Wedstrijden; to do.. Or not to do...

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Wedstrijden zijn altijd zo ver weg. Bijna nooit in brabant en limburg, terwijl dat toch de mtb-streken zijn van Nederland!?
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Wedstrijden zijn er door het hele land hoor. Ook in Limburg en Brabant. Begin van het seizoen is er altijd Berlicum, Nieuwkuijk, dan halverwege Oss en aan het eind hebben we Heeswijk-Dinther voor Brabant. In Noorbeek (Margraten, L) is begin september nog een BeNelux-cup gehouden. Dat zijn er meer dan in de provincies Noord-Holland, Utrecht, Groningen en Zeeland! (Voor zover ik weer worden daar geen wedstrijden gehouden, op een strandrace in Den Helder na).

En wat is ver weg? "Wij" uit Overijssel en Gelderland moeten ook een pokke-eind rijden voor wedstrijden als Zoetermeer, Bergschenhoek en Honselersdijk. Om nog maar te zwijgen over Noorbeek of de Belgische wedstrijden. Maar dat hebben we er wel voor over! Gewoon omdat het leuk is! :wink:

Maargoed, zoals je ziet, er zijn genoeg wedstrijden in Brabant. Let trouwens ook op de diverse mtb-cyclo's. Dit zijn toertochten in wedstrijdvorm met een gezamelijke start. Meestal tussen de 40 en 50 km. In januari is er één in Alphen (NB).

Ben het trouwens niet helemaal met je eens over dat Limburg en Brabant dé mtb-streken van NL zijn. Je zou eens hier in de buurt moeten komen fietsen.. Er gaat een wereld voor je open! :wink: Maar da's een andere discussie, beter voort te zetten in een ander topic! Hahaha.
Laatst gewijzigd door Gary'sGirl op zo 12 oktober 2008, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn137
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 23:31
Mijn mountainbike: Noname enduro

kijk eens op http://www.wielrenbond.nl/" target="_blank bij cross/mtb en dan t programma aanklikken, volgende week zondag wedstrijd in liessel ( vlak bij deurne)
I've been through the desert on a horse with no name
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Hey,

Liessel is niet zo ver weg, goed te doen. Als ik mee zou willen doen, wat moet ik dan precies doen? Moet ik mij dan van tevoren al inschrijven of bij de start, en heb ik een licentie nodig? In welke categorie val ik dan: ben 23, vrouw en nog nooit meegedaan aan wedstrijden. (mtb sinds iets meer dan een jaar). (bij dames of amateurs starten?)

Vandaag in limburg geweest, bart brentjens challenge, ging goed totdat ik lek reed. Na 2 nieuwe banden en 2 co2 patronen en een kapotte pomp verder kunnen rijden. gelijk daarna was de mtb van mn vriend kapot, niet te herstellen onderweg. Helaas dus niet uitgefietst, over de weg terug naar eijsden. Toch nog 45 km gehad. Volgend jaar weer, ik weet in ieder geval dat ik het kan!

ik hoor het wel!

PS: Het blijft een fijt dat de meeste aangelegde mtb-routes in brabant en limburg liggen. Maar dat wil niet zeggen dat in de rest van nederland niets leuks te vinden is. Ik ben ook niet te beroerd om verder weg te rijden hoor, ga regelmatig naar limburg en belgie. (afgelopen zomer in Houffalize (B) en Guilestre (FRA) geweest, echt top!
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Zie hier voor de reglementen: http://www.wielrenbond.nl/index.php?opt ... &Itemid=37.

Jij bent een vrouw, dus je rijdt bij de dames. (Amateurs is een heren-klasse) Ervaring maakt niets uit, je zult het toch eens moeten leren, toch? Licentie bij de KNWU is in principe niet nodig, maar je kunt dan daar ter plekke een daglicentie "kopen". Daardoor ben je verzekerd tijdens die wedstrijd. Dit kost meestal 2 of 3 euro extra (bovenop het inschrijfgeld, dus).
Op de site staat dat je je vooraf wel digitaal moet aanmelden. Het inschrijven gebeurt op de dag zelf.

Dat was voor deze (winter-)competitie...

Als in maart het officiële MTB-seizoen (de KNWU-competitie) weer begint heb je 2 keuzes:
1. Je start bij de funklasse dames, een ideale klasse om wat ervaring op te doen. Deze klasse start in de nationale wedstrijden tegelijkertijd met de elite dames. Dus je rijdt dan tussen de meer ervaren dames, maar wordt apart geklasseerd. Voor de funklasse is geen licentie nodig, deze kun je per wedstrijd dag aanschaffen (de daglicentie dus). Wél kun je bij de KNWU een ledenkaart aanvragen. Deze kost ~€30,- op jaarbasis. Hiermee ben je tijdens de funklasse wedstrijden verzekerd en hoef je dus niet per wedstrijd een aparte daglicentie te kopen.
2. Je neemt een vrouw B of elite vrouw licentie en je start bij de elite dames (beide licenties). Hier kom je dus tussen dames te rijden die in ervaring variëren tussen "net begonnen en meteen de stoute schoenen aangetrokken" en "rijden vanaf het begin van de elite dames klasse mee" (en alles daar tussenin).

Let op: het aanschaffen van een licentie heeft meer om handen dan alleen even de KNWU bellen. Eerst moet je lid zijn van een mtb- of wieler vereniging. Dan moet je je bij de KNWU aanmelden (digitaal) via je club. Daarna moet een een licentie-keuring laten doen bij een Sport Medisch (Advies)Centrum. Die afspraak moet je zelf maken (kan wel ff duren voor je aan de beurt bent!). De uitslag van deze keuring moet door je SMA/SMC naar de KNWU gestuurd worden, waardoor zij de boel in gang zetten. Dan duurt het vaak nog een week of 3-4 voordat je je licentie thuis ontvangt.

Hier staat het nog eens uitgelegd en tevens in de rechterkolom een uitgebreide handleiding: http://www.knwu.nl/index.php?pg=nieuweleden
martijn137
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 23:31
Mijn mountainbike: Noname enduro

M@rleen schreef:Hey,

Liessel is niet zo ver weg, goed te doen. Als ik mee zou willen doen, wat moet ik dan precies doen? Moet ik mij dan van tevoren al inschrijven of bij de start, en heb ik een licentie nodig? In welke categorie val ik dan: ben 23, vrouw en nog nooit meegedaan aan wedstrijden. (mtb sinds iets meer dan een jaar). (bij dames of amateurs starten?)

Vandaag in limburg geweest, bart brentjens challenge, ging goed totdat ik lek reed. Na 2 nieuwe banden en 2 co2 patronen en een kapotte pomp verder kunnen rijden. gelijk daarna was de mtb van mn vriend kapot, niet te herstellen onderweg. Helaas dus niet uitgefietst, over de weg terug naar eijsden. Toch nog 45 km gehad. Volgend jaar weer, ik weet in ieder geval dat ik het kan!

ik hoor het wel!

PS: Het blijft een fijt dat de meeste aangelegde mtb-routes in brabant en limburg liggen. Maar dat wil niet zeggen dat in de rest van nederland niets leuks te vinden is. Ik ben ook niet te beroerd om verder weg te rijden hoor, ga regelmatig naar limburg en belgie. (afgelopen zomer in Houffalize (B) en Guilestre (FRA) geweest, echt top!
je schrijft je in op de dag zelf bij liessel en ik geloof alle wedstrijden van de nederlandse wielrenbond wielrenbond.
voor zo ver ik weet kan je niet eens van te voren inschrijven. en verder verwijs ik je hier naar toe :-q
I've been through the desert on a horse with no name
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

martijn137 schreef:
M@rleen schreef:Hey,...
je schrijft je in op de dag zelf bij liessel en ik geloof alle wedstrijden van de nederlandse wielrenbond wielrenbond.
voor zo ver ik weet kan je niet eens van te voren inschrijven. en verder verwijs ik je hier naar toe :-q
:roll: That's what I just said...

Wat is het met jullie mannen.. Lezen jullie nooit? :P
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Gary'sGirl schreef:Zie hier voor de reglementen: http://www.wielrenbond.nl/index.php?opt ... &Itemid=37.

Op de site staat dat je je vooraf wel digitaal moet aanmelden. Het inschrijven gebeurt op de dag zelf.

je schrijft je in op de dag zelf bij liessel en ik geloof alle wedstrijden van de nederlandse wielrenbond wielrenbond.
voor zo ver ik weet kan je niet eens van te voren inschrijven. en verder verwijs ik je hier naar toe


Haha het staat er toch echt :-D
Nu dus niets doen, tot op de dag zelf, en dan inschrijven in liessel? Of eerst digitaal aanmelden en dan inschrijven op de dag zelf. zoals in het reglement staat.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

M@rleen schreef:Of eerst digitaal aanmelden en dan inschrijven op de dag zelf. zoals in het reglement staat.
Duh? :-q
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Gary'sGirl schreef:Wat is het met jullie mannen.. Lezen jullie nooit? :P [/color]
Nee, wij kijken nooit verder dan onze p.... neus lang is!
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Even het topic een beetje in leven houden.. Zeker nu deze geweldige, o zo mannelijke, post van Steelboy al 2 maanden de afsluiter is.. Dat moet beter kunnen! :wink:

Er is inmiddels alweer een seizoen voorbij. Het nieuwe seizoen staat voor de deur.
Vorig jaar is er in diverse topics, door heel veel nieuwe meiden (op het forum) geroepen dat ze weleens wedstrijden willen gaan proberen.. Which is good! :-q

Echter.. Nog weinig gezien. Of reacties achteraf gelezen...
What happened girls? :-{ Geen zin? Bang? Geen tijd?

Zijn er voor komend seizoen nog plannen?
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Ik heb afgelopen jaar meegedaan in de funklasse, 1 wedstrijd. (in liessel -->BediCup) Was een leuke ervaring, en ben gelukkig ook niet als laatste geëindigd van de dames. (het deelnemersveld was dan ook niet groot, maar ik was denk ik wel de enige zonder (jaar)licentie.
Het was een zwaar parcours, over een motorcrossterrein. Veel mul zand dus.
Ik raad het iedereen met een redelijke conditie aan. 1 minpuntje was dat er (zoals altijd) tegelijk gestart werd met de masters en junioren. Deze kwamen na een paar ronden soms asociaal voorbij denderen. Als dame moet je dan wel plaatsmaken. Oplossing zou zijn dat dames alleen starten of zo. (organisatorisch waarschijnlijk niet haalbaar?)

Ik ga volgend seizoen wel weer wat wedstrijden proberen, maar dan moet ik nog wat meer gaan trainen. In de winter (en vooral nu) is mijn conditie niet geweldig. Ik ben lui in de winter. :winkie: Wedstrijden aan het begin van het seizoen zou wel iets voor mij zijn. (wel funklasse dan)
De BediCup is goed te doen, dit is in mijn bike-omgeving (Brabant en Limboland). Dus niet heel het land doorcrossen om een wedstrijd te rijden. Dat zou voor mij dan wel de drempel zijn waardoor ik het niet meer zou doen.

Dus dames, probeer het eens! :-q
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

M@rleen schreef:1 minpuntje was dat er (zoals altijd) tegelijk gestart werd met de masters en junioren. Deze kwamen na een paar ronden soms asociaal voorbij denderen. Als dame moet je dan wel plaatsmaken. Oplossing zou zijn dat dames alleen starten of zo. (organisatorisch waarschijnlijk niet haalbaar?)
In de nationale wedstrijden rijden de dames meestal samen met de junioren en amateurs. Dames alleen laten rijden is idd niet haalbaar. Is ook een te kleine groep.
Ikzelf heb nooit zo heel veel last gehad van inhalende 'snelle mannen', nu komen hooguit de 3 snelsten van de categoriën nog langs. Je moet je ook niet van het parcours laten drukken. Aan de kant gaan waar het kan, maar kan het even niet, dan niet in de bosjes gaan staan hoor! Jij rijdt net zo goed een wedstrijd als zij... Jij hebt er ook voor betaald. Dan doen ze maar even 2 trappen minder, vaak duren die stukken waar ze er niet langskunnen ook geen eeuwigheid. Bovendien is de top10-15 bij de amateurs zoveel sneller dan het achterveld bij de dames, dat ze er meestal al voorbij zijn voordat je het in de gaten hebt.

M@rleen schreef:Wedstrijden aan het begin van het seizoen zou wel iets voor mij zijn. (wel funklasse dan)
De BediCup is goed te doen, dit is in mijn bike-omgeving (Brabant en Limboland). Dus niet heel het land doorcrossen om een wedstrijd te rijden. Dat zou voor mij dan wel de drempel zijn waardoor ik het niet meer zou doen.
Dat zijn er nog genoeg! De eerste wedstrijd van het seizoen is op 8 maart in Berlicum. Dan op 13/4 Nieuwkuijk, verderop in het seizoen zullen Oss en Heeswijk-Dinther zich nog wel melden.. En dan natuurlijk het NK in Noorbeek (gem. Margraten).

Daarnaast is er over ruim 2 weken nog een leuke (niet nationale) wedstrijd in Waalwijk, als bijprogramma van de offroad duathlon. Genoeg wedstrijden in Brabant en Limburg, lijkt me..

(Ennuh, Gelderland (Bergraces a 4 stuks!, Groesbeek, Apeldoorn) is ook niet zo ver weg hoor.. Kijk eens wat verder dan het bosje achter je huis, en er gaat een wereld voor je open! :-q )

M@rleen schreef:Dus dames, probeer het eens! :-q
Helemaal mee eens! En dat geldt natuurlijk ook gewoon voor jou! :wink: :D
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

ik had wel een vraagje ben nu net bij de knwu aan het kijken en dan moet je categorie invullen welke moet je dan invullen als je voor de funklasse dames wilt gaan?

greetttzzz kaat
Martientje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 00:23
Mijn mountainbike: Kona Lisa HT 2007... roze :D
Contacteer:

Voor de funklasse heb je geen licentie van de knwu nodig ;)
Pink, it was love at first sight... Ow wat een mooie foto!!
Plaats reactie