Advies: knie/scheen Protectie voor DH

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik heb losse scheenbeschermers en kniebeschermers en dat bevalt beter dan vaste (althans de speedstuff die ik had). geeft me meer bewegingsvrijheid en blijft beter zitten (wel iets warmer...).
Gewoon even kijken bij een BMX zaak.

Scheenbeschemers Afbeelding

kniebeschermers
Afbeelding
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik heb vandaag het genoegen gehad om de Race Face Indy's te proberen (die hebben ook een soort van bescherming aan de achterkant), maar dat was geen doorslaand succes.
Ze zitten goed (dat besschermgaas aan de achterkant kriebelt wel wat), maar niet zo lekker als de FR versie van de scheen/kniebeschermers.

Als alternatief wel een aanrader, maar in basis blijf ik toch het meeste fan van de Race Face FR's.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ik kwam op dit draadje omdat ik ook enige tijd met flats rij. Eerst alleen in XC condities maar ik wil nu wat tricks gaan oefenen. Misschien een dom idee maar omdat ik de hier genoemde scheenprotectie er nogal bruut (lees in mijn ogen veel te heftig voor hoe ik fiets) vindt uitzien dacht ikzelf om het wat simpeler te houden met iets als voetbalscheenbeschermers. Bijvoorbeeld zoals deze. Misschien met een paar hoge sportsokken (basketbal of ook voetbalsokken) blijft het wat meer lowpro.

Is dit echt stupido :-{ of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
If you wanna ride....
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Ik zou gewoon direct een set kniebeschermers kopen. Heel veel mensen hebben bijvoorbeeld deze:

http://sixsixone.com/bike/soft-shell-pa ... hell-pad-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteindelijk zul je toch bij zoeits terecht komen.
Biking skills or Hospital bills
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Geen ervaring met voetbal scheenbescermers maar ik heb zelf die van king kong en die vallen mee qua lompheid. Ook goed te combineren met losse kniebeschermers.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jerry's kid op di 8 januari 2013, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Kan je prima doen. Ik heb in den beginne ook met losse scheenbeschermers gereden (zoals in bovenstaande post). Als het enige wat je protectie verwacht is dat het je schenen behoed van eventuele impact met je pedalen werkt het prima.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

jaspero schreef:Ik zou gewoon direct een set kniebeschermers kopen. Heel veel mensen hebben bijvoorbeeld deze:

http://sixsixone.com/bike/soft-shell-pa ... hell-pad-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteindelijk zul je toch bij zoeits terecht komen.
Maar dat zijn toch alleen kniebeschermers? Het gaat mij inderdaad alleen om de impact van je flats met mijn schenen.
Die King Kong's zien er ook wel ok uit trouwens.. Tenks :-q
If you wanna ride....
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Ik las er te snel overheen. Welke tricks wil je gaan doen?
Hoewel ik het zelf ooit met voetbal scheenbeschermers gefietst heb vind ik het er dom uitzien.
Ik zou je dus adviseren om die King kong dingen te kopen. O.a. te koop bij Soulcycle bmx shop in Amsterdam (ook webshop)
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat wil je doen dat je zo bang bent van je pedalen te glijden / contact met je pedalen te hebben?
(vind de meerwaarde van scheenbeschermers echt gering, zelfs met Crupi Squares)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ik wil meer jumps en drops gaan doen/uitbouwen. Heeft echt nog helemaal geen naam (0 skills hier) Maar ik vind een Whip behoorlijk cool... Ik kan niet goed inschatten hoe groot het risico van een impact is. Vandaar een low pro/budget oplossing.
If you wanna ride....
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

cheeta schreef:(vind de meerwaarde van scheenbeschermers echt gering, zelfs met Crupi Squares)
Kijk eens rond bij een gemiddelde biker zonder scheenbeschermers, wordt er niet mooier van. Die van mij niet in ieder geval :-{
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Maar om dan alleen scheenbeschermers te kopen en niet een combinatie. Dan zul je net zien dat je crasht op je knie.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kniebeschermers zijn IMHO nuttiger (die ga je echt waarderen wanneer je crasht) dan een stel scheenbeschermers. Als je schenen ook belangrijk vindt, zou je op beide uitkomen niet alleen scheenbeschermers...

Of een 29er (neem aan dat een Cotic Solaris 29R dat is) zo een fijne fiets is om te leren whippen heb ik enigszins m'n twijfels bij.
maaf schreef:Kijk eens rond bij een gemiddelde biker zonder scheenbeschermers, wordt er niet mooier van. Die van mij niet in ieder geval :-{
Vind ik wel meevallen, het is ook niet zo dat mensen continu van hun pedalen glijden en als je van je pedalen glijdt dat je per definitie je hele been openhaalt. Bij de vervelendste aanvaringen met Crupi's stonden ze ook niet in m'n schenen maar ergens in m'n Achillespees waar scheenbeschermers ook bijzonder weinig doen... Ten tweede ben ik daar misschien niet zo kritisch op, waar misschien andere verschillen een rol in spelen.
Om het iets concreter te maken, op het moment dat ik m'n benen scheer en in een keurige rok tot de knie kom opdagen dan durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren (Schotse ruit of niet) dat de opmerkingen niet over m'n schenen gaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

cheeta schreef:Kniebeschermers zijn IMHO nuttiger (die ga je echt waarderen wanneer je crasht) dan een stel scheenbeschermers. Als je schenen ook belangrijk vindt, zou je op beide uitkomen niet alleen scheenbeschermers...

Of een 29er (neem aan dat een Cotic Solaris 29R dat is) zo een fijne fiets is om te leren whippen heb ik enigszins m'n twijfels bij.
Ik moet zeggen dat ik op dit moment ook alleen met korsten op mijn knieën loop :lol: Ja en niet van die Solaris. Doe het met mijn Trek 6700. Ook niet echt super geschikt maar goed. Ben me reeds aan het verdiepen in een AM bike maar dat duurt nog wel even.

Ik heb vorig jaar bergafwaarts eens een rare move gemaakt. Te hard remmen, fiets aan de achterkant omhoog, voeten aan de grond en toen ging mijn trapper langs mijn scheen. Dat was slechts een pdm324 pedaal maar ik had een mooie freddie kruger print op mijn scheen. Nu ik wat wat tricks wil gaan oefenen dacht ik..... :roll: Maar kniebeschermers dus... Toch vrees ik enigszins die pennen van mijn flats. Niet dat ik een boom in de tuin heb staan maar die King Kong's zijn een niet al te grote investering.
Laatst gewijzigd door dizzasta op di 8 januari 2013, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
If you wanna ride....
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Best of both worlds. Het blijft een compromis, maar heel vervelend zit het ook weer niet:
Afbeelding

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb nog wel een oud paar liggen, als je het wilt proberen
Plaats reactie