Trial leren (Nu Arnhem, straks Wageningen)

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
KoningWin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 24 maart 2014, 12:48

Zoals de titel al suggereert wil ik graag Biketrial leren. Ik woon nu nog in Arnhem, maar met een beetje geluk woon ik in de zomervakantie in Wageningen.

Ik vraag dus hierbij of iemand mij Biketrial kan/wil leren. Ik heb zelf geen trialbike, wel een 26" hardtail.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik denk dat je dat leert door gewoon heel veel zelf te oefenen?
KoningWin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 24 maart 2014, 12:48

Natuurlijk zelf heel veel oefenen, iemand anders kan dat niet voor je doen. Maar ik heb geen idee waar te beginnen, en enige begeleiding zal waarschijnlijk heel veel helpen. Mijn idee is ook niet dat iemand m'n handje vasthoudt, maar meer samen biken en dan tips krijgen etc.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Waarschijnlijk hel veel oefenen. De fiets en het verzet is ook heel verschillend. Daarnaast zal je vooral moeten oefen in balanceren en bunny hop etc. Ik denk toch heel veel pikken vanaf You-tube.
Misschien een clinic volgen voor de basis. In België is de sport behoorlijk populair...

https://www.youtube.com/results?search_ ... elaey&sm=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rickkoekoek.nl/01/wordpress/?page_id=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Het trainen/oefenen moet je inderdaad zelf doen, maar zeker als je helemaal nieuw bent is een trainer of (ervaren) trainingsmaatje zeker niet verkeerd.

De meeste techniek heb ik mezelf ook aangeleerd, afkijken van andere fietsers, youtube of via hier. ;)
Maar blijft soms gokken of je het wel goed doet. Denk dat je beter progressie maakt met hands-on begeleiding en dat het meer motiveert. Zou soms ook wel een trainer/maatje willen. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

mtbclinic.nl en Karst Zijlstra.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ontzettend veel oefenen en vooral niet opgeven. Heel veel zelfdiscipline, dat is de enige manier. Vooruitgang gaat langzaam, frustratie zal af en toe enorm zijn, maar als je oefent ga je wel vooruit. Haal daar je motivatie uit. En check vooral deze site ook: http://trashzen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Begin met de basics (trackstand!).
KoningWin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 24 maart 2014, 12:48

Bedankt iedereen. Ik wil dit ook heel graag doen. Er zijn momenteel 2 dingen die me tegenhouden.
Het eerste is dat ik het niet zie zitten op mn 26" MTB te oefenen omdat ie niet van mij is, en als er dus iets mee gebeurt dat ik dan een best groot probleem heb. Ik heb dus nu niet echt een fiets.
Het tweede is dat ik niemand ken die het doet, en in mn eentje sport doen vind ik niet leuk. Ik bedoel, af en toe in mn eentje is geen probleem, maar ik wil niet altijd in mn eentje hoeven te oefenen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Probleem 1: de basics als de trackstand en wat heen en weer hoppen op je wielen kun je prima leren op een gewone mtb, eigenlijk zonder risico om te vallen. Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken over mogelijke schade aan je fiets. Lijkt me wel goed om het op deze manier te doen, want de kans bestaat natuurlijk dat je er geen reet aan vindt en dan is het zonde om er al een paar honderd euro aan uitgegeven te hebben. Krijg je dan de smaak te pakken: een goedkope tweedehands trialfiets kost je 200-300 euro. Check je andere topic voor wat tips.

Probleem 2: tsja, weinig mensen trialen nou eenmaal in Nederland. Afgezien daarvan, trials is gewoon een erg solistische aangelegenheid. Je moet echt helemaal 'zen' zijn als je ermee bezig bent. Dus als je in je eentje sporten niet leuk vindt, is trials misschien niet de beste keuze. Daarom ook vooral: kijk eerst of je het uberhaupt leuk vindt om aan de basics te werken, op die geleende mtb.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, je kan geen trails leren als je geen trackstand en bunny hop kan. Ik denk dat je helemaal nog niets fietst?
Dan moet je ook eerst nog een goede fietsbeheersing zien te krijgen. En dat leer je weer door gewoon te gaan rijden.

Onderweg kom je vanzelf wel iemand tegen die je kan helpen en tips kan geven.
KoningWin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 24 maart 2014, 12:48

Ik fiets al wel. Het is de fiets van mn pa, ik heb hem gevraagd en ik mag er op rijden. Dit ga ik ook zeker doen om te kijken of ik het uberhaupt wat vind. Ik was er alleen vanuit gegaan dat dit niet zou mogen, end dan zou ik dus geen fiets hebben. Maar aangezien dit nu wel kan ga ik dat eerst doen, kijken hoe het me bevalt.
hezz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 15:05

*edit* realiseer me nu dat het topic al een tijd dood is. Excuus.


Als je de fiets hebt, kunnen we altijd een keer afspreken.

Ik rij nu ongeveer 2 jaartjes trial met twee gasten uit Alphen. Doet je MTB skills erg goed ;)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

A.s zaterdag(7-3-2015) zijn er tijdens de motortrial wedstrijd in Nunspeet ook 4 klassen voor de fietstrial. Is al jaren het geval en misschien wordt het wel iets meer gedaan dan iedereen denkt.

http://mcnunspeet.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.trialclubzuidoostdrenthe.nl/ ... 2015-3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"This species has amused itself to death"
Schreutelkamp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 23:47
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 100

Bij mtbclinic.nl bieden ze Freeride/trail clinics aan
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Maar, dat is geen trial.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie