Afdaling kolenberg naast sigrano (parkstadroute)

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
2maurice5
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 7 december 2012, 17:16

Wie kent de Kolenberg naast de sigrano groeve in de heksenberg?
Deze ligt pal naast de originele mtb route, je rijd langs t hek zeg maar.
D'r zijn altijd wel gaten waardoor je met je fiets de berg op kan rijden
En boven zijn naar mijn mening aantal zeer leuke afdalingen!!
Wie heeft deze wel eens afgedaald of geprobeerd en welke ervaringen
zijn er? Ik vind t schitterend zon bergjes mee te nemen om ff mee te stoeien
gelukkig liggen verschillende in onze omgeving; brunssum merkstein etc...
Wat zijn jullie bevindingen hiervan??

Grt maurice
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar dit zijn afdalingen waar je een FR of DH fiets voor moet meebrengen, omdat je XC fiets te kort schiet?
Ofwel wat maakt dit Freeride & Downhill in plaats van een variatie op een XC route...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

2maurice5 schreef:Wie kent de Kolenberg naast de sigrano groeve in de heksenberg?
Is dat in Midden-Aarde, vlakbij The Shire? ...

Graag even duidelijkheid waar dit betrekking op heeft. Niet iedereen heeft locatiekennis.
Verder; ik vermoed dat het best past bij een van de bestaande topics of dat er zelfs al een topic over is.
dat ga ik nog even uitzoeken.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
2maurice5
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 7 december 2012, 17:16

Deze bergen liggen dus in Heerlen, brunssum en vlak over de grens bij Kerkrade, omgeving zuid Limburg.
Ik heb d'r nog geen topic over gevonden dus dacht ik begin er eens over...
Dat ik erover begin is juist de reden over wat cheeta aanhaalt, want ik heb namelijk nooit een dh of Fr. Fiets gehad.
Ik rijd deze bergen altijd op normale xc fietsen af. Sterker nog MTB club Discovery organiseerde vroeger regelmatig deze steenkolenberg tochten waarbij vele bikers deze afdalingen namen, en dat was de tijd dat V-brakes net uitkwamen en je zelden of nooit een fully laat staan een dh fiets had.
Ik vroeg me af of meerdere bikers deze uitdagingen vaker nemen en hun ervaringen?
2-dirty
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 26 september 2010, 13:33
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur

2maurice5 schreef:Deze bergen liggen dus in Heerlen, brunssum en vlak over de grens bij Kerkrade, omgeving zuid Limburg.
Ik heb d'r nog geen topic over gevonden dus dacht ik begin er eens over...
Dat ik erover begin is juist de reden over wat cheeta aanhaalt, want ik heb namelijk nooit een dh of Fr. Fiets gehad.
Ik rijd deze bergen altijd op normale xc fietsen af. Sterker nog MTB club Discovery organiseerde vroeger regelmatig deze steenkolenberg tochten waarbij vele bikers deze afdalingen namen, en dat was de tijd dat V-brakes net uitkwamen en je zelden of nooit een fully laat staan een dh fiets had.
Ik vroeg me af of meerdere bikers deze uitdagingen vaker nemen en hun ervaringen?
Aangezien ik er regelmatig in de buurt kom, weet ik wel ongeveer waar je bedoeld, maar ik ben best wel benieuwd naar waar dit exact ligt.
Het klinkt als een leuke aanvulling op de standaard route!

Die over de grens is dat die waar die grote witte stenen (eieren) liggen? De ondergrond lijkt in ieder geval veel op steenkool...
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb vroeger (1996 o.i.d.) toen ik lid was van Discovery daar regelmatig gereden.
Ook als begeleider van groepen. Later is het verboden om met een MTB deze bergen op te gaan.
Of dat nu nog zo is...

Maar destijds waren we met een groep begeleiders die de route leerden kennen. Dat ging prima.
Zodra we echter op pad gingen met een 10tal rijders, waren het zowat alleen de begeleiders die naar beneden durfden over de losse grind/steen(kool)lagen, wat best hard ging.

Ik had de eerste keren Avid V brakes die bij vol inknijpen de fiets aan de voorzijde niet liet blokkeren.
Na een upgrade naar Magura hydraulische remmen ging dat een stuk beter.
(Ik wilde uiteraard niet blokkeren, maar het is wel prettig om vermogen over te houden)

Het waren mooie tijden.
Ik herinner me de klim naar boven nog, klein verzet, zoeken naar grip, minder dan 5 km/h.
En dat met een hartslag van 180+ gedurende 5 minuten doorgaan tot boven.
Dat was kicken!
(Ook hier werd veel gelopen :) )
2maurice5
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 7 december 2012, 17:16

Scottie2000 schreef:Ik heb vroeger (1996 o.i.d.) toen ik lid was van Discovery daar regelmatig gereden.
Ook als begeleider van groepen. Later is het verboden om met een MTB deze bergen op te gaan.
Of dat nu nog zo is...

Maar destijds waren we met een groep begeleiders die de route leerden kennen. Dat ging prima.
Zodra we echter op pad gingen met een 10tal rijders, waren het zowat alleen de begeleiders die naar beneden durfden over de losse grind/steen(kool)lagen, wat best hard ging.

Ik had de eerste keren Avid V brakes die bij vol inknijpen de fiets aan de voorzijde niet liet blokkeren.
Na een upgrade naar Magura hydraulische remmen ging dat een stuk beter.
(Ik wilde uiteraard niet blokkeren, maar het is wel prettig om vermogen over te houden)

Het waren mooie tijden.
Ik herinner me de klim naar boven nog, klein verzet, zoeken naar grip, minder dan 5 km/h.
En dat met een hartslag van 180+ gedurende 5 minuten doorgaan tot boven.
Dat was kicken!
(Ook hier werd veel gelopen :) )
Dan hebben we vroeger vast eens samen gereden vermoed ik, ik vond dat altijd de mooiere routes!
Naar mijn weten zijn deze bergen idd verboden terrein, maar de afgelopen maanden ben ik op zowat al deze bergen weer eens gaan fietsen(brunssum, heksenberg, merkstein...) en nooit problemen gehad...
Zou zo'n tocht nog eens georganiseerd kunnen worden ondanks het verboden terreinen zijn(misschien op eigen initiatief)? Die bergen waren in '96 toch ook al verboden gebied?
Je hebt dan toch een schitterende XC tocht met voor de liefhebbers naar mijn mening de meeste uitdagende downhill stukjes van nederland:)
Jij als oud begeleider weet vast een leuke route te verzinnen haha!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik zou die route niet echt meer terug weten te vinden. :) Kom uit brabant, heb hem enkele keren gereden.
Dacht in 96, maar zou ook 97 kunnen zijn geweest. Ik reed hem op een witte Scott Octane fully.

In mijn groep had ik destijds een vader en zoon met flinke ervaring. Ze kenden Dorst op hun duimpje...
Damn, wat ging pa met zijn nagenoeg nieuwe en blinkende fiets op zijn bek... op een kruispunt in Duitsland, nog voordat de echte technische stukken eraan kwamen. Afgevoerd met een ziekenwagen, zoon er maar gelijk bij gestopt.

Er zat een afdaling in de route die ging behoorlijk naar beneden, richting bomen, waar je voor je gevoel maar net tussendoor kon. En eentje met aan beide kanten van het pad een schuin weglopende helling. Best spectaculair (zeker voor Nederlandse begrippen)

Ook heb ik er in de brandnetels zien landen, voor over het stuur heen...

Kortom, een mooie tijd.
Tuup J
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 594
Lid geworden op: za 28 juni 2003, 15:38
Mijn mountainbike: Evil Uprising

cheeta schreef:Maar dit zijn afdalingen waar je een FR of DH fiets voor moet meebrengen, omdat je XC fiets te kort schiet?
Ofwel wat maakt dit Freeride & Downhill in plaats van een variatie op een XC route...?
Is niet noemenswaardig of een lange rit waard die afdalingen, als je in de buurt ben is het leuk om mee te pakken.
Life begins at the end of your comfortzone.
Tuup J
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 594
Lid geworden op: za 28 juni 2003, 15:38
Mijn mountainbike: Evil Uprising

2-dirty schreef:
2maurice5 schreef:Deze bergen liggen dus in Heerlen, brunssum en vlak over de grens bij Kerkrade, omgeving zuid Limburg.
Ik heb d'r nog geen topic over gevonden dus dacht ik begin er eens over...
Dat ik erover begin is juist de reden over wat cheeta aanhaalt, want ik heb namelijk nooit een dh of Fr. Fiets gehad.
Ik rijd deze bergen altijd op normale xc fietsen af. Sterker nog MTB club Discovery organiseerde vroeger regelmatig deze steenkolenberg tochten waarbij vele bikers deze afdalingen namen, en dat was de tijd dat V-brakes net uitkwamen en je zelden of nooit een fully laat staan een dh fiets had.
Ik vroeg me af of meerdere bikers deze uitdagingen vaker nemen en hun ervaringen?
Aangezien ik er regelmatig in de buurt kom, weet ik wel ongeveer waar je bedoeld, maar ik ben best wel benieuwd naar waar dit exact ligt.
Het klinkt als een leuke aanvulling op de standaard route!

Die over de grens is dat die waar die grote witte stenen (eieren) liggen? De ondergrond lijkt in ieder geval veel op steenkool...
Dat is bij Herzogenrath wat jij bedoeld met witte ondergrond. Staat ook wel bekend als de "witte rotsjes", lang geleden was dit wel een leuke FR spot, met wat steile afdalingen. Die bergjes zijn van Kalk, of afval van een fabriek die daar heeft gelegen wat afwasmiddel maakte. Als nat is valt er niet te rijden, maar in de zomert met droog weer heb je daar mega veel grip.

Was vroeger wel leuk daar, maar met het niveau van tegenwoordig...
Life begins at the end of your comfortzone.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik vond nog een klein stukje tekst op een andere site:
http://www.mtbsport.nl/forum/forum_post ... PN=0&TPN=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Quote:
De berg in Landgraaf is geen vuilnisbelt maar een overblijfsel uit de tijd dat er steenkool werd gedolven. Samen met de kolen kwamen stenen uit de grond en deze vormden over tientallen jaren een hoge steenberg. Na de sluiting van de mijn eind jaren zestig c.q. begin jaren zeventig, is men begonnen deze steenbergen af te graven. Dus de berg in Landgraaf was oorspronkelijk nog hoger als nu. Voor degene die bekend is met deze steenberg: op het naastgelegen Megaland-terrein (bekend van o.a. Pinkpop) stond een tweede steenberg maar die is helemaal verdwenen/afgegraven. Bovenop de steenberg kun je kilometers ver kijken tot in Duitsland. Daar zijn de steenbergen vaak nog een stuk hoger.

Het gaat wat ver in deze context maar ik zit toch op de praatstoel: in het net over de grens gelegen plaatsje Merkstein ligt de steenberg van de mijn Adolf (what's in a name) en verder is er nog een steenberg die door de leden van mountainbikeclub Discovery "The Vulcano" wordt genoemd. Deze is liefst twee keer zo hoog als de steenberg in Landgraaf. The Vulcano is zo steil dat je twee a drie honderd meter, volledig achter het zadel hangend, kunt afdalen in een rechte lijn.

Die bedoelde ik in mijn eerdere postings dus.
Als ik google naar Merkstein vind ik wel foto's die me bekend voorkomen, ook de bordjes verboden toegang.....


MTB club Heinsberg heeft diverse foto's en artikelen in hun blogspot:
http://mtb-heinsberg.blogspot.nl/2012_0 ... chive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie