Technical trail/down Hill

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Biker-brammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 september 2012, 23:06

Hallo, ik ben redelijk nieuw op dit forum en al helemaal met down hill. Nu ga ik de trek remedy 9.0 kopen, omdat ik graag wat meer wil spelen in de bossen van België en Duitsland, maar ook nog goed uit de voeten kan in Nederland.

Omdat ik nog geen ervaring heb met een echte down hill trail zoals in Winterberg of Malmedy, wil ik graag weten waar ik op moeten letten en waar ik het beste terecht kan. Verder lijkt het mij ook erg leuk om mensen te leren kennen die de zelfde passie hebben als ik.

Hoor graag van jullie
It's simple, Adventure is what you make it!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Biker-brammie schreef:Nu ga ik de trek remedy 9.0 kopen, omdat ik graag wat meer wil spelen in de bossen van België en Duitsland, maar ook nog goed uit de voeten kan in Nederland.
Wat versta je precies onder 'spelen in de bossen van België en Duitsland'? Een Remedy 9 is in principe een trailfiets en geen DH/FR machine. Met de nodige skills kun je daarmee nog steeds schandalig hard naar beneden, maar doet wat concessies als het puur naar beneden gaat. Gewoon om je er bewust van te zijn...
Biker-brammie schreef:Omdat ik nog geen ervaring heb met een echte down hill trail zoals in Winterberg of Malmedy, wil ik graag weten waar ik op moeten letten en waar ik het beste terecht kan.
1) Voornaamste is je te realiseren dat je:
- obstakels gaat tegenkomen die zelf gewoon niet te rijden zijn,
- secties waar je met remmen een niet noemenswaardige vertraging behaalt,
- punten waar verkeerd aansnijden in de regel resulteert in boomknuffelen.

Waar je zeker in Nederland er nog mee weg kan komen (edoch gewoon in de Ardennen soms ook al niet meer) om er gewoon enthousiast in te vliegen zonder te weten wat komen gaat (~ op zicht), is dat in het geval van DH toch een behoorlijk dom idee (~ Russisch rouletten met sleutelbenen e.d.). Zaak om eerst rustig te verkennen om zo de lijn te leren die je moet rijden om binnen jouw capaciteiten beneden te kunnen komen.

Met een nieuwe fiets is het ook handig om in vertrouwd terrein aan de fiets te wennen en te zorgen dat je voor die tijd de afstelling van vering op orde hebt, gewoon met 1 vinger het maximale uit je schijfrem kunt halen, etc...
Als je op lastige punten normaal niet ingeklikt rijdt met SPDs (Crankbrothers, Time, ...) dan is het misschien een goed moment om ofwel je eens af te vragen of het de handigste pedalen voor je zijn ofwel wel ingeklikt te blijven.

2) Ik zou de eerste keer naar Filthy Trails gaan in plaats van Winterberg (gesloten voor de winter) of Malmedy. Filthy Trails is in principe het hele jaar geopend en heeft mijns inziens enkele voordelen ten opzichte van een Malmedy:
  • Ruim aanbod van tracks en hindernissen om het rustig te kunnen opbouwen,
  • Hellingshoek is niet al te steil waardoor je geen lift nodig hebt, je altijd wel kunt stoppen en het veel makkelijker teruglopen is om een deel te oefenen,
  • Grond bij FT kan het water beter verwerken, in het bos in Malmedy is het vrij snel 'vettig'. Waarschijnlijk dat je zonder 'blij-dat-ik-glij' ook meer dan druk genoeg bent om beneden te komen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Kleine kanttekening bij #1;

Afbeelding

Naast deze zijn er in ferme libert zeker nog andere obstakels daar, die als beginner lastige te noemen zijn.

Ik ben het daarnaast voor 100% eens met cheetah om eens te gaan kijken bij de Filthy Trails. Menig biker heeft daar zijn eerste bandensporen in het Freeride/DH gereden. Heel goed op te bouwen met de moeilijkheidsgraad en Styles is nooit te beroerd om je wat tips te geven.
Biking skills or Hospital bills
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

jaspero schreef:Kleine kanttekening bij #1;


en Styles is nooit te beroerd om je wat tips te geven.

Of je volgt een clinic bij hem.
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

jaspero schreef:Kleine kanttekening bij #1;

Afbeelding

.
Even off topic: is dit een recente foto? ... Ik heb dez drop nog op m'n "to do" lijstje staan,..
Op deze manier is ie wat makkelijker te proberen,...
http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Ja is recent. Ik denk dat je er nu gewoon overheen vlieg. Puur mentaal natuurlijk dat brugje.
Biking skills or Hospital bills
Biker-brammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 september 2012, 23:06

Bedankt voor de tips en ik ga zeker snel een keer naar het filthy park.

Ik had misschien niet helemaal duidelijk omschreven wat ik wil en wie ik ben. Ik mountainbike nu zo'n 16 jaar maar heb 6 jaar weinig gefietst en ben sinds 3 jaar weer redelijk actief. Ik fiets veel in de omgeving Groesbeek/Milsbeek (rijkswald) en ga diverse keren per jaar in de Ardennen fietsen. Omdat ik me zelf erg thuis voel in deze omgeving en kan genieten van de afdalingen wil ik een stapje verder en wat meer ervaring opdoen met technische afdalingen zoals in Malmedy en Winterberg. Ik wil dus ook nog gewoon fietsen en niet alleen een bike voor te DH of FR (misschien als ik de smaak te pakken heb toch wel :)

Wij zijn afgelopen zomer in Canada geweest en ook en Whistler en daar had ik een hele dag gepland om les te volgen en te gaan DH maar door dichte mist was de lift gesloten en ging de les, en dus het feest niet door. Dat was echt super jammer. Ik wil dus graag wat les volgen om zo wat techniek op te doen en zo een paar keer per jaar te gaan DH op het niveau wat bij mij en mijn fiets past.
It's simple, Adventure is what you make it!
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Bij de Filthy Trails kun je clinics volgen zoals Da Bikert al aangaf.
Biking skills or Hospital bills
Biker-brammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 september 2012, 23:06

Ga ik zeker doen!
It's simple, Adventure is what you make it!
Plaats reactie