Toch maar proberen......Specialized Rumor!!

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Na alweer een jaartje rond te hebben gereden op mijn Specialized Jett ben ik toch wel toe aan iets anders,
dacht ik zo......... :wink:
Na de vakantie maar gelijk even getest op de Specialized Jett in de Expert uitvoering, maar dat was het toch niet helemaal. Misschien is mijn Jett Comp iets te comfortabel maar de Expert vond ik redelijk aan de stijve kant. Wat ik wel weer fijn vond was de 2x10 en de betere remmen.
Teruggekomen bij onze lbs even alles uitgelegd en me toch laten verleiden :D om te testen op de Specialized Rumor. Zij weten gewoon precies wat ik wil, lekker doortrappen, uitdaging, sportief en comfortabel rijden, maar geen competitie, dus dat is altijd erg fijn.
Manlief beschikt tenslotte ook al over een fully, dus eigenlijk kan ik niet achter blijven 8)
Ben benieuwd 6 Oktober aan de test in de Drunense duinen......
MTBMijnhobby
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic WC Comp Carbon 2016

Is er die dag dan een demodag of zo? Of heb je een demo Rumor geleend? Gr.
Niets is te steil voor hen die willen
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Wiebie: Gaaf! Ik zag de Rumor in de winkel staan en vind het echt een mooie fiets. Ik weet zeker dat een fully je goed bevalt. Ik ben benieuwd naar je verslag. ;-)
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

MTBMijnhobby schreef:Is er die dag dan een demodag of zo? Of heb je een demo Rumor geleend? Gr.
Helaas is er via de lbs geen testbike beschikbaar dus 5 en 6 Oktober zijn er testdagen van Specialized "Test the Best" in de Drunense Duinen.
Je kan je daarvoor inschrijven bij de Specialized dealers.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Silvia schreef:Wiebie: Gaaf! Ik zag de Rumor in de winkel staan en vind het echt een mooie fiets. Ik weet zeker dat een fully je goed bevalt. Ik ben benieuwd naar je verslag. ;-)
Hey Silvia, ben idd ook er benieuwd!! Nog even paar weekjes wachten, maar ben bang dat ik daarna niet meer kan wachten om er definitief op te springen :winkie:
Maar eerst toch maar even testen. Zal zeker even een verslagje uitbrengen!!
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Mn vriendin rijdt nu een Spec. Epic Marathon (26 inch) en heeft tijdens vakantie een dag een Specialized Rumor Comp gehuurd (de witte met paarse details). Ik was serieus verbaasd om haar op deze fiets te zien rijden.
Waar het normaal twijfelachtig over boomwortels gaat, ging het met de Rumor serieus veel makkelijker.

Ik heb er zelf ook een stuk op gereden en ik was erg onder de indruk! Ik wens je veel plezier met testen, maar.... ik ben bang dat je 'verliefd' wordt zodra je een stukje erop gereden hebt!
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

skyalloy schreef: Ik heb er zelf ook een stuk op gereden en ik was erg onder de indruk! Ik wens je veel plezier met testen, maar.... ik ben bang dat je 'verliefd' wordt zodra je een stukje erop gereden hebt!
:D daar ben ik dus ook bang voor.
Nu is het met mijn Jett 29er ook al een stuk makkelijker om over boomwortels heen te crossen, in vergelijking met het26 inch Trek bikeje waar ik op begonnen ben.
Thuis staat nog een Epic 29er maar past qua geometrie niet zo heel goed bij mij. Dan moeten er zoveel aanpassingen gedaan worden :roll: Wel serieus ook over nagedacht maar eerst toch maar even de Rumor testen en waarschijlijk verliefd worden :winkie:
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Ik gok erop dat jouw lbs ergens half oktober een 2e hands Jett te koop heeft. ;-)
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Heb je de catalogus van 2014 al bekeken bij je LBS?
Er komen in 2014 3 rumors:
(1) een zwarte met X-fusion en SR Suntour vering en SLX, Deore, Alivio mix en Tektro Draco remmen; (1699 Euro)
(2) een witte met Rockshox demper en vork en SRAM X7, X9 mix en Avid Elixir 5 remmen; (2499 Euro)
(3) een grijze met SRAM X7, X9, X0 mix, Formula remmen en Fox demper en vork; (3799 Euro)
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

skyalloy schreef:Heb je de catalogus van 2014 al bekeken bij je LBS?
Idd al even gekeken naar de modellen en onze lbs heeft de comp staan.
Ik vind dit wel de leukste kleurstelling ook. Ik blijf tenslotte een vrouw, terwijl veel mannen hier er ook wel wat van kunnen :lol:
Wat ik alleen dan weer altijd jammer vind is dat de afmontage dan net weer wat minder is als de Epic comp, welke nu dan wel weer € 200 duurder is als de Rumor comp, maar dan heeft hij wel betere afmontage en een Brain en de Rumor dan weer niet :roll:
Maarja, let's test!!
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Wiebie, veel plezier morgen!
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Nou daar gaan we dan, of liever daar ging ik dan gister...........
En hoe ik ging, wat een fiets! Ik moet m'n enthousiasme nu alweer inbinden, net als gister :winkie:

Ik mocht me gisterochtend om 09.30 melden bij de Rustende Jager in de Drunense Duinen.
Daar mocht ik het hele Specialized circus aanschouwen en alles was top geregeld.
Het enige dat ik mee moest nemen was de gebruikelijke bike-gear, legitimatie en de SPD-pedalen.
Onze LBS had me ingeschreven voor 3 fietsen, de Rumor, de Fate en de Epic Marathon, de laatste was meer bedoeld voor manlief :-D .
Maar ik had m'n zinnen gezet op de Rumor en daar wassie, wel in de Expert uitvoering en ik wil(de)graag de Comp uitvoering. De Expert heeft natuurlijk net iets betere onderdelen, zeker m.b.t. de voorvork, achtervering, remmen en een seat command post.
Dat laatste is, en dan ga ik het makkelijk formuleren, als een bureaustoel voor op je fiets :lol: Hiermee kan je, tijdens, het rijden je zadel verstellen in 3 standen. Stel dat je een heftige afdaling hebt, dan kan je hem lager zetten, zodat je makkelijk achter je zadel kan zitten en met klimmen ook lekker aan het verstellen kan gaan.
Na enige uitleg, want ook het schakelen is natuurlijk weer heel anders dan op mijn Jett, gingen we er vandoor. Na nog geen kilometer kon niemand mijn enthousiasme meer wegrijden. Manlief knalde lekker weg op zijn eigen Epic en ik kon hem bijhouden en nog makkelijk ook!! Alles ging zo makkelijk, snelheid, klimmen, dalen, zand en die drop-off!!!! Ik had hem gedaan voor ik er erg in had. Manlief hoorde ik al roepen; "heb je hem gedaan?!?!? Hij weet namelijk wat voor tuttebel ik ben met dat soort dingen en op onbekend terrein :tong , maar ook de tweede en derde ronde, NO problemo.
Het enige probleem dat ik had was de schakelaar van de seat-post op het stuur, deze had ruzie met mijn linker-duim. Makkelijk op te lossen door deze een tikkie meer naar rechts te monteren. Nu denk ik alleen ook dat ik deze niet echt zal gaan gebruiken. Voor mij wordt dat alweer te ingewikkeld :-{ .
Dus de seat-post is voor mij overbodig en de Formula's vind ik wel heel krachtig remmen, maarja ik ben begonnen met blokjes en heb toen ook moeten wennen aan schijven.
Dus nu het dillema, je wilt eigenlijk een Comp en hebt gereden op een Expert, waar je heerlijk en perfect op gereden hebt en een Comp waar je niet op gereden hebt.................wat gaan we nu doen?!?!?!?
Ik ben bang dat ik met de Comp flink in z'n achteruit ga t.a.v. de voorvork en achtervering en fiets ik met deze dan net zo lekker als de Expert?!?!? En is dat het financiele plaatje waard, Expert € 3799 en de Comp € 2499.

Dus kom maar op met die adviezen en bedankt alvast!!!!

Hier even de belangrijkste verschillen:
ACHTERVERING
Expert: Custom FOX Float CTD Evolution w/ AUTOSAG for Rumor, Climb, Trail, Descend settings, rebound adj., 200x49mm
Comp: Custom Monarch RL w/ AUTOSAG for Rumor, air spring, custom tune, lockout, rebound adj., 197x48mm
VORK
Expert: FOX Float Performance 29, CTD damper, tapered steerer, custom tune, lockout, rebound adj., standard QR dropouts, 110mm travel
Comp: RockShox Reba RL 29, Solo Air spring, tapered alloy steerer, rebound adj., standard QR dropouts, 110mm travel
CRANKSTEL
Expert: Custom SRAM carbon S-2200, 10-speed Trail double, PF30 spindle, S: 165mm, M: 170mm, L: 175mm
Comp: Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed Trail double, PF30 spindle, S: 165mm, M: 170mm, L: 175mm
VELGEN
Expert: Roval Control 29, alloy disc, 24mm wide, 32h
Comp: Roval 29, alloy disc, 26mm wide, 32h
VOORNAAF
Expert: Roval Control 29, OS28 end caps, QR, 32h
Comp: Specialized Hi Lo disc, OS28 end caps, sealed cartridge bearings, 9mm QR, 32h
ACHTERNAAF
Expert: Roval Control 29 142+, DT Swiss alloy cassette body, 12mm thru-axle, 32h Specialized Hi Lo disc, 4x-sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h
Comp: Specialized Hi Lo disc, 4x-sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het verschil van 1300 euro is het prijstechnisch misschien wel waard, maar ik betwijfel of je als toursporter het verschil echt gaat merken qua onderdelen. Uiteraard hebben de Rock Shox een iets ander veerkarkater, maar ze komen bij de laatste testen door het Duitse Mountainbike magazine (al was het dan vorken met een veerweg van 160mm ) als de betere uit de test. Een Reba is gewoon een erg prettige vork en de Monarch demper is ook een comfortabele demper welke goed dempt, zolang je niet te zwaar bent. Maar dan heb ik het over ruim 100+, vanaf dat moment krijgt de FOx mijn voorkeur omdat deze kan worden voorzien van een zwaarder binnenwerk. Echter voor mensen die superlicht zijn, kunnen ze het ook aanpassen.
Carbon crank of alu is voornamelijk een optisch en gewichtsverschil.
Wielen zullen waarschijnlijk ook voornamelijk een gewichtsverschil zijn, alhoewel mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar de iets breder velg met het idee dat je er ook iets bredere banden op zou kunnen monteren, tenminste als dit op het frame mogelijk is. In mijn Rocky Mountain kan ik achter bijv. niet veel breder dan 2.2.
Blijf het wel weer typisch vinden van Specialized dat ze voor geen steekas monteren, want dat verschil merk je wel goed en zal ik zeker op proberen te onderhandelen.

Formula remmen bevallen mij erg goed. De Avids hebben mij nooit zo kunnen bekoren. Gelet op het aantal te koop staande Avid's geldt dat kennelijk voor meer mensen. Op zich geen slechte rem, maar ze piepen vaak en behoeven bovenmatig veel afstellen (=mijn eigen ervaring tav Shimano en Formula). Verder remmen ze wel lekker direct en agressief. De Formula's zijn wat dat betreft weer wat makkelijker te doseren. Keuze voor mij voor de Formula's was voornamelijk de ergonomie met mijn grote handen. Hoe ze dus bevallen met kleinere handen geen ervaring...

Misschien als je beide fietsen echt naast elkaar rijdt dat je verschil zou merken, maar ik denk, als je nu het goedkopere model zou nemen hou je in ieder geval een hoop geld in je zak. Slijtage onderdelen zou je tzt nog kunnen opwaarderen en een andere crank in de uitverkoop hoeft ook niet mega duur te zijn, als je de tijd neemt om rond te kijken. Vb. van een crank met 77% korting http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod90255" onclick="window.open(this.href);return false; andere gelijk demonteren en verkopen levert ook altijd nog wel wat op dus hou je nog meer over....

Ik weet niet wat het gewichtsverschil is. Maar zolang je hebt over een paar grammen zal dat ook wel loslopen.

Oh ja zo'n verstelbare zadelpen is toch wel praktisch mocht er mee de bergen in willen gaan... :wink:
Treepy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 20:09
Mijn mountainbike: Specialized Camber '14 / Enduro '11

Dit dilemma heb ik vorig jaar met de camber gehad. Getest op de s-works met alles erop en eraan! Uiteindelijk toch gekozen voor de comp carbon, puur prijstechnisch. Heb ik het verschil gemerkt? Nee totaal niet, deze fiets reed al stukken beter dan mn hardtail! Gelukkig wel met seatpost laten leveren, want als je die eenmaal gewend ben wil je niet anders! Onderdelen kan je achteraf bij slijtage altijd nog vervangen! Heel veel succes met kiezen van deze mooi fiets!
Greetz,

Life begins where your comfort-zone ends!
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Vrijdag even langs de LBS en gaat denk toch de Comp worden. Wil alleen wel erg graag een ander remmensetje en dan bij voorkeur Magura. Omdat deze het gewoon lekker doen en het makkelijk is omdat twee van onze fietsen ook al voorzien zijn van Magura. De wielen en naven twijfel ik nog een beetje over, maar als ik daar wat aan ga doen kom ik zometeen in de richting van de prijs van de Expert :-{
Ik weet inmiddels wat de Expert weegt en de Comp hebben ze staan, dus die mogen ze even hangen.
Altijd leuk een nieuwe bike, maar je wordt wel steeds kritischer. Mijn huidige Jett heb ik niet eens getest :o
Plaats reactie