Alpe d'huzes

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Bulls mountainbike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 juni 2011, 20:34

Ik zou me eerst even voorstellen. Ik ben een 17 jaar en kom uit de omgeving van Breda. Sinds deze week ben ik begonnen met fietsen. Mijn vriend fietst al langer. Nu willen wij samen zo'n 3 keer per week gaan fietsen. Mijn vader heeft dit jaar de alpe d'huzes beklommen en wij willen dit volgend jaar ook doen. Doordat ik nog geen enkele ervaring met fietsen heb, wil ik nu al beginnen met trainen. Hebben andere mensen ervaring met de alpe d'huzes? Wat is belangrijk om te beheersen en hoe kan ik dit het beste trainen?

Ik fiets momenteel op een bulls 9000, deze fiets kon ik gratis lenen en hij bevalt me wel goed. Ik fiets nu nog zonder klikpedalen, wanneer kan ik het beste overstappen op klikpedalen? Doordat mijn vriend al langer fietst en wat meer ervaring heeft is hij natuurlijk stukken sneller dan ik. Maar zodra ik meer ervaring op heb gedaan en meer train, is het dan mogelijk om op gelijke hoogte te komen. Of zijn mannen altijd sneller dan vrouwen?

Alvast bedankt!
Mudeater
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 30 april 2011, 18:30

Ik weet niet of ik hier als jongen mag reageren maar ik doe het toch maar :D
Ik heb zeker ervaring met alpe d'huzes, ik heb dit jaar zelf mee gedaan. Wat is dat een machtig mooi iets.
Maar dat terzijde :) , wat ik merkte is dat als je al veel geklommen hebt het allemaal wat makkelijker gaat. Ik raad je dus aan om dagen naar limburg te gaan, de ardennen, maar liever nog naar de alpen om gewoon het klimmen en het schakelen in je benen te krijgen. Ik had hier erg veel baat bij. Over die klikpedalen, niet wachten maar nu gelijk nog overstappen, hoe eerder je begint hoe sneller je het leert. En zijn mannen altijd sneller dan vrouwen? ja en nee, mannen zijn vaak wat krachtiger en sterker waardoor ze explosiefer zijn, maar ik heb ook vrouwen gezien die sommige mannen er volop uitreden.

Ik zou zeggen trainse, en doe vooral mee met alpe d'Huzes, het is GEWELDIG!
Bulls mountainbike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 juni 2011, 20:34

Dankjewel voor je reactie. Ik ga maar wat weekendjes plannen dan in limburg en de ardennen. Dat is nooit erg om te doen. Gelukkig komt de vakantie eraan dus heb ik alle tijd. Bedankt voor de tips, en dan ga ik heel hard trainen. Kijken of ik er wat mannen uit kan fietsen! Het lijkt mij ook een geweldig doel en ga er flink voor. Volgende week maar naar de winkel voor klikschoenen! Kan ik meteen goed oefenen.
BIKERCUBE
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 5 februari 2010, 17:58

Mudeater schreef:Ik weet niet of ik hier als jongen mag reageren maar ik doe het toch maar :D
Ik heb zeker ervaring met alpe d'huzes, ik heb dit jaar zelf mee gedaan. Wat is dat een machtig mooi iets.
Maar dat terzijde :) , wat ik merkte is dat als je al veel geklommen hebt het allemaal wat makkelijker gaat. Ik raad je dus aan om dagen naar limburg te gaan, de ardennen, maar liever nog naar de alpen om gewoon het klimmen en het schakelen in je benen te krijgen. Ik had hier erg veel baat bij. Over die klikpedalen, niet wachten maar nu gelijk nog overstappen, hoe eerder je begint hoe sneller je het leert. En zijn mannen altijd sneller dan vrouwen? ja en nee, mannen zijn vaak wat krachtiger en sterker waardoor ze explosiefer zijn, maar ik heb ook vrouwen gezien die sommige mannen er volop uitreden.

Ik zou zeggen trainse, en doe vooral mee met alpe d'Huzes, het is GEWELDIG!

Ook ik als jongen wil ff reageren
heb je hem alle 6x gefietst of wat minder??
Hoelang doe je erover.
Fiets je veel om dit te trainen?
Veel vragen omdat ik ook er over zit te denken om vlgd jaar mee te gaan doen( is wel een heel goed doel toch!!!!!!!!!!!! )
Doe niet vandaag wat morgen ook nog kan
Mudeater
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 30 april 2011, 18:30

Ik ben pas in januari dit jaar begonnen met wielrennen dus ik had de tijd niet meer om te trainen voor de 6x keer. Ik heb hem 4x gedaan.
En ja, ik heb zeer veel gefietst om alleen al die 4x te halen, maar als ik de kans krijg doe ik het zo weer.

groetjes
Gebruikersavatar
SuzieQ
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 2 augustus 2012, 20:18
Mijn mountainbike: Specialized Fate 2015

Ben hier ook van plan om mee te doen het komend jaar... Maar ik ga wel op de mountainbike. Met een licht carbon frame + lockout + slicks ben ik er van overtuigd dat het gaat lukken! Twijfel nog over het aantal keren. Wat is realistisch? Iemand nog verdere tips?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen Alpe d'Huzes ervaring, wel redelijk wat bergervaring op race en mtb.
Enkele tips:
- hou regelmaat in je training, beter drie keer kort dan een keer lang per week.
- rust/herstel is net zo belangrijk als trainen!
- begin met het fundament: km's (uren) maken op niet te hoge intensiteit. Zoek leuke doelen om wat langere afstanden te fietsen, bv familie die verder weg woont e.d.
- als je wat basis hebt, probeer regelmatig hoogtemeters te maken. Klimmen is een specifiek iets, je traint het het beste door het te doen.
- zorg voor plezier in het fietsen/je trainingen door af te wisselen. Niet alleen leuker maar ook beter, altijd dezelfde inspanning levert minder resultaat op. Dus ga een keer mtb-en, een keer ver weg, een keer techniek trainen... it's a hobby :-q
- doseer je inspanningen! Vooral als je lang moet/wilt klimmen begin je vlug te snel en komt de rekening vanzelf. Je moet aan het begin echt het gevoel hebben dat je over hebt.
- dat doseren moet je ook leren, dus probeer iig voor AdH een keer in de Alpen gekklommen te hebben. Desnoods in de week ervoor, maar liever niet de dag ervoor (iig niet te lang, je wilt zo fit mogelijk beginnen).
- luisteren naar anderen met ervaring is goed, maar luister ook naar jezelf. Zorg bijvoorbeeld voor een echt licht verzetje, ook al lachen anderen erom. Er komt een moment dat je heel blij bent nog een tandje lichter te kunnen ;-)

Het is een mooi doel, bij mijn moeder is net voor de vijfde keer in drie jaar kanker geconstateerd...
Elke vooruitgang in onderzoek en behandeling is de moeite waard. Succes! (en geniet ervan ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik heb samen met een groep vrienden dit jaar meegedaan met Alpe d'Huzes en kan niet anders zeggen dat dit een diepe indruk heeft achtergelaten... Van :D tot :((

Vooraf was dit voor mij een eenmalig evenement. Na afloop wist ik een ding zeker: ik kom terug. Tuurlijk, het fietsen/rennen/wandelen is hoe dan ook een prestatie (per deelnemer zal die verschillen). Het aantal keer dat je boven komt is, anders dan vanuit financieel belang, niet relevant (ik had veel donateurs die paar klim een donatie hebben gedaan :wink: ). Behalve de deelnemers die de berg op fietsen en wandelen zijn er ook heel veel "deelnemers" die langs de weg staan en je aanmoedigen, verzorging aanbieden, muziek maken, etc. Ook zij zijn een essentieel onderdeel van dit mooie evenement. Alle aanwezigen daar zijn "deelnemer"!

Anyway: on topic
Een lichte mountainbike is wat mij betreft een slimmere keuze dan een racefiets. De houding is iets comfortabeler, je hebt een breder verzet én je hebt betere remmen (ervan uitgaande dat je schijfremmen hebt). Zorg dat je fiets goed onderhouden is, bij twijfel zaken vooraf vervangen! Ik ben gegaan met een lichte (ca. 8KG) 29'er mountainbike met vaste vork en heb als banden gekozen voor 28mm racefiets banden van Schwalbe. Die passen gewoon op een 29" velg (heb je een 29'er?) en rollen prima! Verzet was een 3x9 groep. Achteraf had een een iets ander verzet willen hebben (groter klein blad of kleiner middenblad). Heb je een exotisch merk remmen neem dan zelf de remblokken mee! Zorg sowieso voor goede fietsschoenen en klikpedalen.

Ik heb als voorbereiding de nodige kilometers op de facefiets gemaakt waaronder een aantal langere tochten in Zuid-Limburg. Begin Maart ben ik begonnen met trainen maar in de wintermaanden veel wedstrijden gelopen (cross). De basisconditie was dus al vrij goed. Voor fietstrainingen in de Ardennen helaas geen tijd gehad... Heb je weinig ervaring met fietsen in de bergen dan is dat wel verstandig om te doen.

Zorg dat je een aantal dagen van te voren al daar bent. Wij zijn op zondagmorgen heel vroeg vertrokken en waren rond 14u op locatie. Wij zaten één dorp verder (Oz Station) in een erg fijn hotel. Met de auto wel een aardig stuk rijden tot Bourg en zeker tot de top van de Alpe. Wil je bovenop de Alpe zitten dan ben je denk ik al aan de late kant om daar nog een kamer te krijgen (tenzij je dat al hebt geregeld). Idem voor Bourg.

Zondagmiddag zijn we met de fiets naar Bourg gereden, een "korte" rit van zo'n 60KM. Maandag hebben we een langere rit gemaakt (Croix du Fer). Dinsdag en woensdag rust.

Dit jaar was het extreem warm (>35 graden). Na de 4e klim kon ik niet meer eten of drinken. De benen waren nog goed maar de tank was leeg... Een verder verslag van de dag zelf per PB (anders schrijf ik hier nog meer).

Ga naar de bijeenkomsten van Ad6; die zijn echt zinnig!

Stuur me gerust een PB met daarin je mailadres. Dan kan ik je in een mail meer vertellen. Ook wellicht over het werven van donateurs, verblijf, voorbereiding, etc.
Laatst gewijzigd door owwwwk op wo 16 december 2015, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

BIKERCUBE schreef:
Ook ik als jongen wil ff reageren
heb je hem alle 6x gefietst of wat minder??
Hoelang doe je erover.
Fiets je veel om dit te trainen?
Veel vragen omdat ik ook er over zit te denken om vlgd jaar mee te gaan doen( is wel een heel goed doel toch!!!!!!!!!!!! )
Het aantal keer dat je omhoog komt is in feite niet van belang. Het is geen wedstrijd of competitie. Afhankelijk van je conditie, gezondheid, vorm van de dag en weersomstandigheden (en de reactie van jouw lichaam daarop) kan ook 1x een topprestatie zijn. Ik ben 4x boven gekomen net als drie teamgenoten. Drie andere teamgenoten zijn 6x bovengekomen. Verder hadden wij ook twee lopers in de groep waarvan een drie keer boven is gekomen (marathon bergop !! :o ; de ander ok drie keer waarvan een keer wandelen.

Zelf heb ik drie keer net onder de 1 uur 40 minuten gereden. De vierde keer had ik voorgenomen om niet op de tijd te letten maar een (achteraf diepe) indruk op te doen van het evenement (ik kan dit aanbevelen). Ik ben in iedere bocht even kort gestopt. De snelsten van onze groep zaten volgens mij op een hoge 1 uur 10 en lage 1 uur 20. Doel is vaak boven komen; niet als snelste.

Voor training zie mijn andere post en/of stuur me een PB

Meedoen is iets onvergetelijks.... Besef wel dat er buiten de sportieve voorbereiding ook in de overige voorbereiding de nodige tijd gaat zitten (maar dat is het zeker waard). Ivm andere prioriteiten ben ik er 2016 en 2017 niet bij. 2018 staat de Ad6 al op de kalender!
StAlTiCa
Plaats reactie