Fiets erbij om km's te maken: Specialized Vita

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Een paar maanden geleden heb ik een dames mtb gekocht waarmee ik met veel plezier door het bos cross:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=102144" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarr.... echte basisconditie heb ik (nog) niet en daar wil ik dus aan werken. Ik ga al 1 a 2 keer in de week met de mtb over de weg om km's te maken maar echt lekker rijden doet dat niet; ik heb het idee dat ik niet vooruit kom.... Op zich logisch op een fully met banden met flinke noppen en lekker veel grip in het bos. Een optie is een set wielen met wegbanden erop maar ik zie mezelf toch echt niet elke week wielen wisselen. Een racefiets vind ik vanwege de houding niet iets voor mij (en weeeer een ander schakelsysteem) daarom hadden vriendlief en ik bedacht dat een hardtail met wegbanden misschien een mooi alternatief voor op de weg zou zijn.
Dus hup.. naar de LBS met Specialized fietsen en daar even rondgeneusd. Komt de eigenaar met de Specialized Vita op te proppen. Dat is eigenlijk een racefiets maar dan met een recht stuur en iets dikkere banden maar met een gewicht onder de 10 kg. Eigenlijk precies wat ik zoek. Helaas is model 2013 in mijn maat niet meer leverbaar. Heb ik weer. :((
De dealer heeft gebeld met Specialized en er blijken 2 nieuwe Vita types toegevoegd te zijn aan het 2014 assortiment.
Nog ongeveer een week wachten totdat de nieuwe Specialized catalogus bij de dealer ligt en hopelijk is er niet teveel aan het model veranderd.
En dan natuurlijk hopen dat de levertijd niet al te lang is!
Wordt vervolgd!

Edit: Even een toevoeging: De Vita is de dames versie van de Sirrus. Die is hier op het forum misschien wat meer bekend. :wink:
nadine35
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: di 2 april 2013, 12:34

Leuk hoor, weer een nieuw speeltje voor erbij ;-)

Ik heb overigens ook een fitnessfiets voor op de weg. Met 2x rocket ron op de mtb is dat geen overbodige idd.
Groentje wat betreft biken
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Leuk Nadine dat je ook een fitnessbike hebt! Welk merk heb je en bevalt die goed?
Ik ben niet getrouwd met Specialized maar aangezien de geometrie van de Vita heel dicht bij de mtb ligt gaat in eerste instantie mijn voorkeur naar die fiets uit. Maar ik ga zeer zeker ook naar andere merken kijken.

Mijn vriend heeft als tijdelijke oplossing Furious Freds op mijn mtb gelegd. Dat gaat toch een stuk lekkerder op de weg. En in het bos moet ik dan maar wat rustiger rijden. :wink:
nadine35
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: di 2 april 2013, 12:34

Ik heb een Merida Speeder T2. Bij 12gobiking 2012 model voor 520 euro. Voor mij was het mijn eerste sportfiets en ik wilde goedkoop beginnen om te kijken of ik ook echt zou blijven fietsen. Deze fiets is slechts acera (voor)/alivio (shifters)/tiagra (achter), maar voor mij is dat nu voor dat geld een goede keuze.

Ik heb wat moeten zoeken kwa zit en heb een ander zadel en een ander stuur (zeer lichte buiging) en kortere stuurpen opgezet en nu lijkt het goed te zijn. Hij is nu voor zijn eerste servicebeurt en ik wil hierna langere stukken (langer dan een uur) gaan rijden.
Groentje wat betreft biken
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

+1 een Trek 7.5 FX voor op de weg (en de Sirrus van manlief ernaast:)
Lekker makkelijk veel kilometers wegtrappen
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

De fiets is besteld. Levertijd begin september.... :(
Voor vriendlief meteen maar de Sirrus erbij besteld. Daar zitten wel schijfremmen op, op de Vita helaas niet. De levertijd van de Sirrus is half oktober.
En nu maar hopen op een mooi najaar!
Jessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 november 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Fate!

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar zo'n type fiets. De laatste tijd maak ik ook best wel wat wegkilometers met de MTB.
De Vita sprak mij ook erg aan, jammer dat ze geen XL-maat naar Europa verschepen. Volgens de dealer is de L toch echt te klein... :roll:
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Jessy: Jammer. De Vita's vallen inderdaad klein uit: De Vita L komt wat geometrie betreft het dichtst bij mijn maat M MTB (ook van Specialized)
Maar hoe lang ben je dan als ik het vragen mag?
Jessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 november 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Fate!

Ik ben 1.78, schijnt dan wel lastig te zijn... In Goirle hadden ze de Elite(dacht ik) 2014 staan in parelmoer wit met paarse accenten, zoooooooo gaaf!!! Paarse bidonhouders enzo, echt helemaal af! :D
Ze verkopen trouwens de Vita Sport Disc wel in Europa in XL, ik wilde eigenlijk toch een modelletje hoger.

Welk model heb jij besteld van de Vita? En hoe lang ben je?
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Jessy schreef:Ik ben 1.78, schijnt dan wel lastig te zijn... In Goirle hadden ze de Elite(dacht ik) 2014 staan in parelmoer wit met paarse accenten, zoooooooo gaaf!!! Paarse bidonhouders enzo, echt helemaal af! :D
Ze verkopen trouwens de Vita Sport Disc wel in Europa in XL, ik wilde eigenlijk toch een modelletje hoger.

Welk model heb jij besteld van de Vita? En hoe lang ben je?
Ik heb de Vita Pro besteld en ben zelf 1.73m, maar wel met een binnenbeenlengte van 88 cm. Door de lange benen tov mijn bovenlijf krijgen ze mij niet goed passend op een herenmodel, daarom de Vita. Maar misschien is een herenmodel voor jou wel een optie? Bijv. de Specialized Sirrus? Of heb jij ook van die lange stelten?
Jessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 november 2011, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Fate!

Ik ben nu nog bij andere merken aan het zoeken, tot nu toe met weinig succes.

Ik heb wel een meting laten doen, maar daarvan weet ik eigenlijk niet of een dames of herenmodel meer geschikt zou zijn? Op mijn herenmodel mountainbike ben ik na aanpassing van een kortere en hogere stuurpen wel tevreden. Maar deze aanpassing gaat wel ten koste van de stuureigenschappen. Daarom zou ik liever gelijk een damesmodel kopen. We zoeken verder ;)

Veel plezier met jouw Vita! Komt vast goed :)
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Na een vertraging van een paar weken afgelopen zaterdag eindelijk mijn nieuwe fiets op kunnen halen. Meteen 's middags en de volgende dag een rit gemaakt over de dijken in de regio. Het is wel even wennen om met smallere banden te rijden. (op mijn dagelijkse fiets liggen ook dikke banden: Schwalbe Big Apples) Je voelt veel beter de hobbels en zo. Ik moet er nu echt aan denken dat ik kuilen en hobbels ontwijk en niet meer er door en over heen kan raggen zoals met mijn mtb. :wink:
De fiets rijdt echt super: Lekker licht maar niet wiebelig of zo. Af fabriek lagen er 700x23 banden op maar die heb ik laten vervangen door 28, anders werd het verschil met de andere fietsen wel erg groot. Ook het schakelen gaat soepel. Ook een stuk stiller dan de mtb, maar eigenlijk was ik al een beetje gewend aan het geluid van de mtb banden op asfalt en vond het best wel gezellig klinken. :tong
Hopelijk blijft de pekel nog een poos van de weg en kan ik er de komende tijd nog vaak mee rijden.

Afbeelding
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Mooie fiets, daar ga je veel plezier aan beleven!!
Heerlijke fietsen voor het wat snellere weggebruik :-q
Niet te gebruiken na een avondje terrashangen heb ik van de zomer wel gemerkt :bier:
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

@Silvia
Mooie bike.
Je zou er zelfs een racestuur op kunnen zetten als je een jaartje verder bent en een mooie basis hebt.
Dit verbeterd het gemiddelde aanzienlijk.
Maar dat is dus pas over een tijdje als de kilometers in de beentjes zitten.
Heb zelf ook een soort van fitnessbike en die nu omgebouwd naar iets wat op een crosser lijkt.
Koste me ongeveer een half jaar om 3 a 4 uur in de beugels te kunnen hangen.
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

@Hansdegebruiker: Denk je dat het echt zoveel scheelt als je een racestuur er op hebt zitten? Is dat omdat je dan met je hoofd en schouders wat lager zit of zo?
De plaatselijke triatlon vereniging gaat een fietstrainingsclubje voor dames starten. Het lijkt me leuk om daar aan mee te doen. Maar als ik als enige met een fitnessbike kom en in mijn nadeel ben door het rechte stuur dan wordt het misschien al snel minder leuk voor mij (en te vermoeiend.... :-{ ).

Ik heb trouwens wel gemerkt dat de banden goed op spanning moeten zijn wil de Zertz vering aangesproken worden. Met zachtere banden werkt het minder goed. Nu de banden harder zijn opgepompt voel ik de hobbels en kuilen wel maar stukken minder scherp en geen echte klappen meer in mijn handen / schouders.
Plaats reactie