden gehad en is een nieuwe naaf of wiel misschien verstandiger, helemaal omdat er nu overal ook kerstaanbiedingen zijn.
KapiteinHaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 maart 2012, 18:34

Ik heb net alle dikke zwarte klodders weggehaald.
Het vaste conische gedeelte waar de kogeltjes tegenaan zaten is, gelukkig, nog goed. In ieder geval geen krassen of deukjes. Ook geen scherpe randen. Alleen is er een klein beetje een geulspoor te zien waar de kogels inliepen.

Voor rond de 3 tientjes kan ik een complete nieuwe set FH-M525A (voor en achter) met snelspanners bestellen.
Kwam er ook achter dat deze specifieke naaf een speciaal tooltje nodig heeft om 'm los te krijgen. Maar daar vond ik al filmpjes van op youtube hoe je die zelf maakt door een inbus dop 22mm op maat te vijlen...

Voor dat geld heb ik nooit één (laat staan twee) compleet wiel (als ik die al kan vinden).

En voor zo'n oude fiets ga ik niet teveel meer uitgeven. Hij fietst verder prima, alleen op dit 'akkefietje' na. Nu ff niet. :-D
sik schreef: ...
gezien de staat van de conus heeft de naaf wel wat te lijden gehad en is een nieuwe naaf of wiel misschien verstandiger, helemaal omdat er nu overal ook kerstaanbiedingen zijn.
Kerstaanbieding? Waar haal ik voor een paar tientjes een compleet wiel dan? Ik kan die kerstman niet vinden... :D
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=16566" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=17050" onclick="window.open(this.href);return false;

Of gewoon 2e hands zoeken hier op forum
KapiteinHaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 maart 2012, 18:34

Herperduin schreef: https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=16566" onclick="window.open(this.href);return false;
Da's een goede tip! Dank daar voor. Dat zou passen. En idd dan zou ik 2 nieuwe wielen, helemaal schoon, hebben voor rond de 85 euro. Hoef ik alleen banden en cassette over te zetten.
Herperduin schreef: https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=17050" onclick="window.open(this.href);return false;
Past niet. :(
Herperduin schreef:https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=16566
Of gewoon 2e hands zoeken hier op forum
Misschien zoek ik niet goed, maar noch hier, noch op mp kan ik iets passends vinden.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

KapiteinHaak schreef: Da's een goede tip! Dank daar voor. Dat zou passen. En idd dan zou ik
Misschien zoek ik niet goed, maar noch hier, noch op mp kan ik iets passends vinden.
Ik denk dus dat je een 26” wielset zoekt voor 6 gaats schijfremmen?!

Als je je zoekopdracht (eerste post) hierop aanpast, verwacht ik relatief snel reacties van mensen die deze nog wel “over” hebben vanwege overstap naar 29” of 27,5”. Je kan er ook nog bijzetten dat je ook graag tips ontvangt voor nieuwe via (web)shops. Het helpt soms ook om je regio erbij te vermelden want verzenden van wielen is niet altijd heel makkelijk gezien de groootte.
KapiteinHaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 maart 2012, 18:34

Nogmaals dank voor die tip.
Heb die wielset maar besteld. Had zelf nog een nieuwe cassette en ketting liggen (moesten er eigenlijk ook binnenkort eens op)
Nu gelijk 2 compleet nieuwe wielen; hopen dat ze snel geleverd worden.
Iemand die ervaring heeft met de levertijden van die shop? Want erg uitgebreide info mogelijkheden over je bestelling hebben ze niet...

Dan heb ik over enkele dagen (hoop ik) weer een mooi 'schone' fiets. Hoef ik ook mijn bestaande velgen niet schoon te maken. :D :D
Herperduin schreef: Of gewoon 2e hands zoeken hier op forum
Heb ik gedaan en op mp.
Maar als ik naar de andere kant van Nederland moet rijden om een setje wielen op te halen, dan ben ik uiteindelijk duurder uit, dan de bovengenoemde nieuwe set.
auto's rijden niet voor niks; gauw 40cent/km all-in. Dan is een tientje verzendkosten vanuit Duitsland een stuk billiger. :-q

M.a.w. dit topic mag gesloten worden. Dank voor de tips/adviezen.
Gesloten