Pijnlijke handen bij mountainbiken

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Dennis Diving
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 1 november 2010, 13:12

Hallo dames,
Mijn vriendin die de laatste tijd wel eens mountainbiked heeft na het fietsen pijn in haar handen van het schakelen en remmen.
Ze is al bij de huisarts geweest en die verteld dat dit te maken heeft met een overbelasting en verkeerde houding op de fiets of op het stuur.

Nou is mijn vriendin aan de kleine kant en kan mij dan ook voorstellen dat zij met haar kleinere handen problemen heeft als zij op een mannen mtb fietst.

Nou is mij vraag aan jullie of jullie dit probleem ook wel eens hebben gehad en of de dames mtb echt anders zijn mbt afstand van stuur naar remmen en of schakelknijpers.

Hoor het graag

Met groet

Dennis
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Geen idee eigenlijk of bij dames mtb's de remhendels dichter bij het stuur staan. Maar dat is bij sommige remmen wel zelf bij te stellen.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Remmen kan je bij beina alle modellen naar het stuur toe stellen. De afstand moet (ongeveer) zo groot zijn dat je als je de grip vast hebt je met de laatste kootjes van wijs en middelvinger precies om de hendels heen kan haken.

Wat helpt tegen zere handen is een stuur wat goed bij je eigen lichaam aansluit. Helaas is dat een kwestie van proberen, maar je kan beginnen met het stuur een klein stukje te verdraaien om zo te kijken of het dan beter zit en dit net zo lang herhalen (binnen grenzen natuurlijk, je wil het stuur niet op de kop zetten ;-) ) tot er verbetering is. Doordat de meeste sturen (vooral rizers, daar geld bovenstaande het meest voor) backsweep (punten wijzen iets naar achter) en upsweep (punten iets omhoog) hebben kan je deze waarden door het stuur te draaien aanpassen aan je wensen.

Tweede (en eigenlijk belangrijkst punt) waar zere handen door veroorzaakt kunnen worden is een te grote aftand (horizontaal en verticaal) tussen zadel en stuur. Hierdoor steun je te zwaar op het stuur wat uiteindelijk zere handen oplevert. Kan je aanpassen door het plaatsen van een kortere stuurpen, een stuurpen met meer rise of een riser met meer rise.

Derde waar ik zo op kom is de dikte van de grips en de hardheid hier van in samenwerking met de handschoenen. Bij kleinere handen kan een wat dunnere grip bete vast houden. Jullie zouden ook Ergon grips kunnen proberen (gevormde handvatten) die voor sommige mensen heel goed werken, ik kon er alleen zelf geen vriendjes mee worden.
Don't believe the hype!
Superniekie
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 22 november 2005, 18:30
Mijn mountainbike: Cube 9 versnellingen en Singlespeed
Contacteer:

Ik heb er zelf ook veel last van gehad bij mijn nieuwe mountainbike. Zelfs drie maanden last van een zenuw na 1 lange tocht.
Wat bij mij heeft geholpen was dat
1 het stuur te breed was en dat heb ik ingekort (je handen en je schouders zoveel mogelijk in1 lijn. Mijn handen staan nog steeds buiten mijn schouders omdat ik anders in de problemen kwam met de bevestigingen van remmen en lock-out.).
2 Ergo grips erop gezet.

Nu nergens meer last van.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

De sturen van de meeste bikes zijn veel te recht: slechts 3 of 5 graden buiging. Een niet ingekort stuur maakt het allemaal erger. Met stuur inkorten (ca 50cm) en met 9 of 12 graden buiging benader je de voor je handen en polsen meest ergonomische houding. Procraft is betaalbaar. Syntace is heel goed en minder betaalbaar.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een smal stuur is beter??? Echnie.
Natuurlijk moet de breedte wel in relatie tot je eigen lichaam zijn, maar de regel van "stuurbreedte = schouderbreedte" die ik hier op het forum nogal eens tegenkom komt uit de racefietswereld. Een mtb-stuur moet echt breder zijn, al is het alleen al om meer controle over je fiets te hebben (een smal stuur maakt de fiets veel zenuwachtiger in het stuurgedrag). 50cm is absoluut te smal, zelfs voor kleinere mensen.
Ik moet er niet aan denken met zo'n smal stuurtje een stuk serieus te moeten biken...

Waar ik het wel mee eens ben is dat je meer comfort/minder klachten moet zoeken in de afstand, hoogte en buiging (backsweep) van het stuur. Kijk ook eens naar sturen van SQ-lab, een merk dat zich richt op ergonomisch correcte zadels en sturen. Misschien in NL lastig een dealer te vinden, maar bij sommige duitse webshops iig wel te koop.

Specifiek voor polsklachten kunnen de genoemde Ergon grips zeker verbetering geven. Let wel op de maat, ik heb zelf niet zulke kolenschoppen en na beide maten uitproberen bleek de kleine maat voor mij (als man) het fijnste te zitten. Ben je vrouw denk ik dat je in 95% van de gevallen de kleine maat moet hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Én een topic waar al 3 maanden op gereageerd is oprakelen, én een twijfelachtig advies geven ;)

Nee, een advies na 3 maanden toevoegen is niet overdreven zinnig.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie