Koopadvies (kleine) dames MTB

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
martine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 april 2015, 14:58

Beste lezers,

Nadat ik afgelopen tijd enthousiast ben geworden voor fietsen dankzij mijn sportieve Batavus Comanche, wilde ik eens een stap verder gaan en op de mountainbike. Inmiddels ben ik serieus en wil ik graag een eigen mountainbike aanschaffen, maar ben ik wel nog steeds een beginner. Ik ben vrij klein (1.60 meter) en heb wat rondgevraagd in fietsenwinkels. Daar krijg ik echter steeds een ander advies, van Bulls als beste fiets (waarvan ik hier op het forum las dat dit eigenlijk van oudsher een B-merk is) tot een framemaat van 18 inch wat niet kleiner zou kunnen. Ook over specifieke vrouwenmountainbikes heb ik verschillende verhalen gehoord. Omdat ik niet meteen een fiets van 1500 euro kan aanschaffen, wil ik gaan voor de betere tweedehandse.

Hebben jullie tips voor mij met betrekking tot modellen? Liever dus niet een goedkope fiets, maar een goede tweedehands.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Wat is je budget...?
En wat heb je wel. (helm, kleding, enz...)
Dat kan er nl ook nogal inhakken. :wink:
Qua maat vind ik dat je sowieso niet boven de 16" moet gaan zoeken.
beter scheef erin dan recht ernaast
martine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 april 2015, 14:58

Budget is rond de 300/400 euro en dan exclusief spullen. Kleding heb ik al wel, helm nog niet want die wilde ik matchen bij de fiets ;).
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Ik zou marktplaats eens in de gaten houden, houd er rekening mee dat de kleine maatjes schaars zijn, en dan moet het ook maar net jou smaak zijn (en in de buurt).
Als ik wat tegenkom zal ik het je laten weten.
Suk6
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Klein frame, laag budget, moeilijk......, zoiets?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... usPage=lr#

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/20 ... ek/4300wsd

Hou je nog een redelijk bedrag op je budget over, dat kan wel eens van pas komen bij een gebruikt beestje.

Of een iets hoger budget en dan nieuw.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Leuk fietsje om mee te starten die all4fun voorstelt. (ben zelf met een Trek 4300 disk herenmodel begonnen) beviel me prima als beginner toe ter tijd..
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Martine .. je hebt een PM !

Met groeten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat je ook doet, de 16" die jelle noemt is vrijwel zeker echt de grootste maat die voor jou zou kunnen passen. Dikke kans dat een 15" optimaal is, hoewel er verschil zit tussen de ene en andere fiets van dezelfde maat. Die inch waarde is immers alleen de lengte van de zitbuis en de lengte van de bovenbuis is eigenlijk nog belangrijker. Die bepaalt immers voor een groot deel de afstand zadel-stuur.

Ga altijd uitgebreid proefzitten en -rijden en echt, die 18" is onzin. Geeft meteen te denken over die winkel, wellicht vinden ze verkopen wat hun uitkomt belangrijker dan een klant goed helpen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ook altijd een goede plaats om fietsen te scoren...: http://bikemarkt.mtb-news.de/search/ind ... cess=Suche" onclick="window.open(this.href);return false;
TinaV
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 16:59
Contacteer:

Hoi Martine, hier Martine ;) Wat jij hier beschrijft komt me erg bekend voor. Ik ben zelf 1,66 en vorig jaar op zoek geweest naar een MTB. Ik kreeg ook vaak genoeg een 18" geadviseerd ("de kleinere maten zijn voor kinderen" - ik kom vaak genoeg een 13-jarige tegen die langer is, bizarre logica.). Misschien dat dit komt omdat de gemiddelde koper een man van 1,80 is?

Ook kreeg ik vaak het idee dat fietsverkopers denken dat vrouwen a. (zelfs met een MTB) alleen op de weg fietsen b. alleen het uiterlijk belangrijk vinden.

Ik ben toen zelf eerst online wat onderzoek gaan doen naar wat voor een soort fiets ik eigenlijk wilde (bijvoorbeeld welke groep versnellingen en inderdaad ook de framemaat) en met die informatie naar verschillende fietsenwinkels gegaan. Ik merkte dat ze op die manier veel minder dingen aan probeerden te smeren.

Uiteindelijk heb ik een (ex-verhuur) 16" Cube gekocht. Zoals hier al door anderen aangegeven denk ik dat 16" echt de maximale grootte is als je 1,60 bent. Misschien wel een maatje kleiner zelfs (afhankelijk van het merk).

Verhuurders zoals De Rustende Jager (Drunen) en Outdoor Valley (Bergschenhoek) hebben vaak oude huurfietsen in de verkoop, en omdat de kleinere maten in verhouding minder verhuurd worden, zijn die meestal nog in fatsoenlijke staat ook. Misschien dat je er daar eentje voor een mooie prijs op de kop kan tikken.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Martine heeft gisteren bij ons een fiets opgehaald. het gaat om de Trek die ik eind 2013 voor mijn vrouw had gekocht. zij rijdt intussen op een 29 er. .
Samen met mijn vrouw heeft Martine een test rondje greden op een Trek 6300 met frame maat 15.5 inch WDS. was gelijk goed en ze is met veel plezier incl fiets vertrokken.

Nu nog een foto Martine !
martine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 april 2015, 14:58

Ja ik heb inmiddels een prachtige fiets gevonden! Ik ben er heel erg blij mee. Vandaag voor het eerst in de bossen geweest. Hoe plaats ik hier een foto?
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Ga je vast plezier van krijgen. Ik heb een soortgelijke fiets, en vind hem heerlijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

martine2 schreef:Hoe plaats ik hier een foto?
Kijk even bij het "show your stuff" gedeelte, daar staat een sticky over het plaatsen van foto's.
Simpel samengevat: je foto moet op een voor iedereen toegankelijke plek op internet staan, dan kopieer je de link en zet 'm tussen img-tags.

Gefeliciteerd met je aanwinst, lekker veel gaan gebruiken! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
martine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 april 2015, 14:58

De foto's zijn wat groot, maar hier een leuk beeld van wat ik afgelopen weekend heb gedaan:

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie