Grenzeloos biken met de Badeendenclub (Venlo e.o)

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Plaats reactie
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Vreemd eigenlijk dat ik al jaren in de bossen bij de Blaue Lagune rondfiets zonder ooit geweten te hebben dat dit ook de plek is waar in de tweede wereldoorlog de Geldern Stellung was. Deze stelling staat los van de Fliegerhorst Venlo die vlakbij ligt en waarvan ook nog veel resten te vinden zijn. Ik kwam achter het bestaan van de stellung toen ik een open source fietskaart gedownload had van dit gebied en zag dat hierop twee bunker ruïnes aangegeven stonden. Ik dacht WTF !! Nooit gezien en geweten en dus op zoek gegaan. ( ben altijd al geinteresseerd geweest in ruïnes en de tweede W.O. ) De eerste bunker had ik vrij snel gevonden, de resten van een opgeblazen manschappen bunker.

Afbeelding

Bunker nummer twee kon ik echter niet zo snel vinden en het heeft enkele weken en vele schrammen op mijn benen geduurd voordat ik die eindelijk gevonden had. Deze bunker was een stuk indrukwekkender, op de bovenste foto zie je mijn fiets nog net staan en krijg je een idee van de diepte en grootte van het geheel.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb verder gegoogeld en kwam tot de ontdekking dat in dit gebied vroeger de Geldern stellung lag en dat behalve deze twee bunkers er ook nog een stuk of 8 bunkers van een kleiner type in de bossen moesten liggen, waaronder deze dus:

Afbeelding

Verder kwam ik tot de ontdekking dat die geulen die hier kriskras lopen eigenlijk oude loopgraven zijn:

Afbeelding

Ik ben van plan om komende winter, als de vegetatie wat minder ondoorzichtig is, de loopgraven eens van begin tot einde te volgen in de hoop dat ik alle bunkers kan vinden. Tot zover deze eye opener en geschiedenis lesje :tong
Laatst gewijzigd door theemutz op za 15 oktober 2016, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Erg Interresant, die dingen boeien mij ook altijd.
Van Fliegenhorst wist ik het bestaan ook. Ook al eens door dat gebied gewandeld, maar de geldern stellung is voor mij ook nieuw. Die geulen zie je nog op meerdere plaatsen. Op de Meinweg bij vlodrop loopt er ook een, dit is een oude tankgracht.

Ik kwam vandaag nog langs het monument voor de partizanen in Baarlo :-D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
Murdock36
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 december 2015, 05:10
Mijn mountainbike: Genesis Latitude

Binnenkort start er een vierdelige cursus in de Maagdenberg over Venlo in de oorlog
Meer info via Marcel Hogenhuis op FB.
GSAP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 20:52
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29

Toffe foto's !
Die laatste is de fameuze bobbaan, omhoog pittig door zachte ondergrond, bochten en steilheid ?!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Murdock36 schreef:Binnenkort start er een vierdelige cursus in de Maagdenberg over Venlo in de oorlog
Meer info via Marcel Hogenhuis op FB.

Ik had het gelezen, alleen zijn het tien lessen. Dat ga ik niet redden.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

GSAP schreef:Toffe foto's !
Die laatste is de fameuze bobbaan, omhoog pittig door zachte ondergrond, bochten en steilheid ?!
Ja, momenteel bezaaid met snoei en kap afval door werkzaamheden van het duitse boscommando, maar nog steeds te fietsen. :tong

Ik denk dat het een goed idee zou zijn om alle loopgraven en bunkers te ontdoen van begroeiing en obstakels en er een soort bikepark van te maken:
Buschberg Bunker Bikepark
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik ken het gebied daar aardig goed. Die eerste weet ik idd ook te liggen. De tweede niet. Waar ligt die?
Laatst gewijzigd door owwwwk op ma 17 oktober 2016, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

owwwwk schreef:Ik kan het gebied daar aardig goed. Die eerste weet ik idd ook te liggen. De tweede niet. Waar ligt die?
Beetje lastig uit te leggen, er loopt geen paadje langs zoals bij de eerste bunker maar ligt echt midden in het bos. Ligt in ieder geval in het bosgedeelte rechts van de " verharde " klim omhoog, op dezelfde hoogte als nummer 1.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

theemutz schreef:
owwwwk schreef:Ik kan het gebied daar aardig goed. Die eerste weet ik idd ook te liggen. De tweede niet. Waar ligt die?
Beetje lastig uit te leggen, er loopt geen paadje langs zoals bij de eerste bunker maar ligt echt midden in het bos. Ligt in ieder geval in het bosgedeelte rechts van de " verharde " klim omhoog, op dezelfde hoogte als nummer 1.
Met de verharde klim bedoel je de weg vanuit Waldesruhe richting Blaue Lagune?
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

owwwwk schreef:Met de verharde klim bedoel je de weg vanuit Waldesruhe richting Blaue Lagune?
Een collega woont er vlakbij en laat er al jaren zijn hond uit.
Hij wees mij op de site: http://fliegerhorstvenlo.webklik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze site ook info / foto's over de Geldernstellung.
Afbeelding

Wel een leuk idee....daar al jaren rond te fietsen zonder deze bunkers ooit opgemerkt te hebben. Dit terwijl uit de foto's van Theo blijkt dat sommige toch wel aardig uit de kluiten zijn gewassen :D

NB. Het kappeletje dat ergens vrij hoog in het gebied ligt blijkt ook gedeeltelijk te zijn gebouwd met brokstukken van een bunker:

Afbeelding

Van dit bouwwerk (ligt minder verscholen) is niet bekend of het deel uit maakte van de Geldernstellung.

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik vind het een gaaf verhaal en kan mij goed voorstellen dat dit je nieuwsgierigheid prikkelt.

Lijkt mij te gek om er bij een toekomstige ride wat aandacht aan te schenken. :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

owwwwk schreef:Ik ken het gebied daar aardig goed. Die eerste weet ik idd ook te liggen. De tweede niet. Waar ligt die?

Op het kaartje dat Eric heeft geplaatst is het nummer 10.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Vandaag ontdekte ik dat de Wambachgroeve toegankelijk is. Voor zover niet bekend....dat is de kunstmatige heuvel (oude vuilnisstort) naast het hertenkamp aan de Kaldenkerkerweg in Tegelen. Ipv de afdaling naar het hertenkamp (pad tussen de hekwerken) kun je nu ook ca. 15 meter verderop, via een klaphekje de Wambachgroeve in. Goed voor wat extra hm's. en een leuke afdaling. Aan de andere kant thv de visvijver kun je er weer uit. Het Pieterpad loopt er nu ook doorheen. Je hoeft niet bang te zijn wandelaars in (of van) de weg te rijden....de paden zijn breed genoeg ;-) Bovenop heb je een aardig uitzicht ri. Tegelen / Uelingsheide / Kaldenkirchen.

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens op zondag gefietst en ik had verwacht dat er veel wandelaars zouden zijn..... en dat was ook zo, vooral op de meest interessante stukken om te fietsen. Toch raar, op de brede bospaden was het rustig terwijl het op de smalle, modderige en steile hobbelpaadjes file wandelen was. De meeste wandelaars waren bepakt en bezakt alsof ze meteen door wilden lopen naar Santiago de Compostella en voorzien van nordic walking stokken en een loslopende blaffer. De gemiddelde leeftijd was ook dusdanig hoog dat het geratel van mijn Hope achternaaf niet meer genoeg hoorbaar was om ze op de vlucht te doen slaan dus moest ik mijn toevlucht nemen tot een flink stuk hout om me een weg te banen door dit grijze oerwoud. Uiteindelijk kreeg ik pijn aan mijn armen van het meppen en heb ik mijn nederlaag erkend door op de brede bospaden te gaan fietsen waar het nog redelijk rustig was.

Eric bedankt voor de tip van de wambachgroeve, ik heb hem door omstandigheden ( er liepen op de heenweg net twee wandelaars met een loslopende joekel voor me door het poortje aan de Kaldenkerkerweg ) op de terugweg gefietst, dus begonnen met de klim aan de kant van de visvijver. Het is wel een rustgevend stukje daar met de schapen en het mooie uitzicht. Net wat ik nodig had om weer tot mijn eigen rustige en vergevingsgezinde zelf te komen :roll:
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Bowiex schreef:Ik vind het een gaaf verhaal en kan mij goed voorstellen dat dit je nieuwsgierigheid prikkelt.

Lijkt mij te gek om er bij een toekomstige ride wat aandacht aan te schenken. :-q
+1 zeer leuke ride lijkt mij dat, historische ride van de WWII.
Plaats reactie