Bandenspanning 'downhill'

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Bonjour,

Laatst met een paar vrienden naar een bikepark geweest in Devoluy. Daar pittige enduro naar beneden gereden, was zeker geen downhill. De eerste afdalingen met mijn lage bandenspanning gereden (+/- 1.5 bar), heerlijk soepele fiets. Toen voelde één van m'n maatjes aan m'n banden en zei "die zijn veel te zacht voor vandaag." "Prima dat je hiermee buiten de pistes rijd maar hier moet de spanning toch wel op 2/ 2.2 bar zitten." Zo gezegd zo gedaan en de rest van de dag alleen maar geram en gestuiter gehad op de fiets.
Rijden jullie ook in de bikeparcs met hogere spanning dan normaal op de trails? (Ik vond die 1.5 best wel lekker rijden, één keer een burp voor gehad maar verder heerlijk 'plush').

(demper spanning voor als achter normaal tot zacht voor mijn gewicht, 30% sag en rebound in de midden positie).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik ben niet gering van gewicht, maar zoek toch eerder de hogere kant van de spanningsgrens op.
Waarom? Een band wordt zo veel voorspelbaarder bij het snellere bochtenwerk.
Als ik te zachte banden zou rijden, dan druk ik een band zodanig de bocht door dat onderuit glijden een reëel gevaar vormt. Als je niet tubeless rijdt zit je sowieso om de haverklap met stootlekken.

1,5 bar kan ik op m'n XC-er al niet eens rijden, dus even je gewicht vermelden is een constructieve bijdrage aan dit topic ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

73kg aan de haak. En idd een tubeless set up met 2.4 voor en achter.
Lage bandenspanning met tubies rijden heb ik hier wel afgeleerd!

Ik had trouwens geen last van plooien in de bochten, dat ken ik nog wel van andere lichtere bandjes. Nu zat er een minion op dus dan moet je wel je best doen om te plooien! :)

Ik was er met de lagere bandenspanning vanuit gegaan betere grip te hebben. (Wie weet binnenkort nog een keertje net voordat de liften sluiten en een beetje pielen met de druk).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

mvdlans schreef: Ik had trouwens geen last van plooien in de bochten, dat ken ik nog wel van andere lichtere bandjes. Nu zat er een minion op dus dan moet je wel je best doen om te plooien! :)
Dan ga je niet hard genoeg :)

Ik ben niet zo precies van de bandenspanning, maar lager dan 2 ga ik sowieso niet (niet lekker in bochten omdat 'ie niet lekker op de velg blijft liggen en 1 keer goed lomp over een boomwortel of steen heenrijden en je voelt je velg...)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben erg van de lage bandenspanning, 68kg, 2,25 banden, 1,5 bar max. Juist vanwege de grip en het comfort als het erg technisch en ruig is/wordt.
Volgens mij moet je gewoon zo-laag-als-mogelijk gaan. Als je een volumineuze band rijdt, niet zwaar bent, en tubeless rijdt kun je makkelijk onder de 2 bar rijden met jouw gewicht, zolang er maar genoeg lucht in zit om geen stootlek te rijden, en de band goed op de velg blijft liggen/niet burbt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Als de ondergrond mooi vlak is (dan is het dus voor mij geen "echte" DH) vind ik een wat lagere bandenspanning lekker rijden, meer grip, minder last van kleinere oneffenheden (rond de 1.9 bar, ik ben iets meer als 90kg)
Op een zwaardere DH rij ik rond de 2.3 - 2.5 bar achter omdat ik anders deuken in mijn velgen blijf rijden. Misschien ben ik lomp, misschien zijn mijn velgen zacht, maar dan iets minder tractie en heel blijvend materiaal. Geld trouwens alleen voor achter, voor hou ik 1.8 bar ongeveer.
Don't believe the hype!
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Leuk al die verschillende ervaringen!
De ondergrond daar is zeker niet mooi vlak maar er zaten zeker geen echte downhill drops in zoals twee meter naar beneden vanaf een rockgarden. Paden waren allemaal puin en rots met af en toe wat houten obstakels er in (en heeeeeeeeeel veel van die remhobbels IN de bocht......). Sprongetjes waren niet hoger dan een meter.

Morgen 'maar' weer eens lokaal met 1.5bar naar beneden, heb de minion er nog om zitten dus dat wordt eerst omhoog ploegen. :-D
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

juist met scherpe rotsen gooi ik zelf de bandenspanning omhoog. Drops komen meestal niet zo erg op de banden aan als er een goede landing ligt. Als je midden in een rockgarden land natuurlijk wel ;-)

1.5 vind ik trouwens wel heel laag, dan worden de meeste banden aardig instabiel in mijn ervaring.
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik kan de adviezen van Hotsnail zeer onderstrepen.

Daarbij wil ik aantekenen dat je soms door schade en schande wijs moet worden.
1,5 bar is vrij weinig, maar niet verboden, hoogstens af te raden.
Als je door ervaring en opgebouwde skills beter gaat rijden, dan zal je merken waar de beperkingen liggen van lage druk.
Mogelijkheden gaat het zeker niet bieden, omdat de meeste banden zijn ontworpen voor een bandenspanning die hoger ligt.
'Recommended pressure' heet dat en staat op de zijkant van de band ;)
Fabrikanten hebben daar meestal een bedoeling mee. Eén daarvan is het beste uit de band naar voren halen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7395
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens mij zijn de ervaring niet zo verschillend, afgezien van 1 persoon zitten ze IMHO toch redelijk op een lijn.

Het verschil tussen het desbetreffende bikepark en je normale trails (wat al van een totaal andere orde als NL zal zijn) is moeilijk uit een bericht op te maken, maar:

1. In bikeparks ga je veelal veel "verharde" (kom)bochten tegen komen, aangezien je al het andere na een weekend intensief gebruik naar de kl*te is gereden. Echt lage druk, die op echt bosondergrond goed te rijden valt - rolt je daar zoals enkele voorgangers ook al schreven, alle kanten op wanneer je de limiet opzoekt. Ga je niet harder van...

2. Vrij in de natuur kom je relatief weinig afzetten van laten we zeggen een meter tegen (of sprongen hoger dan een meter), bikeparks liggen er veelal vol mee... Zolang je de lucht in gaat en smooth landt is er weinig aan de hand, maar wanneer je of te kort komt of veel te ver dan is het toch wel fijn om hem met 100% gewicht op de achteras neer te kunnen zetten zonder dat je een velg afschrijft (zelfs op een biljartlaken)...
Bij XC rijden sommige mensen gewoon bandenspanningen waar veel weight transfer eigenlijk gewoon niet mogelijk is, dat breekt ook al op wanneer je agressiever rijdt dan normaal (bijv. omdat je voor de verandering naar boven kunt uitrusten).

Stenen e.d. zijn ook een motief, al kunnen die je ook gewoon op een XC route opbreken (in ieder geval als je "vergeet" met XC banden onderweg te zijn en in plaatsvan 2-ply FR banden)...


Ik ga om dezelfde reden als Wicked per definitie al geen 150 kPa redden, maar houd liever ook wat meer reserve zodat het niet rolt en geen problemen hebt met doorslaan met full load op een achterwiel.

Maar uiteindelijk moet jij er mee rijden, dus zou ik vooral zelf op zoek gaan naar een druk die voor jou werkt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sherlock
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 12:08
Mijn mountainbike: Transition PBJ, Intense Sonic Pro XL, Nukeproof Scout
Contacteer:

Ik ben wat je noemt een grote rijder. Ik rij afhankelijk van de track tussen de 2 en 2,5 Bar.
Zoetermeer could have been where it's at!!! The playground isn't coming!! Screw bureaucracy.....
Rookbom
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 13:40
Mijn mountainbike: Bulls (FKA King Boa Disc) CUSTOM
Contacteer:

Ik weeg net iets meer dan 100 kg. Lage bandenspanning is voor mij onmogelijk.
Ben nog aan het uitproberen, maar momenteel bevalt achter 2,5 en voor 2,2 prima. (Tubeless)
Vooral bij afdalingen is voor iets zachter wel prettig. Achter 'stuitert' er wel achteraan.

p.s. Op mijn Vredestein Black Panther (tubeless dus) banden staat duidelijk 'minimaal 2,5 bar'. Zachter is dus officieel niet ok lijkt me.
Jeroen

Bulls (FKA King Boa Disc) CUSTOM. 'BUILT Not bought.'
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Goed vanochtend lokaal van de berg gedoken. Anderhalf bar bleek prima te werken, massa's grip en geen geplooi in de bochten.
Alleen was al snel duidelijk dat bikeparc en de trails niet met elkaar te vergelijken zijn. De snelheden liggen een stuk lager en de switchbacks zo kort op elkaar en scherp dat je er wel langzaam doorheen moest.

Jullie hebben goeie argumenten gegeven om in ieder geval voor een bikeparc de spanning hoger te houden. Een platte velg is idd zonde. Sowieso heb ik het idee dat m'n motolite voor een parc op de grens is. De 140mm veerweg is op zich voldoende maar met 32mm poten en een 9mm qr-asje is het nogal bewegelijk. :wink:
Ik was nog niet eerder in een parc geweest dus het geram en gestuiter gewoon niet gewend. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik in de loop van de dag gewoon moe werd en niet meer zo soepel was als in de ochtend en de klappen dubbel zo hard aankomen... In ieder geval is het niet te vergelijken met de trails.
cheeta schreef:Het verschil tussen het desbetreffende bikepark en je normale trails (wat al van een totaal andere orde als NL zal zijn) is moeilijk uit een bericht op te maken,
Hier een oud filmpje uit een oudere post over de trails hier rond het huis:
http://vimeo.com/11676264
Hier eentje van het bikeparc:
http://www.youtube.com/watch?v=TlnTqHLV63g

Ik begreep van m'n maatjes ook dat Devoluy juist een technisch parc is omdat je juist weinig tot geen kombochten hebt waardoor je juist met goeie techniek de bochten door moet of anders met lage snelheid. Heel anders dan Les Orres waar je kennelijk zowat 'nergens' de bocht uit kan vliegen door de hoge bermen, kommen of andere houten constructies.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Plaats reactie