Fietskeuze voor all mountain/enduro

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Hallo bikers ik heb even een vraag. Ik wil binnenkort (2 weken) een nieuwe MTB aanschaffen in de richting van all mountain/enduro, iig minstens 150 mm veerweg. Mijn budget is ongeveer 2500€ en wil een zga nieuwe Haibike Edition RC uit 2009 inruilen.
Mijn voorkeur ging eerst uit naar een Cube Stereo Pro 2012 maar aangezien die niet meer verkrijgbaar is heb ik die met veel teleurstelling uit mijn hoofd gezet.
Nu zit ik dus te twijvelen tussen een Ghost AMR Plus 5900 en een Canyon Strive ES 8.0.

Tot overmaat van ramp ben ik zaterdag een superstrakke Cube Sting tegengekomen uit 2011. Probleem is alleen dat die fiets volgens mij minder enduro gericht is.

Nu mijn vraag. Is het volgens jullie mogelijk om met een Cube Sting (120mm dacht ik) enduro te beoefenen of is het te mager?
En welke van de 2 bikes (ghost of canyon) hebben jullie voorkeur?
Hebben jullie nog tips voor all mountain/enduro fiets voor ongeveer max 2500€?

Alvast bedankt gr Dave
Capralicious!
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

De Strive! hele mooie bike en geschikt voor enduro/ all mountain gebruik.
Ik heb er deze zomer in het bikepark Chatel ook een aantal zien rijden: Kennelijk kan hij erg breed worden ingezet!
http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Kan je niet beter korting vragen en je huidige fiets verkopen via marktplaats?
Daar schiet je volgens mij veel meer mee op.
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Ik heb er eigenlijk het geduld en de ruimte niet voor om de fiets via marktplaats te verkopen. Kan ook zijn dat ik em na een half jaar nog niet kwijt ben, daarom. Zonder inruil is mn budget misschien maar 21 a 2200€. Ik vind de Strive ook een prachtige fiets alleen de zoektocht naar een dealer is een tweede. Ik heb bij mij in de buurt (Almelo) nog geen Canyon dealer gezien. De Strive heeft wel veel weg van de Stereo trouwens alleen de demper zit op de juiste plek, niet in de vuurlinie van modder etc.
Capralicious!
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Canyon heeft ook geen dealers, is alleen via de website te bestellen...
Lekker vies is niet bah...
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Kootje schreef:Canyon heeft ook geen dealers, is alleen via de website te bestellen...
Dus dan is inruil ook niet mogelijk. Misschien toch ff doorsparen of toch voor de nieuwe (zeer sexy) Ghost AMR Plus 5900 gaan. Ik had trouwens ergens gelezen dat ik em nu moet bestellen want anders levert Ghost em niet meer aan m'n LBS? Of is hij het hele jaar bestel- en leverbaar? Hoe zit dat eigenlijk precies?

De fiets wat ik nu bezit is trouwens een Haibike Edition RX ipv RC.
Laatst gewijzigd door giantdave op zo 2 september 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Capralicious!
DaBuzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM 4.0 Pro

Ga naar Limburg en voor 25€ kun je met een Canyon én een gps een paar uur Limburg in. Koop je de fiets, dan gaat die € 25 af van de factuur. De kans om een mogelijke aankoop goed te testen bieden maar weinig fabrikanten.

De 2013 Stereo in 650b is natuurlijk helemaal de bom....weet alleen niet of de gooedkoopste variant in je budget past (Carbon frame)
http://www.ghalia.nl Filigrain Lampen | Twitter @GhaliaNL | Egyptische lampen | Oosterse lampen
Ghalia Home Accessories
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

De goedkoopste Stereo is 3500€ op 1 euro na. Schrok behoorlijk toen ik de prijslijst van Cube in handen kreeg. Had wel iets duurder verwacht ivm prijsstijging en carbon, maar 1500€ meer dan de vorige modellen ging me iets boven m'n petje.
Capralicious!
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

DaBuzzzzz schreef:Ga naar Limburg en voor 25€ kun je met een Canyon én een gps een paar uur Limburg in. Koop je de fiets, dan gaat die € 25 af van de factuur. De kans om een mogelijke aankoop goed te testen bieden maar weinig fabrikanten.

De 2013 Stereo in 650b is natuurlijk helemaal de bom....weet alleen niet of de gooedkoopste variant in je budget past (Carbon frame)
Bedankt voor de tip trouwens. Heb je een adres?
Capralicious!
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

DaBuzzzzz schreef:Ga naar Limburg en voor 25€ kun je met een Canyon én een gps een paar uur Limburg in. Koop je de fiets, dan gaat die € 25 af van de factuur. De kans om een mogelijke aankoop goed te testen bieden maar weinig fabrikanten.

De 2013 Stereo in 650b is natuurlijk helemaal de bom....weet alleen niet of de gooedkoopste variant in je budget past (Carbon frame)
Volgens mij is dat niet meer mogelijk sinds eind vorig jaar.
Link: http://www.canyon.com/_nl/service/nieuw ... ml?nt=2751" onclick="window.open(this.href);return false;

en:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
(en dan vooral de 2e helft van de pagina)
Laatst gewijzigd door Kootje op zo 2 september 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker vies is niet bah...
DaBuzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM 4.0 Pro

oh, das minder. Dan moet je de grens dus over hiervoor. Kun je gelijk een Radon aan de tand voelen
EDIT: zie er ook niets meer over in DUI. je moet dus op zoek naar testdagen en die zijn meestel vroeg in het jaar...

Radon doet het nog wel

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Ra ... _5258_.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ghalia.nl Filigrain Lampen | Twitter @GhaliaNL | Egyptische lampen | Oosterse lampen
Ghalia Home Accessories
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Het feit dat ik de fiets vooraf niet kan bezichtigen en moeilijk moet doen om er eentje te bemachtigen vind ik jammer en ben ik snel afgeknapt. Denk dat ik toch ga voor de Ghost. Maar nog even over de Cube Sting, is die geschikt voor Enduro of zouden jullie het me afraden ivm 120 mm max veerweg.
Capralicious!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Aan het begin van het jaar heb ik een zelfde zoektocht gehad: een allmountain, budget 2500.ik kwam uit bij een cube AMS150 race en ben zeer tevreden: klimt super en als een malle naar beneden raggen. Hij bleek deze zomer een superfiets voor portes du soleil en de Zwitserse alpen.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

120mm veerweg is niet echt enduro te noemen.... dat valt nog onder de categorie XC.. Lijkt mij ook te weinig als je echt wat meer ermee wil gaan doen (bike parks enz).
Jouw onderwerp komt op het goede moment trouwens, ik ben ook aan het kijken naar een enduro fiets en twijfel zelf tussen een canyon strive en een commencal meta AM. Het is trouwens heel erg jammer dat je geen canyon meer kan testen..
Koenta
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 21:33
Mijn mountainbike: Ghost AMR 7500

Bij Correct in R'dam staat een Ghost AMR plus, dikke bak!
Wel hopen dat het je maat is natuurlijk
Plaats reactie