Advies gevraag voor een frame maat

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hoi dames van het forum:

Mijn vriendin is er onlangs achter gekomen hoeveel diverse onderdelen ik nog in de schuur heb liggen en kwam snel het idee om toch maar eens een bike voor haar te bouwen.

Alleen heeft ze nog nooit op een mtn bike gezeten maar denkt dat ze het wel leuk vind. Prima, juich ik toe. Ik mis alleen een frame en kwam voor 295 euro dit frame tegen bij chain reaction cycles en ze vind dit frame prachtig dus hier wil ik voor gaan:
Afbeelding
Geometrie van bovenstaand frame is:
Afbeelding
Mijn vriendin is 1m65 met een binnenbeen lengte van 77.5cm. Ik wil er een 175mm crank op zetten (maar heb eventueel ook een 170mm crank liggen). Ik heb nog een 90mm/0° stem en een 0mm set-bank zadelpen. Dan lijkt me het dat ik maat 43cm nodig heb of reken ik met verkeerde inzichten?

Ik wil haar in eerste instantie niet te gestrekt laten zitten en moet ook een beetje met haar knieën oppassen want die zijn wat zwak (komt 42/28 op 11-34 op qua verhoudingen - in de bergen zal ze voorlopig nog niet rijden). Nog adviesen om knieën zo veel mogelijk te ontlasten?

Verdere afmontage wordt volledig 2003 XTR (mijn oude groep), met mijn oude 2001 SID WC en wat Ritchey WCS onderdelen. Geen schijfremmen maar ouderwetse XTR V-brakes op Mavic Crossmax. Als ik het uitreken kom momenteel op een 9.1kg voor de hele fiets...die me ongeveer 350 euro gaat kosten om te bouwen...

Heeft iemand nog adviesen? Zijn er nog specifiek zaken waar ik bij een bike voor een vrouw op moet letten?

Alvast enorm bedankt! :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik ben zelf 1.64 en vind een bovenbuis van 55 wel erg lang. Ook met een 9 cm stem.

(rij zelf 14,5"GT Zaskar welke ik al lang vind)
Eerst doen, dan denken
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Belangrijkste referentie (ik zie nu net dat dit een 5mnd oud topic is) is horizontal top tube. Ik twijfel ook tussen 54 en 55cm toptube. Een klein frame is eenvoudig tot een grotere fiets te maken, andersom niet.
voor wat mijn visie nu nog waard is....
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Djeddah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 december 2010, 21:51
Mijn mountainbike: Cove Handjob

Ik ben 1m61 en heb een Handjob van 15.5" (toptube 57.5cm) waar ik prima mee overweg kan. Heb een 14.5" Specialized in de winkel getest, maar vond die veel te klein. Een 16" Kona en mijn oude 15.5" Giant hebben me laten besluiten voor de Handjob te gaan. Dus ik heb het idee dat het ook een beetje persoonlijke smaak is wat het beste bevalt.

Tip: kijk of je de vork kunt afstellen op haar gewicht. Mijn eerst mtb was "off the shelf" en had dus ook standaard coil spring vork, die niets voor mij deden omdat ik te licht ben. Mijn Handjob heeft nu RockShox Revelation coil U turn die op mijn gewicht afgestemd zijn.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je de beperkte opgegeven maten invoerd op de site van Canyon kom je uit voor een maatje S... Of te wel 55 lijkt mij veel te groot. Maar kijk eens of je het zelf kunt invoeren op hun site met de rest van de gegevens die je eigenlijk nog nodig hebt zoals romplengte en armlengte... Meet trouwens ook even de lengte van haar elleboog tot en met de vingers. Deze maat kun je, is wel een oude methode, als richtmiddel gebruiken voor de lengte bovenbuis.
site= http://www.canyon.com" onclick="window.open(this.href);return false; dan moet je even de volgende dingen aanklikken bike/shop -> bike tools -> perfect position system
Ga in ieder geval niet voor een te groot frame
Djeddah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 december 2010, 21:51
Mijn mountainbike: Cove Handjob

Ik blijf erbij dat de maat van een frame een persoonlijke keuze is. Er zijn richtlijnen om je te helpen, maar uiteindelijk bepaal je zelf door er op te zitten welke maat fiets voor jou het beste is.

Als je vriendin nog nooit op een MTB gezeten heeft dan zou ik haar eerst meenemen naar een winkel of ergens waar je MTBs kunt huren om verschillende maten en modellen uit te proberen. dat is wat ik gedaan heb en dat is wat vrijwel al mijn bike maatjes gedaan hebben. Op die manier krijg je een idee wat je het fijnst vindt rijden voor je geld uit gaat geven aan een frame waar je niet mee overweg kunt. En zeker als ze nog nooit gereden heeft kan dit leiden tot het feit dat ze er niets aan vindt!

Enkele extreme voorbeelden, een fietsmaatje is ongeveer mijn lengte en rijdt een 17" frame met 29" wielen. In onze ogen veel te groot, maar hij vindt het super. Een ander is 1m80 en heeft een 16" frame dat hij zelf ontworpen heeft na talloze frame maten uitgeprobeerd te hebben, zijn favoriet was een 14,5" Patriot.

Ik hoop dat deze info je een beetje helpt.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

We hebben intussen een complete bike gekocht bij Roseversand. Daar hebben ze haar opgemeten en een Rose The Dutchess (woman specifieke bike) was een S te kort en een M te hoog (mijn vriendin heeft een relatief lange romp en vrij korte benen). Een Rose Count (heren bike) in maat S is even lang als een dames M maar slechts 1cm hoger dan een dames S en dat kwam precies uit. 4 Weken later konden we de bike ophalen en ze heeft er intussen al een straf aantal tourtochten mee gereden.

Bedankt alsnog voor de reacties!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
MrLowD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 17:55
Mijn mountainbike: custom made (RockShox, Manitou, Merida e.d)

Kan iemand mij aanraden wat voor fiets mijn vriendin het best kan gebruiken.
Sinds we samen zijn heb ik haar eigenlijk geïntroduceerd in het biken en zijn in griekenland ook (met gehuurde fietsen) weer freeriden.
Nu vind ze het ook wel gaaf en wil er dan ook wel mee door gaan (als hobby dan).
Op het net rond gaan neuzen en zijn toen deze tegengekomen Afbeelding en ik vond deze wel goed genoeg om mee te beginnen. Ze maakt nog geen drops en jumps maar probeert eerst alles onder de knie te krijgen.
De meeste bikes zijn eigenlijk nog (zoals zij dat zegt) 'te zwaar' voor haar om mee om te gaan.
Iemand suggesties waar ze nu mee verder kan gaan?

Low
I Don't Have Time 4 Pain....Just Time 2 Ride
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik zou aan die cross fietsen nooit geld uitgeven. het is beter als je tot minimaal 500 euro doorspaart, en dan kijkt voor een 2ehandse hardtail om mee te beginnen
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Wat Axium ook al zegt. Beter beginnen met een 2e hands hardtail van kwaliteit dan zo'n goedkope wipkip die je na 1 jump bij het grof vuil mag zetten. ( mits je daar dan nog in staat toe bent, want ik zou met zó'n bike niet eens een stoeprandje durven pakken)

Biken is geweldig, maar je moet wel vertrouwen kunnen hebben in je materiaal.

Succes
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Matra ziet er leuk uit in de catalogus, maar het is echt 3x niks. Nu is de prijs daar ook naar. Maar om mee te gaan MTB'en is het zonde van je geld. Advies van AXIUM sluit ik mij ook geheel bij aan... Ook op Marktplaats staat genoeg leuks voor een leuke prijs, alleen dan kwalitatief veel beter.
MrLowD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 17:55
Mijn mountainbike: custom made (RockShox, Manitou, Merida e.d)

Bedankt allemaal voor de reacties.
De 'fiets' (als je het zo mag noemen) van Matra is al bijna op!
Het was (zoals ik al dachte) een waardeloos ding.
Als eerste gingen de remmen eraan, toen de shock (stuk pisbakkenstaal haha) en nu dan uiteindelijk ook de bovenste kroon van haar ahum "sterke voorvork"...

Iemand suggesties voor een andere bike (een echte)
Zelf rijd ik custom met o.a xtr maar wat is geschikt voor een vrouw (ben ik echt niet in thuis)
Ze is ongeveer 1.65 en weegt rond de 60kg.
Ik wil gewoon graag dat ze ook een keer een drop kan maken zonder dat ik bang hoef te zijn dat alles onder haar vandaan breekt :((
I Don't Have Time 4 Pain....Just Time 2 Ride
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja dan maar weer de vraag hoeveel wil je deze keer aan haar (veiligheid) uitgeven... :wink:
Plaats reactie