Advies Freeride/Dirtjump bike

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Goedenavond iedereen,


Ik heb een advies nodig: ik zou graag gaan beginnen met freeride.
Helaas denk ik niet dat dat gaat lukken aangezien mijn budget voor de bike rond de 300e ligt.

Daarom wil ik eerst met een dirtjump achtige bike beginnen. Gaat dit lukken met mijn budget, of kan ik beter mijn xc'er ombouwen binnen dit budget?

Graag jullie advies.

Mvg,

Tjeerd

P.s. Kleding/bescherming hoef ik niet zelf te betalen en zit dus niet bij die 300e erbij.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

300 euro kan wel, maar dan moet je echt rekenen op Ghetto style dirtjump.
Kan overigens best wel tof zijn, pretentieloos dirtjumpen. ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Daar heb ik niet echt problemen mee :D

Ik neem aan dat ik dan voor een 2e hands bike ga, maar zijn er specifieke mountainbike "marktplaats" site's?
En kan ik daar dan ook redelijk mee uit de voeten in bijvoorbeeld bikepark utrecht? (die ligt nog enigzins dichtbij)
Laatst gewijzigd door Sparta op zo 12 augustus 2012, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Ik zal morgen even kijken. Dan ben ik weer teeug van vakantie want ik heb hier zo slecht bereik dat ik geen foto's kan laden.

Maar iig bedankt!
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Dat word em helaas niet. Ik wil graag iets wat ook wat afdalingen aan kan.

Is dit misschien iets? http://link.marktplaats.nl/582614756" onclick="window.open(this.href);return false; Dan kan ik eventueel later alles overzetten op een echt freeride frame. Of denk ik helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7392
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waarom zou je een fiets met onderdelen van (zeer) bedenkelijke kwaliteit voor het doel (de vork is geen Boxxer, al doen de stickers anders vermoeden) nemen, met als later doel die onderdelen over te zetten? Pointless...

Gezien het budget is een no-nonsense dirt jumper denk ik echt het maximale wat je kunt verwachten (in bruikbare staat), zoals Wicked ook al aangaf.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Dat zou ik doen omdat mijn doel freeride/downhill is, maar dit simpelweg nog niet kan betalen.

Maar die fiets is dus niks? Ook niet voor een beginner van net geen 60kg?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Sparta schreef:Dat zou ik doen omdat mijn doel freeride/downhill is, maar dit simpelweg nog niet kan betalen.
Ik wil je niet nóg meer ontmoedigen, maar doe het toch.
Als je geen geld hebt moet je in principe ook nog niet willen downhillen/freeriden.
Dirtjumpen is een relatief goedkope manier om gravity-biking te ervaren.
Freeriden en downhillen is vrij kostbaar. Niet alleen vanwege de aanschaf van een geschikte fiets, maar vooral ook omdat het rijden en de juiste bescherming ook bepaald niet gratis is.
Liftpasje kost voor een dag rond de 30 euro. Het rijden naar de parken (Limburg en verder) gemiddeld 40-80 euro brandstof per keer. Een helm is 100 euro of gekker. Bescherming 100 euro of gekker etc.
Dirtjumpen is een factor veel goedkoper.

Bij elke hobby moet je het totale kostenplaatje in ogenschouw nemen, niet alleen de aanschaf van het bronmateriaal.
Zo zou ik wellicht een leuke rallyauto aan kunnen schaffen, maar het daadwerkelijk rally rijden is voor mij niet betaalbaar. Wat heb je aan een rallyauto als je er geen rally's mee kunt rijden?
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Wicked DJ schreef:
Sparta schreef:Dat zou ik doen omdat mijn doel freeride/downhill is, maar dit simpelweg nog niet kan betalen.
Ik wil je niet nóg meer ontmoedigen, maar doe het toch.
Als je geen geld hebt moet je in principe ook nog niet willen downhillen/freeriden.
Dirtjumpen is een relatief goedkope manier om gravity-biking te ervaren.
Freeriden en downhillen is vrij kostbaar. Niet alleen vanwege de aanschaf van een geschikte fiets, maar vooral ook omdat het rijden en de juiste bescherming ook bepaald niet gratis is.
Liftpasje kost voor een dag rond de 30 euro. Het rijden naar de parken (Limburg en verder) gemiddeld 40-80 euro brandstof per keer. Een helm is 100 euro of gekker. Bescherming 100 euro of gekker etc.
Dirtjumpen is een factor veel goedkoper.

De bescherming betalen mijn ouders, maar de bescherming is volgensmij grotendeels hetzelfde. Met freeride heb je alleen een body protector erbij aan?

En bikepark utrecht ligt voor mij redelijk dichtbij, daar kan ik heen fietsen, dus daar kan ik me in het begin goed vermaken. Als ik naar bijvoorbeeld filthy wil kan ik mn vader wel charteren daarvoor.

En een liftpas is redelijk duur zo te zien, maar dan loop ik wel naar boven :D


Ik denk dus dat de kosten nog wel redelijk meevallen. Of zie ik dit heel erg verkeerd?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Sparta schreef: maar dan loop ik wel naar boven :D

Ik denk dus dat de kosten nog wel redelijk meevallen. Of zie ik dit heel erg verkeerd?
Lopen naar boven.... Tuurlijk! ;)
Nee, dat ga je niet grappig vinden. Een dagje bikepark is zonder lopen al vermoeiend genoeg.
Alleen op Filthy moet je zelf lopen, maar dat is dan nog net te doen op een dag.

Ik denk dat het toch tegen gaat vallen, ook al voer je verzachtende omstandigheden aan.
Er was geen uitputtende lijst gepost. Er gaat nog wel eens iets stuk, etc.

Voor m'n gevoel ben je in Bikepark Utrecht beter af met een short travel hardtail dirtjumper dan met een zwaar afgeveerde hardtail of full suspension. Zeker met die pumptrack en dirts die er liggen.
Als je het van beperkt buidget en één bike moet hebben moet je -naar mijn mening- kiezen voor de vorm die je het meest nodig gaat hebben. Een long travel hardtail zoals je eerder gepost hebt is niet grappig. Lomp en loodzwaar.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Hmm, misschien is een dirtjumper toch beter..

Hoeveel mm veerweg hebben de meeste? En waar kan ik die het best vinden, is er misschien een soort van marktplaats achtige site voor mountainbike's?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Sparta schreef:waar kan ik die het best vinden, is er misschien een soort van marktplaats achtige site voor mountainbike's?
Hier? Dirty-pages.net? Velozine.nl?
Op Dirty Pages komen de meeste mensen hun dirtjumper verkopen, maar tref je ook vaker verkopers waar je voorzichtig mee moet zijn... (qua voorstelling van de kwaliteit van het product)

Kijk anders eens foto's van Bikepark Utrecht (o.a. via Pinkbike.com) en zie waar ze daar veel mee rijden.
Dan zie je opvallend veel hardtails denk ik.

Optimaal is 100-120mm voor een hardtail, maar hangt af van bedoelde geo.
Mooiste zou voor je zijn om een verstelbare vork te hebben, maar gezien je budget....
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Bedankt, ben nu op DP aan het kijken, maar op pagina 6 nog niets gevonden :(
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

En waarom denk je dat dat is. Voor jou budget is er vermoedelijk niet zo heel veel te vinden.

Denk dat je geluk heb als je al een rigid dirt jumper kan kopen.
Plaats reactie