testzadel

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
mariekejamy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 januari 2011, 12:47

Ik zoek een goed dames zadel en zou dit eerst willen proberen. Ik ben vorig jaar met wielrennen begonnen en de keuze is moeilijk
nou ga ik dit weekend een mtb huren en daar heb je de mogenlijkheid om een testzadel te gebruiken. ze bieden daar de kans om diverse zadels uit te proberen voor je tot koop overgaat daar ga ik dus zeker gebruik van maken.
nou vroeg ik me dus af of er veel verschil zit tussen een race en mtb zadel.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Nee niet echt.
Wat je zelf als prettig ervaart voldoet.
Er is echter wel veel verschil tussen dames en heren zadels.
Dameszadel heeft een kortere neus en bredere achterzijde.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb ondervonden dat er wel duidelijk verschil kan zitten tussen het zadel op je mtb en op je racefiets. Simpelweg omdat je een andere houding op de 2 fietsen zal kunnen hebben. En die andere houding kan om een heel ander zadel vragen.

Las onlangs op een ander fietsforum dat er in Nederland veel fietsenmakers zijn die je een nieuw zadel laten uitproberen.
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Alleen de uberlichte racezadels zijn niet echt geschikt voor het zwaardere mtb-werk. Als je dan geen vedergewicht bent, heb je kans op zadelbreuk o.i.d.

Tip: koop geen zacht zadel. Het mag best een beetje hard zijn, dat is juist fijner op de langere tochten. Ik heb de Specialized Ruby, zit een gleuf in en bevalt super! Zadelpijn wordt ook minder als je veel fietst, en dus een soort gewenning. Het kan dus zijn dat een zadel in het begin veel pijn geeft, maar op den duur (na paar maandjes of zo) wil je niets anders meer.

Succes :-q
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een zadel hoort geen pijn - en zeker geen veel pijn - in het begin te geven. Gewenning ok, maar veel pijn is niet gezond.

Niet alleen het zadel, maar ook de afstelling van het zadel speelt een grote rol. Dit kan millimeterwerk zijn. En ja, een te zacht zadel is af te raden. Af fabriek had mijn Trek een zacht zadel; na 300m zaten zo'n beetje al mijn bilspieren in de kramp. Die probeerden namelijk een stabiele positie te geven.
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
Plaats reactie