Bike Park Bavella Corsica

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Iemand toevallig ervaring met Bike Park Bavella nabij Zonza op Corsica? En/of met de bijbehorende organisatie 'Alte Cime Freeride'?

Zoals in Frankrijk gebruikelijk een redelijk brakke website maar voor zover ik kan beoordelen een lekker low key bikeparkje met enduro-achtige tracks en uplifts m.b.v. een busje. Redelijk huurmateriaal (Giant Reign). Wat beeldmateriaal op youtube gevonden, ziet er zeker niet slecht uit!

Komend voorjaar ben ik daar waarschijnlijk een paar dagen in de buurt (kamperen/wandelen) en een halve tot een hele dag krijg ik er bij mijn vrouw wel uit onderhandeld... :winkie:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Zoals verwacht geen reacties, dus zelf het pionierswerk maar gedaan...

Het bikepark is een project van een lokaal koppel in het plaatsje Zonza aan de voet van de Col de Bavella. Trails gebouwd, busje met aanhanger en een zooi mountainbikes gekocht, en klein loketje in het centrum ingericht. Voila, een bikepark.

De trails zelf zijn voornamelijk handgebouwde rauwe singletracks die vooral van het natuurlijke terrein gebruik maken met hier en daar wat jumps etc. Afwisselend flowy over zachte bosgrond en steil/technisch/rotsachtig. Ik heb me er goed vermaakt. Als je op de col start moet je eerst nog ~100 m klimmen tot aan de trailhead en ook in de trails zelf zitten korte klimmetjes, dus een enduro is hier het meest op z'n plek. Totaal hoogteverschil is ~500 m. Er is een goede trailmap en de trails zijn goed aangegeven inclusief 5 aangeraden routes.

Wij hadden helaas erg slecht weer (koud en nat) en zijn daarom maar één (erg koude) nacht gebleven op een verder erg leuke kleine camping net buiten het centrum. 's Ochtends zowaar vrijwel droog en voor een halve dag een Giant Reign, fullfacehelm en shuttle gehuurd. Ik denk dat je in een halve dag 4 hele runs vanaf de col kunt maken, ik heb zelf twee complete runs vanaf de col gedaan en nog eentje vanaf een lager punt. Daarna begon het te regenen en aangezien mijn vrouw op mij wachtte en we nog naar de kust wilden rijden heb ik het daarbij gelaten.

Al met al vond ik het zeer de moeite waard, de trails zijn top en de omgeving is ook mooi, je rijdt niet in een lelijk skigebied maar in de ongerepte natuur (kwam ook nog moeflons en everzwijnen tegen). Als je in Corsica op vakantie bent is dit zeker een aanrader en je kunt er makkelijk 1-2 dagen zoet zijn met het ontdekken van alle trails. De autorit van/naar Zonza is daarnaast adembenemend, vooral aan de oostkant over de D268 die langs de rotsformaties van de Aguilles de Bavella loopt.

Handig om te weten is verder nog dat je alleen met cash kunt betalen en dat er geen pinautomaat in Zonza is (wel in een dorpje 4 km verderop).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Leuke fotoos! Wel een onderneming om er te komen, als je liever met je eigen fiets en dus met de auto gaat.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ja, je zit dan altijd met een bootovertocht en een flinke autorit over kleine weggetjes. Wij waren met huurauto en tent aan het rondtrekken en dus flexibel. Op de vlucht voor het slechte weer op een strandcamping in Aleria aan de oostkust terecht gekomen, dit was maar anderhalf uur rijden vanaf Zonza. Dus in theorie als dagtrip te doen terwijl de familie zich op het strand vermaakt.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Grappig, 2 weken geleden ook geweest, maar niet gefietst. We zaten wel redelijk dicht bij jouw camping (Arinella Bianca).
Ik heb nog wel een trail gevonden in de buurt, maar dat zag er niet recentelijk gebruikt uit, wel stevig gebouwde jumps. Dit was onderweg op de D345 naar Prunelli-di-Fiumorbo.
En het weer was inderdaad veranderlijk :wink:
Plaats reactie