Canyon spectral met 170mm veerweg

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q @Macreal: bedankt voor de beknopte uitleg. Nu snap ik het wat meer.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En dan vergeet ik nog te vertellen dat sag ook zorgt voor je negatieve veerweg.
De negatieve veerweg zorgt ervoor dat je grip houd als je ergens vanaf rijdt. Als je (bijvoorbeeld) van een stoeprand af rijd, veert de vork een stukje uit om contact te houden met de ondergrond. Daar heb je ook je sag voor nodig, want zonder sag geen negatieve veerweg.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Weer wat geleerd. Jouw uitleg zet probleem dat ik met een vork had in heel ander daglicht. Ga zelf ook eens prutsen met die compressie. (Dacht zelf altijd heel bekrompen dat meer lucht en de compressieknop aandraaien op hetzelfde neerkomt).

Vraag me overigens nog steeds af waarom je een spectral met 170mm zou willen rijden.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bedenk altijd dat je eerst uitzoekt wat je instellingen nu zijn en je die opschrijft voor je dingen gaat aanpassen.
Zo kun je altijd terug naar je oorspronkelijke instelling :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Dunc@n schreef:Intressante topic!

Ik overweeg zelf een dual position vork in mijn Spectral 29er te zetten om het inzet bereik te vergroten voor alles tussen licht trail tot bikepark light.

Ik rij met de standaard setup (130mm voor de 29er) nu ook alles in b.v. Winterberg. van toertochten in de omgeving tot de singletrail in het bikepark en alles er tussen in, maar met name op de zwaarder routes in het bikepark zou ik wel "iets meer" willen hebben, zonder dat dit ten koste gaat van de toer eigenschappen. Vandaar het idee om een dual position (130-160 voor de 29er) te installeren. In de praktijk zal ik dan met name de 130mm stand gebruiken, dit is erchter niet waar z'n vork primair voor bedoeld is. ik vraag me dan ook af op er nadelen aan zitten om de vork op deze manier te gebruiken?
In de pike dual position handleiding staat een waarschuwing dat de kortere veerweg enkel mag worden gebruikt om te klimmen. Ik zou die dus niet de hele tijd in de 130mm stand gebruiken om overal af te knallen. (in de veronderstelling dat het om een pike gaat)
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Ik ben sinds kort eigenaar van een 2016 Spectral EX met 150mm Pike en kan me in zekere zin wel vinden in het verhaal over de balhoofdhoek. Vergeleken met de Strive (ik heb 'm een maand getest, toch geruild voor een Spectral) is het een heel licht en speels fietsje, maar ook erg gevoelig voor waar het gewicht zit. Ik begon met 25% sag voor en 25-30% achter, maar dat zet 'm teveel op z'n neus en maakt 'm voor mijn gevoel nerveus en wat onvoorspelbaar bij afdalingen en sturen. 25% voor en 30%-37% achter is een wereld van verschil: veel stabieler, zonder dat de shock doorslaat of dat je het gevoel hebt dat je op een chopper rijdt.

Ik denk ook dat je op een Spectral niet meer dan 160mm veerweg wil hebben. Ik ben niet bepaald de lichtste en rij af en toe best lomp :tong, maar de vork lijkt het allemaal prima te vinden. De 160mm op de Strive was wat dat betreft meer reserve dan nodig en maakte het allemaal ook wat makkelijk voor het gevoel. Misschien handig voor als je alleen maar bikepark rijdt, of alleen maar trappen en drop-offs pakt. Wat met de 150mm prima gaat overigens.

Mocht het je om plushness te doen zijn (de Pike ís een lineaire vork en out-of-the-box misschien wat stug in het begin van de slag): in mijn ervaring maak je met 2 spacers een 150mm Pike een stuk soepeler zonder dat 'ie overdreven progressief wordt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Eigenlijk verplichte lectuur voordat je aan eenderwelke knop draait...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q ik ga dat wel een keer lezen in mijn spaarzame vrije tijd.
Heb nog niet aan de knoppen gedraaid, alleen opgepompt.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

MacReal schreef:En dan vergeet ik nog te vertellen dat sag ook zorgt voor je negatieve veerweg.
De negatieve veerweg zorgt ervoor dat je grip houd als je ergens vanaf rijdt. Als je (bijvoorbeeld) van een stoeprand af rijd, veert de vork een stukje uit om contact te houden met de ondergrond. Daar heb je ook je sag voor nodig, want zonder sag geen negatieve veerweg.
Dit inderdaad! :-q

Je zoekt dus naar de perfecte balans tussen negatieve veerweg (sag) en positieve veerweg. Hoe meer sag, hoe minder de druk in de vork, hoe sneller deze door de positieve veerweg heen raast (en je misschien wel het einde van de positieve veerweg bereikt - 'bottom out'). Dat wil je voorkomen dus. Het is echter een persoonlijke voorkeur en afhankelijk van het terrain waar je in rijdt. De ene rijdt met veel sag en de ander wil weer een vork die 'hoger in de veerweg' blijft staan en zet deze dus op meer druk en minder sag.

Route uitkiezen, vorkpomp mee en testen!
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

cheeta schreef:Eigenlijk verplichte lectuur voordat je aan eenderwelke knop draait...
Mooie link!

Toch merk ik dat ik moeite heb om wat ik voel terug te voeren naar een specifieke instelling. Dat is iets waar ik nog graag wat meer van zou willen weten, vooral omdat ik vaak van bike en onderdelen wissel en ruil.

Maar ik kom er wel!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

doezel schreef: vooral omdat ik vaak van bike en onderdelen wissel en ruil.

Maar ik kom er wel!
Een MTB met zijwieltjes was misschien wel handig geweest voor je. :winkie:
Sorry te makkelijk. :-q

Ervaring leert idd dat er niet 1 ideale instelling/afstelling is. Al ligt mijn niveau zeker niet zo hoog dat ik voor elke rit mijn setup moet finetunen. Liefst rijd ik dan ook met een demper en vork "die "fit and forget" zijn. Een overvloed aan instellingen ga ik toch niet gebruiken.

On topic of iig in het verlengde van dit topic; Ik heb een Spectral met 140mm veerweg. Die ik denk 80% - 90% voor XC rondjes gebruik. Tja overkill, maar wel leuk. 8) . Anyway wanneer ik het zadel op de juiste hoogte heb staan voor het normale XC gebruik, heb ik het gevoel dat ik op de fiets in plaats van "in" de fiets zit. Dit gevoel had ik met mijn HT ook, totdat ik de veerweg van de vork heb laten vergroten naar 120mm i.p.v. 100mm. Kan ik ditzelfde bereiken wanneer ik voor de Spectral een vork met zeg max 160mm veerweg aanschaf? Ohja, een andere vork staat hoe dan ook in de planning.
Wil graag naar een vork met minimaal 34mm stanchions i.p.v. de 32mm van de RS Sektor die er nu in zit.
“Old, not obsolete”
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7976
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ja dus. (Ik reed in een Cube AMS ook met 120mm veerweg ipv 100mm) Giant heeft een speciale versie van de Anthem, de SX, met als belangrijk verschil een vork met 130 ipv 110mm veerweg. Het komt dus aker voor.
Dual position vork heeft in de korte setup een stuggere veercurve, ofwel progressiever.

Los van de vraag of de garantie vervalt wanneer je een langere vork monteert.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik moest aan dit topic denken toen ik het volgende las:

http://www.mtb-news.de/news/2017/03/28/ ... pro-bikes/
Die Herren im Canyon Factory Enduro Team setzten in Rotorua auf das Canyon Spectral und heben sich das Strive für die härteren Strecken auf. Standardmäßig kommt das Bike mit maximal 150 mm an der Front und 140 mm am Heck. Die Teamfahrer setzen jedoch auf einen speziellen Rockerarm mit angepassten Drehpunkten, der für etwas mehr Federweg am Heck und ein tieferes Tretlager sorgt. Dazu fahren Joe Barnes und Justin Leov eine RockShox Lyrik mit 160 mm Federweg an der Front.
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

nielsvk schreef:Ik moest aan dit topic denken toen ik het volgende las:

http://www.mtb-news.de/news/2017/03/28/ ... pro-bikes/
Die Herren im Canyon Factory Enduro Team setzten in Rotorua auf das Canyon Spectral und heben sich das Strive für die härteren Strecken auf. Standardmäßig kommt das Bike mit maximal 150 mm an der Front und 140 mm am Heck. Die Teamfahrer setzen jedoch auf einen speziellen Rockerarm mit angepassten Drehpunkten, der für etwas mehr Federweg am Heck und ein tieferes Tretlager sorgt. Dazu fahren Joe Barnes und Justin Leov eine RockShox Lyrik mit 160 mm Federweg an der Front.
Vind het knap dat deze heren de achterbrug niet kapot rijden. Mij is het na 1,5 jaar wel gelukt. ;-)
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Plaats reactie