Het Grote Women Specific Design topic !

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

En ook Ghost heeft een serie damesmodellen.... de Miss serie:

De miss 4500
Afbeelding

Miss 5100
Afbeelding

Miss 5700 (dit vind ik gewoon een lekker ding)
Afbeelding

De Fullsuspensions
RT Miss 5100
Afbeelding

RT Miss 7500
Afbeelding

Zie voor specs en geometrie http://www.ghost-bikes.com
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Gebruikersavatar
nicolai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: do 4 november 2004, 23:01

ikvind een Deore of LX afgemonteerde fiets geen wedstrijd fiets.

Wat een gelul, je kan op elke fiets een wedstrijd meerijden heeft niks met afmontage te maken alleen met sterke benen.
Ik heb zelf een kula de luxe met deore shifters en easton ultralite race buizen en een dura ace achter der.
Is dit dan wel of niet een wedstrijd mountainbike of vanwege mijn achter der. toch een wedstrijd race fiets?
Als je niet kan graven, ga dan ook niet dirten.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

mmmm ik geloof dat de strekking van mijn verhaal is, dat er helaas nog steeds te weinig vrouwen biken om het rendabel te maken om een top afgemonteerde dames fiets op de markt te brengen.

Wedstrijden kan je natuurlijk overal op rijden , maar met een XT schakel je net iets preciezer en sneller en ook onder druk ( zoals bergop) dan met een andere afmontage.
en als je voor superlicht gaat zal je toch XTR erop willen hebben.
( of x.0 natuurlijk )
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ik geloof niet zozeer dat de afmontage iets tot een wedstrijdfiets maakt, ik denk eerder dat de geometrie bepalend is. (Stuurhoek < 71 graden,zithoek > 72 graden, lengte stuurpen) daarna pas de afmontage.

Iedereen bouwt toch zijn fietsop naar eigen smaak en eigen wensen ? Ik denk dat er hier op het forum maar weinig zijn die een fiets zo uit het rek hebben.

En verder de WSD fietsen wijken alleen maar af in framegeometrie, verder niet.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

Marieke schreef: Volgende vraag:

Kent iemand elite of funklasse dames die met een damesmodel wedstrijden fietsen?
ik niet, waarom zou dat zijn?
Ja, mijn vriendinnetje rijdt funklasse op haar Cannondale F400. Maar ja, wat je zegt combi van Deore en LX en Axel vork. Voldoet opzich prima, maar kan natuurlijk veel beter....
Het ligt altijd aan de banden!
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Dat is inderdaad de kern van 't verhaal.
Als je er zeg eens 1500 euro tegenaan gooit, koop je in de herenmodellen al snel een volledig XT (of in elk geval grotendeels XT) fiets met een aanzienlijk betere vork dan je voor damesfietsen tot 1500 kunt verwachten.
Bij damesfietsen valt het inderdaad op dat de afmontage veel 'slapper' is van kwaliteit dan bij de heren, waar het lijkt alsof fabrikanten zoveel mogelijk mannen proberen te lokken met goede afmontage, waar de WSD fietsen het vooral moeten hebben van het feit dat ze WSD zijn (wat voor veel vrouwen toch al reden genoeg is om zo'n fiets te kopen) in plaats van lokken met sterke afmontage. Misschien onderschatten fabrikanten de kennis van vrouwen als 't op onderdelen aankomt?
Jammer, want je zou eigenlijk mogen verwachten van een fabrikant dat ze dezelfde afmontage leveren op een damesmodel als op een gelijkgeprijsd herenmodel, en dat je daarmee dus meer klassekeuzen hebt in damesmodellen.
Nu is het echt zo dat je als fanatieke dame gewoon snel moet bijbestellen als je een fiets koopt, of naderhand van alles moet gaan aanpassen, terwijl je vaak een herenfiets al in de grote lijnen 'af' kunt kopen.
Hoe dan ook, het WSD verhaal begint nu toch steeds beter te verkopen, er komen (mede daardoor) ook meer vrouwen in de mountainbike sport en dat zal er wel aan bijdragen dat we op korte termijn ook hogere klassen afmontage retail bij veel meer fabrikanten zullen aantreffen.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

baronekke schreef:Dat is inderdaad de kern van 't verhaal.
Als je er zeg eens 1500 euro tegenaan gooit, koop je in de herenmodellen al snel een volledig XT (of in elk geval grotendeels XT) fiets met een aanzienlijk betere vork dan je voor damesfietsen tot 1500 kunt verwachten.
Bij damesfietsen valt het inderdaad op dat de afmontage veel 'slapper' is van kwaliteit dan bij de heren, waar het lijkt alsof fabrikanten zoveel mogelijk mannen proberen te lokken met goede afmontage, waar de WSD fietsen het vooral moeten hebben van het feit dat ze WSD zijn (wat voor veel vrouwen toch al reden genoeg is om zo'n fiets te kopen) in plaats van lokken met sterke afmontage. Misschien onderschatten fabrikanten de kennis van vrouwen als 't op onderdelen aankomt?
Jammer, want je zou eigenlijk mogen verwachten van een fabrikant dat ze dezelfde afmontage leveren op een damesmodel als op een gelijkgeprijsd herenmodel, en dat je daarmee dus meer klassekeuzen hebt in damesmodellen.
Nu is het echt zo dat je als fanatieke dame gewoon snel moet bijbestellen als je een fiets koopt, of naderhand van alles moet gaan aanpassen, terwijl je vaak een herenfiets al in de grote lijnen 'af' kunt kopen.
Hoe dan ook, het WSD verhaal begint nu toch steeds beter te verkopen, er komen (mede daardoor) ook meer vrouwen in de mountainbike sport en dat zal er wel aan bijdragen dat we op korte termijn ook hogere klassen afmontage retail bij veel meer fabrikanten zullen aantreffen.
Ik denk eerder dat het komt omdat die fietsen niet zoveel verkocht worden.
Daardoor is het vervaardigen van zo'n fiets een iets duurdere aangelegenheid.
Aangezien ze toch hun marge op die fietsen willen halen wordt hij gewoon iets goedkoper afgemonteerd.
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Natuurlijk een beetje off-topic; maar juist dat zou de reden moeten zijn dat ze die fiets wel duurder afmonteren. Dames willen namelijk best geld uitgeven voor een fiets, het probleem is gewoon dat er weinig tot geen damesfietsen zijn die per definitie goed afgemonteerd zijn.
De frames van de damesseries bij bijv. Trek zijn waarschijnlijk (helemaal?) hetzelfde, dus die worden echt ook wel massa-geproduceerd. Natuurlijk verkopen ze minder damesmodellen dan herenmodellen, maar het is rendabel; anders waren ze immers niet begonnen aan het uitbrengen van damesmodellen. Juist een fiets met af-fabriek een goede afmontage kan dan extra marge opleveren. Wees eerlijk; de rauwe inkoopkosten voor een LX of XT-derailleur zijn niet zo verschrikkelijk verschillend, het is juist de marge die je er als fabrikant op kunt maken die die beter afgemonteerde fietsen vaak veel duurder maakt. Ze maken gewoon meer winst/marge op beter afgemonteerde fietsen, dus dat argument geldt denk ik niet helemaal...
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

baronekke schreef:De frames van de damesseries bij bijv. Trek zijn waarschijnlijk (helemaal?) hetzelfde, dus die worden echt ook wel massa-geproduceerd. ...
Deze zijn juist niet helemaal hetzelfde ! Ik zou zeggen; kijk even op de WSD afdeling van de Trek website, daar leggen ze het helemaal uit.

Het gebruikte materiaal is wel hetzelfde, maar juist in de geometrie en verhoudingen van het frame zit nou voor het grootste gedeelte het verschil.

Dus...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Wicked DJ schreef: Deze zijn juist niet helemaal hetzelfde ! Ik zou zeggen; kijk even op de WSD afdeling van de Trek website, daar leggen ze het helemaal uit.
Het gebruikte materiaal is wel hetzelfde, maar juist in de geometrie en verhoudingen van het frame zit nou voor het grootste gedeelte het verschil.
Dus...
Lees nog even goed wat ik schrijf ;)

Ik schrijf namelijk 'De frames van de damesseries bij bijv. Trek zijn waarschijnlijk (helemaal?) hetzelfde.'

Dat betekent dus dat (bijna) alle frames uit de dameslijn hetzelfde zijn.
Kijk maar naar de geometrie pages; of je nu een 4300 of een 6700 neemt, of een fiets uit de Fuel lijn, de frames zijn allemaal hetzelfde, dus heel makkelijk in massaproductie, waarbij het verschil hem wel degelijk in de afmontage zit. Natuurlijk snap ik dat juist geometrie zo belangrijk is voor een WSD, ik zeg immers nog geen pagina geleden dat mijn vriendin specifiek voor een WSD gekozen heeft ;)
Niet lullig bedoeld, maar beter lezen dan in 't vervolg ;)
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Trek heeft juist dit jaar het topmodel verwijderd er een aan de onderkant van het segment toegevoegd. Dat doen ze natuurlijk niet omdat ze dames geen mooie fiets gunnen, maar omdat ze 't gewoon niet verkocht krijgen. Over het algemeen kopen enthousiaste mountainbikende dames een 'leuke' mountainbike en doen daar jaren mee (in tegenstelling tot enthousiaste heren die elk jaar / elke 2 jaar wat nieuws moeten).
Het groepje overmatig enthousiaste dames is zo klein (kijk maar naar het monsterdeel van de gebruikers op het forum... waar zijn ze dan?) en die kopen vaak een gewoon productiemodel met op wens aangepaste opbouw. Een vrouwenspecifiek topmodel met alle dure onderdelen? Ik denk dat er geen 10 vrouwen in nederland zijn die daar voor gaan (ongeacht het merk, ik heb 't over de abstracte vorm van aanschaf).
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Dat lijkt me inderdaad een goede motivator, maar wees reeel; hoe groot is de mountainbike-afzet uberhaupt hier in Nederland? We zijn immers maar een heeeeel klein landje vergeleken met de rest, en daarnaast is mountainbiken nu pas een beetje echt in opkomst, het is natuurlijk geen vergelijk met bijv. VS of Canada. Aangezien de frames hetzelfde zijn, is het toch niet zo lastig om in je brochure een 'topmodel' op te nemen?
Al zijn er wereldwijd maar 500 dames die zo'n fiets kopen, dan is dat toch wel 500x een dikke marge. Belangrijker zou misschien nog wel zijn dat je daadwerkelijk laat zien dat je als bedrijf het damesmountainbiken serieuzer neemt dan 'gezelliger achter manlief aanhikken met een middelmatige afmontage'. Zie het dan als reclame voor je visie of iets dergelijks.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Marieke haalt wel een interessant onderdeel naar voren.
Waarom rijden de top wedstrijdrijdsters nie top een WSD fiets/frame?
Kennelijk scoort dat nog niet voor de fabrikant/ sponsor

ook Rose-versand heeft een complete lijn vrouwen fietsen.
Van 899 tot 1490euro heb je veel fiets voor dat geld.
Waarbij de duurste modellen nagenoeg volledig XT afgemonteerd zijn. En bij de goedkoopste modellen vind je veel LX.
meer info op de site van Rose
Daarnaast heeft Rose relatief gezien veel vrouwenkleding en accesiorres. Mijn inziens is een bezoek aan Rose meer dan de moeite waard voor een vrouw die een nieuwe fiets zoekt. (mijn echtgenote gaat zelfs graag mee naar Bocholt/ Rose en die fiets niet)


Afbeelding
899euro

Afbeelding
1490euro

Ook heeft Rose 3 vrouwen racefietsen
REM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 9 december 2005, 17:00
Mijn mountainbike: -On-One 456 Inbred -Specialized Stumpjumper Steel

Zo, en nou effe een reactie van mij...........

Ik ben nieuw op dit forum dus ik dacht: laat ik ook eens een aanvulling doen op de post van Tanya en Baronekke.
Om het leesbaarder te maken noem ik alle dames-ATB's effe "WSD's".

Eigenlijk slaat de laatste post van Tanya de spijker op z'n kop.
Fabrikanten maken, vooralsnog, geen WSD's met een top-afmontage omdat de vraag gewoon te klein is. Het verschil in inkoopsprijs tussen bijv. een LX en een XT a.der. is inderdaad niet zo groot. maar daar wordt in eerste instantie niet naar gekeken.
Een fabrikant kijkt eerst naar de markt en vraagt zich af: "Kan ik een WSD verkopen en zo ja, in welke prijsranche moet ik die dan positioneren zodat ik er ook nog waat verdien?"
Daarbij kijken ze over het algemeen naar de grootse groep potentiele afnemers wereldwijd en de hoeveelheid fietsen die ze totaal moeten verkopen om hun targets te halen.
Een fabrikant kijkt dus gewoon naar waar en aan welke groep fiets(t)ers hij de meeste fietsen kan verkopen, zeker met zoiets "riskants" als een WSD. Mocht het onverhoopt aanslaan, kunnen ze hun range het volgende modeljaar altijd nog uitbreiden. Het gaat gewoon om de knaken. Wat ze niet denken te kunnen verkopen, maken ze dan ook niet.

Daarnaast zijn de marches niet zo hoog als sommigen van jullie denken en moeten ze hun inkoop van onderdelen voor b.v. WSD's aanpassen wat ook weer doorwerkt op de producten en voorraden v.d. diverse leveranciers.

Persoonlijk denk ik dat WSD's zeker een toekomst hebben omdat de groep bikende vrouwen, zei het langzaam maar zeker, groter wordt.
Hulde dus aan merk als Specialized dat wèl met een betere spec op hun WSD's komt.

Overigens heb ik voor de bouw v.d. ATB van mijn vrouw een gewoon herenframe als basis genomen en de rest v.d onderdelen op haar wensen (en mijn onderdelenvoorraad) aangepast. Voor de meeste vrouwen boven een bepaalde lengte werkt dat prima.

Cheers,
REM.

"beter een vogel in de hand, als geen hand."
RDZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 731
Lid geworden op: vr 22 juli 2005, 01:05
Mijn mountainbike: LVV

Hummm weet het niet.

Kan me voorstellen dat een vrouw gewoon op een zelfde fiets als man wil fietsen om gelijk te zijn en behandeld te worden. (val me daar niet op aan, want weet het niet.)

Ja, als fabrikant zou ik toch een top-model erbij zetten, hoeveel kost het nou om er 1 af te monteren en op je site te zetten, kan iemand het altijd nog via de LBS apart bestellen.

of ben ik dat weer...
Laatst gewijzigd door RDZ op do 22 december 2005, 14:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie