vrouwen, jullie frame maat!

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Van de mtb's dus he.. :lol:
Ik heb nml sinds ik mtb's rij, altijd vrij grote maten gehad. 20" ed.
Ik heb tevens paar keer zo'n meting laten doen. Pro nog wat? Dan word eea opgemeten aan je benen ed, je lengte, soort gebruik, enz, en daar kwam 19.5" uit. Dat is er niet altijd, en ze zeiden, meestal is 20" comfortabeler. Ik ben 1.80 lang.
Dus had ik altijd 20".
Ik heb ook 19" gehad 2x omdat ik 20 niet optimaal vond, maar 19 zat niks beter. :lol:
Best heb ik ooit gezeten op een 21" Giant Boulder Alu Light. Ok, ook relaxte geometrie, maar tóch. Heerlijk.
Maar als ik hier lees, zie ik veel 18" enzo. Dat maakt me aan het twijfelen.
Ik heb het idee dat een kleinere maat zorgt voor een hogere zadelhoogte. Dus je kont hoger dan je stuur, m.a.g dat je naar mijn gevoel teveel je nek moet knikken om vooruit te kijken, m.a.g, last van m'n nek..Grotere maat geeft wel gestrektere houding, maar geen last van m'n nek omdat de houding plat is, in evenwicht zeg maar, met kont en stuur ong even hoog. Het ziet er ook beter uit, m'n rug is dan meer plat als ik zit ipv bol want dat geeft sneller last. Zwakke rug heb ik óók wel, maar daar kan geen enkele maat tegenop..
Wat zijn de frame maten van jullie bikes? Graag ook vermelden jullie lengte en het gebruik (sport of toer zal ik maar zeggen)
Ik heb het wel over herenbikes trouwens..
pietr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 8 augustus 2008, 22:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29 RS (2016)

Ik ben weliswaar een man, maar heb met dezelfde 'problematiek' te maken als jij. Ik heb lange benen (92 cm) en een in verhouding kort bovenlijf (ik ben zelf 185 cm). Ik sta op het punt om een mtb aan te schaffen. Veel fm adviseren een 20", maar ik heb vorig jaar in Oostenrijk een 20" gehuurd en die mtb heb ik binnen 5 minuten geruild tegen een 22". Daar heb ik een paar dagen lekker op gefietst. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen vergelijk had en heb. Bij een 20" steekt de zadelpen er voor mijn gevoel een halve meter uit, gecombineerd met een diepe zit.

Ik ga dus zeer waarschijnlijk voor een 22" en zoek daarom een fiets met een niet te lange bovenbuis. Helaas valt Specialized voor mij af, mijn focus is nu gericht op een Stevens. Doel: toeren.
Laatst gewijzigd door pietr op vr 12 februari 2010, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Stevens 8 S bj. 2011 (verkocht)
Bulls Copperhead 29 RS 2016
annemiek
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 30 september 2009, 19:08
Mijn mountainbike: Merida TFS 100V

Ik fiets ook op een herenfiets-> 22" (merk Merida). Ben ook 1.85. Prima bike, onderschat soms wat ie allemaal kan hebben. Qua grip dendert ie over van alles heen terwijl ik me zorgen maak van redt ik dit wel? Elke keer weer een avontuur. :-D
Op het moment probeer ik een lagere stuurpositie uit(stuurpin) dus zit in een wat racy-houding. Tot nu geen rug of nekklachten.
Kaboutertje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 december 2009, 12:36
Mijn mountainbike: Giant XTC / Koga Prominence
Contacteer:

Ik heb een Giant Terrago 0 maatje S, 44cm, 17''??
Ik ben 1.63cm
Bos/straat - 90/10 Ik woon aan de rand van Apeldoorn dus binnen 10 pedaalslagen lekker midden in t bos :tong
Ken je nog lachuh???
Bob de Bouwer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: za 7 januari 2006, 20:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert
Contacteer:

Heb een L van specialized (epic) dus gewone herenmaat, ben 1.80 en de fiets is sportief afgesteld; dus mn zadel staat een stuk hoger dan het stuur. Geen klachten, ook kwestie van rug- en buikspieren trainen ;-).
Alleeez on y va!!
Irene
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 23:45
Mijn mountainbike: Een mooie blauwe Trek

Mijn Trek is 17,5 inch en ik ben 1m70. Ik heb wel eens last van mn nek/schouders, dus ik wil de stuurpen nog even omdraaien. Ik heb er een heel erg korte stuurpen in zitten, maar die staat nu dus nog naar beneden. Eerst zat er een langere stuurpen in, maar toen zat ik echt veel te diep.
M'n andere fiets (no name frame) is 16 inch, maar die is wel erg lang voor een 16 inch. Ook daar zit een korte stuurpen in en die past me erg fijn.
Ik denk wel dat het ook heel veel scheelt wat verder de geometrie van de fiets is, lang of kort, hoog of laag. Als je een lange vorkbuis hebt en er zitten wat spacertjes onder je stuurpen, dan zit je ook alweer een stuk hoger gelijk met je stuur.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Hier nog één (man)... Ben 190 cm. met binnenbeenlengte 93 cm. Heb er bij aanschaf van m'n 20" Stevens direct een kortere stem op laten zetten (12 gr., 90 mm.)... Heb nog steeds een behoorlijk diepe zit maar vind 't wel prettig... Heb pas eens een riser geprobeerd om het hoger zitten uit te proberen maar beviel niet, was ondertussen al "te" veel aan de diepe zit gewend... Maar de meesten die m'n fiets een stukje uitproberen vinden de zit voor hen nog steeds veeeeeel te diep...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

M'n rug geeft zelden problemen, ondanks dattie zwak is. Vnl m'n nek van het geforceerd voor me kijken (met geknikte nek).
Is uiteraard per merk, per geometrie verschillend. Maarja, meeste hebben maar ervaring met beperkt aantal merken.
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

Irene schreef:Mijn Trek is 17,5 inch en ik ben 1m70. .
Ik ben ook 1.70 en heb op testdagen gemerkt dat de 17,5 inch van Trek best groot is en ik eigenlijk wat te gestrekt zit. Een maat kleiner van Trek kom ik echter met mijn knieen tegen het stuur als ik bij klimmen een beeje voor op het zadel ga zitten. En ik heb geen enorm lange benen. Geen Trek dus voor mij, terwijl het best fijne fietsen zijn! Bij mijn Specialized (medium) past het wel goed dat is volgens mij ook iets van 17 of 17,5.
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Trek 18 Inch WCS. Ben zelf ong. 1m73. In het begin beviel het goed, zaten wat spacertjes op het stuur en een riser (niet echt hoog of zo), ben toen toch overgestapt naar minder en dunnere spacers en een flatbar, bevalt nog beter :-q In het begin wel wennen m.n. meer druk op de polsen en zenuwachtiger sturen. Wilde daarna nog 1 of 2 van de drie spacers weghalen maar dat ging technisch niet meer ivm speling op het balhoofd.
Heb overigens een 100mm RS Tora als voorvork. Verschil in veerweg kan ook van invloed zijn.

Mijn zadel staat wat boven het stuur, dus redelijk racy houding. Op langere vlakkere stukken en langere klimmen is een hoge zadelstand het meest ideaal. Je gaat dan harder, zeker weten. Op de lange en heftige afdalingen is het wel niet het meest ideaal, dan beter zadel wat naar beneden zetten (wat ik nooit doe omdat dat zo'n gedoe is zonder QR haha).
speedofsound
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 oktober 2008, 14:22
Mijn mountainbike: Specialized Hellga Fatbike

Ik ben 1.65 en fiets op een epic maat M, en dat bevalt goed, nergens last van.
Every dog barks
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

venom schreef:Van de mtb's dus he.. :lol:
Ik heb nml sinds ik mtb's rij, altijd vrij grote maten gehad. 20" ed.
Ik heb tevens paar keer zo'n meting laten doen. Pro nog wat? Dan word eea opgemeten aan je benen ed, je lengte, soort gebruik, enz, en daar kwam 19.5" uit. Dat is er niet altijd, en ze zeiden, meestal is 20" comfortabeler. Ik ben 1.80 lang.
Dus had ik altijd 20".
Ik heb ook 19" gehad 2x omdat ik 20 niet optimaal vond, maar 19 zat niks beter. :lol:
Best heb ik ooit gezeten op een 21" Giant Boulder Alu Light. Ok, ook relaxte geometrie, maar tóch. Heerlijk.
Maar als ik hier lees, zie ik veel 18" enzo. Dat maakt me aan het twijfelen.
Ik heb het idee dat een kleinere maat zorgt voor een hogere zadelhoogte. Dus je kont hoger dan je stuur, m.a.g dat je naar mijn gevoel teveel je nek moet knikken om vooruit te kijken, m.a.g, last van m'n nek..Grotere maat geeft wel gestrektere houding, maar geen last van m'n nek omdat de houding plat is, in evenwicht zeg maar, met kont en stuur ong even hoog. Het ziet er ook beter uit, m'n rug is dan meer plat als ik zit ipv bol want dat geeft sneller last. Zwakke rug heb ik óók wel, maar daar kan geen enkele maat tegenop..
Wat zijn de frame maten van jullie bikes? Graag ook vermelden jullie lengte en het gebruik (sport of toer zal ik maar zeggen)
Ik heb het wel over herenbikes trouwens..
Je moet je niet blind staren op de maat, deze is de lengte van de staande buis.
Belangrijker is de lengte van de bovenbuis, deze bepaald in grote mate je zithouding.
Ik heb bijv. een ouwe Raleigh in maat 19.5" en deze heeft een even lange bovenbuis als bij vele moderne frames een 17,5" of 18".
Jouw referentie van de Boulder is waarschijnlijk een ouder frame geweest, in de tijd dat de frames niet sloping (schuin staande bovenbuis) waren.
Als je een groter frame neemt om minder diep te zitten, gaat er iets niet goed.
Mijn advies is om je een keer goed op te laten meten om te zien wat voor jouw de ideale maten zijn, en om meer naar de vrouwen frames te kijken, deze hebben vaak een minder diepe zit.
pietr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 8 augustus 2008, 22:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29 RS (2016)

Jamis Diablo schreef:Als je een groter frame neemt om minder diep te zitten, gaat er iets niet goed.
Dat was voor mij toch wel de reden om een groter frame te nemen. Bij een kleiner frame is de balhoofdbuis ook kleiner. Het gevolg voor mij zou zijn dat de zadelpen er onwaarschijnlijk ver uit zou steken en dat ik een supersteile stuurnok met veel spacers zou moeten nemen. Zo zie je maar: iedereen is uniek.
Stevens 8 S bj. 2011 (verkocht)
Bulls Copperhead 29 RS 2016
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Natuurlijk moet iedereen ook leren om ontspannen en met een goede houding op de fiets te zitten. Framemaat is daar een onderdeel van, bovenbuislengte is belangrijker.
Maar dan nog heb nog de lengte van de stuurpen en alle hoogte's en afstellingen.
Ook de positie van de remhendels e.d. heeft invloed.
Los daarvan moet je ook leren om ontspannen te zitten en te fietsen met de schouders omlaag e.d.
Ook moet het lichaam wennen aan de uren die je op de fiets zit. Dit heeft ook tijd en regelmaat nodig

Kortom, staar je niet blind op de framemaat.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Mijn vrouw is 1.74 mtr en rijd op een 18 inch Commencal.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Plaats reactie