CamelBak K.U.D.U. 10 2018

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, ik snap wel dat het goedkoper kan - mijn punt is meer dat dat bij de CB ook wel zal gebeuren. Moeten wel adviesprijs met adviesprijs vergelijken.

Maar op zich is het een mooie concurrent - net als de Ergon BA3 dat is.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daar heb je gelijk in. Toch is €50 een groot verschil imho.
Het is natuurlijk jouw keuze maar na meerdere CB`s kocht ik deze en ik zou niet meer terug willen. De Osprey`s zijn echt goed doordacht en persoonlijk vind ik het drinksysteem en het draagcomfort beter dan de CB`s.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb nog nooit een CB gehad, dus echt vergelijken kan ik ook niet. Maar iets waar alles in een keer bij zit, spreekt me natuurlijk wel aan. Die Btwin die ik heb is wel erg basic en het mondstuk is gewoon ruk. Je moet echt zuigen -en hard- voor er wat uit komt, en als-ie bijna leeg is slaat-ie dicht terwijl er wel nog 250-300 ml in zit. Dat zuigt, dus.

En die backprotector wil ik ook wel, want mogelijk ga ik wat endurowedstrijdjes rijden. Mezelf kennende...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dan zal het sowieso een vooruitgang zijn, ongeacht wat je kiest.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als een backprotector een must is kan je deze laten liggen anders is het ook wel een goede gegadigde. Ik heb de vorige en ben daar zeer tevreden over. De drinkzak is goed doordacht qua vullen en schoonmaken en genoeg opbergvakjes voor diverse spulletjes. En een dikke aanbieding nu.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16834
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij RCZ zijn nu de nodige Ergons afgeprijsd, ook kleinere modellen:
http://www.rczbikeshop.com/nl/shopby/ergon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zoek je dan een protector bij, die van Ergon is drie tientjes maar ik heb vroeger ook eens speciaal schuimrubber gekocht dat je zelf in model kon snijden wat goedkoper was (bedoeld voor in motorjacks). Het reservoir van Decathlon kun je gewoon blijven gebruiken, alleen even een goed mondstukje erbij kopen (Camelbak is goed en past, gebruik ik zelf ook).

Dan heb je een kwaliteitsrugzak, met goed draagsysteem, voor veel minder als die Kudu 10.
Omdat Ergon twee maten biedt, met ook nog eens een in vier posities verstelbaar rugpand (iig bij de BA3) kun je de boel perfect op jouw rug aanpassen.

Is een protector niet essentieel is de keus in rugzakken natuurlijk veel groter.
Ik weet wel dat zo'n klein Decathlon ding (had er zelf ook een) in de verste verte niet in de buurt komt van het draagcomfort van een kwaliteitsrugzak, of er nu Camelbak, Ergon of een ander merk op staat. Zolang er amper iets in zit gaat het nog, maar flink volgepropt stond dat rugpand helemaal bol, dat kan niet comfortabel zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zeker een optie Kermit, en daar heb ik ook al naar zitten kijken. Ik zou echter eens moeten kijken naar een grotere waterzak ook, want deze heeft dus krap twee liter. Drie, of 2,5 al, zou beter zijn.

Wel weer jammer dat rcz dus geen waterzakken verkoopt :cry:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16834
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een drieliter reservoir hebt vallen sommige (kleinere) rugzakken af, daar moet je dan wel even op letten.
Heeft Decathlon geen groter reservoir dan die 2 liter?

Dat Decathlon reservoirtje heb ik overgehouden aan de aankoop van een afgeprijsd rugzakje bij hen: van drie tientjes voor 12,95 inclusief reservoir! Het rugzakje heb ik inmiddels weggegeven, maar het reservoir beviel me goed genoeg om te blijven gebruiken. Maar dan inderdaad met een goed mondstukje, de originele sucks big time :D ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

TenZNL schreef:@ Kapitein:
Meer ruimte hoef je niet te gebruiken maar is wel beschikbaar is als je het eens nodig hebt. Een grotere rugzak zit vaak ook beter.
Ennuh, $200 wordt in de EU meestal gewoon €199,99 (wat Dice al laat zien). :(
Wiel-Maat schreef:OK ff uit nieuwsgierigheid: wat kostte die Osprey dan en hoeveel liter inhoud heeft ie?

Ben het met je eens hoor dat 200 euries wel een boel geld is, daar niet van.

En ik heb zelf een CB MULE die nog goed functioneert dus ik heb vooralsnog geen behoefte aan iets nieuws. En tegen de tijd dat ik dat wel heb is deze KUDU mss al weer goedkoper. Want toegegeven, het is wel een mooie rugzak. Dat wil zeggen, hopelijk is er ook nog een andere kleur dan dat blauw...want dat doet bijna pijn aan je ogen! :-{ :winkie:
Tuurlijk is het een mooie rugzak, dat is ook het punt niet.
Ik heb een Viper 13 (13ltr dus), adviesprijs is €120 maar ik heb er €76 voor betaald.
Heeft geen echte backprotector maar het rugpand is wel voorzien van een verstevigde schuimmat. De Raptor heeft ook een toolrol maar daar wilde ik geen €40 extra voor betalen :winkie:
Ja da's een goeie deal die je had met die osprey...ziet er ook goed uit. Wie weet als ik ooit nog wat nieuws nodig heb dat ik ook daarop over ga.

Rugprotectie is voor mij trouwens nog niet eens een vereiste; zeg nooit nooit, maar ik val niet zo vaak op m'n rug...het is eerder voorover over de fiets heen. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16834
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb nooit zo'n Osprey om gehad, dus wat ik nu schrijf is giswerk...
Wel heb ik verschillende Camelbaks, Ergons en een Deuter gehad, alsmede dag-wandelrugzakken van Nomad en Karrimor dus helemaal onervaren ben ik niet met rugzakken :)

Mijn onderrug is nogal een gevoelige plek, als daar teveel druk op komt door een rugzak geeft me dat snel problemen. Dus ik ben erg kritisch op het draagcomfort van een rugzak. En als ik dan dat smalle heupriempje van die Osprey zie krijg ik meteen twijfels.

Want om (onder)rug en schouders te ontlasten moet je een rugzak op je heupen dragen, iets wat iedereen die weleens gewandeld heeft met een grote volle rugzak zal beamen. Met een smal riempje werkt dat gewicht op je heupen brengen minder goed. Een rugzak die je voor een mtb-dagtocht in de Alpen vult weegt behoorlijk wat, zomaar even schatten:
- drie liter vocht = 3kg
- rugzak zelf, zeker met protector al snel 1kg of iets meer.
- biba, tooltje, minitangetje, reservespul (remblokken, derriepat, boutjes, plakkers), ehbo, meer eten dan voor een lokaal rondje, wind/regenjack, reserve ondershirtje (al eens met een zeiknat shirt op 2.500 meter in de gierende wind gestaan?), telefoon, geld, I.D. (vergeet ik nog wat? Oja, pompje!).
- voor een deel van de rit (lange klims) doe je je kniebeschermers ook in/aan de rugzak.
Ik schat dat je snel op zes kg zit bij vertrek, als het niet meer is.

Dat vraag echt om een goed draagsysteem. En natuurlijk stel je niet altijd en overal diezelfde (zware) eisen aan een rugzak. Niet iedereen gaat naar de Alpen, een gezond iemand van 25 heeft minder snel last van vanalles en nog wat dan een 55 jarige ouwe knar als ik. Een vriend van me rijdt dezelfde tochten met een uit z'n naden barstende Mule (oude model) en die hoor ik nooit klagen, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n uitpuilende rugbybal op je rug lekker zit :D

Sinds ik jaren geleden een Ergon gekocht heb ben ik om. Dat was nog een ouder type, met een soort kogelgewricht (FLINK genaamd) om schouderbanden en rugzak onafhankelijk van elkaar te laten bewegen. En met een "gigantische" heupband, en dat werkte!
Die rugzak was op een gegeven moment aan vervanging toe, hun draagsysteem was ondertussen veranderd maar ook het nieuwe Ergon-systeem (wat oa de BA3 heeft) bevalt mij goed.

Tijdje geleden een Kudu 18 gekocht (met name vanwege de protectie), ook met een brede heupband dus ik verwachtte iets vergelijkbaars als mijn Ergon. Desondanks kreeg ik die rugzak niet optimaal op mijn rug afgesteld, gaf sneller last in mijn onderrug dan de Ergon(s).

Dus ook een brede heupband is nog geen garantie voor een optimaal draagcomfort, maar een rugzak met smal heupbandje (met serieuze inhoud, dus potentieel veel gewicht) is voor mij tegenwoordig een no-go. Nu kan die Kudu 10 niet veel bagage kwijt, dus worden er ook wat minder zware eisen aan het draagsysteem gesteld. En als je rug niet zo kritisch is is er waarschijnlijk geen enkel probleem.

Maar waar heb ik het eigenlijk over, als je met een volgepropt Decathlon rugzakje geen problemen hebt gaat alles wel voldoen... :D ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Voor als je zaken bij elkaar gaat rapen: Hetzelfde mondstukje als van Osprey wordt ook door Vaude geleverd.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

@Kermit: op de CB MULE die ik heb (al een model van een paar jaar terug, design is nu iets anders, maar 12 L met 3 L drinkzak) zit een eigenlijk even 'smal' heupbandje als op die osprey Viper en ik vind die van CB toch comfy genoeg. Wrs. zal een bredere band net wat lekkerder zitten, maar het is ook niet zo dat dat bandje van de MULE door je textiel heen snijdt en/of ongemakkelijk aanvoelt bij dragen. Het zou kunnen dat die van osprey minder prettig aanvoelt, maar een wereld van verschil kan dat toch niet zijn.

Misschien kan TenZ daar nog wat nuttigs over zeggen..?

> Hoewel we in dit topic op deze manier wel weer in een algemene rugzak-vergelijk modus dreigen te geraken... ;)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor een midsized rugzak is IMHO die brede heupband eigenlijk niet nodig. Het bandje van de Osprey voel ik eigenlijk niet en de tas blijft perfect op z`n plek (itt de CB Blowfish als die vol zat)

YMMV
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16834
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, sorry... we willen de kapitein natuurlijk wel zo goed mogelijk adviseren ;-)

Dat met die draagsystemen is natuurlijk mijn eigen ervaring, wat ik al zei: niet iedereen stelt dezelfde eisen en/of voelt dezelfde dingen. Ik ga hier niet beweren dat rugzak Z bij iemand anders niet goed kan zitten, dat kan ik niet beoordelen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, als ik met 20kg fotoapparatuur buiten rondhobbel, dan kan ik een brede heupband ook wel waarderen :oops:
Plaats reactie