Snelle gezonde Recepten

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Spaghetti met paprika/yoghurt-saus

Nodig voor 2 personen.
Spaghetti doe ik altijd uit de losse pols: geen idee hoeveel.
Voor saus zie hieronder
Bakje yoghurt: naar eigen keuze, lekker is biogarde roer of griekse yoghurt
Verse Peterselie
Olijf olie

Saus 3 versies:
1) Doe geen moeite, uit een potje is goed genoeg.
Een pot paprikasaus, van elk willekeurig merk voldoet. Opwarmen volgens beschrijving.
2) Niet te veel gedoe
Een pot geroosterde paprika's. Voor twee personen een stuk of 4 paprika's uit laten lekken. Met een staafmixer verpulveren, 2 eetlepels olijfolie (extra virgin) toevoegen, goed roeren een opwarmen, niet laten koken.
Geef mij maar vers
4 rode paprika's. In stukken snijden en in de koekenpan (met voorverwarmd lepeltje olie) niet te heet, paar minuten laten fruiten kopje water toevoegen en laag pitje zetten, 10 minuutjes laten pruttelen. In een kom schenken en met staafmixer verpulveren, 2 eetlepels olijfolie (extra virgin) toevoegen, goed roeren.

En toen
Ondertussen is spaghetti wel gaar. Op een bordje kwakken, schepje saus erover, lepeltje of twee yoghurt erover met wat fijngeknipte peterselie en happen maar.

Licht verteerbaar, gezond van samenstelling en makkelijk te maken.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Men neme
verse spinazie
pijnboompitten (of niet ivbm allergisch)
zongedroogde tomaatjes ( uit potje, op olie)
De plantaardige creme fraiche ..... ( ben even merknaam kwijt, maar met veel minder vet, en toch lekker)
En beetje blauwe kaas. ( gongonzola is het lekkerste ,maar de goedkope versie doet het ook prima)
eventueel ui
knoflook

Dat bak je in koekenpan, tot heerlijke saus

spaggeti koken
en beetje geraspte kaas eroverheen

Heel snel klaar en erg lekker.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

tja, ik doe altijd makkelijk: salade (zo'n zak voorgemengde ijsbergsla met één of andere kant en klare dressing) en een broodje (ciabatta) met sla, ham (da's niet veggie, ik weet het, dus die kun je ook weglaten), kaas, zongedroogde tomaatjes (zlefde potje als Marieke) en liefst tomatenpesto, al is veel andere pesto ook prima.

ik heb daar genoeg aan, al eet ik na het fietsen dan meestal nog wel even een banaantje of 2.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Tagliatelle met groente en roomsaus

Benodigd:

- tagliatelle
- uien
- knoflook
- champions
- vieux
- creme fraiche of koksroom

Bereiden:

- tagliatelle koken, ondertussen verdergaan met saus
- in een wok beetje olijfolie warm laten worden
- fijn gesneden knoflook in de olie fruiten
- gesneden uien fruiten totdat ze glazig zijn
- gesneden champions erbij
- even laten bakken, dan afblussen met vieux
- creme fraiche of koksroom erbij en even latten pruttelen

Eet smakelijk!
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Onderstaande pasta is zowel warm als koud te eten (dus je kunt 'm ook makkelijk een dag van te voren klaar maken).
Dit is een variatie op een recept van Kleine Eskimo ;)

-pasta naar keuze koken
-ondertussen olijven en pepperoni's (groene pepers op zuur) in stukjes snijden
-na het uitlekken opnieuw in de pan gooien en creme fraiche toevoegen (1 klein bekertje is voldoende) en roeren.
-olijven en pepperoni's en wat knoflook poeder toevoegen (evt. nog wat peper/zout).

Nog een pasta recept.

-pasta koken
-afgieten/ uit laten lekken en ondertussen stukjes gepelde tomaat met wat knoflook fruiten.
-pasta toevoegen en een zakje rucola erbij gooien.
-roeren totdat de rucola is geslonken (evt. zout/peper, kaas, olijven erbij voor de smaak)
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Wanneer we het toch over pasta hebben: Benodigdheden:- 1 pak Honig Taggliatelle tricolore, 1 potje Carbonara saus van Gran`itallia en een pakje gerookt spek in blokjes gesneden.
Taggliatelle koken,spek aanbakken en opdienen met de Carbonara saus.
Eet smakelijk!
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Bah die saus is vies :( Als je lekkere carbonara wilt moet je even een beetje moeite doen en zelf maken.

Een bekertje creme fraiche met een grote klont boter(ongeveer 1/1) smelten in een pannetje evt teente knoflook uitpersen in deze derrie(bind nog niet ziet redelijk raar uit)

Ondertussen pasta gaar koken en spekjes en evt ham bakken.
Als je pasta gaar is komt er een klein moment van stres je moet namelijk de pasta afgieten de spekjes en de saus erdoor mengen en ook nog (even afhankelijk van de hoeveelheid) een of twee rauwe eieren erdoormengen dit het liefst zo snel mogelijk zodat de ei nog goed kan garen door de hitte van de pasta en de saus. Dit bind de saus af en vormt zo een heerlijke romige (veeeeeels te vette) pasta schotel.
Als je hem vegetarisch wil houden moet je de spek vervangen voor aubergine in plakjes gesneden en dan lekker goed zouten en peperen voor je ze even opbakt in de olijfolie (kan ook als toevoeging van groente bij de spek natuurlijk)

Serveren met parmesaanse kaas en vers gemalen zwarte peper(uit de molen)

Dit even om de kant en klare versie te verafschuwen :tong
Maar ik zelf nooit kiezen voor een carbonara vlak voor het sporten veels te vet en te zwaar. maar wel echt lekker

Ook lekker en veel geschikter om te sporten is een gewone bolognese saus.

Je hebt nodig: (alles vers he het is voor de gezondheid) Paprika champignon ui knoflook tomaat pasta die groene komkommer achtige groente die je kan bakken(ben echt de naam kwijt :~ )EDIT courgette natuurlijk blikje tomaten puree pasta peper zout en gehakt. de gehakt gewoon vergeten in geval van veggie

Fruit de ui en voeg ondertussen de gehakt toe en ook de knoflook. Laat de gehakt goed bruinbakken op een hoog vuur. Voeg nu een voor een de andere vrij grof gesneden groenten toe steeds van hard naar zacht. en laat dit even lekker gaar bakken nog steeds op hoog vuur. Als het is aangebakken(enkel aanbakken garen komt later) vuur laag en dan voeg je de tomatenpuree toe, blijven roeren dan komen alle sappen uit de groenten en mengen met de puree. Ondertussen heb je natuurlijk pasta gekookt met een beetje zout. Als de saus goed gemengt is is ie waarschijnlijk ook dun genoeg anders een beetje water gebruiken(maak hem niet te dun das zonde van je smaak die uit die groenten komen) dan kan je hem nog op smaak brengen met peper en zout. de pasta kaal op je bord doen en een schep saus erbovenop dan geraspte kaas erbij en smullen maar
Klinkt als heel veel werk maar valt reuze mee.
Nou ik toch bezig ben nog even een(overbekende) pasta tip als je water aan de kook brengt doe er dan een scheut olijfolie in voor je de pasta erin doet dan kookt je water niet snel over en de pasta kleeft minder aan elkaar en aan de bodem van de pan :-q
Laatst gewijzigd door liquid op za 8 mei 2004, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Hilde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 18:57

Macaroni is ook lekker.

Macaroni koken (goed veel) en dan blokjes ham erbij, augurk, ui, alles wat je lekker vindt. Dit met beetje ketchup en mayonaise/frietsaus en dan een uur in de koelkast. Lekker. :)

Edit: alleen de macaroni koken dus, niet de ham ed. :)
Marang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 08:25
Mijn mountainbike: Cannondale

Olga schreef:over snel&gezond eten.
Zo'n boekje heb ik, een recept eruit:

- prei snijden en bakken
- 3 eetleppels ketjap toevoegen met 3 eetlepers water
- tauge toevoegen en ff laten bakken

Eet smakelijk.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Let op beste post-ers, dit topic is bedoeld als informatietopic, en wil ik daarom die redenen ook schoon houden van allerlei commentaar en discussies. Ik heb alles verplaatst naar dit topic. Hou dit topic schoon, zet discussies daar voort, recepten mag je hier blijven plaatsen, reacties op mijn 'werkwijze' gelieve via pb, want (je raadt het al) hier haal ik ze weg.

Alvast vriendelijk bedankt voor je medewerking!
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

jerry's kid schreef:Onderstaande pasta is zowel warm als koud te eten (dus je kunt 'm ook makkelijk een dag van te voren klaar maken).
Dit is een variatie op een recept van Kleine Eskimo ;)

-pasta naar keuze koken
-ondertussen olijven en pepperoni's (groene pepers op zuur) in stukjes snijden
-na het uitlekken opnieuw in de pan gooien en creme fraiche toevoegen (1 klein bekertje is voldoende) en roeren.
-olijven en pepperoni's en wat knoflook poeder toevoegen (evt. nog wat peper/zout).
Beetje weinig groente, rare vego! Het origineel:

1 groene paprika
1 bakje kastanje champignons
1 potje groene (knoflook) olijven
1 bekertje creme fraiche
Pasta: fusilli of iets van vergelijkbare grootte

- paprika en champignons snijden (beetje groot houden, champignons in kwartjes)
- Lichtelijk bakken in olijfolie in een koekepan
- creme fraiche erbij
- op smaak brengen met peper/zout/knoflook en wat italiaanse kruiden (potje)
- olijven erbij
- ondertussen pasta koken
- pasta afgieten
- saus door de pasta mengen
- opdienen en eten

Wat je overhoudt kun je uiteraard ook als koude salade de volgende dag gebruiken. Eventueel met een groene salade en een wit wijntje erbij :bier:
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Kruutmoes (oud Sallands recept :-q ). Werd veel gegeten nadat de oogst was binnen gehaald.

350 g gort
2 l karnemelk
250 g rozijnen
60 g boter (laat ik meestal weg)

verse kruiden: peterselie, selderij, brandneteltoppen, venkelgroen, zuring, zwarte bessenblad (ik doe meestal alleen met kervel)

Gort in de karnemelk gaar koken. Voeg kruiden en boter toe en warm nog even door. Serveren met stroop.

Wordt meestal lauw gegeten. Ideaal om een dag van te voren te maken en voor (en na) het sporten op te warmen.

Bij het originele recept hoort ook een flink stuk worst! (die laat ik er als vego dus uit)
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie