advies van de dames nodig

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Zo na een paar jaar toch me wachtwoord nog gevonden.
Na veel plezier of de oude Cube ltd 1 is de fiets van me vrouw verkocht.
Ik wil nu een andere voor haar kopen maar zit te twijfelen tussen een dames mtb of een heren. Ze reed altijd op een 18" met 26 inch wielen. Nu wil ik een 29 er kopen. Iemand van de dames die met een dames mtb 29 er fietst? En bevalt dat beter als een herenfiets? (mocht je daar misschien voorheen ook op gefietst hebben). ik hoor het graag. Heb een trek mynx sl wsd gezien cube acces wls sl 29 trek cali slx wsd en een specialized jet 29. Misschien ook ervaring met een van die fietsen. Mvg Riek
who dares wins
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

TinaToertocht heeft een 29er en volgens mij geen specifiek damesmodel. Kijk even naar haar berichten. Ze heeft een Bulls. Ook Wiebie heeft een 29er. Kijk ook even haar berichten na, ze heeft er ook het eea over geschreven.
Zelf vind ik mijn Specialized damesmodel erg prettig, maar dat komt ook omdat ik lange benen heb en een relatief kort bovenlijf. Precies waar Specialized op mikt bij hun damesmodellen. Maar als jouw vrouw geen lange stelten heeft zou ik gewoon voor een herenmodel gaan. Toch net even wat meer keus en vaak betere afmontering voor minder geld.
Maar wat wil jouw vrouw eigenlijk?
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Hey Silvia.
Bedankt voor je reactie.
Me vrouw maakt het niet veel uit. alleen wilt ze een leuk kleurtje. als ik zeg die fiets heeft xt en die deore dan zegt ze meestal " het zal wel zoek jij het maar uit." Ik zal eens kijken bij de berichten van de 2 dames. welke Specialized heb jij ?
who dares wins
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Mijn vrouw is een fanatieke MTB'er, als sponsor weet ik er wel aardig wat van.

Het belangrijkste: jouw vrouw moet er lekker op kunnen fietsen
Daarna zijn de kleur en looks van doorslaggevende aard.

En dan pas komt de kwaliteit.....overigens zal een gevorderde bikester wel steeds kritischer worden naarmate zij begint door te hebben wat het verschil is tussen Sram x5 of Shimano XT

Enfin, de specifieke damesmodellen hebben een korte geometrie, nogmaals dat is zeer belangrijk.
Bij Specialized en Trek kan je deze kopen, natuurlijk in openlopende prijsklasse....nadeel, het zijn prijzige merken.
Een Cube of Bulls is meestal ook te verkrijgen met een korte bovenbuis, deze zijn veel betaalbaarder.
Met een dameszadel(altijd op laten meten) en een ingekort stuur wordt het al gauw een dameswaardige MTB.

Nb. Kleinere dames zouden wellicht beter af zijn met een 27,5 inch model ivm de wendbaarheid.
Kijk eens bij de Bulls Copperhead, dat is een prachtige fiets voor een scherpe prijs waar je jaren plezier van kunt hebben.
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

trek-y schreef:Hey Silvia.
Bedankt voor je reactie.
Me vrouw maakt het niet veel uit. alleen wilt ze een leuk kleurtje. als ik zeg die fiets heeft xt en die deore dan zegt ze meestal " het zal wel zoek jij het maar uit." Ik zal eens kijken bij de berichten van de 2 dames. welke Specialized heb jij ?
Die van mij is niet meer leverbaar: Specialized Era. Het is een 26" fully. Zo te zien vergelijkbaar met de Safire. (Rumor is 29")

En ik ga met Ruud mee: Je vrouw moet er lekker op kunnen fietsen. Anders staat de fiets heeeel snel achter in de schuur en 2 maanden later op Marktplaats. En als de componenten goed op elkaar zijn afgesteld, er fatsoenlijke banden onder liggen zonder al teveel weerstand dan fiets je sowieso prettiger.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Lizzyplace_Ruud schreef: En dan pas komt de kwaliteit.....overigens zal een gevorderde bikester wel steeds kritischer worden naarmate zij begint door te hebben wat het verschil is tussen Sram x5 of Shimano XT
+1 :winkie:
Vier jaar geleden begonnen op een Trek WSD 4300, na een jaartje een Specialized Jett 29er aangeschaft en nu een half jaartje te vinden op een Specialized Rumor (fully).
Alles in de dames-geo :D
Ik ben zelf 1.74 en rijd van Specialized de modellen in maat M en die werken voor mij prima door de "korte" zit. I.t.t. Silvia heb ik juist korte benen, maar zou zeker niet voor een herenmodel gaan.
We hebben thuis drie mtb's in herenmodel staan, maar daar zit ik echt niet lekker op.
Maar het blijft heel persoonlijk, want zoals Silva al zegt, zijn er meerdere dames die op een heren-model rijden, al zal je daar dan waarschijnlijk toch de nodige aanpassingen aan moeten doen, zoals een zadel, kortere stuurpen.
Suc6
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Iedereen nog bedankt voor het advies. Wou nog even laten weten wat het is geworden. Na een bezoekje aan de dames trek waren we het al snel eens dat die het niet zou worden. De spez. Vind ik de afmontage niet echt super. Uit eindelijk toch weer een heren fiets. De grand canyon al 6.9. Ook komt er een dames zadel op en eventueel een kortere stuurpen. Nu nog tot eind juli wachten.........
who dares wins
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

balen van de wachttijd, helemaal als je niet hebt kunnen proefrijden. ik ben benieuwd.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik ook maar kan binnen 30 dagen ruilen mocht hij niet naar wens zijn. Tijdelijk maar een oude merida gekocht. Die nog een beetje verbouwd worden
who dares wins
Hobbelpaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 10:52
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 3

De canyon heeft toch ook nog een damesmodel? Of gaat het dan alleen om de kleur?

Zelf heb ik een bulls copperhead 3 (27,5) als opvolger voor mijn damesfietsje. (Trek skye slx)
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ja klopt de 5.9 w alleen de afmontage is minder. Voor de bulls ben ik ook wezen kijken. Alleen was overal waar ik keek al uit verkocht.
who dares wins
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Mijn vrouw rijdt ook een 29 er 15 inch frame , heren model met een dames zadel. gaat uitstekend.
Voor haar was het even zoeken naar de juiste zit maar ze is nu enorm tevree. voor het on en offroad gaat het uitstekend, op de zeer technische stukken heeft ze het nog een beetje moeilijk. ze moet vertrouwen krijgen dat ze met de grote wielen ook gewoon goed kan sturen .. in onze ogen een kwestie van veel oefenen.

Jeroen
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Ik rij op de cube sting wls 120, dit is een dames bike.
Wel een fully met 27,5 inch wielen.
Echt een top bike, afgelopen week de Vijler mtb in zuid limburg ermee gereden.
De fiets gaf mij erg veel vertrouwen, ging aardig hard de heuvels af en daar lagen zeer
veel stenen.
Had hiervoor een bulls dames bike, die me toch minder goed gevoel gaf, maar waar ik toch
Ook altijd fijn op gereden heb.
Ik heb 7 maanden op mijn cube moeten wachten, maar al na 1 rit wist ik dat ik de bulls
Niet meer zou gebruiken.
Een heren fiets was voor mij geen optie met me 158 lengte.
Bob de Bouwer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: za 7 januari 2006, 20:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert
Contacteer:

Mosterd na de maaltijd: waarom niet omgedraaid? Meten is weten. Hier rolt toch vanzelf een passende geometrie uit?? Dan is t kwestie van merk en budget natuurlijk. En vooral: ga testrijden. Ik weet niet hoe lang de betreffende dame is. Bij kleine bikers kan 27,5 nog wel eens betere keuze zijn dan 29.
Alleeez on y va!!
Plaats reactie