spring schansje maken

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Bonjour,

Ik heb grond en plek over en heb mezelf getrakteerd op het maken van een klein spring schansje. Ik ben nog nooit in een bmx park geweest en die hebben ze hier ook niet dus vandaar dat ik het jullie vraag.
Bedoeling is om max 1.5 / 2 mhoog te springen in het beginsel en ik denk niet veel langer dan een meter of drie.

Nou heb ik het idee om een pallet in de schans te begraven zodat hij z'n vorm beter behoud. En dan een flinke bult grond er boven op.

Iemand van jullie al eerder zo'n ding gebouwd of een goeie site?

Thx,
Michiel
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Citruspers
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 april 2012, 19:05
Mijn mountainbike: 2012 Specialized Crosstrail Sport Disc
Contacteer:

Hout onder de grond gaat snel rotten als het regent lijkt me...heb je andere materialen tot je beschikking?
[L] MTB'er sinds 28/03/12 [L] - Strava - Regio: Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je >1.5m de lucht in wilt dan heb je toch al een redelijk serieuze schans nodig, als je dan ook nog eens 'maar' 3m dan is het enige IMHO wat erbij in de buurt kan komen pure Dirt Jumps waar je bijna recht de lucht in gaat en waarschijnlijk onder een soortgelijke hoek gaat neerkomen:
a) met een vlakke afloop zal het gevoel niet ver van een drop'-in-to-flat' zitten,
b) je moet een fiets in de lucht dan echt flink omzetten...

Met wat voor fiets was je voornemens dit te gaan doen en wat is je doelgroep?

Wat betreft de pallet, hoe wil je die ingraven? Aan de vorm van de oploop zelf doet een pallet weinig, die is plat en je oploop heeft een grote radius...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Ok, 3m is dus blijkbaar te kort? De bedoeling is wel dat ik aan de kant waar je terecht komt ook een stukje schans bouw om de klap te verminderen. Ik wil springen met m'n titus motolite en ik denk niet dat die het leuk gaat vinden als ik dan 2m uit de lucht kom vallen. (Ik ben nog aan het azen op een 2e hands "el guapo" maar die komen niet heel erg vaak voorbij...).

Dus, ik weet niet hoe ik het beter moet verwoorden, de schans heeft een mooie sinusvorm alleen in het midden een stukje open.

Ik dacht zelf dat de pallet de bult wat stevigheid zou geven en dat ik minder onderhoud aan de oploop zou hebben.

Regenen doet het hier bijna nooit langere periodes achter elkaar (behalve nu al twee weken.... Alles weer wit v/d sneeuw verderop, wel een erg mooi gezicht) dus verotten doet die pallet niet zo snel. Maar als julie zeggen onzin, wordt nooit gedaan, prima, laat ik 'm weg.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

mvdlans schreef: Bedoeling is om max 1.5 / 2 mhoog te springen
mvdlans schreef:Ik wil springen met m'n titus motolite
Besef je zelf wat je vraagt? Even los van het punt dat het dan in Freeride en Downhill niet zoveel te zoeken heeft...
Ik ben de laatste die je gaat afraden om met een AM-er/XC-er gaps te springen (genoeg fotografisch bewijs voorhanden als het moet), maar je moet wel even in de juiste verhoudingen blijven denken imho...

Ik denk dat je aan een bescheiden en lage gapjump voldoende uitdaging hebt met je Titus. Alles daarboven is gewoon een kwestie van een dirtjumper o.i.d. kopen.

EDIT: Even de toonzetting wat nuanceren; ik besef me dat je met een AM-bike best veel kan, maar met name de totale hoogte van het frame werkt bij hoge sprongen beperkend. Alleen drops (dus springen van hoogte en niet in de hoogte) gaat nog wel aardig. De lucht in is toch heel iets anders met zo'n AM-bak.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

mvdlans schreef:Ok, 3m is dus blijkbaar te kort? De bedoeling is wel dat ik aan de kant waar je terecht komt ook een stukje schans bouw om de klap te verminderen. Ik wil springen met m'n titus motolite en ik denk niet dat die het leuk gaat vinden als ik dan 2m uit de lucht kom vallen.
Volgens mij hanteren we om te beginnen al verschillende definities. Ik reken de 1.5m hoog vanaf de top van de hindernis en niet van het maaiveld. Om een MTB recht de lucht in te kunnen sturen heb je al een schans van een 1.5~2m hoog nodig dus zou je zonder landing van een >3m neerkomen. Dat overleeft die Titus niet (erg vaak).

Wanneer je een hindernis bouwt van 1.2m hoog en vanaf het maaiveld rekent dan is 1.5m niet zo heel extreem. Zou alleen niet van een sinusvorm uitgaan of type Dirt Jump hindernis met die fiets, dat is uiteindelijk toch een dranghek in de lucht.

Gezien het type fiets zou ik iets lagers aanleggen voor 3m, met een relatief flauwe oploop (in vergelijk met dirt) en een nog flauwere afloop waar het landen niet zo heel precies komt. Beleef je met zo'n fiets IMHO net zo veel lol aan en je houdt hem langer heel.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Misschien iets in de vorm van een table top, dan kan de landing niet zo stuk. Is leuk om mee te beginnen,
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

CC-Rider schreef:Misschien iets in de vorm van een table top, dan kan de landing niet zo stuk. Is leuk om mee te beginnen,
Ja, zoiets lijkt me leuk om te bouwen. Sorry hoor Wicked als dit niet freeride genoeg is! :wink:

Mijn fout Cheeta, had idd vanaf het maaiveld moeten zeggen. Dat m'n 'dranghek' :winkie: geen val van 3 meter hoogte overleefd lijkt me duidelijk.

Uit wat gegoogle leid ik af dat een tabletop gewoon een ligt opgaand hellinkje is zonder al teveel gedoe. Lijkt me prima te realiseren en om mee te beginnen.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

mvdlans schreef: Sorry hoor Wicked als dit niet freeride genoeg is! :wink:
En ik vind het dan weer niet 'XC' genoeg om 'm daarheen te verhuizen.

Uit eigen ervaring (SC Heckler, Yeti 575) kan ik je melden dat de niet al te hoge (lees 0,5 - 1,0m vanaf maaiveld) take-off's de leukste sprongen kunnen betekenen voor een AM machine. Op de trails waar ik met genoemde bikes geweest ben zat daar de meeste fun in. Gaps variëren dan van 0,7 tot 1,5 meter tussen take-off en landing. (bijv.) (bijv. 2)
Maar ook met northshores kan je jezelf aardig uitleven.
Vandaag nog eentje gedaan met een hoogteverschil van ca. 1 meter tussen shore en grond en dat kan zo'n bike ook prima handlen hoor.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

mvdlans schreef:Uit wat gegoogle leid ik af dat een tabletop gewoon een ligt opgaand hellinkje is zonder al teveel gedoe. Lijkt me prima te realiseren en om mee te beginnen.
Table top kan nog steeds net zo op en af zijn als een double, alleen is de kuil er tussenin volgestort. Voor 'type' sprongen zie de UCI BMX Track Building Guide, even doorklikken naar Jump Catalogue (voor de rest heb je er weinig aan).

In principe hoeft het niet veel anders te springen, het grote voordeel - zeker ten opzichte van pure dirts - is dat
  1. je wanneer je niet uitkomt je gewoon kunt besluiten te rijden in plaats van dat je moet zien te remmen, naar de zijkant weg te springen of gewoon je fiets weggooien,
  2. je op je afzet kan concentreren zonder je zorgen over het halen van de hindernis te hoeven maken,
  3. het psychisch met zo'n kuil in het midden moeilijker kan zijn, reden waarom ze doubles soms met planken dicht leggen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Leuk om mee te beginnen dus.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Bedankt voor de input mannen, ik krijg al zin om te gaan scheppen!

Leuke en goeie site Cheeta, namen en maatvoering staan er allemaal op, super! Weer een hoop geleerd!

(werd vanmiddag nog door de verkoper van een "el guapo" gebeld, heeft hij een S....... :cry: Bugger, 1.85m gaat daar niet op passen....).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Goeie uitleg over tables ! Vraag me altijd af waarom gaps psychologies zo'n drempel zijn. Het vol casen van een landing is in beide gevallen ongeveer even heftig en tables kosten altijd zo'n hoop zand ;-)
Ikzelf probeer tegenwoordig eerst een landing te bouwen, en dan een zo minimaal mogelijk wigje om erop te komen. Wigje ga ik dan later een beetje uitbouwen, werkt erg goed.
Een schansje als take-off is zo geschept, een goeie landing niet.
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Bruistablet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 2 augustus 2010, 20:47
Mijn mountainbike: Ghost SE3002
Contacteer:

En, is het al wat geworden..? Ben eventueel wel benieuwd naar een foto :)
bruistablet: pepermunt voor echte mannen
waar een wil is, is een fietspad
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Nope, takkeweer hier.... :( Bergen om ons heen wit, sneeuwgrens gedaald tot 1500 meter en overmorgen moet het weer 24 graden worden zeggen ze!! :~
Een foto komt er zeker als het klaar is.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Plaats reactie