SPD pedalen

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Hallo Girlz,

ik wil weten of iemand nog tips heeft voor het rijden met SPD-pedalen.
Ik ga het even uitleggen.
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met biken en heel eigenwijs op "gewone" schoenen :-{ . Ik had een beginnersfietsje van Markplaats en dacht; dat komt nog wel als ik het echt leuk vind en toe ben aan een nieuwe fiets.
Zo gezegd, zo gedaan. Sinds Mei ben ik superblij met m'n Specialized Jett, maar toen kwam de uitdaging van de pedalen. Omdat ik te lang heb gereden met mn gewone schoenen vergeet ik dat ze heb. Resultaat ik heb ze er weer afgehaald, omdat ik van de zomer gewoonweg niet toonbaar was door alle blauwe plekken :o
Een watje ben ik niet echt en een beetje vallen af en toe vind ik echt niet erg, maar dit sloeg echt alles. Ik baal hier zo enorm van!! Niet alleen omdat die schoenen nu zo leuk staan te nietsnutten in de schuur, maar omdat ik me ook echt een soort loser vind die mijn haarkleur eer aandoet :-?
Dus ladies; alle tips zijn welkom!!!!!

Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Als ik me ermee mag bemoeien als man; zag/zie je wel de voordelen van het vastzitten?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
speedofsound
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 oktober 2008, 14:22
Mijn mountainbike: Specialized Hellga Fatbike

Ik heb mijn spd pedalen vrij "los" staan, met het fietsen trek ik mezelf niet los maar ik kan wel heel snel een voetje aan de grond krijgen mocht dat nodig zijn. Dit vind ik wel prettig fietsen.
Every dog barks
Irma_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 6 februari 2011, 20:29
Mijn mountainbike: Giant XTC 0 29er (2012)

Ook ik ben in het begin van mijn SPD carrière regelmatig met mijn neus op het bospad beland. Om toch te wennen ben ik heel geconcentreerd gaan biken. Overal waar het kan (langere rechte stukken bijv) gewoon regelmatig in- en uitklikken. Enkel om er aan te wennen. Wilde ik stoppen, ruim van te voren dat bedenken en alvast rustiger gaan rijden zodat je tijd hebt om uit te klikken. En dan nog komen er wel een paar onverwachte stops waardoor je toch weer ligt. Door de 1e paar ritten rustig aan te doen en goed je hoofd erbij te houden wordt het vanzelf een automatisme.

En inderdaad wat speedofsound zegt, stel ze in het begin lekker los af. Zolang je ze niet lostrekt tijdens het fietsen is het goed.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

@Hilco, tuurlijk mag jij je er als man tegenaan bemoeien. Kan ik wel hebben hoor :D
De keren dat ik ermee heb gefietst had ik wel het idee dat ik mn heuveltjes wat makkelijk kon nemen, maar misschien zit ook dat tussen mn oren :wink: (dat hele duwen, trekken gebeuren waar iedereen het dan over heeft)
@speedofsound & @Irma_mtb het moet idd een gewoonte/automatisme worden en ik heb ze redelijk los staan, maar ga proberen ze nog iets losser te zetten.
Gekke is dat ik dacht dat ik eraan gewend was tot een tochtje in Limburg (onbekende terrein) waar ik opeens eerst met mn linkervoet probeerde af te stappen i.p.v. rechts, wat ik mezelf aangeleerd had, lekker handig :-{
Deze herfst/winter gaan we lekker doorfietsen, dus ik ga ze eerst weer eens even proberen op de weg i.p.v. het parcours. De blauwe plekken kunnen we de komende periode goed verborgen houden, dus dat is geen excuus meer :-D . Ik houd jullie op de hoogte. Thx voor het advies en als iemand nog een goede tip heeft, hoor ik hem graag
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Ja , want als je geen voordeel ondervind van de spd pedalen kan je ze er net zo goed afhalen.

Ik haal uit de trekkende beweging vaak nog wat extra kracht als ik het met gewoon trappen niet meer red.
Verder schuif ik nu niet meer plotseling van de pedalen af en voelt het lekker safe om staand af te dalen.

Ook blijven mijn voeten en benen nu in de goede houding vast zitten.

Ik stel de pedalen altijd op zijn lichtst in .

En soms val je om als je te laat of te moe bent.

Je gaat er vanzelf aan wennen , echt.

Veel fietsplezier!!
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Okay, vandaag voor het eerst weer 2 rondjes Alphen gedaan op de SPD's en helemaal gelukt zonder vallen :D
Eerder deze week netjes proberen te wennen op de weg. SPD's gingen wat zwaar, zelfs op de lichtste stand.
Maar m'n lieve man en medebiker heeft zijn SPD plaatjes van zijn schoenen afgestaan aan mij, die waren al lekker ingesleten, en dat gaat, tot nu toe, dus perfect :-q
Ik ben blij!!! Dus een tip voor anderen die dezelfde problemen ervaren als ik; kijk een medebiker met goed ingesleten SPD's lief aan en Let's Ride!!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

heb/had je wel de goede schoenplaatjes? want daar zit verschil in .
kijk eens welk nummer er op staat?
het nummer is bepalend voor de manier van uitklikken :o
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

@Hilco, het zijn echt de Shimano-plaatjes die bij de Shimano-pedaaltjes horen.
Mijn man heeft er ook geen problemen mee nu dat hij mijn plaatjes heeft en hij heeft dezelfde pedalen.
Gaat nu eventjes iets zwaarder, ook bij hem, maar dat is bij hem zo weer ingesleten.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

wiebie schreef:@Hilco, het zijn echt de Shimano-plaatjes die bij de Shimano-pedaaltjes horen.
Mijn man heeft er ook geen problemen mee nu dat hij mijn plaatjes heeft en hij heeft dezelfde pedalen.
Gaat nu eventjes iets zwaarder, ook bij hem, maar dat is bij hem zo weer ingesleten.
shimano maakt onderscheid in de schoenplaatjes. 1 type kan je 2 kanten op uitklikken ander type maar 1 kant.
ze hebben beiden een ander nummer.(staat er op)
dus echt de moeite waard om even te kijken of je wel de goede hebt/had , en de goede vind ik dan degene die je beide kanten op laat uitklikken. :-q (dus je hak naar binnen en naar buiten = uitklikken)
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Even stiekum gespiekt op Futurumshop en nu heb ik gezien wat je bedoeld.
Ga vanavond gelijk even kijken :o
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

@Hilco, je had helemaal gelijk!! Ik heb ze besteld en ze zijn al binnen :-D
Ik ga ze z.s.m. uitproberen en dan hoor je mij natuurlijk weer.
Inmiddels ben ik al wel lekker gewend aan degene met minder speling, dus ik ben benieuwd :o
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

leuk dat ik kon helpen !
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En als het straks nog steeds niet lukt of goed voelt, gewoon terug naar platformpedalen :)

Trekken aan de pedalen is een hardnekkige mythe. Daar was al eerder onderzoek naar gedaan wat aantoonde dat het niet werkt, in de nieuwste Bike staat ook weer een artikeltje waarin dit bevestigd wordt op basis van wetenschappelijk onderzoek naar alle spieren die gebruikt worden bij de trapbeweging.

Controle over de fiets is ook met platforms perfect mogelijk, bekijk een willekeurig filmpje van Danny MacAskill op youtube ter bewijs ;-)

Mocht je nog eens terug willen naar platforms, wel goede nemen (Shimano MX30 of iets soortgelijks van een ander merk) en ook schoenen die goed grip bieden.
Een eventueel gevoel van schaamte snel uit je hoofd zetten, blond of niet blond ;-): nergens voor nodig! Ik zit na ruim twintig jaar klikpedalen ook nog steeds het liefst los als het echt lastig wordt en daar schaam ik me echt niet voor. Gewoon trots zijn dat je mountainbiked, met alle plezier maar ook het af en toe afzien wat daar bij hoort :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Iedereen bedankt voor de tips!!!!!!!!!!!!!!! :-q
Gister even lekker met de assen door de plassen MET mijn SPD's EN de nieuwe plaatjes.
Echt super, ik heb toch net even iets meer vrijheid met draaien van m'n schoenen, zoals ik dus ook met mijn "gewone" schoenen aan het doen was en het klikt lekker soepel in en uit, thx @Hilco!!
@Kermit, is idd waarschijnlijk zo, ook n.a.v. alle onderzoeken. Zeker als ik dan zaterdag op Bikemotion ook naar de BMX'ers sta te kijken :o
Kreeg zondag ook een beetje deja-vu. Op het bankje bij het parcours een startende biker, op platformpedalen :D .
Vroeg wat ik zou aanraden :~ ..........................
Antwoord was dan ook; zeker SPD's proberen, maar niet te lang mee wachten en zeker doen waar je je lekker bij voelt :wink:
Plaats reactie