Rijden na bevalling.

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
ralphkrook
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 19:10

Mijn vriendin is 4 weken geleden bevallen van een absoluut topkind;-)

Maar nu rijst de vraag; Wanneer mag ze weer gaan rijden? Natuurlijk hangt het één en ander af van het herstel, logisch, maar het lijkt een beetje een vaag verhaal. Zijn er dames met ervaring? Qua spier en heup herstel, en natuurlijk andere bijkomstigheden..

Iets waar we op moeten letten?

Alvast bedankt,

Manou en Ralph.
Jezus turned water into wine. I once turned a bankloan into beer... Your turn Jezus...
Saskia81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 15:26

De eerste 6 weken mag je niets aan sport doen daarna mag je het opbouwen. En je voelt zelf het beste hoe ver je kunt gaan. Je moet rekenen op 9 maanden ontzwangeren. Maar je verloskundige kan je ook veel advies geven op dit gebied.

Succes!
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Ik sluit mij helemaal aan bij mijn voorgangster.

Het is voor iedereen weer verschillend, zowel de bevalling als je herstel erna. Reken er wel op dat het hele bekkengebied een beste optater krijgt door zo'n bevalling. En dat heeft langer nodig dan je zou verwachten....maanden! Ik heb maanden niet fatsoenlijk op een stoel kunnen zitten, omdat ik er een negenponder uit moest zien te krijgen (mijn bekken voelde alsof er een trein overheen gereden had), laat staan dat ik op een fietszadel kon zitten. :-{

Het ligt er ook aan hoe getraind je vriendin was voor en tijdens de zwangerschap, of de bevalling erg zwaar is geweest. Luisteren naar haar lichaam is het beste, maar vaak krijg je de rekening met dat fietsen achteraf gepresenteerd. Ook het geven van borstvoeding is best pittig voor een lichaam (voedingsstoffen die én naar de melkproductie moeten én voor het herstel van het lichaam na het sporten), herstel na een bevalling, de gebroken nachten.... kortom niets is meer hetzelfde (maar de ene vrouw doet dat fluitend en de ander weet niet wat haar overkomt). Dus het fietsen heel langzaam opbouwen. Ik zou zeggen, bouw deze herfst/winter even wat conditie op in de sportschool en sla het hobbelen en modderen op de mtb even over, tot het voorjaar. Hooguit wat asfalt trappen, maar niet teveel schokken op het lichaam door heftige mtbroutes te gaan rijden.

Toch fietsen? En nog borstvoeding geven? Dan een goede, strakke sportbh die echt goed past bij het nieuwe figuur, heel belangrijk om die melkfabriek goede ondersteuning te bieden!

En het zadel, heel belangrijk om daar even goed naar te kijken, na de bevalling staan die zitbotten niet meer waar ze stonden, en daar komen ze ook nooit meer te staan! Dus even laten opmeten en zoeken naar een passend zadel. Anders heeft ze sowieso heel snel de lol eraf.

En het is ook goed om even naar de totale houding te kijken, als ze eerst heel racey zat, is het misschien nu even lekker om wat meer rechtop te fietsen. Kwestie van uitproberen.

Dat is wat mij zo te binnen schiet, hopelijk hebben jullie er iets aan.
ralphkrook
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 19:10

Kijk, hier hebben we wat aan! Bedankt, gaan het binnenkort even starten met een rondje op de weg.
Jezus turned water into wine. I once turned a bankloan into beer... Your turn Jezus...
Plaats reactie